1 | using System; |
---|
2 | using System.Linq; |
---|
3 | using System.Collections.Generic; |
---|
4 | using Jypeli; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | using Jypeli.Controls; |
---|
7 | using Jypeli.Effects; |
---|
8 | using Jypeli.Widgets; |
---|
9 | using System.Collections.Generic; |
---|
10 | |
---|
11 | public class Towerdefence : PhysicsGame |
---|
12 | { |
---|
13 | Image maakuva = LoadImage("kivi"); |
---|
14 | Image ruohokuva = LoadImage("ruoho"); |
---|
15 | Image Hiekkakuva = LoadImage("hiekka"); |
---|
16 | Image norsukuva = LoadImage("norsu"); |
---|
17 | Image cannonTowerKuva = LoadImage("CannonTower"); |
---|
18 | Image nappulaKuva = LoadImage("nappula"); |
---|
19 | Image cannonballKuva = LoadImage("CannonBall"); |
---|
20 | Image[] Tornikuvat = LoadImages("Cannontower", "Cannontower2", "CannonTower3", "CannonTower4", "CannonTower5", "CannonTower6","CannonTower7"); |
---|
21 | SoundEffect Tykki = LoadSoundEffect("Cannon"); |
---|
22 | Vector aloitusPaikka; |
---|
23 | List<Vector> polkuList; |
---|
24 | SortedDictionary<int, Vector> polku = new SortedDictionary<int, Vector>(); |
---|
25 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
26 | List<Vihu> vihulista; |
---|
27 | |
---|
28 | bool ollaanRakentamassa = false; |
---|
29 | IntMeter rahalaskuri = new IntMeter(800); |
---|
30 | Label menuHelperNaytto; |
---|
31 | private GameObject seurattava; |
---|
32 | |
---|
33 | PushButton menuNappi; |
---|
34 | |
---|
35 | public override void Begin() |
---|
36 | { |
---|
37 | |
---|
38 | LuoMenu(); |
---|
39 | LuoKentta(); |
---|
40 | LuoRahalaskuri(); |
---|
41 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
42 | |
---|
43 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
44 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
45 | Keyboard.Listen(Key.Insert, ButtonState.Pressed, HuijausKoodi, null); |
---|
46 | Keyboard.Listen(Key.NumLock, ButtonState.Pressed, HuijausKoodi2, null); |
---|
47 | Keyboard.Listen(Key.NumLock, ButtonState.Pressed, HuijausKoodi22, null); |
---|
48 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pause, "Pysäyttää pelin"); |
---|
49 | } |
---|
50 | void LuoKentta() |
---|
51 | { |
---|
52 | //1. Luetaan kuva uuteen ColorTileMappiin, kuvan nimen perässä ei .png-päätettä. |
---|
53 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("kentanPohja"); |
---|
54 | vihulista = new List<Vihu>(); |
---|
55 | |
---|
56 | //2. Kerrotaan mitä aliohjelmaa kutsutaan, kun tietyn värinen pikseli tulee vastaan kuvatiedostossa. |
---|
57 | //ruudut.SetTileMethod(Color.Green, LuoPelaaja); |
---|
58 | //ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoTaso); |
---|
59 | ruudut.SetTileMethod(Color.Red, Luokivi); |
---|
60 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoPolku); |
---|
61 | |
---|
62 | ruudut.SetTileMethod(new Color(0, 38, 255), delegate(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
63 | { LuoTorniNappula(paikka, leveys, korkeus, cannonTowerKuva, 80, 20); }); |
---|
64 | |
---|
65 | ruudut.SetTileMethod(Color.White, LuoVihuPolku, 0); |
---|
66 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("00FFFF"), LuoTukikohta); |
---|
67 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("ffff00"), LuoVihuPolku, 1); |
---|
68 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("ffff01"), LuoVihuPolku, 2); |
---|
69 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("ffff02"), LuoVihuPolku, 3); |
---|
70 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("ffff03"), LuoVihuPolku, 4); |
---|
71 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("ffff04"), LuoVihuPolku, 5); |
---|
72 | |
---|
73 | ruudut.Execute(20, 20); |
---|
74 | |
---|
75 | JarjestaVihuPolku(); |
---|
76 | |
---|
77 | IntMeter i = new IntMeter(0, 0, int.MaxValue); |
---|
78 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
79 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
80 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
81 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
82 | pisteNaytto.Color = Color.DarkGreen; |
---|
83 | pisteNaytto.BindTo(i); |
---|
84 | Add(pisteNaytto); |
---|
85 | pisteNaytto.Title = "Aalto"; |
---|
86 | |
---|
87 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
88 | ajastin.Interval = 5; |
---|
89 | ajastin.Timeout += delegate { Aalto(i.Value); i.Value++; ajastin.Interval = 25; }; |
---|
90 | ajastin.Start(); |
---|
91 | |
---|
92 | |
---|
93 | |
---|
94 | Level.Background.Color = Color.DarkGreen; |
---|
95 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
96 | Level.Background.Image = ruohokuva; |
---|
97 | Level.Background.TileToLevel(); |
---|
98 | |
---|
99 | IsMouseVisible = true; |
---|
100 | |
---|
101 | Mouse.ListenMovement(1.0, HiirenLiikutus, null); |
---|
102 | |
---|
103 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, HiirenKlikkaus, null); |
---|
104 | Mouse.ListenMovement(1.0, delegate |
---|
105 | { |
---|
106 | if (!Mouse.IsCursorOn(menuNappi)) |
---|
107 | menuHelperNaytto.IsVisible = false; |
---|
108 | |
---|
109 | List<Torni> tornit = GetObjectsWithTag("torni").Cast<Torni>().ToList(); |
---|
110 | foreach (Torni torni in tornit) |
---|
111 | { |
---|
112 | if (Mouse.IsCursorOn(torni)) |
---|
113 | { |
---|
114 | menuHelperNaytto.IsVisible = true; |
---|
115 | menuHelperNaytto.Text = "Torni, " + torni.taso; |
---|
116 | menuHelperNaytto.Position = Mouse.PositionOnScreen + new Vector(menuHelperNaytto.Width / 2 + 10, 0); |
---|
117 | } |
---|
118 | } |
---|
119 | }, null); |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | |
---|
123 | void HuijausKoodi22() |
---|
124 | { |
---|
125 | elamaLaskuri.Value += 10000; |
---|
126 | elamaLaskuri.MaxValue = 10000; |
---|
127 | |
---|
128 | } |
---|
129 | |
---|
130 | void HiirenLiikutus(AnalogState tila) |
---|
131 | { |
---|
132 | if (ollaanRakentamassa) |
---|
133 | { |
---|
134 | seurattava.Position = Mouse.PositionOnWorld; |
---|
135 | } |
---|
136 | } |
---|
137 | |
---|
138 | int JarjestaVihut(AssaultRifle ase, GameObject a, GameObject b) |
---|
139 | { |
---|
140 | if (a == null || b == null) return 0; |
---|
141 | return Vector.Distance(a.Position, ase.AbsolutePosition) > Vector.Distance(b.Position, ase.AbsolutePosition) ? 1 : -1; |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void HiirenKlikkaus() |
---|
145 | { |
---|
146 | if (ollaanRakentamassa) |
---|
147 | { |
---|
148 | AssaultRifle ase = new AssaultRifle(30, 30); |
---|
149 | ase.IsVisible = false; |
---|
150 | ase.FireRate = 2; |
---|
151 | ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
152 | seurattava.Add(ase); |
---|
153 | (seurattava as Torni).ase = ase; |
---|
154 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
155 | ajastin.Interval = 0.01; |
---|
156 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
157 | { |
---|
158 | //List<GameObject> vihut = GetObjectsWithTag("vihu"); |
---|
159 | var vihut = vihulista; |
---|
160 | if (vihut == null || vihut.Count == 0) return; |
---|
161 | |
---|
162 | double etäisyys = Vector.Distance(ase.AbsolutePosition, vihut[0].Position); |
---|
163 | if (etäisyys > 200 + 100 * (ase.Parent as Torni).taso) return; |
---|
164 | |
---|
165 | |
---|
166 | //vihut.Sort((a, b) => Vector.Distance(a.Position, ase.AbsolutePosition) > Vector.Distance(b.Position, ase.AbsolutePosition) ? 1 : -1); |
---|
167 | vihut.Sort((a, b) => JarjestaVihut(ase, a, b)); |
---|
168 | ase.Angle = (vihut[0].Position - ase.AbsolutePosition).Angle; |
---|
169 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
170 | |
---|
171 | if (ammus != null) |
---|
172 | { |
---|
173 | ammus.Size *= 0.5; |
---|
174 | ammus.Image = cannonballKuva; |
---|
175 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
176 | Tykki.Play(); |
---|
177 | } |
---|
178 | }; |
---|
179 | ajastin.Start(); |
---|
180 | |
---|
181 | ollaanRakentamassa = false; |
---|
182 | seurattava = null; |
---|
183 | } |
---|
184 | else |
---|
185 | { |
---|
186 | List<Torni> tornit = GetObjectsWithTag("torni").Cast<Torni>().ToList(); |
---|
187 | foreach (Torni torni in tornit) |
---|
188 | { |
---|
189 | int hinta = 40 + 20 * torni.taso; |
---|
190 | if (Mouse.IsCursorOn(torni) && torni.taso < Tornikuvat.Length) |
---|
191 | { |
---|
192 | if (rahalaskuri.Value >= hinta) |
---|
193 | { |
---|
194 | |
---|
195 | |
---|
196 | torni.taso += 1; |
---|
197 | torni.ase.FireRate = 1 + torni.taso; |
---|
198 | rahalaskuri.Value -= hinta; |
---|
199 | torni.Image = Tornikuvat[torni.taso - 1]; |
---|
200 | } |
---|
201 | else |
---|
202 | { |
---|
203 | MessageDisplay.Add("Ei tarpeeksi rahaa. Päivitys maksaa " + hinta); |
---|
204 | |
---|
205 | } |
---|
206 | } |
---|
207 | |
---|
208 | } |
---|
209 | } |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | |
---|
213 | void JarjestaVihuPolku() |
---|
214 | { |
---|
215 | polkuList = new List<Vector>(); |
---|
216 | |
---|
217 | polkuList = polku.Values.ToList(); |
---|
218 | Vector viimeinen = new Vector((polkuList.ElementAt(polkuList.Count - 1).X + 40), (polkuList.ElementAt(polkuList.Count - 1)).Y); |
---|
219 | polkuList.Add(viimeinen); |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | |
---|
223 | void LuoPolku(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
224 | { |
---|
225 | GameObject taso = new GameObject(leveys, korkeus); |
---|
226 | taso.Position = paikka; |
---|
227 | taso.Image = Hiekkakuva; |
---|
228 | //taso.IgnoresCollisionResponse=true; |
---|
229 | //taso.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
230 | Add(taso, -3); |
---|
231 | taso.Color = Color.Brown; |
---|
232 | |
---|
233 | } |
---|
234 | |
---|
235 | void Luokivi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
236 | { |
---|
237 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
238 | taso.Position = paikka; |
---|
239 | taso.Image = maakuva; |
---|
240 | taso.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
241 | Add(taso); |
---|
242 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
243 | } |
---|
244 | |
---|
245 | |
---|
246 | |
---|
247 | void LuoVihuPolku(Vector paikka, double leveys, double korkeus, int reittiPisteenJarjestysnro) |
---|
248 | { |
---|
249 | GameObject taso = new GameObject(leveys, korkeus); |
---|
250 | taso.Position = paikka; |
---|
251 | if (reittiPisteenJarjestysnro == 0) aloitusPaikka = paikka; |
---|
252 | polku.Add(reittiPisteenJarjestysnro, paikka); |
---|
253 | taso.Image = Hiekkakuva; |
---|
254 | //taso.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
255 | Add(taso, -3); |
---|
256 | taso.Color = Color.Brown; |
---|
257 | } |
---|
258 | |
---|
259 | void LuoVihu(double leveys, double korkeus, int elama, int nopeus) |
---|
260 | { |
---|
261 | Vihu vihu = new Vihu(51, 51, elama); |
---|
262 | vihu.Position = aloitusPaikka; |
---|
263 | vihu.Image = norsukuva; |
---|
264 | vihu.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
265 | vihu.Tag = "vihu"; |
---|
266 | vihu.CanRotate = false; |
---|
267 | Add(vihu, 3); |
---|
268 | AddCollisionHandler(vihu, "Tukikohta", ElamaMenetys); |
---|
269 | |
---|
270 | |
---|
271 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(50, 5); |
---|
272 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
273 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
274 | elamaPalkki.BindTo(vihu.ElamaLaskuri); |
---|
275 | Add(elamaPalkki); |
---|
276 | |
---|
277 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
278 | ajastin.Interval = 0.01; |
---|
279 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
280 | { |
---|
281 | elamaPalkki.Position = Camera.WorldToScreen(vihu.Position) + new Vector(0, -30); |
---|
282 | }; |
---|
283 | ajastin.Start(); |
---|
284 | vihu.Destroyed += delegate |
---|
285 | { |
---|
286 | elamaPalkki.Destroy(); |
---|
287 | vihulista.Remove(vihu); |
---|
288 | }; |
---|
289 | |
---|
290 | PathFollowerBrain polkuAivot = new PathFollowerBrain(polkuList); |
---|
291 | polkuAivot.Speed = nopeus; |
---|
292 | polkuAivot.Active = true; |
---|
293 | |
---|
294 | vihu.Brain = polkuAivot; |
---|
295 | vihulista.Add(vihu); |
---|
296 | } |
---|
297 | |
---|
298 | void LuoTorniNappula(Vector paikka, double leveys, double korkeus, Image rakennusKuva, int hinta, int rakennusKoko) |
---|
299 | { |
---|
300 | menuNappi = new PushButton(leveys*2, korkeus*2, nappulaKuva); |
---|
301 | menuNappi.Position = new Vector(0, (Screen.Bottom + 30)); |
---|
302 | menuNappi.Clicked += new Action(() => AnnaRakennus(rakennusKoko, rakennusKoko * 2, hinta, rakennusKuva)); |
---|
303 | Add(menuNappi); |
---|
304 | Mouse.ListenMovement(1.0, delegate |
---|
305 | { |
---|
306 | if (Mouse.IsCursorOn(menuNappi)) |
---|
307 | { |
---|
308 | menuHelperNaytto.IsVisible = true; |
---|
309 | menuHelperNaytto.Text = "Torni, " + hinta + " kultaa"; |
---|
310 | menuHelperNaytto.Position = Mouse.PositionOnScreen + new Vector(menuHelperNaytto.Width / 2 + 10, 0); |
---|
311 | } |
---|
312 | |
---|
313 | }, null |
---|
314 | ); |
---|
315 | } |
---|
316 | |
---|
317 | |
---|
318 | void LuoMenu() |
---|
319 | { |
---|
320 | menuHelperNaytto = new Label(""); |
---|
321 | menuHelperNaytto.XMargin = 7.0; |
---|
322 | menuHelperNaytto.YMargin = 7.0; |
---|
323 | menuHelperNaytto.Color = new Color(0, 0, 0, 100); |
---|
324 | menuHelperNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
325 | menuHelperNaytto.IsVisible = false; |
---|
326 | Add(menuHelperNaytto); |
---|
327 | } |
---|
328 | |
---|
329 | void AnnaRakennus(double leveys, double korkeus, int hinta, Image kuva) |
---|
330 | { |
---|
331 | if (ollaanRakentamassa) return; |
---|
332 | if (hinta > rahalaskuri.Value) { MessageDisplay.Add("Ei tarpeeksi kultaa!"); return; } |
---|
333 | rahalaskuri.Value -= hinta; |
---|
334 | |
---|
335 | Torni talo = new Torni(leveys, korkeus); |
---|
336 | talo.Color = Color.Black; |
---|
337 | talo.Image = kuva; |
---|
338 | talo.Position = Mouse.PositionOnScreen; |
---|
339 | talo.Tag = "torni"; |
---|
340 | ollaanRakentamassa = true; |
---|
341 | seurattava = talo; |
---|
342 | Add(talo, 3); |
---|
343 | |
---|
344 | |
---|
345 | } |
---|
346 | |
---|
347 | void LuoRahalaskuri() |
---|
348 | { |
---|
349 | rahalaskuri = new IntMeter(140, 0, int.MaxValue); |
---|
350 | |
---|
351 | Label rahanaytto = new Label(); |
---|
352 | rahanaytto.X = Screen.Right - 70; |
---|
353 | rahanaytto.Y = Screen.Top - 20; |
---|
354 | rahanaytto.TextColor = Color.White; |
---|
355 | rahanaytto.Color = new Color(0, 0, 0, 100); |
---|
356 | rahanaytto.XMargin = 7.0; |
---|
357 | rahanaytto.YMargin = 7.0; |
---|
358 | rahanaytto.BindTo(rahalaskuri); |
---|
359 | rahanaytto.IntFormatString = "Kultaa: {0:D1}"; |
---|
360 | Add(rahanaytto); |
---|
361 | } |
---|
362 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
363 | { |
---|
364 | ammus.Destroy(); |
---|
365 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihu") |
---|
366 | { |
---|
367 | Vihu vihu = kohde as Vihu; |
---|
368 | vihu.ElamaLaskuri.Value -= 1; |
---|
369 | |
---|
370 | if (vihu.ElamaLaskuri.Value == 0) |
---|
371 | { |
---|
372 | |
---|
373 | kohde.Destroy(); |
---|
374 | rahalaskuri.AddValue(3); |
---|
375 | } |
---|
376 | } |
---|
377 | } |
---|
378 | |
---|
379 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
380 | { |
---|
381 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(10); |
---|
382 | elamaLaskuri.MaxValue = 10; |
---|
383 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
384 | |
---|
385 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
386 | elamaPalkki.X = Screen.Right - 250; |
---|
387 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
388 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
389 | Add(elamaPalkki); |
---|
390 | } |
---|
391 | |
---|
392 | void ElamaLoppui() |
---|
393 | { |
---|
394 | MessageDisplay.Add("Hahaaaaaaa Hävisit :D."); |
---|
395 | Timer.SingleShot(5, Exit); |
---|
396 | |
---|
397 | |
---|
398 | } |
---|
399 | |
---|
400 | void LuoTukikohta(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
401 | { |
---|
402 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
403 | taso.Position = paikka; |
---|
404 | taso.Image = Hiekkakuva; |
---|
405 | Add(taso); |
---|
406 | taso.Tag = "Tukikohta"; |
---|
407 | |
---|
408 | } |
---|
409 | void ElamaMenetys(PhysicsObject vihu, PhysicsObject Tukikohta) |
---|
410 | { |
---|
411 | elamaLaskuri.Value -= 1; |
---|
412 | vihu.Destroy(); |
---|
413 | } |
---|
414 | void Pause() |
---|
415 | { |
---|
416 | |
---|
417 | MessageDisplay.Add("Pausella"); |
---|
418 | |
---|
419 | } |
---|
420 | |
---|
421 | |
---|
422 | |
---|
423 | |
---|
424 | void HuijausKoodi() |
---|
425 | { |
---|
426 | rahalaskuri.AddValue(800); |
---|
427 | MessageDisplay.Add("Koodi aktivoitu: Lisää rahaa"); |
---|
428 | |
---|
429 | } |
---|
430 | void HuijausKoodi2() |
---|
431 | { |
---|
432 | elamaLaskuri.Value += 10000; |
---|
433 | MessageDisplay.Add("Koodi aktivoitu: Lisää elämiä"); |
---|
434 | } |
---|
435 | |
---|
436 | void Aalto(int numero) |
---|
437 | { |
---|
438 | int i = 0; |
---|
439 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
440 | ajastin.Interval = Math.Max(0.2, 1.5 - 0.2 * numero); |
---|
441 | //ajastin.Times.Value = 10; |
---|
442 | //ajastin.TimesLimited = true; |
---|
443 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
444 | { |
---|
445 | LuoVihu(15, 15, (int)(3 + 0.5 * numero), 60 + 10 * numero); |
---|
446 | i++; |
---|
447 | if (i > 4+6 * numero) |
---|
448 | ajastin.Stop(); |
---|
449 | }; |
---|
450 | ajastin.Start(); |
---|
451 | } |
---|
452 | |
---|
453 | |
---|
454 | } |
---|
455 | class Vihu : PhysicsObject |
---|
456 | { |
---|
457 | private IntMeter elamaLaskuri; |
---|
458 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
459 | |
---|
460 | public Vihu(double leveys, double korkeus, int elama) |
---|
461 | : base(leveys, korkeus) |
---|
462 | { |
---|
463 | elamaLaskuri = new IntMeter(elama, 0, elama); |
---|
464 | //elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
465 | |
---|
466 | } |
---|
467 | |
---|
468 | } |
---|
469 | class Torni : GameObject |
---|
470 | { |
---|
471 | public int taso = 1; |
---|
472 | public AssaultRifle ase; |
---|
473 | public Torni(double leveys, double korkeus) |
---|
474 | : base(leveys, korkeus) |
---|
475 | { |
---|
476 | |
---|
477 | |
---|
478 | } |
---|
479 | |
---|
480 | } |
---|