1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | class Vihu : PlatformCharacter |
---|
10 | { |
---|
11 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3); |
---|
12 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
13 | |
---|
14 | public Vihu(double leveys, double korkeus) |
---|
15 | : base(leveys, korkeus) |
---|
16 | { |
---|
17 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
18 | } |
---|
19 | } |
---|
20 | |
---|
21 | public class Project_000 : PhysicsGame |
---|
22 | { |
---|
23 | const double nopeus = 100; |
---|
24 | const double hyppyNopeus = 400; |
---|
25 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
26 | |
---|
27 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
28 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
29 | |
---|
30 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Pelaaja1"); |
---|
31 | private Image[] PelaajanKavely = LoadImages("Pelaaja1-1", "Pelaaja1-2"); |
---|
32 | private Image[] PelaajaPaikallaan = LoadImages("Pelaaja1"); |
---|
33 | private Image[] PelaajaHyppää = LoadImages("Pelaaja1-3"); |
---|
34 | private Image[] VihunKävely = LoadImages("Vihu1-1", "Vihu1-2"); |
---|
35 | private Image[] VihuPaikallaan = LoadImages("Vihu1"); |
---|
36 | |
---|
37 | Image KolikkoKuva = LoadImage("Kolikko1"); |
---|
38 | Image ruohoKuva = LoadImage("Ruoho"); |
---|
39 | Image alkuvalikkoKuva = LoadImage("Alkuvalikko"); |
---|
40 | Image pilviKuva = LoadImage("Pilvi"); |
---|
41 | Image klönttiKuva = LoadImage("Klöntti"); |
---|
42 | Image tausta1 = LoadImage("Tausta1"); |
---|
43 | Image roboKuva = LoadImage("Vihu1"); |
---|
44 | int kenttänumero = 4; |
---|
45 | int maksimiKenttäNumero = 4; |
---|
46 | |
---|
47 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
48 | SoundEffect hyppyÄäni = LoadSoundEffect("Jump6"); |
---|
49 | SoundEffect kolikkoÄäni = LoadSoundEffect("Pickup_Coin"); |
---|
50 | SoundEffect valitseÄäni = LoadSoundEffect("Blip_Select2"); |
---|
51 | |
---|
52 | public override void Begin() |
---|
53 | { |
---|
54 | SmoothTextures = false; |
---|
55 | IsMouseVisible = true; |
---|
56 | alkuvalikko(); |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | void AloitaPeli() |
---|
60 | { |
---|
61 | ClearAll(); |
---|
62 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
63 | |
---|
64 | LuoKentta(); |
---|
65 | LisaaNappaimet(); |
---|
66 | LuoPistelaskuri(); |
---|
67 | LuoKlönttiPistelaskuri(); |
---|
68 | |
---|
69 | Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
70 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
71 | } |
---|
72 | |
---|
73 | void Seuraavakenttä() |
---|
74 | { |
---|
75 | kenttänumero++; |
---|
76 | if (kenttänumero > maksimiKenttäNumero) |
---|
77 | { |
---|
78 | VoititPelin(); |
---|
79 | return; |
---|
80 | } |
---|
81 | AloitaPeli(); |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | void PauseValikko() |
---|
85 | { |
---|
86 | MultiSelectWindow PauseValikko = new MultiSelectWindow("Pause Menu", "Resume", "Options", "Quit Current Level"); |
---|
87 | Add(PauseValikko); |
---|
88 | |
---|
89 | PauseValikko.AddItemHandler(0, Continue); |
---|
90 | PauseValikko.AddItemHandler(1, Continue); |
---|
91 | PauseValikko.AddItemHandler(2, alkuvalikko); |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | void VoititPelin() |
---|
95 | { |
---|
96 | MultiSelectWindow VoititPelin = new MultiSelectWindow("You Won The Game", "To Title Screen", "Quit"); |
---|
97 | Add(VoititPelin); |
---|
98 | |
---|
99 | VoititPelin.Image = alkuvalikkoKuva; |
---|
100 | |
---|
101 | VoititPelin.AddItemHandler(0,Begin); |
---|
102 | VoititPelin.AddItemHandler(1, ConfirmExit); |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | void KenttäValikko() |
---|
106 | { |
---|
107 | MultiSelectWindow KenttäValikko = new MultiSelectWindow("Level Select", "Level 1", "Level 2", "Back"); |
---|
108 | Add(KenttäValikko); |
---|
109 | |
---|
110 | KenttäValikko.Image = alkuvalikkoKuva; |
---|
111 | |
---|
112 | KenttäValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
113 | KenttäValikko.AddItemHandler(2, alkuvalikko); |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void alkuvalikko() |
---|
117 | { |
---|
118 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("The Adventure of Blusy","Start", "Options", "Quit"); |
---|
119 | Add(alkuValikko); |
---|
120 | |
---|
121 | alkuValikko.Image= alkuvalikkoKuva; |
---|
122 | |
---|
123 | alkuValikko.AddItemHandler(0, delegate { valitseÄäni.Play(); KenttäValikko(); }); |
---|
124 | //alkuValikko.AddItemHandler(1, ParhaatPisteet); |
---|
125 | alkuValikko.AddItemHandler(2, delegate { valitseÄäni.Play(); Exit(); }); |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | void SeuraavaKenttäValikko() |
---|
129 | { |
---|
130 | MultiSelectWindow SeuraavaKenttäValikko = new MultiSelectWindow("Level Clear", "Next", "To Title Screen"); |
---|
131 | Add(SeuraavaKenttäValikko); |
---|
132 | |
---|
133 | SeuraavaKenttäValikko.AddItemHandler(0, Seuraavakenttä); |
---|
134 | SeuraavaKenttäValikko.AddItemHandler(1, alkuvalikko); |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
138 | |
---|
139 | void LuoPistelaskuri() |
---|
140 | { |
---|
141 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
142 | |
---|
143 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
144 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 1150; |
---|
145 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
146 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
147 | pisteNaytto.Title = "Coins"; |
---|
148 | |
---|
149 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
150 | Add(pisteNaytto); |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | IntMeter pisteLaskuri1; |
---|
154 | |
---|
155 | void LuoKlönttiPistelaskuri() |
---|
156 | { |
---|
157 | pisteLaskuri1 = new IntMeter(0); |
---|
158 | |
---|
159 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
160 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 1000; |
---|
161 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
162 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
163 | pisteNaytto.Title = "Slimes"; |
---|
164 | |
---|
165 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri1); |
---|
166 | Add(pisteNaytto); |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | void LuoKentta() |
---|
170 | { |
---|
171 | if (kenttänumero > maksimiKenttäNumero) |
---|
172 | { |
---|
173 | return; |
---|
174 | } |
---|
175 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("Kentta"+kenttänumero); |
---|
176 | ruudut.SetTileMethod(Color.Blue, LisaaPelaaja); |
---|
177 | ruudut.SetTileMethod(new Color(0,255,0), LisaaPelaaja2); |
---|
178 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LisaaTaso); |
---|
179 | ruudut.SetTileMethod(Color.Yellow, LisaaKolikko); |
---|
180 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("7F3300"), LisaaMulta); |
---|
181 | ruudut.SetTileMethod(Color.White, LisaaPilvi); |
---|
182 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("00FFFF"), LisaaKlöntti); |
---|
183 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("B6FF00"), LisaaKuilu); |
---|
184 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF5200"), LisaaMulta2); |
---|
185 | ruudut.Optimize(Color.FromHexCode("7F3300")); |
---|
186 | ruudut.SetTileMethod(Color.Red, lisaavihu); |
---|
187 | ruudut.Execute(20, 20); |
---|
188 | |
---|
189 | Level.CreateBorders(); |
---|
190 | Level.Background.Image = tausta1; |
---|
191 | Level.Background.ScaleToLevelFull(); |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | void HeitaKranaatti(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
195 | { |
---|
196 | Grenade kranu = new Grenade(4.0); |
---|
197 | pelaaja.Throw(kranu, Angle.FromDegrees(30), 10000); |
---|
198 | } |
---|
199 | |
---|
200 | void LisaaKuilu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
201 | { |
---|
202 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus/5.0); |
---|
203 | taso.Position = paikka+new Vector(0, -korkeus*(2/5.0)); |
---|
204 | taso.IsVisible = false; |
---|
205 | taso.Tag = "kuilu"; |
---|
206 | Add(taso); |
---|
207 | } |
---|
208 | |
---|
209 | void PelaajaKuoli(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kuilu) |
---|
210 | { |
---|
211 | MultiSelectWindow Pelaajakuoli1 = new MultiSelectWindow("Game Over", "Restart", "Quit"); |
---|
212 | Add(Pelaajakuoli1); |
---|
213 | |
---|
214 | Pelaajakuoli1.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
215 | Pelaajakuoli1.AddItemHandler(1, alkuvalikko); |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
219 | { |
---|
220 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
221 | taso.Position = paikka; |
---|
222 | taso.Image = ruohoKuva; |
---|
223 | Add(taso); |
---|
224 | } |
---|
225 | |
---|
226 | void LisaaPilvi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
227 | { |
---|
228 | PhysicsObject pilvi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys*3, korkeus); |
---|
229 | pilvi.Position = paikka; |
---|
230 | pilvi.Image = pilviKuva; |
---|
231 | Add(pilvi); |
---|
232 | } |
---|
233 | |
---|
234 | void LisaaMulta(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
235 | { |
---|
236 | PhysicsObject multa = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
237 | multa.Position = paikka; |
---|
238 | multa.Color = Color.FromHexCode("7F3300"); |
---|
239 | Add(multa); |
---|
240 | } |
---|
241 | |
---|
242 | void LisaaMulta2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
243 | { |
---|
244 | GameObject multa = new GameObject(leveys, korkeus); |
---|
245 | multa.Position = paikka; |
---|
246 | multa.Color = Color.FromHexCode("7F3300"); |
---|
247 | Add(multa, 1); |
---|
248 | } |
---|
249 | |
---|
250 | void LisaaKolikko(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
251 | { |
---|
252 | PhysicsObject kolikko = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
253 | kolikko.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
254 | kolikko.Position = paikka; |
---|
255 | kolikko.Image = KolikkoKuva; |
---|
256 | kolikko.Tag = "Coin"; |
---|
257 | Add(kolikko); |
---|
258 | } |
---|
259 | |
---|
260 | //void LisaaSuper |
---|
261 | |
---|
262 | void LisaaKlöntti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
263 | { |
---|
264 | PhysicsObject klöntti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
265 | klöntti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
266 | klöntti.Position = paikka; |
---|
267 | klöntti.Image = klönttiKuva; |
---|
268 | klöntti.Tag = "Klöntti"; |
---|
269 | Add(klöntti); |
---|
270 | } |
---|
271 | |
---|
272 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
273 | { |
---|
274 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(15, 15); |
---|
275 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
276 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
277 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
278 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Coin", TormaaTahteen); |
---|
279 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Klöntti", TormaaKlönttiin); |
---|
280 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "kuilu", PelaajaKuoli); |
---|
281 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(PelaajanKavely); |
---|
282 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 5; |
---|
283 | pelaaja1.AnimIdle = new Animation(PelaajaPaikallaan); |
---|
284 | pelaaja1.AnimJump = new Animation(PelaajaHyppää); |
---|
285 | Add(pelaaja1); |
---|
286 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(10, 10); |
---|
287 | pelaaja1.Weapon.InfiniteAmmo = true; |
---|
288 | pelaaja1.Weapon.FireRate = 3; |
---|
289 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
290 | pelaaja1.Weapon.IsVisible = false; |
---|
291 | } |
---|
292 | |
---|
293 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
294 | { |
---|
295 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(15, 15); |
---|
296 | pelaaja2.Position = paikka; |
---|
297 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
298 | pelaaja2.Image = pelaajanKuva; |
---|
299 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "Coin", TormaaTahteen); |
---|
300 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "Klöntti", TormaaKlönttiin); |
---|
301 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "kuilu", PelaajaKuoli); |
---|
302 | pelaaja2.AnimWalk = new Animation(PelaajanKavely); |
---|
303 | pelaaja2.AnimWalk.FPS = 5; |
---|
304 | pelaaja2.AnimIdle = new Animation(PelaajaPaikallaan); |
---|
305 | pelaaja2.AnimJump = new Animation(PelaajaHyppää); |
---|
306 | Add(pelaaja2); |
---|
307 | pelaaja2.Weapon = new AssaultRifle(10, 10); |
---|
308 | pelaaja2.Weapon.InfiniteAmmo = true; |
---|
309 | pelaaja2.Weapon.FireRate = 3; |
---|
310 | pelaaja2.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
311 | pelaaja2.Weapon.IsVisible = false; |
---|
312 | } |
---|
313 | |
---|
314 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
315 | { |
---|
316 | ammus.Destroy(); |
---|
317 | if (kohde.Tag == "vihu") |
---|
318 | { |
---|
319 | (kohde as Vihu).ElamaLaskuri.Value--; |
---|
320 | } |
---|
321 | } |
---|
322 | |
---|
323 | |
---|
324 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
325 | { |
---|
326 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
327 | |
---|
328 | if (ammus != null) |
---|
329 | { |
---|
330 | ammus.Size *= 0.5; |
---|
331 | //ammus.Image = ... |
---|
332 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
333 | } |
---|
334 | } |
---|
335 | |
---|
336 | void lisaavihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
337 | { |
---|
338 | Vihu robo = new Vihu(leveys, korkeus); |
---|
339 | robo.Position = paikka; |
---|
340 | robo.Mass = 4.0; |
---|
341 | robo.Tag = "vihu"; |
---|
342 | Add(robo); |
---|
343 | |
---|
344 | robo.AnimWalk = new Animation(VihunKävely); |
---|
345 | robo.AnimIdle = new Animation(VihuPaikallaan); |
---|
346 | robo.AnimWalk.FPS = 5; |
---|
347 | |
---|
348 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
349 | tasoAivot.Speed = 40; |
---|
350 | robo.Brain = tasoAivot; |
---|
351 | tasoAivot.JumpSpeed = 500; |
---|
352 | tasoAivot.TriesToJump = true; |
---|
353 | } |
---|
354 | |
---|
355 | void LisaaNappaimet() |
---|
356 | { |
---|
357 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
358 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, PauseValikko, "Pause"); |
---|
359 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, null); |
---|
360 | Keyboard.Listen(Key.X, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
361 | Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti, "Ammu", pelaaja1); |
---|
362 | Keyboard.Listen(Key.C, ButtonState.Down, Jetpack, "Ammu", pelaaja1); |
---|
363 | |
---|
364 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
365 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
366 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
367 | |
---|
368 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
369 | |
---|
370 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
371 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
372 | ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
373 | ControllerOne.Listen(Button.B, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "Pelaaja hyppää", pelaaja1); |
---|
374 | ControllerOne.Listen(Button.X, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti, "Pelaaja hyppää", pelaaja1); |
---|
375 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Down, Jetpack, "Pelaaja hyppää", pelaaja1); |
---|
376 | |
---|
377 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
378 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
379 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
380 | ControllerTwo.Listen(Button.B, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "Pelaaja hyppää", pelaaja2); |
---|
381 | ControllerTwo.Listen(Button.X, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti, "Pelaaja hyppää", pelaaja2); |
---|
382 | ControllerTwo.Listen(Button.A, ButtonState.Down, Jetpack, "Pelaaja hyppää", pelaaja2); |
---|
383 | |
---|
384 | |
---|
385 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
386 | } |
---|
387 | |
---|
388 | void Jetpack(PlatformCharacter hahmo) |
---|
389 | { |
---|
390 | hahmo.ForceJump(40); |
---|
391 | } |
---|
392 | |
---|
393 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
394 | { |
---|
395 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
396 | } |
---|
397 | |
---|
398 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
399 | { |
---|
400 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
401 | hyppyÄäni.Play(); |
---|
402 | } |
---|
403 | |
---|
404 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
405 | { |
---|
406 | kolikkoÄäni.Play(); |
---|
407 | tahti.Destroy(); |
---|
408 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
409 | } |
---|
410 | |
---|
411 | void TormaaKlönttiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject klöntti) |
---|
412 | { |
---|
413 | maaliAani.Play(); |
---|
414 | klöntti.Destroy(); |
---|
415 | pisteLaskuri1.Value++; |
---|
416 | |
---|
417 | if(pisteLaskuri1.Value==3) |
---|
418 | { |
---|
419 | Seuraavakenttä(); |
---|
420 | } |
---|
421 | } |
---|
422 | } |
---|