1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | class Vihollinen : PhysicsObject |
---|
10 | { |
---|
11 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3); |
---|
12 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
13 | |
---|
14 | public Vihollinen(double leveys, double korkeus) |
---|
15 | : base(leveys, korkeus) |
---|
16 | { |
---|
17 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
18 | } |
---|
19 | } |
---|
20 | |
---|
21 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
22 | { |
---|
23 | int pelaajanTerveys = 100; |
---|
24 | |
---|
25 | DoubleMeter P1Elämät; |
---|
26 | |
---|
27 | const double nopeus = 200; |
---|
28 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
29 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
30 | |
---|
31 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
32 | PlatformCharacter vihollinen1; |
---|
33 | |
---|
34 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
35 | Image StoneKuva = LoadImage("StoneWall"); |
---|
36 | Image StoneTaso = LoadImage("Stone_katto"); |
---|
37 | Image StoneKuva_katto = LoadImage("Stone_katto"); |
---|
38 | Image Pelaaja_Seisoo = LoadImage("Pelaaja_Seisoo"); |
---|
39 | Image Pelaaja_Juoksee = LoadImage("Pelaaja_Juoksee"); |
---|
40 | Image StoneBrickTaso = LoadImage("Stone_brick_tile"); |
---|
41 | Image Slime = LoadImage("Slime"); |
---|
42 | |
---|
43 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
44 | |
---|
45 | public override void Begin() |
---|
46 | { |
---|
47 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
48 | |
---|
49 | IsMouseVisible = true; |
---|
50 | SetWindowSize(1000, 800); |
---|
51 | |
---|
52 | LuoKentta(); |
---|
53 | LisaaNappaimet(); |
---|
54 | |
---|
55 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
56 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
57 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
58 | |
---|
59 | SmoothTextures = false; |
---|
60 | |
---|
61 | P1Elämät= new DoubleMeter(100); |
---|
62 | P1Elämät.MaxValue = 100; |
---|
63 | |
---|
64 | BarGauge P1Elämä = new BarGauge(20, Screen.Width / 3); |
---|
65 | P1Elämä.X = Screen.Left + Screen.Width / 2; |
---|
66 | P1Elämä.Y = Screen.Top - 200; |
---|
67 | P1Elämä.Angle = Angle.FromDegrees(90); |
---|
68 | P1Elämä.BindTo(P1Elämät); |
---|
69 | P1Elämä.Color = Color.BloodRed; |
---|
70 | P1Elämä.BarColor = Color.Cyan; |
---|
71 | Add(P1Elämä); |
---|
72 | |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | void LuoKentta() |
---|
76 | { |
---|
77 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
78 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
79 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
80 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
81 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaStoneLattia); |
---|
82 | kentta.SetTileMethod('+', LisaaStoneKatto); |
---|
83 | kentta.SetTileMethod('?', LisaaStoneBrickLattia); |
---|
84 | kentta.SetTileMethod('S', LuoSlime); |
---|
85 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
86 | Level.CreateBorders(); |
---|
87 | Level.Background.Image = StoneKuva; |
---|
88 | Level.Background.TileToLevel(); |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
92 | { |
---|
93 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
94 | taso.Position = paikka; |
---|
95 | taso.Image = StoneTaso; |
---|
96 | Add(taso); |
---|
97 | } |
---|
98 | |
---|
99 | void LisaaStoneLattia(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
100 | { |
---|
101 | PhysicsObject Stone = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
102 | Stone.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
103 | Stone.Position = paikka; |
---|
104 | Stone.Image = StoneKuva; |
---|
105 | Add(Stone); |
---|
106 | |
---|
107 | } |
---|
108 | |
---|
109 | void LisaaStoneBrickLattia(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
110 | { |
---|
111 | PhysicsObject stoneBrick = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
112 | stoneBrick.IgnoresCollisionResponse = false; |
---|
113 | stoneBrick.Position = paikka; |
---|
114 | stoneBrick.Image = StoneBrickTaso; |
---|
115 | Add(stoneBrick); |
---|
116 | |
---|
117 | } |
---|
118 | |
---|
119 | |
---|
120 | void LisaaStoneKatto(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
121 | { |
---|
122 | PhysicsObject Stone = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
123 | Stone.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
124 | Stone.Position = paikka; |
---|
125 | Stone.Image = StoneKuva_katto; |
---|
126 | Add(Stone); |
---|
127 | |
---|
128 | } |
---|
129 | |
---|
130 | |
---|
131 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
132 | { |
---|
133 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
134 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
135 | tahti.Position = paikka; |
---|
136 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
137 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
138 | Add(tahti); |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
142 | { |
---|
143 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
144 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
145 | pelaaja1.Mass = 10.0; |
---|
146 | pelaaja1.Image = Pelaaja_Seisoo; |
---|
147 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
148 | Add(pelaaja1); |
---|
149 | } |
---|
150 | |
---|
151 | void LisaaNappaimet() |
---|
152 | { |
---|
153 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
154 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
155 | |
---|
156 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
157 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
158 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
159 | |
---|
160 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
161 | |
---|
162 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
163 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
164 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
165 | |
---|
166 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
170 | { |
---|
171 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
175 | { |
---|
176 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
177 | } |
---|
178 | |
---|
179 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
180 | { |
---|
181 | maaliAani.Play(); |
---|
182 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
183 | tahti.Destroy(); |
---|
184 | } |
---|
185 | |
---|
186 | void LuoVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
187 | { |
---|
188 | PhysicsObject vihollinen = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
189 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
190 | vihollinen.Tag = "pahis"; |
---|
191 | Add(vihollinen); |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | void LuoHealthPotion(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
195 | { |
---|
196 | PhysicsObject potion = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
197 | potion.Position = paikka; |
---|
198 | potion.Tag = "health"; |
---|
199 | Add(potion); |
---|
200 | } |
---|
201 | |
---|
202 | void TörmäysKäsittelijät() |
---|
203 | { |
---|
204 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pahis", PelaajaOsuu); |
---|
205 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "health", PelaajaParantuu); |
---|
206 | } |
---|
207 | |
---|
208 | void PelaajaOsuu(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kohde) |
---|
209 | { |
---|
210 | pelaajanTerveys--; |
---|
211 | |
---|
212 | if (pelaajanTerveys <= 0) |
---|
213 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
214 | } |
---|
215 | |
---|
216 | void PelaajaParantuu(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kohde) |
---|
217 | { |
---|
218 | pelaajanTerveys++; |
---|
219 | } |
---|
220 | |
---|
221 | void LuoSlime(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
222 | { |
---|
223 | Vihollinen Slime1 = new Vihollinen(40, 40); |
---|
224 | Slime1.X = 20; |
---|
225 | Slime1.Y = 20; |
---|
226 | Slime1.Image = Slime; |
---|
227 | |
---|
228 | } |
---|
229 | } |
---|