1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Peli_1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | PeliHahmo pelaaja; |
---|
12 | PeliVihu hirvio; |
---|
13 | List<PeliVihu> vihut = new List<PeliVihu>(); |
---|
14 | PhysicsObject ammus; |
---|
15 | PhysicsObject avain; |
---|
16 | PhysicsObject paketti; |
---|
17 | PhysicsObject luukku; |
---|
18 | GameObject tahtain; |
---|
19 | Light valo; |
---|
20 | Vector suunta; |
---|
21 | |
---|
22 | AssaultRifle pelaajanAse; |
---|
23 | |
---|
24 | Image paketinKuva = LoadImage("paketti"); |
---|
25 | Image taustaKuva = LoadImage("AlkuTausta"); |
---|
26 | Image avaimenKuva = LoadImage("Avain"); |
---|
27 | Image aseenKuva = LoadImage("ase_1"); |
---|
28 | Image hirvionKuva = LoadImage("Hirvio"); |
---|
29 | Image tahtainKuva = LoadImage("Tahtain"); |
---|
30 | Image seinaKuva = LoadImage("Seina_1"); |
---|
31 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Pelaaja"); |
---|
32 | Image lattiaKuva = LoadImage("Lattia_1"); |
---|
33 | |
---|
34 | ProgressBar elamaPalkki; |
---|
35 | IntMeter ammusMittari; |
---|
36 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
37 | |
---|
38 | public override void Begin() |
---|
39 | { |
---|
40 | LuoAlkuvalikko(); |
---|
41 | } |
---|
42 | |
---|
43 | void AloitaPeli() |
---|
44 | { |
---|
45 | LuoKentta(); |
---|
46 | } |
---|
47 | |
---|
48 | void LuoKentta() |
---|
49 | { |
---|
50 | |
---|
51 | LuoPelaaja(-1550, 150); |
---|
52 | LuoPaketti(0, 1000); |
---|
53 | LuoPaketti(-1400, 175); |
---|
54 | LuoHirvio(500, 0); |
---|
55 | LuoHirvio(-1000, 150); |
---|
56 | LuoHirvio(-500, 500); |
---|
57 | LuoHirvio(0, 750); |
---|
58 | LuoHirvio (-300, 1000); |
---|
59 | LuoHirvio(0, -800); |
---|
60 | LuoAvain(1500, -1200); |
---|
61 | LuoAmmusMittari(); |
---|
62 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
63 | //LuoValo(); |
---|
64 | LisaaOhjaimet(); |
---|
65 | Camera.Follow(pelaaja); |
---|
66 | Camera.Zoom(1.8); |
---|
67 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
68 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("Taso_1"); |
---|
69 | |
---|
70 | Mouse.IsCursorVisible = false; |
---|
71 | |
---|
72 | Level.Background.Color = Color.Black; |
---|
73 | |
---|
74 | //ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("00FF00"), LuoPelaaja); |
---|
75 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoSeina); |
---|
76 | //ruudut.SetTileMethod(Color.Yellow, LuoAvain); |
---|
77 | //ruudut.SetTileMethod(Color.Red, LuoVihu); |
---|
78 | //ruudut.SetTileMethod(Color.Brown, LuoOvi); |
---|
79 | ruudut.SetTileMethod(Color.White, LuoLattia); |
---|
80 | ruudut.Execute(40, 40); |
---|
81 | |
---|
82 | //IsMouseVisible = true; |
---|
83 | } |
---|
84 | |
---|
85 | void LuoAmmusMittari() |
---|
86 | { |
---|
87 | ammusMittari = new IntMeter(pelaajanAse.Ammo.Value); |
---|
88 | |
---|
89 | Label ammusNaytto = new Label(); |
---|
90 | ammusNaytto.X = Screen.Right - 100; |
---|
91 | ammusNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
92 | ammusNaytto.Title = "Ammuksia"; |
---|
93 | ammusNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
94 | ammusNaytto.Color = Color.Black; |
---|
95 | |
---|
96 | ammusNaytto.BindTo(ammusMittari); |
---|
97 | Add(ammusNaytto); |
---|
98 | } |
---|
99 | |
---|
100 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
101 | { |
---|
102 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(3); |
---|
103 | elamaLaskuri.MaxValue = 3; |
---|
104 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
105 | |
---|
106 | elamaPalkki = new ProgressBar(pelaaja.Width * 1.7, pelaaja.Height / 5); |
---|
107 | elamaPalkki.X = 0; |
---|
108 | elamaPalkki.Y = pelaaja.Height * 1.5; |
---|
109 | elamaPalkki.Color = Color.Black; |
---|
110 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
111 | //Timer ajastin = new Timer(); |
---|
112 | //ajastin.Interval = 0.1; |
---|
113 | //ajastin.Timeout += SiirraElamaPalkki; |
---|
114 | //ajastin.Start(); |
---|
115 | Add(elamaPalkki); |
---|
116 | } |
---|
117 | |
---|
118 | void SiirraElamaPalkki() |
---|
119 | { |
---|
120 | // elamaPalkki.Position = pelaaja.Position + new Vector(pelaaja.Height/2); |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | void ElamaLoppui() |
---|
124 | { |
---|
125 | MessageDisplay.Add("Elämät loppuivat."); |
---|
126 | LuoKuolemaValikko(); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject seina) |
---|
130 | { |
---|
131 | if(seina.Tag.Equals("seina")) ammus.Destroy(); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void HirvioAmmuttiin(PhysicsObject hirvio, PhysicsObject ammus) |
---|
135 | { |
---|
136 | if (ammus.Tag.Equals("ammus")) |
---|
137 | { |
---|
138 | MessageDisplay.Add("Hirviota ammuttiin!"); |
---|
139 | ((PeliVihu)hirvio).j.Value -= 1; |
---|
140 | ammus.Destroy(); |
---|
141 | } |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void PelaajaTormasi(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject hirvio) |
---|
145 | { |
---|
146 | elamaLaskuri.Value -= 1; |
---|
147 | |
---|
148 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
149 | rajahdys.Position = pelaaja.Position; |
---|
150 | rajahdys.Speed = 500.0; |
---|
151 | rajahdys.Force = 15; |
---|
152 | rajahdys.IsVisible = false; |
---|
153 | Add(rajahdys); |
---|
154 | |
---|
155 | MessageDisplay.Add("Pelaaja törmäsi!"); |
---|
156 | ((PeliHahmo)pelaaja).Elamat--; |
---|
157 | if (((PeliHahmo)pelaaja).Elamat <= 0) |
---|
158 | { |
---|
159 | pelaaja.Destroy(); |
---|
160 | MessageDisplay.Add("Kuolit!"); |
---|
161 | } |
---|
162 | } |
---|
163 | |
---|
164 | void PoimiPaketti(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject paketti) |
---|
165 | { |
---|
166 | if (paketti.Tag.Equals("paketti")) |
---|
167 | { |
---|
168 | pelaajanAse.Ammo.Value += 200; |
---|
169 | ammusMittari.Value += 15; |
---|
170 | paketti.Destroy(); |
---|
171 | } |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void PoimiAvain(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject avain) |
---|
175 | { |
---|
176 | if (avain.Tag.Equals("avain")) |
---|
177 | { |
---|
178 | luukku = new PhysicsObject(40, 40); |
---|
179 | luukku.X = 0; |
---|
180 | luukku.Y = 0; |
---|
181 | Add(luukku); |
---|
182 | avain.Destroy(); |
---|
183 | } |
---|
184 | } |
---|
185 | |
---|
186 | void LisaaOhjaimet() |
---|
187 | { |
---|
188 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, LuoPauseValikko, null); |
---|
189 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(-4000, 0)); |
---|
190 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(4000, 0)); |
---|
191 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 4000)); |
---|
192 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, -4000)); |
---|
193 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Pressed , AmmuAseella, "Ammu", pelaajanAse); |
---|
194 | } |
---|
195 | |
---|
196 | void LuoPauseValikko() |
---|
197 | { |
---|
198 | MultiSelectWindow pauseValikko = new MultiSelectWindow("Pause", "Jatka", "Yritä uudelleen", "Lopeta peli"); |
---|
199 | pauseValikko.AddItemHandler(1, YritaUudelleen); |
---|
200 | pauseValikko.AddItemHandler(2, Exit); |
---|
201 | Add(pauseValikko); |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | void LiikutaPelaajaa(Vector vektori) |
---|
205 | { |
---|
206 | pelaaja.Push(vektori); |
---|
207 | } |
---|
208 | |
---|
209 | void LuoPelaaja(double x, double y) |
---|
210 | { |
---|
211 | pelaaja = new PeliHahmo(20, 20, 3); |
---|
212 | pelaaja.Shape = Shape.Circle; |
---|
213 | |
---|
214 | //pelaaja.Position = paikka; |
---|
215 | pelaaja.X = x; |
---|
216 | pelaaja.Y = y; |
---|
217 | pelaaja.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
218 | pelaaja.LinearDamping = 0.5; |
---|
219 | pelaaja.Image = pelaajanKuva; |
---|
220 | pelaaja.CanRotate = false; |
---|
221 | pelaaja.RotateImage = true; |
---|
222 | |
---|
223 | Add(pelaaja); |
---|
224 | |
---|
225 | |
---|
226 | pelaajanAse = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
227 | pelaajanAse.Ammo.Value = 15; |
---|
228 | pelaajanAse.FireRate = 3; |
---|
229 | pelaajanAse.Image = aseenKuva; |
---|
230 | pelaajanAse.X = 5; |
---|
231 | pelaajanAse.Y = 10; |
---|
232 | pelaaja.Add(pelaajanAse); |
---|
233 | pelaajanAse.Layer = pelaaja.Layer; |
---|
234 | |
---|
235 | LuoTahtain(); |
---|
236 | |
---|
237 | //Mouse.ListenMovement(1.0, HiiriLiikkui, ""); |
---|
238 | Timer hiiriAjastin = new Timer(); |
---|
239 | hiiriAjastin.Interval = 0.02; |
---|
240 | hiiriAjastin.Timeout += HiiriLiikkui; |
---|
241 | hiiriAjastin.Start(); |
---|
242 | |
---|
243 | AddCollisionHandler(pelaaja, "hirvio", PelaajaTormasi); |
---|
244 | } |
---|
245 | |
---|
246 | void LuoPaketti(double x, double y) |
---|
247 | { |
---|
248 | paketti = new PhysicsObject(40, 20); |
---|
249 | paketti.X = x; |
---|
250 | paketti.Y = y; |
---|
251 | |
---|
252 | paketti.Image = paketinKuva; |
---|
253 | |
---|
254 | paketti.Tag = "paketti"; |
---|
255 | |
---|
256 | Add(paketti, 2); |
---|
257 | |
---|
258 | AddCollisionHandler(pelaaja, PoimiPaketti); |
---|
259 | } |
---|
260 | |
---|
261 | |
---|
262 | void HiiriLiikkui() |
---|
263 | { |
---|
264 | suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
265 | pelaaja.Angle = suunta.Angle; |
---|
266 | tahtain.AbsolutePosition = Mouse.PositionOnWorld; |
---|
267 | } |
---|
268 | |
---|
269 | |
---|
270 | void LuoAvain(double x, double y) |
---|
271 | { |
---|
272 | avain = new PhysicsObject(20, 20); |
---|
273 | avain.Image = avaimenKuva; |
---|
274 | AddCollisionHandler(pelaaja, "avain", PoimiAvain); |
---|
275 | avain.X = x; |
---|
276 | avain.Y = y; |
---|
277 | avain.Tag = "avain"; |
---|
278 | Add(avain); |
---|
279 | } |
---|
280 | |
---|
281 | |
---|
282 | void LuoSeina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
283 | { |
---|
284 | PhysicsObject seina = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
285 | seina.Position = paikka; |
---|
286 | seina.Color = Color.Black; |
---|
287 | //seina.Image = seinaKuva; |
---|
288 | seina.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
289 | seina.Tag = "seina"; |
---|
290 | Add(seina); |
---|
291 | } |
---|
292 | |
---|
293 | |
---|
294 | void LuoLattia(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
295 | { |
---|
296 | GameObject lattia = new GameObject(40, 40); |
---|
297 | lattia.Position = paikka; |
---|
298 | lattia.Image = lattiaKuva; |
---|
299 | Add(lattia,-3); |
---|
300 | } |
---|
301 | |
---|
302 | void LuoTahtain() |
---|
303 | { |
---|
304 | tahtain = new GameObject (20, 20); |
---|
305 | tahtain.Image = tahtainKuva; |
---|
306 | //tahtain.IgnoresPhysicsLogics = true; |
---|
307 | Add(tahtain, 3); |
---|
308 | } |
---|
309 | |
---|
310 | void LuoHirvio(double x, double y) |
---|
311 | { |
---|
312 | hirvio = new PeliVihu(20, 20); |
---|
313 | hirvio.LinearDamping = 0.5; |
---|
314 | hirvio.Image = hirvionKuva; |
---|
315 | hirvio.CanRotate = false; |
---|
316 | hirvio.X = x; |
---|
317 | hirvio.Y = y; |
---|
318 | hirvio.Tag = "hirvio"; |
---|
319 | Add(hirvio, 2); |
---|
320 | |
---|
321 | vihut.Add(hirvio); |
---|
322 | |
---|
323 | LabyrinthWandererBrain labyrinttiAivot = new LabyrinthWandererBrain(40); |
---|
324 | labyrinttiAivot.Speed = 100.0; |
---|
325 | labyrinttiAivot.LabyrinthWallTag = "seina"; |
---|
326 | |
---|
327 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja); |
---|
328 | seuraajanAivot.Speed = 300; |
---|
329 | seuraajanAivot.DistanceFar = 400; |
---|
330 | seuraajanAivot.FarBrain = labyrinttiAivot; |
---|
331 | seuraajanAivot.TurnWhileMoving = true; |
---|
332 | hirvio.Brain = seuraajanAivot; |
---|
333 | |
---|
334 | AddCollisionHandler(hirvio, "ammus", HirvioAmmuttiin); |
---|
335 | } |
---|
336 | |
---|
337 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
338 | { |
---|
339 | ammus = ase.Shoot(); |
---|
340 | |
---|
341 | if (ammus != null) |
---|
342 | { |
---|
343 | ammusMittari.Value--; |
---|
344 | ammus.Tag = "ammus"; |
---|
345 | AddCollisionHandler(ammus, "seina", AmmusOsui); |
---|
346 | } |
---|
347 | } |
---|
348 | |
---|
349 | void LuoAlkuvalikko() |
---|
350 | { |
---|
351 | ClearAll(); |
---|
352 | |
---|
353 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Peli_1", "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
354 | Add(alkuValikko); |
---|
355 | |
---|
356 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
357 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
358 | |
---|
359 | alkuValikko.AddItemHandler(0, ValitseOminaisuus); |
---|
360 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
361 | alkuValikko.Color = Color.Black; |
---|
362 | } |
---|
363 | |
---|
364 | void ValitseOminaisuus() |
---|
365 | { |
---|
366 | MultiSelectWindow ominaisuusValinta = new MultiSelectWindow("Valitse ominaisuus", "+ tulinopeus", "+ damage", "+ health"); |
---|
367 | Add(ominaisuusValinta); |
---|
368 | |
---|
369 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
370 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
371 | |
---|
372 | ominaisuusValinta.AddItemHandler(0, LisaaTulinopeus); |
---|
373 | ominaisuusValinta.AddItemHandler(1, LisaaDamage); |
---|
374 | ominaisuusValinta.AddItemHandler(2, LisaaHealth); |
---|
375 | } |
---|
376 | |
---|
377 | void LisaaHealth() |
---|
378 | { |
---|
379 | AloitaPeli(); |
---|
380 | pelaaja.Elamat = 6; |
---|
381 | elamaLaskuri.MaxValue = 6; |
---|
382 | elamaLaskuri.Value = 6; |
---|
383 | } |
---|
384 | |
---|
385 | void LisaaDamage() |
---|
386 | { |
---|
387 | AloitaPeli(); |
---|
388 | |
---|
389 | foreach (PeliVihu vihu in vihut) |
---|
390 | { |
---|
391 | vihu.MuutaElamia(4); |
---|
392 | } |
---|
393 | } |
---|
394 | |
---|
395 | void LisaaTulinopeus() |
---|
396 | { |
---|
397 | AloitaPeli(); |
---|
398 | pelaajanAse.FireRate = 6; |
---|
399 | } |
---|
400 | |
---|
401 | void LuoKuolemaValikko() |
---|
402 | { |
---|
403 | MultiSelectWindow kuolemaValikko = new MultiSelectWindow ("Kuolit...", "Palaa alkuvalikkoon", "Lopeta"); |
---|
404 | Add(kuolemaValikko); |
---|
405 | |
---|
406 | kuolemaValikko.AddItemHandler(0, LuoAlkuvalikko); |
---|
407 | kuolemaValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
408 | } |
---|
409 | |
---|
410 | void YritaUudelleen() |
---|
411 | { |
---|
412 | ClearAll(); |
---|
413 | LuoKentta(); |
---|
414 | } |
---|
415 | |
---|
416 | void LuoValo() |
---|
417 | { |
---|
418 | Level.AmbientLight = 0.0; |
---|
419 | |
---|
420 | valo = new Light(); |
---|
421 | valo.Intensity = 1; |
---|
422 | valo.Distance = 500; |
---|
423 | valo.Position = pelaaja.Position; |
---|
424 | Add(valo); |
---|
425 | } |
---|
426 | |
---|
427 | protected override void Update(Time time) |
---|
428 | { |
---|
429 | if (valo != null && pelaaja != null) |
---|
430 | { |
---|
431 | valo.Position = pelaaja.Position; |
---|
432 | } |
---|
433 | base.Update(time); |
---|
434 | } |
---|
435 | } |
---|
436 | |
---|