1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class toimintajuttu : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 400; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 1800; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 120; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | int kentannumero = 1; |
---|
18 | |
---|
19 | DoubleMeter elamaLaskuriB; |
---|
20 | PhysicsObject taso1; |
---|
21 | |
---|
22 | Image[] taustaKuva = LoadImages("taustaagodofwariin","hiippailutausta", "kuollutavaruustaustaa", "download"); |
---|
23 | Image pelaajanKuva = LoadImage("god of war"); |
---|
24 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
25 | Image[] vihollisenkuva = LoadImages("vihu", "vihulainen", "alieni", "rotta"); |
---|
26 | Image[] bossinkuva = LoadImages("bossi", "toinenbossi", "bossi3", "pahis"); |
---|
27 | Image ammuksenkuva = LoadImage("bossinhyökkäys"); |
---|
28 | Image energiankuva = LoadImage("health"); |
---|
29 | |
---|
30 | SoundEffect hyppyAani = LoadSoundEffect("Jump7"); |
---|
31 | SoundEffect terveysAani = LoadSoundEffect("Powerup2"); |
---|
32 | |
---|
33 | Image voitto = LoadImage("voitto"); |
---|
34 | |
---|
35 | Image aseenkuva = LoadImage("ase"); |
---|
36 | |
---|
37 | Color[] tasovarit = { Color.Red, Color.Gray, Color.DarkBlue, Color.DarkGreen }; |
---|
38 | |
---|
39 | String[] musiikit = {"musiikki", "musiikki3", "musiikki4", "metsämusa"}; |
---|
40 | |
---|
41 | private Image[][] ukkeliHyppaa = { LoadImages("hyppy"), LoadImages("toistajuoksuu2"), LoadImages("iisakki"), LoadImages("liikkuminen1") }; |
---|
42 | private Image[][] ukkelinKavely = { LoadImages("juoksuu 1","juoksuu 2"), LoadImages("toistajuoksuu1", "toistajuoksuu2"), LoadImages("iisakki", "iisakkikavelee"), LoadImages("liikkuminen1", "liikkuminen2") }; |
---|
43 | private Image[][] ukkeliHyokkaa = { LoadImages("hyökkäys 4"), LoadImages("Emilinhahmonsuunittelu"), LoadImages("iisakki"), LoadImages("taasjokuhahmo") }; |
---|
44 | private Image[][] ukkeliPaikallaan = { LoadImages("god of war"), LoadImages("Emilinhahmonsuunittelu"), LoadImages("iisakki"), LoadImages("taasjokuhahmo") }; |
---|
45 | |
---|
46 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
47 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
48 | |
---|
49 | public override void Begin() |
---|
50 | { |
---|
51 | AloitaPeli(); |
---|
52 | } |
---|
53 | |
---|
54 | void AloitaPeli() |
---|
55 | { |
---|
56 | ClearAll(); |
---|
57 | |
---|
58 | if (kentannumero >= 5) |
---|
59 | { |
---|
60 | |
---|
61 | MediaPlayer.Play("voittomusa"); |
---|
62 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
63 | |
---|
64 | PelinVoitto(); |
---|
65 | return; |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | Gravity = new Vector(0, -1300); |
---|
69 | |
---|
70 | MediaPlayer.Play(musiikit[kentannumero-1]); |
---|
71 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
72 | |
---|
73 | |
---|
74 | LuoKentta(); |
---|
75 | LisaaNappaimet(); |
---|
76 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
77 | |
---|
78 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
79 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
80 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | void PelinVoitto() |
---|
84 | { |
---|
85 | GameObject voittokuva = new GameObject(Level.Width, Level.Height); |
---|
86 | voittokuva.Image = voitto; |
---|
87 | Add(voittokuva); |
---|
88 | |
---|
89 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
90 | } |
---|
91 | |
---|
92 | void LuoKentta() |
---|
93 | { |
---|
94 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta"+kentannumero); |
---|
95 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
96 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
97 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
98 | kentta.SetTileMethod('H', LisaaVihollinen); |
---|
99 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaAnsa); |
---|
100 | kentta.SetTileMethod('B', LisaaBossi); |
---|
101 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaBossimusiikki); |
---|
102 | kentta.SetTileMethod('4', LisaaToinentaso); |
---|
103 | kentta.SetTileMethod('9', LisaaTerveyttä); |
---|
104 | |
---|
105 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
106 | Level.CreateBorders(); |
---|
107 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
108 | |
---|
109 | Level.Background.Image = taustaKuva[kentannumero-1]; |
---|
110 | } |
---|
111 | |
---|
112 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
113 | { |
---|
114 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
115 | taso.Position = paikka; |
---|
116 | taso.Color = tasovarit[kentannumero-1]; |
---|
117 | Add(taso); |
---|
118 | } |
---|
119 | |
---|
120 | void LisaaTerveyttä(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
121 | { |
---|
122 | PhysicsObject terveys = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
123 | terveys.Position = paikka; |
---|
124 | terveys.Color = tasovarit[kentannumero - 1]; |
---|
125 | terveys.Image = energiankuva; |
---|
126 | terveys.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
127 | terveys.Tag = "terveys"; |
---|
128 | Add(terveys); |
---|
129 | } |
---|
130 | |
---|
131 | void LisaaToinentaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
132 | { |
---|
133 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
134 | taso.Position = paikka; |
---|
135 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
136 | Add(taso); |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | void LisaaBossimusiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
140 | { |
---|
141 | taso1 = PhysicsObject.CreateStaticObject(3*leveys, 3*korkeus); |
---|
142 | taso1.Position = paikka; |
---|
143 | taso1.Color = Color.Red; |
---|
144 | taso1.IsVisible = false; |
---|
145 | taso1.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
146 | taso1.Tag = "Bossipalikka"; |
---|
147 | Add(taso1); |
---|
148 | } |
---|
149 | |
---|
150 | void LisaaAnsa(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
151 | { |
---|
152 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
153 | taso.Position = paikka; |
---|
154 | taso.Color = Color.Black; |
---|
155 | taso.Tag = "Ansa"; |
---|
156 | |
---|
157 | Add(taso); |
---|
158 | } |
---|
159 | |
---|
160 | void LisaaBossi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
161 | { |
---|
162 | PlatformCharacter bossi = new PlatformCharacter(leveys *5 , korkeus *5 ); |
---|
163 | bossi.Position = paikka; |
---|
164 | bossi.Y += korkeus / 5; |
---|
165 | bossi.Image = bossinkuva[kentannumero-1]; |
---|
166 | Add(bossi); |
---|
167 | |
---|
168 | bossi.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
169 | bossi.Weapon.ProjectileCollision += AmmusOsui; |
---|
170 | |
---|
171 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
172 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
173 | bossi.Brain = tasoAivot; |
---|
174 | |
---|
175 | AddCollisionHandler(bossi, "Ase", delegate(PhysicsObject ase, PhysicsObject vihu) { |
---|
176 | elamaLaskuriB.Value--; |
---|
177 | |
---|
178 | if (elamaLaskuriB.Value < 1) |
---|
179 | { |
---|
180 | bossi.Destroy(); |
---|
181 | kentannumero++; |
---|
182 | AloitaPeli(); |
---|
183 | |
---|
184 | } |
---|
185 | }); |
---|
186 | |
---|
187 | elamaLaskuriB = new DoubleMeter(10); |
---|
188 | elamaLaskuriB.MaxValue = 10; |
---|
189 | //elamaLaskuriB.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
190 | |
---|
191 | ProgressBar elamaPalkkiB = new ProgressBar(150, 20); |
---|
192 | elamaPalkkiB.X = Screen.Right - 150; |
---|
193 | elamaPalkkiB.Y = Screen.Top - 20; |
---|
194 | elamaPalkkiB.BindTo(elamaLaskuriB); |
---|
195 | Add(elamaPalkkiB); |
---|
196 | |
---|
197 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
198 | ajastin.Interval = 1; |
---|
199 | ajastin.Timeout += delegate { |
---|
200 | if (bossi.IsDestroyed) |
---|
201 | { |
---|
202 | ajastin.Stop(); |
---|
203 | } |
---|
204 | |
---|
205 | if (Vector.Distance(pelaaja1.Position, bossi.Position) < 1500) |
---|
206 | { |
---|
207 | tasoAivot.Active = false; |
---|
208 | bossi.Weapon.AbsoluteAngle = (pelaaja1.Position - bossi.Position).Angle; |
---|
209 | PhysicsObject ammus = bossi.Weapon.Shoot(); |
---|
210 | |
---|
211 | if (ammus != null) |
---|
212 | { |
---|
213 | ammus.Size = new Vector(75, 75); |
---|
214 | ammus.Image = ammuksenkuva; |
---|
215 | ammus.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(5.0); |
---|
216 | } |
---|
217 | } |
---|
218 | else |
---|
219 | { |
---|
220 | tasoAivot.Active = true; |
---|
221 | } |
---|
222 | }; |
---|
223 | |
---|
224 | ajastin.Start(); |
---|
225 | |
---|
226 | } |
---|
227 | |
---|
228 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
229 | { |
---|
230 | PlatformCharacter vihollinen = new PlatformCharacter(leveys, korkeus*2); |
---|
231 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
232 | vihollinen.Y += korkeus / 2; |
---|
233 | vihollinen.Image = vihollisenkuva[kentannumero-1]; |
---|
234 | Add(vihollinen); |
---|
235 | |
---|
236 | vihollinen.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
237 | vihollinen.Weapon.ProjectileCollision += AmmusOsui; |
---|
238 | |
---|
239 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
240 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
241 | vihollinen.Brain = tasoAivot; |
---|
242 | |
---|
243 | AddCollisionHandler(vihollinen, "Ase", delegate(PhysicsObject ase, PhysicsObject vihu) { vihollinen.Destroy(); }); |
---|
244 | |
---|
245 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
246 | ajastin.Interval = 0.05; |
---|
247 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
248 | { |
---|
249 | if (vihollinen.IsDestroyed) |
---|
250 | ajastin.Stop(); |
---|
251 | |
---|
252 | if (Vector.Distance(pelaaja1.Position, vihollinen.Position) < 600) |
---|
253 | { |
---|
254 | tasoAivot.Active = false; |
---|
255 | vihollinen.Weapon.AbsoluteAngle = (pelaaja1.Position - vihollinen.Position).Angle; |
---|
256 | PhysicsObject ammus = vihollinen.Weapon.Shoot(); |
---|
257 | |
---|
258 | if (ammus != null) |
---|
259 | { |
---|
260 | ammus.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(5.0); |
---|
261 | } |
---|
262 | } |
---|
263 | else |
---|
264 | { |
---|
265 | tasoAivot.Active = true; |
---|
266 | } |
---|
267 | }; |
---|
268 | |
---|
269 | ajastin.Start(); |
---|
270 | } |
---|
271 | |
---|
272 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
273 | { |
---|
274 | ammus.Destroy(); |
---|
275 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
276 | { |
---|
277 | elamaLaskuri.Value--; |
---|
278 | } |
---|
279 | } |
---|
280 | |
---|
281 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
282 | { |
---|
283 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
284 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
285 | tahti.Position = paikka; |
---|
286 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
287 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
288 | Add(tahti); |
---|
289 | } |
---|
290 | |
---|
291 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
292 | { |
---|
293 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus * 1.3); |
---|
294 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
295 | pelaaja1.Y += 40; |
---|
296 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
297 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
298 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Ansa", TormaaAnsaan); |
---|
299 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(ukkelinKavely[kentannumero-1]); |
---|
300 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 7; |
---|
301 | pelaaja1.AnimIdle = new Animation(ukkeliPaikallaan[kentannumero-1]); |
---|
302 | pelaaja1.AnimJump = new Animation(ukkeliHyppaa[kentannumero-1]); |
---|
303 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
304 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Bossipalikka", Soitamusa); |
---|
305 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "terveys", Terveyttälisää); |
---|
306 | Add(pelaaja1); |
---|
307 | |
---|
308 | if (kentannumero >= 2) |
---|
309 | { |
---|
310 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
311 | pelaaja1.Weapon.InfiniteAmmo = true; |
---|
312 | } |
---|
313 | |
---|
314 | |
---|
315 | |
---|
316 | } |
---|
317 | |
---|
318 | void Terveyttälisää(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject palikka) |
---|
319 | { |
---|
320 | elamaLaskuri.Value += 3; |
---|
321 | palikka.Destroy(); |
---|
322 | terveysAani.Play(); |
---|
323 | } |
---|
324 | void Soitamusa(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject palikka) |
---|
325 | { |
---|
326 | taso1.Destroy(); |
---|
327 | MediaPlayer.Play("musiikki2"); |
---|
328 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
329 | } |
---|
330 | void LisaaNappaimet() |
---|
331 | { |
---|
332 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
333 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
334 | |
---|
335 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
336 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
337 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
338 | |
---|
339 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
340 | |
---|
341 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
342 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
343 | |
---|
344 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Pressed, KaynnistaKavelu, "Pelaaja liikkuu vasemmalle"); |
---|
345 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Released, PysautaKavelu, "Pelaaja liikkuu vasemmalle"); |
---|
346 | |
---|
347 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Pressed, KaynnistaKavelu, "Pelaaja liikkuu vasemmalle"); |
---|
348 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Released, PysautaKavelu, "Pelaaja liikkuu vasemmalle"); |
---|
349 | |
---|
350 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
351 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
352 | |
---|
353 | ControllerOne.Listen(Button.X, ButtonState.Pressed, Hyokkaa, "Pelaaja hyokkaa", pelaaja1); |
---|
354 | |
---|
355 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
356 | } |
---|
357 | |
---|
358 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
359 | { |
---|
360 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
361 | |
---|
362 | } |
---|
363 | |
---|
364 | void KaynnistaKavelu() |
---|
365 | { |
---|
366 | |
---|
367 | pelaaja1.Animation.Start(); |
---|
368 | |
---|
369 | } |
---|
370 | |
---|
371 | void PysautaKavelu() |
---|
372 | { |
---|
373 | |
---|
374 | pelaaja1.Animation.Stop(); |
---|
375 | |
---|
376 | } |
---|
377 | |
---|
378 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
379 | { |
---|
380 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
381 | pelaaja1.Animation.Start(); |
---|
382 | hyppyAani.Play(); |
---|
383 | |
---|
384 | } |
---|
385 | |
---|
386 | void Hyokkaa(PlatformCharacter hahmo) |
---|
387 | { |
---|
388 | if (kentannumero >= 2) |
---|
389 | { |
---|
390 | PhysicsObject ammus = hahmo.Weapon.Shoot(); |
---|
391 | |
---|
392 | if (ammus != null) |
---|
393 | { |
---|
394 | ammus.Tag = "Ase"; |
---|
395 | ammus.LifetimeLeft=TimeSpan.FromSeconds(3); |
---|
396 | } |
---|
397 | } |
---|
398 | else |
---|
399 | { |
---|
400 | |
---|
401 | PhysicsObject Ase = new PhysicsObject(150, 30); |
---|
402 | Ase.Position = hahmo.Position + hahmo.FacingDirection.GetVector() * 120; |
---|
403 | Ase.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(0.5); |
---|
404 | Ase.Image = aseenkuva; |
---|
405 | Ase.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
406 | Add(Ase); |
---|
407 | Animation anim = new Animation(ukkeliHyokkaa[kentannumero - 1]); |
---|
408 | anim.FPS = 2; |
---|
409 | Ase.Tag = "Ase"; |
---|
410 | Ase.Angle = pelaaja1.FacingDirection.Angle; |
---|
411 | hahmo.PlayAnimation(anim); |
---|
412 | |
---|
413 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
414 | ajastin.Interval = 0.01; |
---|
415 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
416 | { |
---|
417 | Ase.Position = pelaaja1.Position + pelaaja1.FacingDirection.GetVector() * 120 + new Vector(0, 30); |
---|
418 | }; |
---|
419 | ajastin.Start(); |
---|
420 | } |
---|
421 | } |
---|
422 | |
---|
423 | void TormaaAnsaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
424 | { |
---|
425 | AloitaPeli(); |
---|
426 | |
---|
427 | |
---|
428 | } |
---|
429 | |
---|
430 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
431 | { |
---|
432 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(10); |
---|
433 | elamaLaskuri.MaxValue = 10; |
---|
434 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
435 | |
---|
436 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
437 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
438 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
439 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
440 | Add(elamaPalkki); |
---|
441 | } |
---|
442 | |
---|
443 | void ElamaLoppui() |
---|
444 | { |
---|
445 | MessageDisplay.Add("Elämät loppuivat, voi voi."); |
---|
446 | AloitaPeli(); |
---|
447 | } |
---|
448 | |
---|
449 | } |
---|