1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class turhakepeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | PhysicsObject pelaaja; |
---|
12 | Image hahmo = LoadImage("pelaaja"); |
---|
13 | Image valikonKuva = LoadImage("valikko"); |
---|
14 | Image hyokkauksenKuva = LoadImage("hyokkaus"); |
---|
15 | Image alaseina = LoadImage("ala"); |
---|
16 | Image sivuseina = LoadImage("sivu"); |
---|
17 | Image oikeayla = LoadImage("oikeaYla"); |
---|
18 | Image oikeaSeina = LoadImage("sivuOikea"); |
---|
19 | Image OikeaAla = LoadImage("oikeaAla"); |
---|
20 | Image VasenAla = LoadImage("vasenAla"); |
---|
21 | Image VasenYla = LoadImage("vasenYla"); |
---|
22 | Image hahmoHyokkaa = LoadImage("pelaajaHyokkaa"); |
---|
23 | |
---|
24 | DoubleMeter enkkaLaskuri; |
---|
25 | DoubleMeter EnergiaLaskuri; |
---|
26 | |
---|
27 | |
---|
28 | private Image[] hahmonLiikeAlas = LoadImages("hahmo01", "hahmo02"); |
---|
29 | private Image[] hahmonLiikeYlos = LoadImages("hahmo01", "hahmo02"); |
---|
30 | private Image[] hahmonLiikeOikea = LoadImages("hahmo01", "hahmo02"); |
---|
31 | Image taustaKuva = LoadImage("maa"); |
---|
32 | |
---|
33 | |
---|
34 | public override void Begin() |
---|
35 | { |
---|
36 | |
---|
37 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
38 | Level.Background.TileToLevel(); |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | //GameObject taustaPilvet = new GameObject(10000, 10000); |
---|
43 | // taustaPilvet.Image = taustaKuva; |
---|
44 | //Add(taustaPilvet, -3); |
---|
45 | //Layers[-3].RelativeTransition = new Vector(0.5, 0.5); |
---|
46 | |
---|
47 | |
---|
48 | |
---|
49 | SmoothTextures = false; |
---|
50 | Level.Background.Color = Color.Brown; |
---|
51 | |
---|
52 | //hahmonLiike = LoadAnimation("hahmo"); |
---|
53 | |
---|
54 | LuoKentta(); |
---|
55 | |
---|
56 | LisaaOhjaimet(); |
---|
57 | |
---|
58 | LuoEnkkaLaskuri(); |
---|
59 | |
---|
60 | LuoEnergiaLaskuri(); |
---|
61 | |
---|
62 | |
---|
63 | |
---|
64 | |
---|
65 | |
---|
66 | Camera.Zoom(4); |
---|
67 | Camera.FollowedObject = pelaaja; |
---|
68 | |
---|
69 | PhysicsObject turhake = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
70 | turhake.Color = Color.Gray; |
---|
71 | Add(turhake); |
---|
72 | |
---|
73 | |
---|
74 | |
---|
75 | } |
---|
76 | |
---|
77 | |
---|
78 | void LisaaOhjaimet() |
---|
79 | { |
---|
80 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
81 | |
---|
82 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, HahmonAnimaatioOikea, null, hahmonLiikeOikea); |
---|
83 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, AnimaatioLopetus, null); |
---|
84 | |
---|
85 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, HahmonAnimaatioOikea, null, hahmonLiikeOikea); |
---|
86 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AnimaatioLopetus, null); |
---|
87 | |
---|
88 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, HahmonAnimaatio, null, hahmonLiikeAlas); |
---|
89 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AnimaatioLopetus, null); |
---|
90 | |
---|
91 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, HahmonAnimaatio, null, hahmonLiikeYlos); |
---|
92 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AnimaatioLopetus, null); |
---|
93 | |
---|
94 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, Liiku, null, new Vector(0, 900)); |
---|
95 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, Liiku, null, Vector.Zero); |
---|
96 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, Liiku, null, new Vector(0, -900)); |
---|
97 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, Liiku, null, Vector.Zero); |
---|
98 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liiku, null, new Vector(900, 0)); |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, Liiku, null, Vector.Zero); |
---|
100 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liiku, null, new Vector(-900, 0)); |
---|
101 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, Liiku, null, Vector.Zero); |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Hyokkaa, null); |
---|
103 | |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, KysyPoistumista, "Lopeta peli"); |
---|
105 | } |
---|
106 | void HahmonAnimaatioOikea(Image[] hahmonLiikeOikea) |
---|
107 | { |
---|
108 | if (pelaaja.Velocity != Vector.Zero) return; |
---|
109 | pelaaja.Animation = new Animation(hahmonLiikeOikea); |
---|
110 | pelaaja.Animation.FPS = 5; |
---|
111 | pelaaja.Animation.Start(); |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | |
---|
115 | void Liiku(Vector vektori) |
---|
116 | { |
---|
117 | if (vektori == Vector.Zero) |
---|
118 | { |
---|
119 | int apu = 0; |
---|
120 | int kierrokset = 4; |
---|
121 | Timer pelaajanPysayttaja = new Timer(); |
---|
122 | pelaajanPysayttaja.Interval = 0.1; |
---|
123 | pelaajanPysayttaja.Timeout += delegate |
---|
124 | { |
---|
125 | apu++; |
---|
126 | pelaaja.Velocity = pelaaja.Velocity / 2; |
---|
127 | if (apu == kierrokset) pelaaja.Velocity = Vector.Zero; |
---|
128 | }; |
---|
129 | pelaajanPysayttaja.Start(kierrokset); |
---|
130 | |
---|
131 | } |
---|
132 | else pelaaja.Push(vektori); |
---|
133 | } |
---|
134 | void KysyPoistumista() |
---|
135 | { |
---|
136 | IsPaused = true; |
---|
137 | MultiSelectWindow valikko = new MultiSelectWindow("menu", "back to game", "quit game"); |
---|
138 | valikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
139 | valikko.AddItemHandler(0, delegate { IsPaused = false; }); |
---|
140 | valikko.Color = Color.Black; |
---|
141 | valikko.Color = Color.Transparent; |
---|
142 | valikko.SelectionColor = Color.Black; |
---|
143 | valikko.Image = valikonKuva; |
---|
144 | Add(valikko); |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | |
---|
148 | void LuoKentta() |
---|
149 | { |
---|
150 | Image taustaKuva = LoadImage("kuvanNimi"); |
---|
151 | Level.Background.TileToLevel(); |
---|
152 | |
---|
153 | //1. Luetaan kuva uuteen ColorTileMappiin, kuvan nimen perässä ei .png-päätettä. |
---|
154 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("kentta"); |
---|
155 | |
---|
156 | //2. Kerrotaan mitä aliohjelmaa kutsutaan, kun tietyn värinen pikseli tulee vastaan kuvatiedostossa. |
---|
157 | ruudut.SetTileMethod(Color.Blue, LuoPelaaja); |
---|
158 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoSivuseina); |
---|
159 | ruudut.SetTileMethod(Color.Red, LuoAlaseina); |
---|
160 | ruudut.SetTileMethod(Color.White, LuoOikeaYla); |
---|
161 | ruudut.SetTileMethod(Color.Yellow, LuoOikea); |
---|
162 | ruudut.SetTileMethod(new Color(138, 138, 138), LuoOikeaAla); |
---|
163 | ruudut.SetTileMethod(new Color(155, 0, 255), LuoVasenAla); |
---|
164 | ruudut.SetTileMethod(new Color(255, 145, 0), LuoVasenYla); |
---|
165 | |
---|
166 | |
---|
167 | //3. Execute luo kentän |
---|
168 | // Parametreina leveys ja korkeus |
---|
169 | ruudut.Execute(20, 20); |
---|
170 | |
---|
171 | |
---|
172 | |
---|
173 | Timer vihunLuontiAjastin = new Timer(); |
---|
174 | vihunLuontiAjastin.Interval = 10.0; |
---|
175 | vihunLuontiAjastin.Timeout += delegate { LuoVihollinen(new Vector(RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right), Level.Top)); }; |
---|
176 | vihunLuontiAjastin.Start(); |
---|
177 | |
---|
178 | } |
---|
179 | void LuoAlaseina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
180 | { |
---|
181 | PhysicsObject ala = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
182 | ala.Position = paikka; |
---|
183 | ala.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
184 | ala.Image = alaseina; |
---|
185 | Add(ala); |
---|
186 | |
---|
187 | |
---|
188 | } |
---|
189 | void LuoVasenAla(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
190 | { |
---|
191 | PhysicsObject vasenAla = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
192 | vasenAla.Position = paikka; |
---|
193 | vasenAla.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
194 | vasenAla.Image = VasenAla; |
---|
195 | Add(vasenAla); |
---|
196 | |
---|
197 | |
---|
198 | } |
---|
199 | |
---|
200 | void LuoVasenYla(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
201 | { |
---|
202 | PhysicsObject vasenYla = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
203 | vasenYla.Position = paikka; |
---|
204 | vasenYla.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
205 | vasenYla.Image = VasenYla; |
---|
206 | Add(vasenYla); |
---|
207 | |
---|
208 | |
---|
209 | } |
---|
210 | |
---|
211 | |
---|
212 | void LuoOikeaAla(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
213 | { |
---|
214 | PhysicsObject oikeaAla = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
215 | oikeaAla.Position = paikka; |
---|
216 | oikeaAla.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
217 | oikeaAla.Image = OikeaAla; |
---|
218 | Add(oikeaAla); |
---|
219 | |
---|
220 | |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | void LuoOikea(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
224 | { |
---|
225 | PhysicsObject oikea = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
226 | oikea.Position = paikka; |
---|
227 | oikea.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
228 | oikea.Image = oikeaSeina; |
---|
229 | Add(oikea); |
---|
230 | |
---|
231 | |
---|
232 | } |
---|
233 | |
---|
234 | |
---|
235 | |
---|
236 | void LuoPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
237 | { |
---|
238 | pelaaja = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
239 | pelaaja.Image = hahmo; |
---|
240 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
241 | pelaaja.CanRotate = false; |
---|
242 | pelaaja.Restitution = 1; |
---|
243 | pelaaja.MaxVelocity = 300; |
---|
244 | pelaaja.LinearDamping = 0.9; |
---|
245 | pelaaja.Shape = Shape.Circle; |
---|
246 | Add(pelaaja); |
---|
247 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihu", OsuuViholliseen); |
---|
248 | |
---|
249 | } |
---|
250 | |
---|
251 | |
---|
252 | void LuoSivuseina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
253 | { |
---|
254 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
255 | taso.Position = paikka; |
---|
256 | taso.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
257 | taso.Image = sivuseina; |
---|
258 | Add(taso); |
---|
259 | } |
---|
260 | void LuoOikeaYla(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
261 | { |
---|
262 | PhysicsObject ala = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
263 | ala.Position = paikka; |
---|
264 | ala.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
265 | ala.Image = oikeayla; |
---|
266 | Add(ala); |
---|
267 | |
---|
268 | } |
---|
269 | |
---|
270 | |
---|
271 | private void LuoVihollinen(Vector vektori) |
---|
272 | { |
---|
273 | Vihu vihollinen = new Vihu(20, 20); |
---|
274 | |
---|
275 | vihollinen.ElamaLaskuri = new IntMeter(5, 0, 5); |
---|
276 | |
---|
277 | Add(vihollinen); |
---|
278 | vihollinen.Restitution = 1.5; |
---|
279 | vihollinen.Tag = "vihu"; |
---|
280 | |
---|
281 | //vihollinen.MoveTo(new Vector(RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right), Level.Bottom - 250), 500); //{ vihollisLaskuri.Value++; }); |
---|
282 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja); |
---|
283 | seuraajanAivot.Speed = 50.0; |
---|
284 | seuraajanAivot.DistanceClose = 200; |
---|
285 | seuraajanAivot.TargetClose += delegate |
---|
286 | { |
---|
287 | seuraajanAivot.Active = true; |
---|
288 | vihollinen.Hit(new Vector(0, -5000)); |
---|
289 | |
---|
290 | }; |
---|
291 | |
---|
292 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
293 | |
---|
294 | } |
---|
295 | void Hyokkaa() |
---|
296 | { |
---|
297 | |
---|
298 | PhysicsObject hyokkaus = new PhysicsObject(30, 30); |
---|
299 | hyokkaus.Position = pelaaja.Position; |
---|
300 | hyokkaus.Image = hyokkauksenKuva; |
---|
301 | hyokkaus.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
302 | hyokkaus.Shape = Shape.Circle; |
---|
303 | |
---|
304 | |
---|
305 | Add(hyokkaus); |
---|
306 | hyokkaus.CanRotate = false; |
---|
307 | AxleJoint liitos = new AxleJoint(pelaaja, hyokkaus); |
---|
308 | Add(liitos); |
---|
309 | pelaaja.Image = hahmoHyokkaa; |
---|
310 | AddCollisionHandler(hyokkaus, "vihu", HyokkausOsuu); |
---|
311 | //pelaaja. |
---|
312 | |
---|
313 | Timer.SingleShot(0.5, delegate { |
---|
314 | hyokkaus.Destroy(); |
---|
315 | pelaaja.Image = hahmo; |
---|
316 | //if (pelaaja.Animation != null) pelaaja.Animation.Start(); |
---|
317 | }); |
---|
318 | //AddCollisionHandler(hyokkaus, "vihu", ); |
---|
319 | |
---|
320 | } |
---|
321 | |
---|
322 | |
---|
323 | void HahmonAnimaatio(Image[] hahmonLiike) |
---|
324 | { |
---|
325 | if (pelaaja.Velocity != Vector.Zero) return; |
---|
326 | pelaaja.Animation = new Animation(hahmonLiike); |
---|
327 | pelaaja.Animation.FPS = 5; |
---|
328 | pelaaja.Animation.Start(); |
---|
329 | } |
---|
330 | |
---|
331 | |
---|
332 | void AnimaatioLopetus() |
---|
333 | { |
---|
334 | pelaaja.Animation.Stop(); |
---|
335 | pelaaja.Image = hahmo; |
---|
336 | } |
---|
337 | void HyokkausOsuu(PhysicsObject hyokkaus, PhysicsObject kohde) |
---|
338 | { |
---|
339 | if (kohde.Tag.Equals("vihu")) |
---|
340 | { |
---|
341 | TuhoaVihu(kohde); |
---|
342 | } |
---|
343 | } |
---|
344 | private void TuhoaVihu(PhysicsObject kohde) |
---|
345 | { |
---|
346 | //Explosion rajahdys = new Explosion(150); |
---|
347 | //rajahdys.Position = kohde.Position; |
---|
348 | //rajahdys.ShockwaveColor = Color.Transparent; |
---|
349 | //Add(rajahdys); |
---|
350 | |
---|
351 | |
---|
352 | (kohde as Vihu).ElamaLaskuri.Value--; |
---|
353 | if ((kohde as Vihu).ElamaLaskuri.Value <= 0) kohde.Destroy(); |
---|
354 | } |
---|
355 | |
---|
356 | void LuoEnkkaLaskuri() |
---|
357 | { |
---|
358 | enkkaLaskuri = new DoubleMeter(10); |
---|
359 | enkkaLaskuri.MaxValue = 10; |
---|
360 | enkkaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
361 | |
---|
362 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
363 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
364 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
365 | elamaPalkki.BindTo(enkkaLaskuri); |
---|
366 | Add(elamaPalkki); |
---|
367 | } |
---|
368 | |
---|
369 | void ElamaLoppui() |
---|
370 | { |
---|
371 | |
---|
372 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
373 | |
---|
374 | rajahdys.Position = pelaaja.Position; |
---|
375 | Add(rajahdys); |
---|
376 | IsPaused = true; |
---|
377 | |
---|
378 | pelaaja.Destroy(); |
---|
379 | MessageDisplay.Add("Hävisit pelin"); |
---|
380 | |
---|
381 | Label teksti = new Label("PELI LOPPUI!!!"); |
---|
382 | teksti.TextScale = new Vector(3, 3); |
---|
383 | Add(teksti); |
---|
384 | teksti.Color = Color.Red; |
---|
385 | |
---|
386 | |
---|
387 | } |
---|
388 | void OsuuViholliseen(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject vihu) |
---|
389 | { |
---|
390 | |
---|
391 | if (vihu.Tag.Equals("vihu")) |
---|
392 | { |
---|
393 | enkkaLaskuri.Value--; |
---|
394 | } |
---|
395 | } |
---|
396 | void LuoEnergiaLaskuri() |
---|
397 | { |
---|
398 | EnergiaLaskuri = new DoubleMeter(10); |
---|
399 | EnergiaLaskuri.MaxValue = 10; |
---|
400 | EnergiaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
401 | |
---|
402 | ProgressBar energiaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
403 | energiaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
404 | energiaPalkki.Y = Screen.Top - 10; |
---|
405 | energiaPalkki.BindTo(EnergiaLaskuri); |
---|
406 | Add(energiaPalkki); |
---|
407 | } |
---|
408 | |
---|
409 | |
---|
410 | |
---|
411 | } |
---|
412 | class Vihu : PhysicsObject |
---|
413 | { |
---|
414 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3); |
---|
415 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } set { elamaLaskuri = value; } } |
---|
416 | |
---|
417 | public Vihu(double leveys, double korkeus) |
---|
418 | : base(leveys, korkeus) |
---|
419 | { |
---|
420 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
421 | } |
---|
422 | } |
---|