1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | class Orkki : PlatformCharacter |
---|
10 | { |
---|
11 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(10, 0, 10); |
---|
12 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
13 | |
---|
14 | public Orkki(double leveys, double korkeus) |
---|
15 | : base(leveys, korkeus) |
---|
16 | { |
---|
17 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
18 | } |
---|
19 | } |
---|
20 | |
---|
21 | class Vihu : PlatformCharacter |
---|
22 | { |
---|
23 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3); |
---|
24 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
25 | |
---|
26 | public Vihu(double leveys, double korkeus) |
---|
27 | : base(leveys, korkeus) |
---|
28 | { |
---|
29 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
30 | } |
---|
31 | } |
---|
32 | |
---|
33 | public class Avaruuspeli : PhysicsGame |
---|
34 | { |
---|
35 | private Animation OrkinKavely; |
---|
36 | const double nopeus = 200; |
---|
37 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
38 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
39 | |
---|
40 | private Image[] Avaruuskävely = LoadImages("Avaruus saankari", "Avaruus saankari2"); |
---|
41 | |
---|
42 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
43 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
44 | Image Orkkikuva = LoadImage("Orkki"); |
---|
45 | Image monsteri = LoadImage("Monsteri"); |
---|
46 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Avaruus saankari"); |
---|
47 | Image taustakuva = LoadImage("scifi hallway space ship model interior"); |
---|
48 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
49 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
50 | DoubleMeter elamaLaskuri2; |
---|
51 | |
---|
52 | public override void Begin() |
---|
53 | { |
---|
54 | OrkinKavely = LoadAnimation("Orkki liikkuu"); |
---|
55 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Spaceship madness","Aloita peli", "Parhaat pisteet", "Lopeta"); |
---|
56 | Add(alkuValikko); |
---|
57 | alkuValikko.AddItemHandler(0, pelaajienvalinta); |
---|
58 | //alkuValikko.AddItemHandler(1, ParhaatPisteet); |
---|
59 | alkuValikko.AddItemHandler(2, Exit); |
---|
60 | } |
---|
61 | void pelaajienvalinta() |
---|
62 | { |
---|
63 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Spaceship madness", "yksi pelaaja", "kaksi pelaajaa"); |
---|
64 | Add(alkuValikko); |
---|
65 | alkuValikko.AddItemHandler(0, Aloitapeli,1); |
---|
66 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Aloitapeli, 2); |
---|
67 | } |
---|
68 | |
---|
69 | void Aloitapeli(int pelaajienLkm) |
---|
70 | { |
---|
71 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
72 | |
---|
73 | if (pelaajienLkm == 1) |
---|
74 | { |
---|
75 | LuoKentta(); |
---|
76 | } |
---|
77 | else |
---|
78 | { |
---|
79 | LuoKentta2(); |
---|
80 | LuoElamaLaskuri2(); |
---|
81 | } |
---|
82 | LisaaNappaimet(); |
---|
83 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
84 | |
---|
85 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
86 | ajastin.Interval = 10; |
---|
87 | ajastin.Timeout += Luovihollinen; |
---|
88 | ajastin.Timeout += LuoOrkki; |
---|
89 | ajastin.Start(); |
---|
90 | |
---|
91 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
92 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
93 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | void LuoKentta() |
---|
97 | { |
---|
98 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
99 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
100 | |
---|
101 | |
---|
102 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
103 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
104 | Level.CreateBorders(); |
---|
105 | Level.Background.Image = taustakuva; |
---|
106 | Level.Background.ScaleToLevelByHeight(); |
---|
107 | } |
---|
108 | void LuoKentta2() |
---|
109 | { |
---|
110 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
111 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
112 | |
---|
113 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaPelaaja2); |
---|
114 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
115 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
116 | Level.CreateBorders(); |
---|
117 | Level.Background.Image = taustakuva; |
---|
118 | Level.Background.ScaleToLevelByHeight(); |
---|
119 | } |
---|
120 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
121 | { |
---|
122 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
123 | taso.Position = paikka; |
---|
124 | taso.Color = Color.Transparent; |
---|
125 | Add(taso); |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | |
---|
129 | |
---|
130 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
131 | { |
---|
132 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys*3, korkeus*3); |
---|
133 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
134 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
135 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
136 | Add(pelaaja1); |
---|
137 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihollinen", Tormaaviholliseen); |
---|
138 | |
---|
139 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(Avaruuskävely); |
---|
140 | pelaaja1.AnimIdle = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
141 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 5; |
---|
142 | |
---|
143 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
144 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 1000; |
---|
145 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
146 | } |
---|
147 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
148 | { |
---|
149 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(leveys * 3, korkeus * 3); |
---|
150 | pelaaja2.Position = paikka; |
---|
151 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
152 | pelaaja2.Image = pelaajanKuva; |
---|
153 | Add(pelaaja2); |
---|
154 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "vihollinen", Tormaaviholliseen); |
---|
155 | |
---|
156 | pelaaja2.AnimWalk = new Animation(Avaruuskävely); |
---|
157 | pelaaja2.AnimIdle = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
158 | pelaaja2.AnimWalk.FPS = 5; |
---|
159 | |
---|
160 | pelaaja2.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
161 | pelaaja2.Weapon.Ammo.Value = 1000; |
---|
162 | pelaaja2.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
163 | } |
---|
164 | |
---|
165 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
166 | { |
---|
167 | ammus.Destroy(); |
---|
168 | if (kohde.Tag == "vihollinen") |
---|
169 | { |
---|
170 | (kohde as Vihu).ElamaLaskuri.Value--; |
---|
171 | } |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
175 | { |
---|
176 | if (!pelaaja.IsDestroyed) |
---|
177 | { |
---|
178 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
179 | |
---|
180 | if (ammus != null) |
---|
181 | { |
---|
182 | //ammus.Size *= 3; |
---|
183 | //ammus.Image = ... |
---|
184 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
185 | } |
---|
186 | } |
---|
187 | } |
---|
188 | |
---|
189 | |
---|
190 | void LisaaNappaimet() |
---|
191 | { |
---|
192 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
193 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
194 | |
---|
195 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
196 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
197 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
198 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
199 | |
---|
200 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
201 | |
---|
202 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
203 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
204 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
205 | |
---|
206 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
207 | } |
---|
208 | |
---|
209 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
210 | { |
---|
211 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
212 | } |
---|
213 | |
---|
214 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
215 | { |
---|
216 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
217 | } |
---|
218 | void Tormaaviholliseen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihollinen) |
---|
219 | { |
---|
220 | elamaLaskuri.Value--; |
---|
221 | } |
---|
222 | void LuoOrkki() |
---|
223 | { |
---|
224 | Orkki vihollinen = new Orkki(200, 200); |
---|
225 | vihollinen.Image = Orkkikuva; |
---|
226 | vihollinen.X = Level.Right - 40; |
---|
227 | vihollinen.Tag = "vihollinen2"; |
---|
228 | Add(vihollinen); |
---|
229 | vihollinen.Animation = OrkinKavely; |
---|
230 | vihollinen.Animation.FPS = 5; |
---|
231 | vihollinen.Animation.Start(); |
---|
232 | //vihollinen.AnimWalk = OrkinKavely; |
---|
233 | //vihollinen.PlayAnimation(OrkinKavely); |
---|
234 | |
---|
235 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
236 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
237 | tasoAivot.FallsOffPlatforms = true; |
---|
238 | tasoAivot.TriesToJump = true; |
---|
239 | |
---|
240 | vihollinen.Brain = tasoAivot; |
---|
241 | } |
---|
242 | void Luovihollinen() |
---|
243 | { |
---|
244 | Vihu vihollinen = new Vihu(80, 80); |
---|
245 | vihollinen.Image = monsteri; |
---|
246 | vihollinen.X = Level.Right - 40; |
---|
247 | vihollinen.Tag = "vihollinen"; |
---|
248 | Add(vihollinen); |
---|
249 | |
---|
250 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
251 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
252 | tasoAivot.FallsOffPlatforms = true; |
---|
253 | tasoAivot.TriesToJump = true; |
---|
254 | |
---|
255 | vihollinen.Brain = tasoAivot; |
---|
256 | } |
---|
257 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
258 | { |
---|
259 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(20); |
---|
260 | elamaLaskuri.MaxValue = 20; |
---|
261 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
262 | |
---|
263 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
264 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
265 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
266 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
267 | Add(elamaPalkki); |
---|
268 | } |
---|
269 | void LuoElamaLaskuri2() |
---|
270 | { |
---|
271 | elamaLaskuri2 = new DoubleMeter(20); |
---|
272 | elamaLaskuri2.MaxValue = 20; |
---|
273 | elamaLaskuri2.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
274 | |
---|
275 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
276 | elamaPalkki.X = Screen.Right - 150; |
---|
277 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
278 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri2); |
---|
279 | Add(elamaPalkki); |
---|
280 | } |
---|
281 | void ElamaLoppui() |
---|
282 | { |
---|
283 | MessageDisplay.Add("Elämät loppuivat."); |
---|
284 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
285 | } |
---|
286 | |
---|
287 | |
---|
288 | |
---|
289 | |
---|
290 | |
---|
291 | |
---|
292 | |
---|
293 | |
---|
294 | |
---|
295 | |
---|
296 | |
---|
297 | |
---|
298 | |
---|
299 | |
---|
300 | |
---|
301 | |
---|
302 | |
---|
303 | |
---|
304 | |
---|
305 | |
---|
306 | |
---|
307 | |
---|
308 | |
---|
309 | |
---|
310 | |
---|
311 | } |
---|
312 | |
---|