1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class pomppiva_norsu_osa1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 300; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 700; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter vihu1; |
---|
17 | Vector alkupaikka; |
---|
18 | |
---|
19 | int multakasalaskuri = 0; |
---|
20 | |
---|
21 | Image pelaajanKuva = LoadImage("pahis mato"); |
---|
22 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
23 | Image AseenKuva = LoadImage("ase"); |
---|
24 | Image LuodinKuva = LoadImage("Luoti"); |
---|
25 | Image Lintu = LoadImage("angry"); |
---|
26 | Image MaanAlla = LoadImage("MaanAlla"); |
---|
27 | Image Kivi = LoadImage("Kivi"); |
---|
28 | Image MultaKasa = LoadImage("Multakasa"); |
---|
29 | |
---|
30 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
31 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
32 | public override void Begin() |
---|
33 | { |
---|
34 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
35 | |
---|
36 | |
---|
37 | LuoKentta(); |
---|
38 | LisaaNappaimet(); |
---|
39 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
40 | |
---|
41 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
42 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
43 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
44 | } |
---|
45 | |
---|
46 | void LuoKentta() |
---|
47 | { |
---|
48 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPelaaja); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('v', Lisaavihu); |
---|
53 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
54 | Level.CreateBorders(); |
---|
55 | |
---|
56 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
57 | Level.Background.Image = MaanAlla; |
---|
58 | } |
---|
59 | |
---|
60 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
61 | { |
---|
62 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
63 | taso.Position = paikka; |
---|
64 | // taso.Color = Color.Green; |
---|
65 | taso.Image = Kivi; |
---|
66 | Add(taso); |
---|
67 | } |
---|
68 | |
---|
69 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
70 | { |
---|
71 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
72 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
73 | tahti.Position = paikka; |
---|
74 | tahti.Image = MultaKasa; |
---|
75 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
76 | Add(tahti); |
---|
77 | multakasalaskuri++; |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
81 | { |
---|
82 | alkupaikka = paikka; |
---|
83 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
84 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
85 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
86 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
87 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
88 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu1", Tormaavihuun); |
---|
89 | Add(pelaaja1); |
---|
90 | pelaajan1Ase = new AssaultRifle(90, 30); |
---|
91 | pelaajan1Ase.Image = AseenKuva; |
---|
92 | |
---|
93 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
94 | pelaajan1Ase.Ammo.Value = 18; |
---|
95 | //pelaajan1Ase.InfiniteAmmo = true; |
---|
96 | |
---|
97 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
98 | pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
99 | |
---|
100 | pelaaja1.Add(pelaajan1Ase); |
---|
101 | |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | void LisaaNappaimet() |
---|
105 | { |
---|
106 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
108 | |
---|
109 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
110 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
111 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed , Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
112 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaajan1Ase); |
---|
113 | Keyboard.Listen(Key.Q, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti, "heitäkaranaatti", pelaaja1); |
---|
114 | |
---|
115 | |
---|
116 | } |
---|
117 | |
---|
118 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
119 | { |
---|
120 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
121 | pelaajan1Ase.AbsoluteAngle = hahmo.FacingDirection.Angle; |
---|
122 | } |
---|
123 | |
---|
124 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
125 | { |
---|
126 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
130 | { |
---|
131 | maaliAani.Play(); |
---|
132 | MessageDisplay.Add("Keräsit multakasan!"); |
---|
133 | tahti.Destroy(); |
---|
134 | multakasalaskuri--; |
---|
135 | if (multakasalaskuri == 0) |
---|
136 | { |
---|
137 | Label voittoteksti = new Label("victory"); |
---|
138 | Add(voittoteksti); |
---|
139 | } |
---|
140 | } |
---|
141 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
142 | { |
---|
143 | ammus.Destroy(); |
---|
144 | if (kohde.Tag == "vihu1") |
---|
145 | { |
---|
146 | kohde.Destroy(); |
---|
147 | MessageDisplay.Add("Kohde tuhottiin!"); |
---|
148 | } |
---|
149 | |
---|
150 | |
---|
151 | |
---|
152 | |
---|
153 | |
---|
154 | |
---|
155 | } |
---|
156 | |
---|
157 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
158 | { |
---|
159 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
160 | |
---|
161 | if (ammus != null) |
---|
162 | { |
---|
163 | ammus.Size *=4; |
---|
164 | ammus.Image = LuodinKuva; |
---|
165 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
166 | } |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | void Lisaavihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
170 | { |
---|
171 | vihu1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
172 | vihu1.Position = paikka; |
---|
173 | vihu1.Mass = 4.0; |
---|
174 | vihu1.Image = Lintu; |
---|
175 | vihu1.Tag = "vihu1"; |
---|
176 | Add(vihu1); |
---|
177 | |
---|
178 | AssaultRifle ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
179 | ase.Image = AseenKuva; |
---|
180 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
181 | ase.Ammo.Value = 18; |
---|
182 | //ase.InfiniteAmmo = true; |
---|
183 | vihu1.Add(ase); |
---|
184 | |
---|
185 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
186 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
187 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
188 | |
---|
189 | vihu1.Brain = tasoAivot; |
---|
190 | |
---|
191 | |
---|
192 | |
---|
193 | } |
---|
194 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
195 | { |
---|
196 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(10); |
---|
197 | elamaLaskuri.MaxValue = 10; |
---|
198 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
199 | |
---|
200 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
201 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
202 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
203 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
204 | Add(elamaPalkki); |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | void ElamaLoppui() |
---|
208 | { |
---|
209 | MessageDisplay.Add("Elämät loppuivat, voi voi."); |
---|
210 | pelaaja1.Position = alkupaikka; |
---|
211 | elamaLaskuri.Value = elamaLaskuri.MaxValue; |
---|
212 | pelaajan1Ase.Ammo.Value = 15; |
---|
213 | } |
---|
214 | void Tormaavihuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihollinen) |
---|
215 | { |
---|
216 | maaliAani.Play(); |
---|
217 | MessageDisplay.Add("kuolet!"); |
---|
218 | elamaLaskuri.Value--; |
---|
219 | } |
---|
220 | |
---|
221 | void HeitaKranaatti(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
222 | { |
---|
223 | Grenade kranu = new Grenade(10.0); |
---|
224 | pelaaja.Throw(kranu, Angle.FromDegrees(30), 10000); |
---|
225 | kranu.Image = Kivi; |
---|
226 | kranu.Explosion.AddShockwaveHandler("vihu1", KranaattiOsui); |
---|
227 | } |
---|
228 | void KranaattiOsui(IPhysicsObject rajahdyksenKohde, Vector v) |
---|
229 | { |
---|
230 | rajahdyksenKohde.Destroy(); |
---|
231 | } |
---|
232 | |
---|
233 | |
---|
234 | |
---|
235 | } |
---|