1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Supermerjo : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | //int pelaajanTerveys; |
---|
16 | Vector pelaajanAloitus; |
---|
17 | |
---|
18 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
19 | |
---|
20 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Supermerjohahmo"); |
---|
21 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
22 | Image taustakuva = LoadImage("Supermerjokentantausta"); |
---|
23 | Image Lattiakuva = LoadImage("Dirt"); |
---|
24 | Image Laava = LoadImage("Laava"); |
---|
25 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
26 | private Image laavakuva = LoadImage("Laava"); |
---|
27 | Image OrkkiKuva = LoadImage("Cooba"); |
---|
28 | Image VehjeKuva = LoadImage("Vehje"); |
---|
29 | Image Linna = LoadImage("Talo"); |
---|
30 | |
---|
31 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
32 | Vector aloitusPiste; |
---|
33 | YesNoWindow Lopetus; |
---|
34 | DoubleMeter HealttiMittari = new DoubleMeter(3, 0, 3); |
---|
35 | public override void Begin() |
---|
36 | { |
---|
37 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
38 | |
---|
39 | LuoKentta(); |
---|
40 | LisaaNappaimet(); |
---|
41 | LuoElama(); |
---|
42 | |
---|
43 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
44 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
45 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
46 | } |
---|
47 | void PelaajaKuolee() |
---|
48 | { |
---|
49 | pelaaja1.Position = pelaajanAloitus; |
---|
50 | HealttiMittari.Value = HealttiMittari.MaxValue; |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | void PainettiinValikonNappia(int valinta) |
---|
54 | { |
---|
55 | switch (valinta) |
---|
56 | { |
---|
57 | case 0: |
---|
58 | Exit(); |
---|
59 | break; |
---|
60 | case 1: |
---|
61 | pelaaja1.Position = aloitusPiste; |
---|
62 | break; |
---|
63 | } |
---|
64 | } |
---|
65 | void LuoMusiikki() |
---|
66 | { |
---|
67 | |
---|
68 | } |
---|
69 | |
---|
70 | void LuoKentta() |
---|
71 | { |
---|
72 | //1. Luetaan kuva uuteen ColorTileMappiin, kuvan nimen perässä ei .png-päätettä. |
---|
73 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("Supermerjokentta"); |
---|
74 | |
---|
75 | //2. Kerrotaan mitä aliohjelmaa kutsutaan, kun tietyn värinen pikseli tulee vastaan kuvatiedostossa. |
---|
76 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("B97A57"), LisaaLattia); |
---|
77 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("9D8635"), LisaaPelaaja); |
---|
78 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("22B14C"), LisaaPutki); |
---|
79 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("E6E1F4"), LisaaPilvi); |
---|
80 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("11FF88"), LisaaMyrkky); |
---|
81 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("ED1C24"), LisaaLaava); |
---|
82 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FE12EC"), LisaaOrkki); |
---|
83 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("A349A4"), LisaaVehje); |
---|
84 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("84E2FF"), LisaaTalo); |
---|
85 | |
---|
86 | //3. Execute luo kentän |
---|
87 | // Parametreina leveys ja korkeus |
---|
88 | ruudut.Execute(20, 20); |
---|
89 | Level.CreateBorders(); |
---|
90 | // Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
91 | Level.Background.Image = taustakuva; |
---|
92 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
93 | //Level.Background.Image = pelaajanKuva; |
---|
94 | //Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.Blue); |
---|
95 | |
---|
96 | |
---|
97 | } |
---|
98 | void LisaaValikko(PhysicsObject pelaaja,PhysicsObject kohde |
---|
99 | ) |
---|
100 | { |
---|
101 | MultiSelectWindow valikko = new MultiSelectWindow("Uudelleen plz", |
---|
102 | "Exit", "Aloita!"); |
---|
103 | valikko.ItemSelected += PainettiinValikonNappia; |
---|
104 | Add(valikko); |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | void LisaaLattia(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
108 | { |
---|
109 | // LisaaSeina(paikka, leveys, korkeus, Color.Brown); |
---|
110 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
111 | taso.Position = paikka; |
---|
112 | taso.Image = Lattiakuva; |
---|
113 | taso.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
114 | Add(taso); |
---|
115 | } |
---|
116 | void LisaaPilvi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
117 | { |
---|
118 | LisaaSeina(paikka, leveys, korkeus, Color.FromHexCode("E6E1F4")); |
---|
119 | } |
---|
120 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
121 | { |
---|
122 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
123 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
124 | tahti.Position = paikka; |
---|
125 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
126 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
127 | Add(tahti); |
---|
128 | } |
---|
129 | void LisaaLaavaAine(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
130 | { |
---|
131 | PhysicsObject aine = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys,korkeus); |
---|
132 | aine.Position = paikka; |
---|
133 | aine.Image = laavakuva; |
---|
134 | aine.Tag = "Laava"; |
---|
135 | Add(aine); |
---|
136 | aine.Color = Color.FromHexCode("ED1C24"); |
---|
137 | |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void LisaaVahinkoAine(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
141 | { |
---|
142 | PhysicsObject aine = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys,korkeus); |
---|
143 | aine.Position = paikka; |
---|
144 | aine.Tag = "Myrkky"; |
---|
145 | Add(aine); |
---|
146 | aine.Color = Color.FromHexCode("11FF88"); |
---|
147 | |
---|
148 | } |
---|
149 | |
---|
150 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
151 | { |
---|
152 | aloitusPiste = paikka; |
---|
153 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
154 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
155 | pelaajanAloitus = paikka; |
---|
156 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
157 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
158 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Vehje", PelaajaMenettaaHealtti); |
---|
159 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Myrkky", PelaajaOsuuMyrkky); |
---|
160 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Laava", PelaajaMenettaaHealtti); |
---|
161 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Talo", LisaaValikko); |
---|
162 | |
---|
163 | Add(pelaaja1); |
---|
164 | pelaaja1.Tag = ("pelaaja"); |
---|
165 | |
---|
166 | |
---|
167 | } |
---|
168 | void LisaaVehje(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
169 | { |
---|
170 | PlatformCharacter vehje = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
171 | vehje.Position = paikka; |
---|
172 | |
---|
173 | vehje.Mass = 4.0; |
---|
174 | vehje.Image = VehjeKuva; |
---|
175 | Add(vehje); |
---|
176 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
177 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
178 | vehje.Tag = "Vehje"; |
---|
179 | |
---|
180 | vehje.Brain = tasoAivot; |
---|
181 | |
---|
182 | } |
---|
183 | void LisaaOrkki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
184 | { |
---|
185 | PlatformCharacter orkki = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
186 | orkki.Position = paikka; |
---|
187 | |
---|
188 | orkki.Mass = 4.0; |
---|
189 | orkki.Image = OrkkiKuva; |
---|
190 | Add(orkki); |
---|
191 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
192 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
193 | |
---|
194 | orkki.Tag = "Orkki"; |
---|
195 | tasoAivot.FallsOffPlatforms = true; |
---|
196 | tasoAivot.TriesToJump = true; |
---|
197 | tasoAivot.JumpSpeed = 900; |
---|
198 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja"); |
---|
199 | seuraajanAivot.Speed = 300; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
200 | seuraajanAivot.DistanceFar = 40; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
201 | seuraajanAivot.DistanceClose = 10; |
---|
202 | ; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
203 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
204 | seuraajanAivot.FarBrain = tasoAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
205 | orkki.Brain = seuraajanAivot; |
---|
206 | |
---|
207 | } |
---|
208 | void LisaaMyrkky(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
209 | { |
---|
210 | LisaaVahinkoAine(paikka,leveys,korkeus); |
---|
211 | } |
---|
212 | |
---|
213 | void LisaaLaava(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
214 | { |
---|
215 | LisaaLaavaAine(paikka, leveys, korkeus); |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | void LisaaNappaimet() |
---|
219 | { |
---|
220 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
221 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
222 | |
---|
223 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
224 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
225 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
226 | |
---|
227 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
228 | |
---|
229 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
230 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
231 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
232 | |
---|
233 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
234 | } |
---|
235 | |
---|
236 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
237 | { |
---|
238 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
239 | } |
---|
240 | |
---|
241 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
242 | { |
---|
243 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
244 | } |
---|
245 | |
---|
246 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
247 | { |
---|
248 | maaliAani.Play(); |
---|
249 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
250 | tahti.Destroy(); |
---|
251 | } |
---|
252 | |
---|
253 | void LuoPistelaskuri() |
---|
254 | { |
---|
255 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
256 | |
---|
257 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
258 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
259 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
260 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
261 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
262 | |
---|
263 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
264 | Add(pisteNaytto); |
---|
265 | } |
---|
266 | |
---|
267 | void LisaaPutki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
268 | { |
---|
269 | LisaaSeina(paikka,leveys,korkeus, Color.Green); |
---|
270 | } |
---|
271 | void LisaaSeina(Vector paikka,double leveys,double korkeus,Color vari) |
---|
272 | { |
---|
273 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
274 | taso.Position = paikka; |
---|
275 | taso.Color = vari; |
---|
276 | Add(taso); |
---|
277 | } |
---|
278 | void PelaajaOsuuMyrkky(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
279 | { |
---|
280 | PelaajaKuolee(); |
---|
281 | } |
---|
282 | void PelaajaMenettaaHealtti(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
283 | { |
---|
284 | HealttiMittari.Value--; |
---|
285 | pelaaja.Hit(new Vector(1000, 1000)); |
---|
286 | } |
---|
287 | |
---|
288 | //void PelaajaParantuu(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject klohde) |
---|
289 | //{ |
---|
290 | // pelaajanTerveys++; |
---|
291 | //} |
---|
292 | |
---|
293 | void Kuolematon(Double Aika) |
---|
294 | { |
---|
295 | |
---|
296 | } |
---|
297 | |
---|
298 | |
---|
299 | void LuoElama() |
---|
300 | { |
---|
301 | |
---|
302 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
303 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
304 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
305 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
306 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
307 | pisteNaytto.Image = LoadImage("Healtti"); |
---|
308 | pisteNaytto.Image = LoadImage("HealttiTyhja"); |
---|
309 | ProgressBar voimaPalkki = new ProgressBar(150, 10); |
---|
310 | voimaPalkki.BindTo(HealttiMittari); |
---|
311 | Add(voimaPalkki); |
---|
312 | HealttiMittari.LowerLimit += PelaajaKuolee; |
---|
313 | } |
---|
314 | void LisaaTalo(Vector paikka,double leveys,double korkeus) |
---|
315 | { |
---|
316 | PhysicsObject talo = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
317 | Add(talo); |
---|
318 | talo.Position = paikka; |
---|
319 | talo.Image = Linna; |
---|
320 | talo.Tag = "Talo"; |
---|
321 | |
---|
322 | } |
---|
323 | |
---|
324 | |
---|
325 | } |
---|