source: 2014/27/NikoA/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 5245

Revision 5245, 4.8 KB checked in by nikranna, 7 years ago (diff)

Pong valmis. Alotettu uus peli keskeytetyn pelin pohjalta

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 900);
12    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -900);
13
14    PhysicsObject pallo;
15    PhysicsObject maila1;
16    PhysicsObject maila2;
17
18    PhysicsObject vasenReuna;
19    PhysicsObject oikeaReuna;
20
21    IntMeter pelaajan1Pisteet;
22    IntMeter pelaajan2Pisteet;
23
24
25    public override void Begin()
26    {
27        LuoKentta();
28        AsetaOhjaimet();
29        LisaaLaskurit();
30        AloitaPeli();
31
32
33
34
35    }
36
37    void LuoKentta()
38    {
39        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
40        Add(pallo);
41        pallo.Shape = Shape.Circle;
42        pallo.X = -200.0;
43        pallo.Y = 0.0;
44        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
45        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
46        vasenReuna.Restitution = 1.0;
47        vasenReuna.IsVisible = false;
48        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
49        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
50        oikeaReuna.IsVisible = false;
51        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
52        alaReuna.Restitution = 1.0;
53        alaReuna.IsVisible = false;
54        PhysicsObject yläReuna = Level.CreateTopBorder();
55        yläReuna.Restitution = 1.0;
56        yläReuna.IsVisible = false;
57        pallo.Restitution = 1.0;
58        Level.Background.Color = Color.Black;
59        Camera.ZoomToLevel();
60        maila1 = Luomaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
61        maila2 = Luomaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
62
63    }
64    void AloitaPeli()
65    {
66        Vector impulssi = new Vector(1000.0, 0.0);
67        pallo.Hit(impulssi);
68    }
69    PhysicsObject Luomaila(double x, double y)
70    {
71        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
72        maila.Shape = Shape.Rectangle;
73        maila.X = x;
74        maila.Y = y;
75        maila.Restitution = 1.0;
76        Add(maila);
77        return maila;
78    }
79    void AsetaOhjaimet()
80    {
81        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
82        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
83        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
84        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
85        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2 :liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
86        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, "Pelaaja 2 : Liikuta mailaa alas", maila2, Vector.Zero);
87        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja2 : Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusAlas);
88        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, "Pelaaja 2 : Liikuta mailaa alas", maila2, Vector.Zero);
89        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
90        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
91    }
92    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
93    {
94        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
95        {
96            maila.Velocity = Vector.Zero;
97            return;
98        }
99        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
100        {
101
102            maila.Velocity = Vector.Zero;
103            return;
104        }
105
106        maila.Velocity = nopeus;
107
108    }
109    void LisaaLaskurit()
110    {
111        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
112        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
113
114    }
115    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
116    {
117        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
118        laskuri.MaxValue = 10;
119        Label naytto = new Label();
120        naytto.BindTo(laskuri);
121        naytto.X = x;
122        naytto.Y = y;
123        naytto.TextColor = Color.White;
124        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
125        naytto.Color = Level.Background.Color;
126        Add(naytto);
127
128        return laskuri;
129
130    }
131
132
133
134    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
135    {
136        if (kohde == oikeaReuna)
137        {
138            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
139        }
140        else if (kohde == vasenReuna)
141        {
142            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
143        }
144    }
145    const double PALLON_MIN_NOPEUS = 500;
146
147    protected override void Update(Time time)
148    {
149        if (pallo != null && Math.Abs(pallo.Velocity.X) < PALLON_MIN_NOPEUS)
150        {
151            pallo.Velocity = new Vector(pallo.Velocity.X * 1.1, pallo.Velocity.Y);
152        }
153        base.Update(time);
154    }
155}
156
157
158
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.