1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class turhakepeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | PhysicsObject pelaaja; |
---|
12 | Image hahmo = LoadImage("pelaaja"); |
---|
13 | Image valikonKuva = LoadImage("valikko"); |
---|
14 | Image hyokkauksenKuva = LoadImage("hyokkaus"); |
---|
15 | Image alaseina = LoadImage("ala"); |
---|
16 | Image sivuseina = LoadImage("sivu"); |
---|
17 | Image oikeayla = LoadImage("oikeaYla"); |
---|
18 | Image oikeaSeina = LoadImage("sivuOikea"); |
---|
19 | Image OikeaAla = LoadImage("oikeaAla"); |
---|
20 | Image VasenAla = LoadImage("vasenAla"); |
---|
21 | Image VasenYla = LoadImage("vasenYla"); |
---|
22 | Image hahmoHyokkaa = LoadImage("pelaajaHyokkaa"); |
---|
23 | |
---|
24 | private Image[] hahmonLiikeAlas = LoadImages("hahmo01", "hahmo02"); |
---|
25 | private Image[] hahmonLiikeYlos = LoadImages("hahmo01", "hahmo02"); |
---|
26 | Image taustaKuva = LoadImage("maa"); |
---|
27 | |
---|
28 | |
---|
29 | public override void Begin() |
---|
30 | { |
---|
31 | |
---|
32 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
33 | Level.Background.TileToLevel(); |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | |
---|
37 | GameObject taustaPilvet = new GameObject(10000, 10000); |
---|
38 | taustaPilvet.Image = taustaKuva; |
---|
39 | Add(taustaPilvet, -3); |
---|
40 | //Layers[-3].RelativeTransition = new Vector(0.5, 0.5); |
---|
41 | |
---|
42 | |
---|
43 | |
---|
44 | SmoothTextures = false; |
---|
45 | Level.Background.Color = Color.Brown; |
---|
46 | |
---|
47 | //hahmonLiike = LoadAnimation("hahmo"); |
---|
48 | |
---|
49 | LuoKentta(); |
---|
50 | |
---|
51 | LisaaOhjaimet(); |
---|
52 | |
---|
53 | |
---|
54 | |
---|
55 | |
---|
56 | |
---|
57 | Camera.Zoom(4); |
---|
58 | Camera.FollowedObject = pelaaja; |
---|
59 | |
---|
60 | PhysicsObject turhake = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
61 | turhake.Color = Color.Gray; |
---|
62 | Add(turhake); |
---|
63 | |
---|
64 | |
---|
65 | |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | |
---|
69 | void LisaaOhjaimet() |
---|
70 | { |
---|
71 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
72 | |
---|
73 | |
---|
74 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, HahmonAnimaatio, null, hahmonLiikeAlas); |
---|
75 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AnimaatioLopetus, null); |
---|
76 | |
---|
77 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, HahmonAnimaatio, null, hahmonLiikeYlos); |
---|
78 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AnimaatioLopetus, null); |
---|
79 | |
---|
80 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, Liiku, null, new Vector(0, 900)); |
---|
81 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, Liiku, null, Vector.Zero); |
---|
82 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, Liiku, null, new Vector(0, -900)); |
---|
83 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, Liiku, null, Vector.Zero); |
---|
84 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liiku, null, new Vector(900, 0)); |
---|
85 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, Liiku, null, Vector.Zero); |
---|
86 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liiku, null, new Vector(-900, 0)); |
---|
87 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, Liiku, null, Vector.Zero); |
---|
88 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Hyokkaa, null); |
---|
89 | |
---|
90 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, KysyPoistumista, "Lopeta peli"); |
---|
91 | } |
---|
92 | |
---|
93 | |
---|
94 | void Liiku(Vector vektori) |
---|
95 | { |
---|
96 | if (vektori == Vector.Zero) |
---|
97 | { |
---|
98 | int apu = 0; |
---|
99 | int kierrokset = 4; |
---|
100 | Timer pelaajanPysayttaja = new Timer(); |
---|
101 | pelaajanPysayttaja.Interval = 0.1; |
---|
102 | pelaajanPysayttaja.Timeout += delegate |
---|
103 | { |
---|
104 | apu++; |
---|
105 | pelaaja.Velocity = pelaaja.Velocity / 2; |
---|
106 | if (apu == kierrokset) pelaaja.Velocity = Vector.Zero; |
---|
107 | }; |
---|
108 | pelaajanPysayttaja.Start(kierrokset); |
---|
109 | |
---|
110 | } |
---|
111 | else pelaaja.Push(vektori); |
---|
112 | } |
---|
113 | void KysyPoistumista() |
---|
114 | { |
---|
115 | IsPaused = true; |
---|
116 | MultiSelectWindow valikko = new MultiSelectWindow("menu", "back to game", "quit game"); |
---|
117 | valikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
118 | valikko.AddItemHandler(0, delegate { IsPaused = false; }); |
---|
119 | valikko.Color = Color.Black; |
---|
120 | valikko.Color = Color.Transparent; |
---|
121 | valikko.SelectionColor = Color.Black; |
---|
122 | valikko.Image = valikonKuva; |
---|
123 | Add(valikko); |
---|
124 | } |
---|
125 | |
---|
126 | |
---|
127 | void LuoKentta() |
---|
128 | { |
---|
129 | Image taustaKuva = LoadImage("kuvanNimi"); |
---|
130 | Level.Background.TileToLevel(); |
---|
131 | |
---|
132 | //1. Luetaan kuva uuteen ColorTileMappiin, kuvan nimen perässä ei .png-päätettä. |
---|
133 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("kentta"); |
---|
134 | |
---|
135 | //2. Kerrotaan mitä aliohjelmaa kutsutaan, kun tietyn värinen pikseli tulee vastaan kuvatiedostossa. |
---|
136 | ruudut.SetTileMethod(Color.Blue, LuoPelaaja); |
---|
137 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoSivuseina); |
---|
138 | ruudut.SetTileMethod(Color.Red, LuoAlaseina); |
---|
139 | ruudut.SetTileMethod(Color.White, LuoOikeaYla); |
---|
140 | ruudut.SetTileMethod(Color.Yellow, LuoOikea); |
---|
141 | ruudut.SetTileMethod(new Color(138, 138, 138), LuoOikeaAla); |
---|
142 | ruudut.SetTileMethod(new Color(155, 0, 255), LuoVasenAla); |
---|
143 | ruudut.SetTileMethod(new Color(255, 145, 0), LuoVasenYla); |
---|
144 | |
---|
145 | |
---|
146 | //3. Execute luo kentän |
---|
147 | // Parametreina leveys ja korkeus |
---|
148 | ruudut.Execute(20, 20); |
---|
149 | |
---|
150 | |
---|
151 | |
---|
152 | |
---|
153 | Timer vihunLuontiAjastin = new Timer(); |
---|
154 | vihunLuontiAjastin.Interval = 10.0; |
---|
155 | vihunLuontiAjastin.Timeout += delegate { LuoVihollinen(new Vector(RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right), Level.Top)); }; |
---|
156 | vihunLuontiAjastin.Start(); |
---|
157 | |
---|
158 | } |
---|
159 | void LuoAlaseina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
160 | { |
---|
161 | PhysicsObject ala = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
162 | ala.Position = paikka; |
---|
163 | ala.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
164 | ala.Image = alaseina; |
---|
165 | Add(ala); |
---|
166 | |
---|
167 | |
---|
168 | } |
---|
169 | void LuoVasenAla(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
170 | { |
---|
171 | PhysicsObject vasenAla = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
172 | vasenAla.Position = paikka; |
---|
173 | vasenAla.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
174 | vasenAla.Image = VasenAla; |
---|
175 | Add(vasenAla); |
---|
176 | |
---|
177 | |
---|
178 | } |
---|
179 | |
---|
180 | void LuoVasenYla(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
181 | { |
---|
182 | PhysicsObject vasenYla = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
183 | vasenYla.Position = paikka; |
---|
184 | vasenYla.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
185 | vasenYla.Image = VasenYla; |
---|
186 | Add(vasenYla); |
---|
187 | |
---|
188 | |
---|
189 | } |
---|
190 | |
---|
191 | |
---|
192 | void LuoOikeaAla(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
193 | { |
---|
194 | PhysicsObject oikeaAla = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
195 | oikeaAla.Position = paikka; |
---|
196 | oikeaAla.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
197 | oikeaAla.Image = OikeaAla; |
---|
198 | Add(oikeaAla); |
---|
199 | |
---|
200 | |
---|
201 | } |
---|
202 | |
---|
203 | void LuoOikea(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
204 | { |
---|
205 | PhysicsObject oikea = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
206 | oikea.Position = paikka; |
---|
207 | oikea.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
208 | oikea.Image = oikeaSeina; |
---|
209 | Add(oikea); |
---|
210 | |
---|
211 | |
---|
212 | } |
---|
213 | |
---|
214 | |
---|
215 | |
---|
216 | void LuoPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
217 | { |
---|
218 | pelaaja = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
219 | pelaaja.Image = hahmo; |
---|
220 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
221 | pelaaja.CanRotate = false; |
---|
222 | pelaaja.Restitution = 0; |
---|
223 | pelaaja.MaxVelocity = 300; |
---|
224 | Add(pelaaja); |
---|
225 | |
---|
226 | } |
---|
227 | |
---|
228 | |
---|
229 | void LuoSivuseina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
230 | { |
---|
231 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
232 | taso.Position = paikka; |
---|
233 | taso.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
234 | taso.Image = sivuseina; |
---|
235 | Add(taso); |
---|
236 | } |
---|
237 | void LuoOikeaYla(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
238 | { |
---|
239 | PhysicsObject ala = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
240 | ala.Position = paikka; |
---|
241 | ala.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
242 | ala.Image = oikeayla; |
---|
243 | Add(ala); |
---|
244 | |
---|
245 | } |
---|
246 | |
---|
247 | |
---|
248 | private void LuoVihollinen(Vector vektori) |
---|
249 | { |
---|
250 | PhysicsObject vihollinen = new PhysicsObject(20, 20); |
---|
251 | |
---|
252 | |
---|
253 | |
---|
254 | Add(vihollinen); |
---|
255 | vihollinen.Restitution = 1.5; |
---|
256 | vihollinen.Tag = "vihu"; |
---|
257 | |
---|
258 | //vihollinen.MoveTo(new Vector(RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right), Level.Bottom - 250), 500); //{ vihollisLaskuri.Value++; }); |
---|
259 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja); |
---|
260 | seuraajanAivot.Speed = 50.0; |
---|
261 | seuraajanAivot.DistanceClose = 200; |
---|
262 | seuraajanAivot.TargetClose += delegate |
---|
263 | { |
---|
264 | seuraajanAivot.Active = true; |
---|
265 | vihollinen.Hit(new Vector(0, -5000)); |
---|
266 | |
---|
267 | }; |
---|
268 | |
---|
269 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
270 | |
---|
271 | } |
---|
272 | void Hyokkaa() |
---|
273 | { |
---|
274 | |
---|
275 | PhysicsObject hyokkaus = new PhysicsObject(30, 30); |
---|
276 | hyokkaus.Position = pelaaja.Position; |
---|
277 | hyokkaus.Image = hyokkauksenKuva; |
---|
278 | hyokkaus.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
279 | Add(hyokkaus); |
---|
280 | hyokkaus.CanRotate = false; |
---|
281 | AxleJoint liitos = new AxleJoint(pelaaja, hyokkaus); |
---|
282 | Add(liitos); |
---|
283 | pelaaja.Image = hahmoHyokkaa; |
---|
284 | //pelaaja. |
---|
285 | |
---|
286 | Timer.SingleShot(0.5, delegate { |
---|
287 | hyokkaus.Destroy(); |
---|
288 | pelaaja.Image = hahmo; |
---|
289 | //if (pelaaja.Animation != null) pelaaja.Animation.Start(); |
---|
290 | }); |
---|
291 | //AddCollisionHandler(hyokkaus, "vihu", ); |
---|
292 | |
---|
293 | } |
---|
294 | |
---|
295 | |
---|
296 | void HahmonAnimaatio(Image[] hahmonLiike) |
---|
297 | { |
---|
298 | if (pelaaja.Velocity != Vector.Zero) return; |
---|
299 | pelaaja.Animation = new Animation(hahmonLiike); |
---|
300 | pelaaja.Animation.FPS = 5; |
---|
301 | pelaaja.Animation.Start(); |
---|
302 | } |
---|
303 | |
---|
304 | |
---|
305 | void AnimaatioLopetus() |
---|
306 | { |
---|
307 | pelaaja.Animation.Stop(); |
---|
308 | pelaaja.Image = hahmo; |
---|
309 | } |
---|
310 | |
---|
311 | |
---|
312 | } |
---|