1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class pomppiva_norsu_osa1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 750; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter vihu1; |
---|
17 | |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("pahis mato"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
20 | Image AseenKuva = LoadImage("ase"); |
---|
21 | Image LuodinKuva = LoadImage("Luoti"); |
---|
22 | Image Lintu = LoadImage("angry"); |
---|
23 | Image MaanAlla = LoadImage("MaanAlla"); |
---|
24 | Image Kivi = LoadImage("Kivi"); |
---|
25 | Image MultaKasa = LoadImage("Multakasa"); |
---|
26 | |
---|
27 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
28 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
29 | public override void Begin() |
---|
30 | { |
---|
31 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
32 | |
---|
33 | |
---|
34 | LuoKentta(); |
---|
35 | LisaaNappaimet(); |
---|
36 | |
---|
37 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
38 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
39 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
40 | } |
---|
41 | |
---|
42 | void LuoKentta() |
---|
43 | { |
---|
44 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
45 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
46 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPelaaja); |
---|
48 | kentta.SetTileMethod('v', Lisaavihu); |
---|
49 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
50 | Level.CreateBorders(); |
---|
51 | |
---|
52 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
53 | Level.Background.Image = MaanAlla; |
---|
54 | } |
---|
55 | |
---|
56 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
57 | { |
---|
58 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
59 | taso.Position = paikka; |
---|
60 | // taso.Color = Color.Green; |
---|
61 | taso.Image = Kivi; |
---|
62 | Add(taso); |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
66 | { |
---|
67 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
68 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
69 | tahti.Position = paikka; |
---|
70 | tahti.Image = MultaKasa; |
---|
71 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
72 | Add(tahti); |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
76 | { |
---|
77 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
78 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
79 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
80 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
81 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
82 | Add(pelaaja1); |
---|
83 | pelaajan1Ase = new AssaultRifle(90, 30); |
---|
84 | pelaajan1Ase.Image = AseenKuva; |
---|
85 | |
---|
86 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
87 | pelaajan1Ase.Ammo.Value = 1000; |
---|
88 | pelaajan1Ase.InfiniteAmmo = true; |
---|
89 | |
---|
90 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
91 | pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
92 | |
---|
93 | pelaaja1.Add(pelaajan1Ase); |
---|
94 | |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | void LisaaNappaimet() |
---|
98 | { |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
100 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
101 | |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaajan1Ase); |
---|
106 | |
---|
107 | |
---|
108 | } |
---|
109 | |
---|
110 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
111 | { |
---|
112 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
113 | pelaajan1Ase.AbsoluteAngle = hahmo.FacingDirection.Angle; |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
117 | { |
---|
118 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
122 | { |
---|
123 | maaliAani.Play(); |
---|
124 | MessageDisplay.Add("Keräsit multakasan!"); |
---|
125 | tahti.Destroy(); |
---|
126 | } |
---|
127 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
128 | { |
---|
129 | ammus.Destroy(); |
---|
130 | if (kohde.Tag == "vihu1") |
---|
131 | { |
---|
132 | kohde.Destroy(); |
---|
133 | MessageDisplay.Add("Kohde tuhottiin!"); |
---|
134 | } |
---|
135 | |
---|
136 | |
---|
137 | |
---|
138 | |
---|
139 | |
---|
140 | |
---|
141 | } |
---|
142 | |
---|
143 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
144 | { |
---|
145 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
146 | |
---|
147 | if (ammus != null) |
---|
148 | { |
---|
149 | ammus.Size *=4; |
---|
150 | ammus.Image = LuodinKuva; |
---|
151 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
152 | } |
---|
153 | } |
---|
154 | |
---|
155 | void Lisaavihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
156 | { |
---|
157 | vihu1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
158 | vihu1.Position = paikka; |
---|
159 | vihu1.Mass = 4.0; |
---|
160 | vihu1.Image = Lintu; |
---|
161 | vihu1.Tag = "vihu1"; |
---|
162 | Add(vihu1); |
---|
163 | |
---|
164 | AssaultRifle ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
165 | ase.Image = AseenKuva; |
---|
166 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
167 | ase.Ammo.Value = 1000; |
---|
168 | ase.InfiniteAmmo = true; |
---|
169 | vihu1.Add(ase); |
---|
170 | |
---|
171 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
172 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
173 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
174 | |
---|
175 | vihu1.Brain = tasoAivot; |
---|
176 | |
---|
177 | |
---|
178 | |
---|
179 | } |
---|
180 | } |
---|