1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | using System.Collections.Generic; |
---|
9 | |
---|
10 | public class Maailman_Vaikein_Peli : PhysicsGame |
---|
11 | { |
---|
12 | PhysicsObject pelaaja; |
---|
13 | // PhysicsObject pahis; |
---|
14 | PhysicsObject loppu; |
---|
15 | |
---|
16 | int kenttaNro; |
---|
17 | int maxKenttaNro = 4; |
---|
18 | IntMeter pistelaskuri = new IntMeter(0); |
---|
19 | |
---|
20 | public override void Begin() |
---|
21 | { |
---|
22 | |
---|
23 | kenttaNro = 1; |
---|
24 | LuoAlkuValikko(); |
---|
25 | |
---|
26 | |
---|
27 | } |
---|
28 | |
---|
29 | void LuoAlkuValikko() |
---|
30 | { |
---|
31 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", |
---|
32 | "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
33 | Add(alkuValikko); |
---|
34 | |
---|
35 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
36 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
37 | } |
---|
38 | |
---|
39 | void AloitaPeli() |
---|
40 | { |
---|
41 | LuoKentta(); |
---|
42 | LisaaOhjaimet(); |
---|
43 | LuoPisteLaskuri(); |
---|
44 | |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void LuoKentta() |
---|
48 | { |
---|
49 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("kentta" + kenttaNro); |
---|
50 | ruudut.SetTileMethod(Color.Red, LuoPelaaja); |
---|
51 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoSeina); |
---|
52 | |
---|
53 | ruudut.SetTileMethod(new Color(0, 255, 0), LuoLoppu); |
---|
54 | ruudut.Execute(20, 20); |
---|
55 | |
---|
56 | ColorTileMap ruudut2 = ColorTileMap.FromLevelAsset("kentta" + kenttaNro); |
---|
57 | ruudut2.SetTileMethod(Color.Blue, LuoViholliset); |
---|
58 | ruudut2.SetTileMethod(new Color(132, 132, 200), LuoViholliet2); |
---|
59 | ruudut2.Execute(20, 20); |
---|
60 | |
---|
61 | Level.Background.Color = Color.Wheat; |
---|
62 | |
---|
63 | |
---|
64 | } |
---|
65 | |
---|
66 | |
---|
67 | void LuoPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
68 | { |
---|
69 | pelaaja = new PhysicsObject(15, 15); |
---|
70 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
71 | pelaaja.Color = Color.Red; |
---|
72 | pelaaja.Shape = Shape.Circle; |
---|
73 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
74 | Add(pelaaja); |
---|
75 | AddCollisionHandler(pelaaja, "pahis", AloitaKentta); |
---|
76 | AddCollisionHandler(pelaaja, "maali", AloitaKentta); |
---|
77 | AddCollisionHandler(pelaaja, "pahis", KasittelePelaajanTormays); |
---|
78 | AddCollisionHandler(pelaaja, "pahis2", KasittelePelaajanTormays); |
---|
79 | |
---|
80 | |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | void LuoSeina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
84 | { |
---|
85 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
86 | taso.Position = paikka; |
---|
87 | taso.Color = Color.Purple; |
---|
88 | taso.Tag = "seina"; |
---|
89 | Add(taso); |
---|
90 | } |
---|
91 | |
---|
92 | |
---|
93 | |
---|
94 | |
---|
95 | |
---|
96 | void LisaaOhjaimet() |
---|
97 | { |
---|
98 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
100 | |
---|
101 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, "liikuttaa pelaajaa ylos", pelaaja, new Vector(0.0, 100.0)); |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, "liikuta pelaajaa alas", pelaaja, new Vector(0.0, -100.0)); |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, "liikuta pelaajaa vasemmalle", pelaaja, new Vector(-100, 0)); |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, "Liikuta pelaajaa oikealle", pelaaja, new Vector(100, 0)); |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, LiikutaPelaajaa, "Pysayta pelaajaa", pelaaja, new Vector(0, 0)); |
---|
106 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, LiikutaPelaajaa, "Pysaytapelaaja", pelaaja, new Vector(0, 0)); |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, LiikutaPelaajaa, "Pysaytapelaaja", pelaaja, new Vector(0, 0)); |
---|
108 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, LiikutaPelaajaa, "Pysaytapelaaja", pelaaja, new Vector(0, 0)); |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | void LuoViholliset(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
112 | { |
---|
113 | PhysicsObject pahis = new PhysicsObject(15.0, 15.0); |
---|
114 | pahis.Color = new Color(0, 0, 255); |
---|
115 | pahis.Position = paikka; |
---|
116 | pahis.Shape = Shape.Circle; |
---|
117 | pahis.Tag = "pahis"; |
---|
118 | pahis.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
119 | Add(pahis); |
---|
120 | |
---|
121 | |
---|
122 | |
---|
123 | |
---|
124 | LabyrinthWandererBrain labyrinttiAivot = new LabyrinthWandererBrain(20); |
---|
125 | labyrinttiAivot.Speed = 100.0; |
---|
126 | labyrinttiAivot.LabyrinthWallTag = "seina"; |
---|
127 | labyrinttiAivot.TurnWhileMoving = true; |
---|
128 | |
---|
129 | pahis.Brain = labyrinttiAivot; |
---|
130 | |
---|
131 | pahis.Brain.Active = true; |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void LuoViholliet2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
135 | { |
---|
136 | PhysicsObject pahis2 = new PhysicsObject(15.0, 15.0); |
---|
137 | pahis2.Color = new Color(132, 132, 200); |
---|
138 | pahis2.Position = paikka; |
---|
139 | pahis2.Shape = Shape.Circle; |
---|
140 | pahis2.Tag = "pahis2"; |
---|
141 | pahis2.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
142 | Add(pahis2); |
---|
143 | |
---|
144 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja); |
---|
145 | |
---|
146 | |
---|
147 | seuraajanAivot.Speed = 100; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
148 | seuraajanAivot.DistanceFar = 600; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
149 | seuraajanAivot.DistanceClose = 0; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
150 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
151 | |
---|
152 | |
---|
153 | |
---|
154 | |
---|
155 | } |
---|
156 | |
---|
157 | |
---|
158 | void LuoLoppu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
159 | { |
---|
160 | loppu = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys * 2, korkeus * 2); |
---|
161 | loppu.Color = Color.Green; |
---|
162 | loppu.Position = paikka; |
---|
163 | loppu.Tag = "maali"; |
---|
164 | Add(loppu); |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | void LiikutaPelaajaa(PhysicsObject pelaaja, Vector nopeus) |
---|
168 | { |
---|
169 | if (pelaaja.Top > Level.Top) |
---|
170 | { |
---|
171 | |
---|
172 | pelaaja.Velocity = Vector.Zero; |
---|
173 | return; |
---|
174 | |
---|
175 | } |
---|
176 | |
---|
177 | pelaaja.Velocity = nopeus; |
---|
178 | |
---|
179 | { |
---|
180 | |
---|
181 | } |
---|
182 | } |
---|
183 | |
---|
184 | void AloitaKentta(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
185 | { |
---|
186 | if (kohde.Tag == "maali") |
---|
187 | { |
---|
188 | kenttaNro++; |
---|
189 | if (kenttaNro > maxKenttaNro) PeliLoppui(); |
---|
190 | else |
---|
191 | ClearAll(); |
---|
192 | |
---|
193 | { |
---|
194 | ClearAll(); |
---|
195 | AloitaPeli(); |
---|
196 | } |
---|
197 | } |
---|
198 | |
---|
199 | else if (kohde.Tag == "pahis") |
---|
200 | { |
---|
201 | pelaaja.Destroy(); |
---|
202 | ClearAll(); |
---|
203 | AloitaPeli(); |
---|
204 | } |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | void PeliLoppui() |
---|
208 | { |
---|
209 | ClearAll(); |
---|
210 | Begin(); |
---|
211 | |
---|
212 | } |
---|
213 | |
---|
214 | void LuoPisteLaskuri() |
---|
215 | { |
---|
216 | //pistelaskuri = new IntMeter(0); |
---|
217 | |
---|
218 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
219 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 400; |
---|
220 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
221 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
222 | pisteNaytto.Color = Color.Wheat; |
---|
223 | |
---|
224 | |
---|
225 | |
---|
226 | pisteNaytto.Title = "Kuolemat"; |
---|
227 | pisteNaytto.BindTo(pistelaskuri); |
---|
228 | Add(pisteNaytto); |
---|
229 | |
---|
230 | } |
---|
231 | void KasittelePelaajanTormays(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject pahis) |
---|
232 | { |
---|
233 | |
---|
234 | pistelaskuri.Value += 1; |
---|
235 | |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | |
---|
239 | } |
---|
240 | |
---|
241 | |
---|