source: 2014/30/JouniP/Syonti/Syonti/Syonti/Syonti.cs @ 5562

Revision 5562, 4.2 KB checked in by jotapoti, 7 years ago (diff)

Palloja voi syödä ja pelaaja suurenee, mustista palloista menettää elämää ja jos elämämittari putoaa nollaan, pelaaja räjähtää ja kuolee.

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Syonti : PhysicsGame
10{
11    PhysicsObject pelaaja;
12
13    Vector nopeusOikealle   = new Vector( 200,    0);
14    Vector nopeusVasemmalle = new Vector(-200,    0);
15    Vector nopeusYlos       = new Vector(   0,  200);
16    Vector nopeusAlas       = new Vector(   0, -200);
17
18    //                                oletus, min, max
19    IntMeter pelaajanHealth = new IntMeter(10, 0, 10);
20
21    public override void Begin()
22    {
23        SetWindowSize(800, 600);
24        Level.Size = new Vector(800, 600);
25
26        LuoPelaaja();
27
28        // Tehdään muut pallot kenttään:
29        LuoUseitaPalloja(50, Color.Beige, "kerattava");
30
31        LuoUseitaPalloja(10, Color.Black, "pahis");
32
33
34        Label pisteNaytto = new Label();
35        pisteNaytto.X = Screen.Left + 100;
36        pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100;
37        pisteNaytto.TextColor = Color.Black;
38        pisteNaytto.Color = Color.White;
39
40        pisteNaytto.BindTo(pelaajanHealth);
41        pisteNaytto.IntFormatString = "Elämää: {0:D1}";
42        Add(pisteNaytto);
43
44
45        Level.CreateBorders();
46        LisaaNappaimet();
47    }
48
49    void LisaaNappaimet()
50    {
51        // Poistumisnäppäin
52        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
53        // Helppinäppäin:
54        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
55
56        // Pelaajan nuolinäppäimet:
57        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liiku oikealle", pelaaja, nopeusOikealle);
58        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, AsetaNopeus, "Liiku oikealle", pelaaja, Vector.Zero);
59        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liiku vasemmalle", pelaaja, nopeusVasemmalle);
60        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, AsetaNopeus, "Liiku vasemmalle", pelaaja, Vector.Zero);
61        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liiku ylös", pelaaja, nopeusYlos);
62        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, "Liiku ylös", pelaaja, Vector.Zero);
63        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liiku alas", pelaaja, nopeusAlas);
64        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, "Liiku alas", pelaaja, Vector.Zero);
65    }
66   
67    void AsetaNopeus(PhysicsObject hahmo, Vector nopeus)
68    {
69        hahmo.Velocity = nopeus;
70    }
71
72    void LuoPelaaja()
73    {
74        pelaaja = LuoPallo(0.0, 0.0, 30.0, Color.Red);
75        Add(pelaaja, 1);
76        pelaajanHealth.LowerLimit += PelaajaHaviaa;
77
78        AddCollisionHandler(pelaaja, "kerattava", PelaajaOsuuKerattavaan);
79        AddCollisionHandler(pelaaja, "pahis", PelaajaOsuuPahikseen);
80    }
81
82    void PelaajaHaviaa()
83    {
84        Explosion rajahdys = new Explosion(200);
85        rajahdys.Position = pelaaja.Position;
86        Add(rajahdys);
87
88        pelaaja.Destroy();
89        MessageDisplay.Add("Hävisit!");
90    }
91
92    void PelaajaOsuuKerattavaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde)
93    {
94        kohde.Destroy();
95        tormaaja.Size = tormaaja.Size + new Vector(10, 10);
96    }
97
98    void PelaajaOsuuPahikseen(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde)
99    {
100        if (tormaaja.Width > 35)
101        {
102            tormaaja.Size = tormaaja.Size - new Vector(30, 30);
103        }
104        pelaajanHealth.Value -= 1;
105
106    }
107
108    void LuoUseitaPalloja(int maara, Color vari, string tagiteksti)
109    {
110        int i = 0;
111        while (i < maara)
112        {
113            double x = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right);
114            double y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top);
115            PhysicsObject p = LuoPallo(x, y, 20.0, vari);
116            p.Tag = tagiteksti;
117            Add(p);
118            i++;
119        }
120    }
121
122    PhysicsObject LuoPallo(double x, double y, double sade, Color vari)
123    {
124        PhysicsObject pallura = new PhysicsObject(sade * 2.0, sade * 2.0, Shape.Circle);
125        pallura.Position = new Vector(x, y);
126        pallura.Color = vari;
127        pallura.Tag = "pelaaja";
128        return pallura;
129    }
130}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.