1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class ShotgunJoe : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | // TODO laatikot putoaa näkymättömien seinien läpi |
---|
12 | // TODO tynnyrit ei saa räjäyttää lattiaa |
---|
13 | // TODO |
---|
14 | const double nopeus = 200; |
---|
15 | const double hyppyNopeus = 550; |
---|
16 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
17 | |
---|
18 | |
---|
19 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
20 | PlasmaCannon pelaajan1Ase; |
---|
21 | |
---|
22 | |
---|
23 | DoubleMeter elamalaskuri; |
---|
24 | |
---|
25 | |
---|
26 | Image pelaajanKuva = LoadImage("shutter"); |
---|
27 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
28 | Image piikkikuva = LoadImage("Piikki"); |
---|
29 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
30 | Image ruohokuva = LoadImage("Ruoho"); |
---|
31 | Image multakuva = LoadImage("multa"); |
---|
32 | Image asekuva = LoadImage("haulikko"); |
---|
33 | Image panoskuva = LoadImage("ammus"); |
---|
34 | Image vihukuva = LoadImage("Vihu"); |
---|
35 | Image näkymätönkuva = LoadImage("näkymätön"); |
---|
36 | Image tynnyrikuva = LoadImage("tynnyri"); |
---|
37 | Image laatikkokuva = LoadImage("laatikko"); |
---|
38 | public override void Begin() |
---|
39 | { |
---|
40 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
41 | |
---|
42 | LuoKentta(); |
---|
43 | LisaaNappaimet(); |
---|
44 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
45 | |
---|
46 | RandomUusiLaatikko(); |
---|
47 | |
---|
48 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
49 | ajastin.Interval = 1.5; |
---|
50 | ajastin.Timeout += RandomUusiLaatikko; |
---|
51 | ajastin.Start(); |
---|
52 | |
---|
53 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
54 | Camera.ZoomFactor = 4.2; |
---|
55 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
56 | |
---|
57 | pelaaja1.Weapon = new PlasmaCannon(30, 10); |
---|
58 | pelaaja1.Weapon.Image = asekuva; |
---|
59 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 100; |
---|
60 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
61 | pelaaja1.Weapon.FireRate = 1.0; |
---|
62 | |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | void LuoKentta() |
---|
66 | { |
---|
67 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
68 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
69 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
70 | kentta.SetTileMethod('J', LisaaPelaaja); |
---|
71 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPiikki); |
---|
72 | kentta.SetTileMethod('R', LisaaRuoho); |
---|
73 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVihu); |
---|
74 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaNäkymätön); |
---|
75 | kentta.SetTileMethod('T', LisaaTynnyri); |
---|
76 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
77 | Level.CreateBorders(); |
---|
78 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
79 | } |
---|
80 | |
---|
81 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
82 | { |
---|
83 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
84 | taso.Position = paikka; |
---|
85 | taso.Image = multakuva; |
---|
86 | taso.IgnoresExplosions = true; |
---|
87 | Add(taso); |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
91 | { |
---|
92 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
93 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
94 | tahti.Position = paikka; |
---|
95 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
96 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
97 | Add(tahti); |
---|
98 | } |
---|
99 | |
---|
100 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
101 | { |
---|
102 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys , korkeus ); |
---|
103 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
104 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
105 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
106 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
107 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "piikki", TormaaPiikkiin); |
---|
108 | |
---|
109 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaVihuun); |
---|
110 | Add(pelaaja1); |
---|
111 | } |
---|
112 | |
---|
113 | void LisaaNappaimet() |
---|
114 | { |
---|
115 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
116 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
117 | |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
119 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
120 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
121 | |
---|
122 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
123 | |
---|
124 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
125 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
126 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
128 | |
---|
129 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
130 | } |
---|
131 | |
---|
132 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
133 | { |
---|
134 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
138 | { |
---|
139 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
143 | { |
---|
144 | maaliAani.Play(); |
---|
145 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
146 | tahti.Destroy(); |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | void LisaaPiikki(Vector paikka, Double leveys, Double korkeus) |
---|
150 | { |
---|
151 | PhysicsObject piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
152 | piikki.Tag = "piikki"; |
---|
153 | piikki.Position = paikka; |
---|
154 | piikki.Image = piikkikuva; |
---|
155 | Add(piikki); |
---|
156 | |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | void LisaaRuoho(Vector paikka, Double leveys, Double korkeus) |
---|
160 | { |
---|
161 | PhysicsObject ruoho = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
162 | ruoho.Tag = "ruoho"; |
---|
163 | ruoho.Position = paikka; |
---|
164 | ruoho.Image = ruohokuva; |
---|
165 | ruoho.IgnoresExplosions = true; |
---|
166 | Add(ruoho); |
---|
167 | |
---|
168 | } |
---|
169 | |
---|
170 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
171 | { |
---|
172 | |
---|
173 | if (kohde.Tag == "tynnyri") |
---|
174 | { |
---|
175 | Explosion rajahdys = new Explosion(45); |
---|
176 | rajahdys.Position = kohde.Position; |
---|
177 | rajahdys.UseShockWave = true; |
---|
178 | rajahdys.AddShockwaveHandler("vihu", PaineaaltoOsuu); |
---|
179 | Add(rajahdys); |
---|
180 | kohde.Destroy(); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | |
---|
184 | |
---|
185 | if (kohde.Tag == "vihu") |
---|
186 | { // if tag tee räjähdys |
---|
187 | kohde.Destroy(); |
---|
188 | } |
---|
189 | ammus.Destroy(); |
---|
190 | } |
---|
191 | |
---|
192 | void PaineaaltoOsuu(IPhysicsObject olio, Vector shokki) |
---|
193 | { |
---|
194 | olio.Destroy(); |
---|
195 | } |
---|
196 | |
---|
197 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
198 | { |
---|
199 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
200 | |
---|
201 | if (ammus != null) |
---|
202 | { |
---|
203 | //ammus.Size *= 3; |
---|
204 | ammus.Image = panoskuva; |
---|
205 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(1.0); |
---|
206 | |
---|
207 | } |
---|
208 | } |
---|
209 | |
---|
210 | void LisaaVihu(Vector paikka, Double leveys, Double korkeus) |
---|
211 | { |
---|
212 | PlatformCharacter vihu = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
213 | vihu.Position = paikka; |
---|
214 | vihu.Tag = "vihu"; |
---|
215 | vihu.Image = vihukuva; |
---|
216 | AddCollisionHandler(vihu, "piikki", CollisionHandler.DestroyObject); |
---|
217 | Add(vihu); |
---|
218 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
219 | vihu.Brain = seuraajanAivot; |
---|
220 | |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | void LisaaNäkymätön(Vector paikka, Double leveys, Double korkeus) |
---|
224 | { |
---|
225 | PhysicsObject näkymätön = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
226 | näkymätön.Tag = "näkymätön"; |
---|
227 | näkymätön.Position = paikka; |
---|
228 | näkymätön.Image = näkymätönkuva; |
---|
229 | Add(näkymätön); |
---|
230 | } |
---|
231 | |
---|
232 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
233 | { |
---|
234 | elamalaskuri = new DoubleMeter(3, 0, 3); |
---|
235 | // elämä nyt,minimi,max |
---|
236 | elamalaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
237 | |
---|
238 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
239 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
240 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
241 | elamaPalkki.BindTo(elamalaskuri); |
---|
242 | elamaPalkki.Color = Color.Transparent; |
---|
243 | elamaPalkki.BarColor = Color.Red; |
---|
244 | elamaPalkki.BorderColor = Color.Black; |
---|
245 | Add(elamaPalkki); |
---|
246 | } |
---|
247 | |
---|
248 | void ElamaLoppui() |
---|
249 | { |
---|
250 | MessageDisplay.Add("Huudat elämäsi puolesta kun sisälmyksesi valuvat maahan!"); |
---|
251 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
252 | } |
---|
253 | |
---|
254 | void TormaaPiikkiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject piikki) |
---|
255 | { |
---|
256 | elamalaskuri.Value -= 3; |
---|
257 | } |
---|
258 | |
---|
259 | void TormaaVihuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihu) |
---|
260 | { |
---|
261 | elamalaskuri.Value -= 1; |
---|
262 | } |
---|
263 | |
---|
264 | void VihuTormaa() |
---|
265 | { |
---|
266 | |
---|
267 | } |
---|
268 | |
---|
269 | |
---|
270 | void LisaaTynnyri(Vector paikka, Double leveys, Double korkeus) |
---|
271 | { |
---|
272 | PhysicsObject tynnyri = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
273 | tynnyri.Tag = "tynnyri"; |
---|
274 | tynnyri.Position = paikka; |
---|
275 | tynnyri.Image = tynnyrikuva; |
---|
276 | Add(tynnyri); |
---|
277 | } |
---|
278 | void RandomUusiLaatikko() |
---|
279 | { |
---|
280 | Double Y = Level.Top - 25; |
---|
281 | Double X = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
282 | PhysicsObject laatikko = new PhysicsObject(50, 50); |
---|
283 | laatikko.Position = new Vector(X, Y); |
---|
284 | laatikko.Tag = "laatikko"; |
---|
285 | laatikko.Image = laatikkokuva; |
---|
286 | Add(laatikko); |
---|
287 | } |
---|
288 | |
---|
289 | |
---|
290 | |
---|
291 | |
---|
292 | |
---|
293 | |
---|
294 | |
---|
295 | } |
---|