1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class BitPup : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 300; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 500; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | int kenttaNro = 1; |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("BitPup1S"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
19 | Image[] Juoksu = LoadImages("BitPup1R", "BitPup2R"); |
---|
20 | Image Hyppy = LoadImage("BitPup1J"); |
---|
21 | private Image[] TimeBombPic = LoadImages("TimeBomb1", "TimeBomb2", "TimeBomb3"); |
---|
22 | private Image Spike = LoadImage("Spike"); |
---|
23 | private Image FallBlock = LoadImage("Falling"); |
---|
24 | private Image Loppu = LoadImage("Loppu"); |
---|
25 | |
---|
26 | DoubleMeter health; |
---|
27 | |
---|
28 | |
---|
29 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
30 | |
---|
31 | public override void Begin() |
---|
32 | { |
---|
33 | SmoothTextures = false; |
---|
34 | |
---|
35 | alku(); |
---|
36 | |
---|
37 | } |
---|
38 | |
---|
39 | void AloitaPeli() |
---|
40 | { |
---|
41 | |
---|
42 | |
---|
43 | |
---|
44 | SeuraavaKentta(); |
---|
45 | LisaaNappaimet(); |
---|
46 | |
---|
47 | |
---|
48 | } |
---|
49 | |
---|
50 | void LuoKentta(string kenttaTiedostonNimi) |
---|
51 | { |
---|
52 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kenttaTiedostonNimi); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
55 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
56 | kentta.SetTileMethod('T', LisaaTimeBomb); |
---|
57 | kentta.SetTileMethod('G', LisaaLoppu); |
---|
58 | kentta.SetTileMethod('S', LisaaSpike); |
---|
59 | kentta.SetTileMethod('F', LisaaFall); |
---|
60 | kentta.SetTileMethod('&', LisaaKentta); |
---|
61 | |
---|
62 | |
---|
63 | |
---|
64 | |
---|
65 | |
---|
66 | TileMap ruudut = TileMap.FromLevelAsset(kenttaTiedostonNimi); |
---|
67 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
68 | Level.CreateBorders(); |
---|
69 | Level.Background.Color = Color.LightGray; |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
73 | { |
---|
74 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
75 | taso.Position = paikka; |
---|
76 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
77 | Add(taso); |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
81 | { |
---|
82 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
83 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
84 | tahti.Position = paikka; |
---|
85 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
86 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
87 | Add(tahti); |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
91 | { |
---|
92 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
93 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
94 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
95 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
96 | pelaaja1.AnimIdle = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
97 | pelaaja1.AnimJump = new Animation(Hyppy); |
---|
98 | pelaaja1.AnimFall = new Animation(Hyppy); |
---|
99 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(Juoksu); |
---|
100 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 4; |
---|
101 | |
---|
102 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
103 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "timebomb", TormaaPommiin); |
---|
104 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "loppu", TormaaLoppuun); |
---|
105 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "spike", TormaaSpikeen); |
---|
106 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "fall", TormaaFall); |
---|
107 | Add(pelaaja1); |
---|
108 | } |
---|
109 | |
---|
110 | void LisaaNappaimet() |
---|
111 | { |
---|
112 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
113 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
114 | |
---|
115 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
116 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
117 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed, Tauko, "PauseGame"); |
---|
119 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
120 | |
---|
121 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
122 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
123 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
124 | |
---|
125 | |
---|
126 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
130 | { |
---|
131 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
135 | { |
---|
136 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
140 | { |
---|
141 | maaliAani.Play(); |
---|
142 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
143 | tahti.Destroy(); |
---|
144 | } |
---|
145 | |
---|
146 | void TormaaFall(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject fall) |
---|
147 | { |
---|
148 | if (hahmo.Y > fall.Y) |
---|
149 | { |
---|
150 | Timer.SingleShot(0.4, delegate |
---|
151 | { |
---|
152 | fall.Velocity = new Vector(0, -275); |
---|
153 | fall.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(10); |
---|
154 | }); |
---|
155 | } |
---|
156 | } |
---|
157 | |
---|
158 | void TormaaSpikeen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject spike) |
---|
159 | { |
---|
160 | if (!hahmo.IsDestroying) |
---|
161 | { |
---|
162 | MessageDisplay.Add("Game Over!"); |
---|
163 | hahmo.Destroy(); |
---|
164 | Timer.SingleShot(2, AloitaPeli); |
---|
165 | } |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | void TormaaLoppuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
169 | { |
---|
170 | kenttaNro++; |
---|
171 | SeuraavaKentta(); |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void TormaaPommiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject timebomb) |
---|
175 | { |
---|
176 | if (hahmo.Y > timebomb.Y) |
---|
177 | { |
---|
178 | timebomb.Animation = new Animation(TimeBombPic); |
---|
179 | timebomb.Animation.FPS = 1; |
---|
180 | timebomb.Animation.Start(); |
---|
181 | timebomb.Tag = null; |
---|
182 | |
---|
183 | timebomb.Animation.Played += delegate |
---|
184 | { |
---|
185 | Explosion ex = new Explosion(50); |
---|
186 | ex.Position = timebomb.Position; |
---|
187 | Add(ex); |
---|
188 | timebomb.Destroy(); |
---|
189 | }; |
---|
190 | } |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | void LisaaTimeBomb(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
194 | { |
---|
195 | PhysicsObject timebomb = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
196 | timebomb.Position = paikka; |
---|
197 | timebomb.Image = TimeBombPic[0]; |
---|
198 | timebomb.Tag = "timebomb"; |
---|
199 | Add(timebomb); |
---|
200 | } |
---|
201 | void LisaaLoppu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
202 | { |
---|
203 | PhysicsObject loppu = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
204 | loppu.Position = paikka; |
---|
205 | loppu.Tag = "loppu"; |
---|
206 | loppu.Color = Color.LightGray; |
---|
207 | Add(loppu); |
---|
208 | } |
---|
209 | void LisaaSpike(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
210 | { |
---|
211 | PhysicsObject spike = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus - 4); |
---|
212 | spike.Position = paikka; |
---|
213 | spike.Y -= 2; |
---|
214 | spike.Image = Spike; |
---|
215 | spike.Tag = "spike"; |
---|
216 | Add(spike); |
---|
217 | } |
---|
218 | void LisaaFall(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
219 | { |
---|
220 | PhysicsObject fall = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus * 0.5); |
---|
221 | fall.Position = paikka; |
---|
222 | //fall.Y += korkeus * 0.25; |
---|
223 | fall.Image = FallBlock; |
---|
224 | fall.Tag = "fall"; |
---|
225 | Add(fall); |
---|
226 | } |
---|
227 | void alku() |
---|
228 | { |
---|
229 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("BitPup", |
---|
230 | "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
231 | Add(alkuValikko); |
---|
232 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
233 | |
---|
234 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
235 | alkuValikko.DefaultCancel = 3; |
---|
236 | |
---|
237 | } |
---|
238 | void SeuraavaKentta() |
---|
239 | { |
---|
240 | ClearAll(); |
---|
241 | Gravity = new Vector(0, -2000); |
---|
242 | |
---|
243 | if (kenttaNro == 1) |
---|
244 | { |
---|
245 | LuoKentta("kentta1"); |
---|
246 | MessageDisplay.Add("Operator: Their Entrance Is Currently Unguarded. Get In There Before They Notice You!"); |
---|
247 | MessageDisplay.Add("Mission 1: Storm The Entrance"); |
---|
248 | } |
---|
249 | else if (kenttaNro == 2) |
---|
250 | { |
---|
251 | LuoKentta("kentta2"); |
---|
252 | MessageDisplay.Add("Operator: Most Of The Energy Readings Come From Underground. Find The Way Below."); |
---|
253 | MessageDisplay.Add("Mission 2: Find The Way Down"); |
---|
254 | } |
---|
255 | else if (kenttaNro > 2); |
---|
256 | { |
---|
257 | |
---|
258 | } |
---|
259 | |
---|
260 | |
---|
261 | LisaaNappaimet(); |
---|
262 | LuoPistelaskuri(); |
---|
263 | |
---|
264 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
265 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
266 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
267 | |
---|
268 | |
---|
269 | } |
---|
270 | void LisaaKentta(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
271 | { |
---|
272 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
273 | taso.Position = paikka; |
---|
274 | taso.Color = Color.LightGray; |
---|
275 | Add(taso); |
---|
276 | } |
---|
277 | void Tauko() |
---|
278 | { |
---|
279 | MultiSelectWindow TaukoValikko = new MultiSelectWindow("Pause", |
---|
280 | "Jatka", "Lopeta"); |
---|
281 | Add(TaukoValikko); |
---|
282 | |
---|
283 | |
---|
284 | TaukoValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
285 | TaukoValikko.DefaultCancel = 3; |
---|
286 | } |
---|
287 | void LuoPistelaskuri() |
---|
288 | { |
---|
289 | health = new DoubleMeter(100); |
---|
290 | health.MaxValue = 100; |
---|
291 | health.MinValue = 0; |
---|
292 | |
---|
293 | |
---|
294 | health.Changed += delegate |
---|
295 | { |
---|
296 | |
---|
297 | }; |
---|
298 | |
---|
299 | ProgressBar healthMeter = new ProgressBar(200, 20); |
---|
300 | healthMeter.X = Screen.Left + 200; |
---|
301 | healthMeter.Y = Screen.Top - 950; |
---|
302 | healthMeter.BindTo(health); |
---|
303 | Add(healthMeter); |
---|
304 | |
---|
305 | |
---|
306 | healthMeter.Angle = Angle.StraightAngle; |
---|
307 | healthMeter.Color = Color.Transparent; |
---|
308 | healthMeter.BorderColor = Color.Black; |
---|
309 | healthMeter.BarColor = Color.LightBlue; |
---|
310 | |
---|
311 | |
---|
312 | |
---|
313 | |
---|
314 | } |
---|
315 | } |
---|
316 | |
---|
317 | |
---|
318 | |
---|
319 | |
---|