source: 2014/30/OonaH/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 5539

Revision 5539, 4.9 KB checked in by oomahutt, 7 years ago (diff)

Aloitin oman pelin tekemisen.

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11
12    Vector nopeusYlös = new Vector(0, +200);
13    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
14
15    PhysicsObject pallo;
16
17    PhysicsObject maila1;
18    PhysicsObject maila2;
19
20    PhysicsObject oikeaReuna;
21    PhysicsObject vasenReuna;
22
23    IntMeter Pelaajan1Pisteet;
24    IntMeter Pelaajan2Pisteet;
25
26    public override void Begin()
27    {
28     
29        LuoKenttä();
30        AsetaOhjaimet();
31        LisääLaskurit();
32        Aloitapeli();
33    }
34
35    void LuoPallo()
36    {
37        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
38        pallo.Shape = Shape.Ellipse;
39        pallo.Color = Color.Salmon;
40        pallo.X = -200.0;
41        pallo.Y = 0.0;
42        pallo.Restitution = 1.0;
43
44        pallo.KineticFriction = 0.0;
45        pallo.MomentOfInertia = Double.PositiveInfinity;
46
47        Add(pallo);
48
49        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
50    }
51
52    void LuoKenttä()
53    {
54
55        LuoPallo();
56
57        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
58        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
59
60        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
61        vasenReuna.Restitution = 1.0;
62        vasenReuna.IsVisible = false;
63        vasenReuna.KineticFriction = 0;
64
65        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
66        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
67        oikeaReuna.IsVisible = false;
68        oikeaReuna.KineticFriction = 0;
69
70        PhysicsObject yläreuna = Level.CreateTopBorder();
71        yläreuna.Restitution = 1.0;
72        yläreuna.IsVisible = false;
73        yläreuna.KineticFriction = 0;
74
75        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
76        alaReuna.Restitution = 1.0;
77        alaReuna.IsVisible = false;
78        alaReuna.KineticFriction = 0;
79
80        Level.Background.Color = Color.LightGreen;
81
82        Camera.ZoomToLevel();
83    }
84
85    void Aloitapeli()
86    {
87        Vector impulssi = new Vector(500.0, 300.0);
88        pallo.Hit(impulssi);
89    }
90
91    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
92    {
93        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
94        maila.Shape = Shape.Rectangle;
95        maila.Color = Color.Turquoise;
96        maila.X = x;
97        maila.Y = y;
98        maila.Restitution = 1.0;
99        maila.KineticFriction = 0;
100        Add(maila);
101        return maila;
102    }
103
104    void AsetaOhjaimet()
105    {
106        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja1: liikuta mailaa ylös.", maila1, nopeusYlös);
107        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
108
109        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja1: liikuta mailaa alas.", maila1, nopeusAlas);
110        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
111
112        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja2: liikuta mailaa ylös.", maila2, nopeusYlös);
113        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
114
115        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja2: liikuta mailaa alas.", maila2, nopeusAlas);
116        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
117
118        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet.");
119        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
120
121    }
122    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
123    {
124        if ((nopeus.Y > 0) &&(maila.Top > Level.Top))
125        {
126            maila.Velocity = Vector.Zero;
127            return;
128        }
129
130        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
131        {
132            maila.Velocity = Vector.Zero;
133            return;
134        }
135
136        maila.Velocity = nopeus;
137
138    }
139
140    void LisääLaskurit()
141    {
142        Pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
143        Pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
144    }
145
146    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
147    {
148        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
149        laskuri.MaxValue = 10;
150       
151        Label näyttö = new Label();
152        näyttö.BindTo(laskuri);
153        näyttö.X = x;
154        näyttö.Y = y;
155        näyttö.TextColor = Color.White;
156        näyttö.BorderColor = Level.Background.Color;
157        näyttö.Color = Level.Background.Color;
158        Add(näyttö);
159
160        return laskuri;
161    }
162
163    void KasittelePallonTormays (PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
164    {
165        if (kohde == oikeaReuna)
166        {
167            Pelaajan1Pisteet.Value += 1;
168
169        }
170        else if (kohde == vasenReuna)
171        {
172            Pelaajan2Pisteet.Value += 1;
173        }
174    }
175  }
176
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.