1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Räiskintä_mättöpeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | public static Räiskintä_mättöpeli Peli; |
---|
12 | |
---|
13 | Vector liikuYlös = new Vector(0.0, 250.0); |
---|
14 | Pelaaja[] pelaajat = new Pelaaja[2]; |
---|
15 | |
---|
16 | List<AmpuvaVihu> vihollisetv2 = new List<AmpuvaVihu>(); |
---|
17 | List<PhysicsObject> viholliset = new List<PhysicsObject>(); |
---|
18 | |
---|
19 | public IntMeter vihollisiaJaljella; |
---|
20 | public IntMeter vihollisiaTuhottu; |
---|
21 | |
---|
22 | Boolean skilli = true; |
---|
23 | public static Boolean PeliLoppui = false; |
---|
24 | |
---|
25 | Timer ajastin; |
---|
26 | IntMeter kierrosLaskuri; |
---|
27 | ScoreList TopLista = new ScoreList(10, false, 0); |
---|
28 | IntMeter sekuntejaSkilliin; |
---|
29 | Image Miina = LoadImage("Miina"); |
---|
30 | |
---|
31 | Label KierrosNaytto; |
---|
32 | Label pistenaytto; |
---|
33 | |
---|
34 | |
---|
35 | int vihollisiaV1 = 10; |
---|
36 | int vihollisiaV2 = 0; |
---|
37 | int vihollisiaV3 = 0; |
---|
38 | int pelimuoto = 1; // yksi on yksinpeli, kaksi kaksinpeli |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | Elava vihollinen(double elamat, Color Väri, String Tag, double speed) |
---|
42 | { |
---|
43 | // Aivot, jotka seuraavat pelaajaa |
---|
44 | FollowerBrain SeuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja"); |
---|
45 | SeuraajanAivot.Speed = speed; |
---|
46 | |
---|
47 | // Vihollisen luominen |
---|
48 | Elava enemy = new Elava(30, 30, elamat); |
---|
49 | enemy.Brain = SeuraajanAivot; |
---|
50 | enemy.X = Level.Right - 30; |
---|
51 | enemy.Y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom + 30, Level.Top - 30); |
---|
52 | enemy.Shape = Shape.Circle; |
---|
53 | enemy.Color = Väri; |
---|
54 | enemy.Tag = Tag; |
---|
55 | enemy.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
56 | viholliset.Add(enemy); |
---|
57 | Add(enemy); |
---|
58 | |
---|
59 | // Vihollisen kuoleminen |
---|
60 | enemy.Elamat.LowerLimit += delegate |
---|
61 | { |
---|
62 | enemy.Destroy(); |
---|
63 | vihollisiaTuhottu.Value++; |
---|
64 | vihollisiaJaljella.Value--; |
---|
65 | }; |
---|
66 | |
---|
67 | enemy.Destroyed += delegate { viholliset.Remove(enemy); }; |
---|
68 | |
---|
69 | return enemy; |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | AmpuvaVihu vihollinenV2(double x, double y) |
---|
73 | { |
---|
74 | // Aivot, jotka seuraavat pelaajaa |
---|
75 | FollowerBrain SeuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja"); |
---|
76 | SeuraajanAivot.Speed = 200; |
---|
77 | |
---|
78 | // Vihollisen luominen |
---|
79 | AmpuvaVihu enemyV2 = new AmpuvaVihu(30, 30, 2, 3); |
---|
80 | if (pelimuoto == 1) enemyV2.Kohde = pelaajat[0]; |
---|
81 | else enemyV2.Kohde = pelaajat[RandomGen.NextInt(2)]; |
---|
82 | enemyV2.Brain = SeuraajanAivot; |
---|
83 | enemyV2.X = Level.Right - 30; |
---|
84 | enemyV2.Y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom + 30, Level.Top - 30); |
---|
85 | enemyV2.Shape = Shape.Circle; |
---|
86 | enemyV2.Color = Color.Yellow; |
---|
87 | enemyV2.Tag = "vihollinenV2"; |
---|
88 | vihollisetv2.Add(enemyV2); |
---|
89 | enemyV2.Ase.ProjectileCollision = LuotiOsuuPelaajaan; |
---|
90 | enemyV2.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
91 | Add(enemyV2); |
---|
92 | |
---|
93 | // Vihollisen kuoleminen |
---|
94 | enemyV2.Elamat.LowerLimit += delegate |
---|
95 | { |
---|
96 | enemyV2.Destroy(); |
---|
97 | vihollisiaTuhottu.Value++; |
---|
98 | vihollisiaJaljella.Value--; |
---|
99 | }; |
---|
100 | |
---|
101 | // Vihollisen ampuminen |
---|
102 | vihollisenAmpuminen(); |
---|
103 | |
---|
104 | enemyV2.Destroyed += delegate |
---|
105 | { |
---|
106 | vihollisetv2.Remove(enemyV2); |
---|
107 | enemyV2.Ase.Destroy(); |
---|
108 | }; |
---|
109 | return enemyV2; |
---|
110 | } |
---|
111 | |
---|
112 | public override void Begin() |
---|
113 | { |
---|
114 | ClearAll(); |
---|
115 | Peli = this; |
---|
116 | Mouse.Enabled = false; |
---|
117 | Mouse.IsCursorVisible = false; |
---|
118 | |
---|
119 | MultiSelectWindow AlkuValikko = new MultiSelectWindow("Tervetuloa peliin", |
---|
120 | "Aloita", "Ohje", "Ohjaimet", "Poistu"); |
---|
121 | AlkuValikko.ItemSelected += PainettiinValikonNappia; |
---|
122 | AlkuValikko.Color = Color.Black; |
---|
123 | AlkuValikko.SelectionColor = Color.White; |
---|
124 | AlkuValikko.SetButtonTextColor(Color.Black); |
---|
125 | |
---|
126 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
127 | Add(AlkuValikko); |
---|
128 | } |
---|
129 | |
---|
130 | void PainettiinValikonNappia(int valinta) |
---|
131 | { |
---|
132 | switch (valinta) |
---|
133 | { |
---|
134 | case 0: |
---|
135 | //aloita peli |
---|
136 | YksinVaiKaksinPeli(); |
---|
137 | break; |
---|
138 | case 1: |
---|
139 | //miten peliä pelataan |
---|
140 | Ohje(); |
---|
141 | break; |
---|
142 | case 2: |
---|
143 | // Ohjainten ohjeet |
---|
144 | Ohjaimet(); |
---|
145 | break; |
---|
146 | case 3: |
---|
147 | Exit(); |
---|
148 | break; |
---|
149 | } |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | void YksinVaiKaksinPeli() |
---|
153 | { |
---|
154 | MultiSelectWindow PelaajienMaara = new MultiSelectWindow("Yksin- vai kaksinpeli?", |
---|
155 | "Yksinpeli", "Kaksinpeli", "Takaisin"); |
---|
156 | PelaajienMaara.ItemSelected += PainettiinValikon2Nappia; |
---|
157 | PelaajienMaara.Color = Color.Black; |
---|
158 | PelaajienMaara.SelectionColor = Color.White; |
---|
159 | PelaajienMaara.SetButtonTextColor(Color.Black); |
---|
160 | Add(PelaajienMaara); |
---|
161 | } |
---|
162 | |
---|
163 | void PainettiinValikon2Nappia(int valinta2) |
---|
164 | { |
---|
165 | switch (valinta2) |
---|
166 | { |
---|
167 | case 0: |
---|
168 | AlustaPeli();// Yksinpeli |
---|
169 | this.pelimuoto = 1; |
---|
170 | break; |
---|
171 | case 1: |
---|
172 | AlustaPeli2(); // Kaksinpeli |
---|
173 | this.pelimuoto = 2; |
---|
174 | break; |
---|
175 | case 2: |
---|
176 | Begin(); |
---|
177 | break; |
---|
178 | } |
---|
179 | } |
---|
180 | |
---|
181 | void AlustaPeli() |
---|
182 | { |
---|
183 | LuoKenttä(); |
---|
184 | Pelaaja(Color.Blue, -400, -30, 1, new Vector(Level.Left + 270, Level.Top - 40)); |
---|
185 | LisääOhjaimet(); |
---|
186 | LuoKierrosLaskuri(); |
---|
187 | LuoSkillinAjastin(); |
---|
188 | |
---|
189 | if (DataStorage.Exists("pisteet.xml")) |
---|
190 | TopLista = DataStorage.Load<ScoreList>(TopLista, "pisteet.xml"); |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | void AlustaPeli2() |
---|
194 | { |
---|
195 | LuoKenttä(); |
---|
196 | Pelaaja(Color.Blue, -400, -30, 1, new Vector(Level.Right - 270, Level.Top - 75)); |
---|
197 | Pelaaja(Color.DarkBlue, -400, 30, 2, new Vector(Level.Left + 270, Level.Top - 75)); |
---|
198 | LisääOhjaimet(); |
---|
199 | LisääOhjaimet2(); |
---|
200 | LuoKierrosLaskuri(); |
---|
201 | LuoSkillinAjastin(); |
---|
202 | |
---|
203 | if (DataStorage.Exists("pisteet.xml")) |
---|
204 | TopLista = DataStorage.Load<ScoreList>(TopLista, "pisteet.xml"); |
---|
205 | |
---|
206 | Label P1 = new Label("P1"); |
---|
207 | P1.X = Level.Left + 270; |
---|
208 | P1.Y = Level.Top - 40; |
---|
209 | P1.TextColor = Color.White; |
---|
210 | P1.Color = Color.Transparent; |
---|
211 | Add(P1); |
---|
212 | |
---|
213 | Label P2 = new Label("P2"); |
---|
214 | P2.X = Level.Right + 270; |
---|
215 | P2.Y = Level.Top - 40; |
---|
216 | P2.TextColor = Color.White; |
---|
217 | P2.Color = Color.Transparent; |
---|
218 | Add(P2); |
---|
219 | |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | void Ohje() |
---|
223 | { |
---|
224 | |
---|
225 | MessageWindow Ohje = new MessageWindow("Kierroksilla 1-5 vastaan tulee vain vihollisia jotka kuolevat yhdestä iskusta. Tasosta viisi eteenpäin \nvastaan tulee myös vihollisia, \njotka kuolevat 2 osumasta. Ta- \nsolla 10 tulee 3:n osuman vi- \nhollisia."); |
---|
226 | Ohje.OKButton.Text = "Takaisin"; |
---|
227 | Ohje.Color = Color.Transparent; |
---|
228 | Ohje.Message.TextColor = Color.White; |
---|
229 | Ohje.OKButton.Color = Color.Transparent; |
---|
230 | Ohje.OKButton.TextColor = Color.Transparent; |
---|
231 | Ohje.Closed += delegate { Begin(); }; |
---|
232 | Add(Ohje); |
---|
233 | |
---|
234 | } |
---|
235 | |
---|
236 | void Ohjaimet() |
---|
237 | { |
---|
238 | |
---|
239 | MessageWindow Ohjaimet = new MessageWindow( |
---|
240 | "Pelaaja 1:\nNuolinäppäimet = Liik- \nkuminen\nL-nappi = \nampuminen\nOikea Shift- \nnappi = Aseen vaihta- \nminen\n\nPelaaja 2:\nWASD = liikku- \nminen\nG-nappi = ampumi- \nnen\nVasen Shift-nappi = \nAseen vaihtaminen "); |
---|
241 | Ohjaimet.OKButton.Text = "Takaisin"; |
---|
242 | Ohjaimet.Color = Color.Transparent; |
---|
243 | Ohjaimet.Message.TextColor = Color.White; |
---|
244 | Ohjaimet.OKButton.Color = Color.Transparent; |
---|
245 | Ohjaimet.OKButton.TextColor = Color.Transparent; |
---|
246 | Ohjaimet.Closed += delegate { Begin(); }; |
---|
247 | Add(Ohjaimet); |
---|
248 | } |
---|
249 | |
---|
250 | void LuoKenttä() |
---|
251 | { |
---|
252 | Level.Size = Screen.Size; |
---|
253 | Level.CreateBorders(false); |
---|
254 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
255 | |
---|
256 | vihollisiaJaljella = new IntMeter(0, 0, int.MaxValue); |
---|
257 | vihollisiaTuhottu = new IntMeter(0); |
---|
258 | vihollisiaJaljella.LowerLimit += delegate { KaikkiVihollisetTuhottu(); kierrosLaskuri.Value += 1; }; |
---|
259 | |
---|
260 | pistenaytto = new Label(); |
---|
261 | pistenaytto.X = 200; |
---|
262 | pistenaytto.Y = Screen.Top - 40; |
---|
263 | pistenaytto.BindTo(vihollisiaTuhottu); |
---|
264 | pistenaytto.Title = "Vihollisia tuhottu"; |
---|
265 | pistenaytto.TextColor = Color.White; |
---|
266 | pistenaytto.Color = Color.Transparent; |
---|
267 | Add(pistenaytto); |
---|
268 | |
---|
269 | int u = 0; |
---|
270 | while (u < 10) |
---|
271 | { |
---|
272 | vihollinen(1, Color.Green, "vihollinenV1", 150); |
---|
273 | vihollisiaJaljella.Value++; |
---|
274 | u++; |
---|
275 | } |
---|
276 | |
---|
277 | } |
---|
278 | |
---|
279 | void LuoKierrosLaskuri() |
---|
280 | { |
---|
281 | kierrosLaskuri = new IntMeter(1); |
---|
282 | KierrosNaytto = new Label(); |
---|
283 | KierrosNaytto.X = 0; |
---|
284 | KierrosNaytto.Y = Level.Top - 40; |
---|
285 | KierrosNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
286 | KierrosNaytto.Color = Color.Transparent; |
---|
287 | KierrosNaytto.Title = "Kierros"; |
---|
288 | KierrosNaytto.BindTo(kierrosLaskuri); |
---|
289 | Add(KierrosNaytto); |
---|
290 | } |
---|
291 | |
---|
292 | void Pelaaja(Color Väri, double x, double y, int numero, Vector elamaPalkinSijainti) |
---|
293 | { |
---|
294 | Pelaaja pelaaja = new Pelaaja(30, 30, 100, elamaPalkinSijainti, numero); |
---|
295 | pelaaja.Shape = Shape.Circle; |
---|
296 | pelaaja.Color = Väri; |
---|
297 | pelaaja.X = x; |
---|
298 | pelaaja.Y = y; |
---|
299 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
300 | Add(pelaaja); |
---|
301 | pelaaja.LinearDamping = 0.9; |
---|
302 | pelaaja.Restitution = 0.0; |
---|
303 | pelaaja.CanRotate = false; |
---|
304 | pelaaja.IgnoresExplosions = true; |
---|
305 | pelaaja.Elamat.LowerLimit += delegate { PelaajaKuoli(pelaaja); }; |
---|
306 | |
---|
307 | |
---|
308 | // Pelaaja törmää viholliseen 1 |
---|
309 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV1", CollisionHandler.AddMeterValue(pelaaja.Elamat, -10)); |
---|
310 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV1", CollisionHandler.DestroyTarget); |
---|
311 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV1", CollisionHandler.AddMeterValue(vihollisiaTuhottu, 1)); |
---|
312 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV1", CollisionHandler.AddMeterValue(vihollisiaJaljella, -1)); |
---|
313 | |
---|
314 | // Pelaaja törmää viholliseen 2 |
---|
315 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV2", CollisionHandler.AddMeterValue(pelaaja.Elamat, -20)); |
---|
316 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV2", CollisionHandler.DestroyTarget); |
---|
317 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV2", CollisionHandler.AddMeterValue(vihollisiaTuhottu, 1)); |
---|
318 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV2", CollisionHandler.AddMeterValue(vihollisiaJaljella, -1)); |
---|
319 | |
---|
320 | // Pelaaja törmää viholliseen 3 |
---|
321 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV3", CollisionHandler.AddMeterValue(pelaaja.Elamat, -30)); |
---|
322 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV3", CollisionHandler.DestroyTarget); |
---|
323 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV3", CollisionHandler.AddMeterValue(vihollisiaTuhottu, 1)); |
---|
324 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinenV3", CollisionHandler.AddMeterValue(vihollisiaJaljella, -1)); |
---|
325 | |
---|
326 | numero--; |
---|
327 | if (numero >= 0 && numero < pelaajat.Length) |
---|
328 | { |
---|
329 | pelaajat[numero] = pelaaja; |
---|
330 | |
---|
331 | } |
---|
332 | LuoAseet(numero); |
---|
333 | pelaaja.Ase = pelaaja.Aseet[0]; |
---|
334 | pelaaja.Add(pelaaja.Ase); |
---|
335 | } |
---|
336 | |
---|
337 | void PelaajanSkilli(int pelaaja) |
---|
338 | { |
---|
339 | if (skilli == false) return; |
---|
340 | |
---|
341 | Explosion rajahdys = new Explosion(200); |
---|
342 | rajahdys.Position = pelaajat[pelaaja].Position; |
---|
343 | Add(rajahdys, -1); |
---|
344 | |
---|
345 | rajahdys.Force = 100; |
---|
346 | rajahdys.ShockwaveReachesObject += delegate(IPhysicsObject kohde, Vector shokki) |
---|
347 | { |
---|
348 | if (kohde.Tag.ToString().StartsWith("vihollinen")) |
---|
349 | { |
---|
350 | Elava k = kohde as Elava; |
---|
351 | |
---|
352 | if (kohde != null) |
---|
353 | k.Elamat.Value = 0; |
---|
354 | } |
---|
355 | |
---|
356 | }; |
---|
357 | |
---|
358 | ajastin.Reset(); |
---|
359 | KaynnistaAjastin(); |
---|
360 | skilli = false; |
---|
361 | } |
---|
362 | |
---|
363 | void LuoSkillinAjastin() |
---|
364 | { |
---|
365 | |
---|
366 | sekuntejaSkilliin = new IntMeter(0, 0, 10); |
---|
367 | sekuntejaSkilliin.LowerLimit += delegate |
---|
368 | { |
---|
369 | skilli = true; |
---|
370 | ajastin.Stop(); |
---|
371 | }; |
---|
372 | |
---|
373 | ajastin = new Timer(); |
---|
374 | ajastin.Interval = 1; |
---|
375 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
376 | { |
---|
377 | sekuntejaSkilliin.Value--; |
---|
378 | }; |
---|
379 | |
---|
380 | Label SkilliNaytto = new Label(); |
---|
381 | SkilliNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
382 | SkilliNaytto.Color = Color.Transparent; |
---|
383 | SkilliNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
384 | SkilliNaytto.X = -220; |
---|
385 | SkilliNaytto.Y = Level.Top - 40; |
---|
386 | SkilliNaytto.Title = "Skilli käytettävissä ajassa"; |
---|
387 | SkilliNaytto.BindTo(sekuntejaSkilliin); |
---|
388 | Add(SkilliNaytto); |
---|
389 | } |
---|
390 | |
---|
391 | void KaynnistaAjastin() |
---|
392 | { |
---|
393 | ajastin.Start(); |
---|
394 | sekuntejaSkilliin.Value = sekuntejaSkilliin.MaxValue; |
---|
395 | } |
---|
396 | |
---|
397 | void LisääOhjaimet() |
---|
398 | { |
---|
399 | |
---|
400 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(-5000, 0), pelaajat[0]); |
---|
401 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(5000, 0), pelaajat[0]); |
---|
402 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 5000), pelaajat[0]); |
---|
403 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, -5000), pelaajat[0]); |
---|
404 | Keyboard.Listen(Key.L, ButtonState.Down, Ampuminen, "ammu", pelaajat[0]); |
---|
405 | Keyboard.Listen(Key.RightShift, ButtonState.Pressed, AseenVaihtaminen, null, 0); |
---|
406 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Pausevalikko, null); |
---|
407 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, PelaajanSkilli, null, 0); |
---|
408 | |
---|
409 | } |
---|
410 | |
---|
411 | void LisääOhjaimet2() |
---|
412 | { |
---|
413 | |
---|
414 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(-5000, 0), pelaajat[1]); |
---|
415 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(5000, 0), pelaajat[1]); |
---|
416 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 5000), pelaajat[1]); |
---|
417 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, -5000), pelaajat[1]); |
---|
418 | Keyboard.Listen(Key.G, ButtonState.Down, Ampuminen, "ammu", pelaajat[1]); |
---|
419 | Keyboard.Listen(Key.LeftShift, ButtonState.Pressed, AseenVaihtaminen, null, 1); |
---|
420 | Keyboard.Listen(Key.F, ButtonState.Pressed, PelaajanSkilli, null, 1); |
---|
421 | |
---|
422 | } |
---|
423 | |
---|
424 | void Pausevalikko() |
---|
425 | { |
---|
426 | IsPaused = true; |
---|
427 | |
---|
428 | MultiSelectWindow pause = new MultiSelectWindow("Peli on pausella.", "Jatka", "Päävalikko", "Poistu"); |
---|
429 | pause.ItemSelected += PainettiinPausenappia; |
---|
430 | pause.Color = Color.Black; |
---|
431 | pause.SetButtonTextColor(Color.Black); |
---|
432 | pause.SelectionColor = Color.White; |
---|
433 | Add(pause); |
---|
434 | } |
---|
435 | |
---|
436 | void PainettiinPausenappia(int pausevalinta) |
---|
437 | { |
---|
438 | switch (pausevalinta) |
---|
439 | { |
---|
440 | case 0: |
---|
441 | Pause(); |
---|
442 | break; |
---|
443 | |
---|
444 | case 1: |
---|
445 | IsPaused = false; |
---|
446 | Begin(); |
---|
447 | break; |
---|
448 | |
---|
449 | case 2: |
---|
450 | Exit(); |
---|
451 | break; |
---|
452 | } |
---|
453 | } |
---|
454 | |
---|
455 | void LiikutaPelaajaa(Vector vektori, PhysicsObject pelaaja) |
---|
456 | { |
---|
457 | pelaaja.Push(vektori); |
---|
458 | } |
---|
459 | |
---|
460 | Ase LuoAse(double tulinopeus, double voima, string tag, double damage, double rajahdyksenKoko) |
---|
461 | { |
---|
462 | Ase pyssy = new Ase(20, 5); |
---|
463 | pyssy.InfiniteAmmo = true; |
---|
464 | pyssy.IsVisible = false; |
---|
465 | pyssy.Power.Value = voima; |
---|
466 | pyssy.Power.DefaultValue = voima; |
---|
467 | pyssy.Tag = tag; |
---|
468 | pyssy.FireRate = tulinopeus; |
---|
469 | pyssy.Damage = damage; |
---|
470 | pyssy.ExplosionSize = rajahdyksenKoko; |
---|
471 | return pyssy; |
---|
472 | } |
---|
473 | |
---|
474 | void LuoAseet(int pelaaja) |
---|
475 | { |
---|
476 | //Tässä voi lisätä aseita |
---|
477 | pelaajat[pelaaja].Aseet.Add(LuoAse(5, 500, "rynnäkkökivääri", 1, 0)); |
---|
478 | pelaajat[pelaaja].Aseet.Add(LuoAse(1, 200, "Pistooli", 2, 0)); |
---|
479 | pelaajat[pelaaja].Aseet.Add(LuoAse(0.4, 0, "Miina", 3, 100)); |
---|
480 | } |
---|
481 | |
---|
482 | void AseenVaihtaminen(int pelaaja) |
---|
483 | { |
---|
484 | int i = pelaajat[pelaaja].Aseet.IndexOf(pelaajat[pelaaja].Ase); |
---|
485 | |
---|
486 | // Valitsee seuraavan aseen |
---|
487 | if (i < pelaajat[pelaaja].Aseet.Count - 1) |
---|
488 | pelaajat[pelaaja].Ase = pelaajat[pelaaja].Aseet[i + 1]; |
---|
489 | else |
---|
490 | pelaajat[pelaaja].Ase = pelaajat[pelaaja].Aseet[0]; |
---|
491 | pelaajat[pelaaja].Add(pelaajat[pelaaja].Ase); |
---|
492 | MessageDisplay.Add("Pelaajan " + (pelaaja + 1) + " ase:" + pelaajat[pelaaja].Ase.Tag.ToString()); |
---|
493 | } |
---|
494 | |
---|
495 | void vihollisenAmpuminen() |
---|
496 | { |
---|
497 | for (int i = 0; i < vihollisetv2.Count; i++) |
---|
498 | { |
---|
499 | if (vihollisetv2[i].IsDestroyed) continue; |
---|
500 | Angle kulma = new Angle(); |
---|
501 | if (pelimuoto == 1) |
---|
502 | { |
---|
503 | kulma = (vihollisetv2[i].AbsolutePosition - pelaajat[0].AbsolutePosition).Angle; |
---|
504 | } |
---|
505 | |
---|
506 | if (pelimuoto == 2) |
---|
507 | { |
---|
508 | kulma = (vihollisetv2[i].AbsolutePosition - pelaajat[RandomGen.NextInt(2)].AbsolutePosition).Angle; |
---|
509 | } |
---|
510 | |
---|
511 | vihollisetv2[i].Ase.Angle = kulma + Angle.FromDegrees(180); |
---|
512 | |
---|
513 | PhysicsObject ammus = vihollisetv2[i].Ase.Shoot(); |
---|
514 | if (ammus != null) |
---|
515 | { |
---|
516 | AddCollisionHandler(ammus, VihollisenAmmusOsuu); |
---|
517 | ammus.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
518 | } |
---|
519 | } |
---|
520 | } |
---|
521 | |
---|
522 | void VihollisenAmmusOsuu(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
523 | { |
---|
524 | if (kohde.Tag.ToString().StartsWith("vihollinen")) |
---|
525 | ammus.Destroy(); |
---|
526 | } |
---|
527 | |
---|
528 | public void LuotiOsuuPelaajaan(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
529 | { |
---|
530 | Pelaaja p = kohde as Pelaaja; |
---|
531 | ammus.Destroy(); |
---|
532 | if (p != null) |
---|
533 | p.Elamat.Value -= 10; |
---|
534 | } |
---|
535 | |
---|
536 | void Ampuminen(Pelaaja pelaaja) |
---|
537 | { |
---|
538 | PhysicsObject panos = pelaaja.Ase.Shoot(); |
---|
539 | |
---|
540 | if (panos == null) |
---|
541 | { |
---|
542 | return; |
---|
543 | } |
---|
544 | |
---|
545 | panos.Tag = new AmmoData(pelaaja.Ase.Damage, pelaaja.Ase.ExplosionSize); |
---|
546 | |
---|
547 | AddCollisionHandler(panos, delegate(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
548 | { |
---|
549 | AmmoData data = (AmmoData)ammus.Tag; |
---|
550 | LuotiOsuuViholliseen(ammus, kohde, data.Damage, data.ExplosionSize); |
---|
551 | |
---|
552 | }); |
---|
553 | panos.Width *= 2; |
---|
554 | panos.X = pelaaja.X + 30; |
---|
555 | |
---|
556 | if (pelaaja.Ase.Tag.ToString() == "Miina") |
---|
557 | { |
---|
558 | panos.Image = Miina; |
---|
559 | panos.Size = new Vector(30, 30); |
---|
560 | } |
---|
561 | |
---|
562 | } |
---|
563 | |
---|
564 | void LuotiOsuuViholliseen(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde, double damage, double sade) |
---|
565 | { |
---|
566 | ammus.Destroy(); |
---|
567 | Explosion rajahdys = new Explosion(sade); |
---|
568 | rajahdys.Force = 1; |
---|
569 | rajahdys.Position = ammus.Position; |
---|
570 | rajahdys.Speed = 1000; |
---|
571 | rajahdys.ShockwaveReachesObject += delegate(IPhysicsObject k, Vector shokki) |
---|
572 | { |
---|
573 | if (kohde.Tag.ToString().StartsWith("vihollinen")) |
---|
574 | { |
---|
575 | Elava elava = k as Elava; |
---|
576 | |
---|
577 | if (elava != null) |
---|
578 | elava.Elamat.Value = 0; |
---|
579 | } |
---|
580 | }; |
---|
581 | |
---|
582 | // Vihollinen menettää elämän |
---|
583 | Elava vihu = kohde as Elava; |
---|
584 | if (vihu != null) |
---|
585 | { vihu.Elamat.Value -= damage; } |
---|
586 | |
---|
587 | Add(rajahdys); |
---|
588 | } |
---|
589 | |
---|
590 | public void VihollinenOsuuPelaajaan(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject enemy) |
---|
591 | { |
---|
592 | Pelaaja Pelaaja = (Pelaaja)pelaaja; |
---|
593 | |
---|
594 | if (Pelaaja.Elamat.Value <= 0) |
---|
595 | { |
---|
596 | PelaajaKuoli(Pelaaja); |
---|
597 | } |
---|
598 | |
---|
599 | } |
---|
600 | |
---|
601 | void KaikkiVihollisetTuhottu() |
---|
602 | { |
---|
603 | MessageDisplay.Add("Viholliset tuhottu!"); |
---|
604 | Timer.SingleShot(1.5, LisaaVihollisia); |
---|
605 | } |
---|
606 | |
---|
607 | void LisaaVihollisia() |
---|
608 | { |
---|
609 | // Perusviholliset |
---|
610 | vihollisiaV1 = vihollisiaV1 + 30; |
---|
611 | |
---|
612 | int i = 0; |
---|
613 | while (i < vihollisiaV1) |
---|
614 | { |
---|
615 | vihollinen(1, Color.Green, "vihollinenV1", 150); |
---|
616 | vihollisiaJaljella.Value++; |
---|
617 | i++; |
---|
618 | } |
---|
619 | |
---|
620 | // Keltaiset, ampuvat viholliset |
---|
621 | if (kierrosLaskuri.Value >= 4) |
---|
622 | { |
---|
623 | vihollisiaV2 = vihollisiaV2 + 20; |
---|
624 | int e = 0; |
---|
625 | while (e < vihollisiaV2) |
---|
626 | { |
---|
627 | vihollinenV2(30, 10); |
---|
628 | vihollisiaJaljella.Value++; |
---|
629 | e++; |
---|
630 | } |
---|
631 | } |
---|
632 | |
---|
633 | //Punaiset viholliset |
---|
634 | if (kierrosLaskuri.Value >= 9) |
---|
635 | { |
---|
636 | vihollisiaV3 = vihollisiaV3 + 10; |
---|
637 | i = 0; |
---|
638 | while (i < vihollisiaV3) |
---|
639 | { |
---|
640 | vihollinen(3, Color.Red, "vihollinenV3", 350); |
---|
641 | vihollisiaJaljella.Value++; |
---|
642 | i++; |
---|
643 | } |
---|
644 | } |
---|
645 | |
---|
646 | } |
---|
647 | |
---|
648 | void PelaajaKuoli(Pelaaja pelaaja) |
---|
649 | { |
---|
650 | Explosion rajahdys = new Explosion(100); |
---|
651 | rajahdys.Position = pelaaja.Position; |
---|
652 | rajahdys.Speed = 500.0; |
---|
653 | rajahdys.Force = 10000; |
---|
654 | Add(rajahdys); |
---|
655 | |
---|
656 | pelaaja.Destroy(); |
---|
657 | int numero = pelaaja.Numero - 1; |
---|
658 | pelaajat[numero].Destroy(); |
---|
659 | |
---|
660 | // Jos kaikki pelaajat ovat kuolleet, pali loppuu |
---|
661 | if (pelimuoto == 1 || pelaajat[0].IsDestroying == true && pelaajat[1].IsDestroying == true) |
---|
662 | { |
---|
663 | HighScoreWindow(); |
---|
664 | } |
---|
665 | } |
---|
666 | |
---|
667 | void KumoaPaineaalto(IPhysicsObject pelaaja, Vector voima) |
---|
668 | { |
---|
669 | pelaaja.Hit(-voima); |
---|
670 | } |
---|
671 | |
---|
672 | void HighScoreWindow() |
---|
673 | { |
---|
674 | KierrosNaytto.Destroy(); |
---|
675 | pistenaytto.Destroy(); |
---|
676 | PeliLoppui = true; |
---|
677 | //Elamapalkki.Destroy(); |
---|
678 | |
---|
679 | Label tulos = new Label("Selvisit kierrokselle " + kierrosLaskuri + " tapoilla " + vihollisiaTuhottu + ". Onnittelut!"); |
---|
680 | tulos.Color = Color.White; |
---|
681 | tulos.X = 0; |
---|
682 | tulos.Y = 450; |
---|
683 | Add(tulos); |
---|
684 | |
---|
685 | HighScoreWindow topIkkuna = new HighScoreWindow("Parhaat pisteet", "Onneksi olkoon, pääsit listalle pisteillä %p! Syötä nimesi:", TopLista, vihollisiaTuhottu.Value); |
---|
686 | topIkkuna.Closed += TallennaPisteet; |
---|
687 | topIkkuna.X = 0; |
---|
688 | topIkkuna.Y = 200; |
---|
689 | topIkkuna.Color = Color.Transparent; |
---|
690 | topIkkuna.List.PositionColor = Color.White; |
---|
691 | topIkkuna.List.NameColor = Color.White; |
---|
692 | topIkkuna.List.ScoreColor = Color.White; |
---|
693 | topIkkuna.NameInputWindow.Color = Color.Transparent; |
---|
694 | topIkkuna.NameInputWindow.TextEntered += delegate { Ok(); }; |
---|
695 | topIkkuna.NameInputWindow.InputBox.Cursor.Color = Color.Gray; |
---|
696 | topIkkuna.NameInputWindow.InputBox.TextColor = Color.White; |
---|
697 | topIkkuna.NameInputWindow.OKButton.Color = Color.White; |
---|
698 | topIkkuna.NameInputWindow.OKButton.TextColor = Color.Black; |
---|
699 | topIkkuna.OKButton.Destroy(); |
---|
700 | Add(topIkkuna); |
---|
701 | |
---|
702 | if (topIkkuna.NameInputWindow.IsAddedToGame == false) |
---|
703 | { |
---|
704 | Ok(); |
---|
705 | } |
---|
706 | |
---|
707 | } |
---|
708 | |
---|
709 | void TallennaPisteet(Window sender) |
---|
710 | { |
---|
711 | DataStorage.Save<ScoreList>(TopLista, "pisteet.xml"); |
---|
712 | Exit(); |
---|
713 | } |
---|
714 | |
---|
715 | void Ok() |
---|
716 | { |
---|
717 | MultiSelectWindow Ok = new MultiSelectWindow( |
---|
718 | "", "Ok"); |
---|
719 | Ok.ItemSelected += PainettiinValikon4Nappia; |
---|
720 | Ok.Color = Color.Black; |
---|
721 | Ok.SelectionColor = Color.White; |
---|
722 | Ok.SetButtonTextColor(Color.Black); |
---|
723 | Ok.X = 0; |
---|
724 | Ok.Y = -200; |
---|
725 | Add(Ok); |
---|
726 | } |
---|
727 | |
---|
728 | void PainettiinValikon4Nappia(int valinta3) |
---|
729 | { |
---|
730 | switch (valinta3) |
---|
731 | { |
---|
732 | case 0: |
---|
733 | ClearAll(); |
---|
734 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
735 | Uusiksi(); |
---|
736 | break; |
---|
737 | } |
---|
738 | } |
---|
739 | |
---|
740 | void Uusiksi() |
---|
741 | { |
---|
742 | MultiSelectWindow PeliLoppui = new MultiSelectWindow("", |
---|
743 | "Päävalikko", "Poistu"); |
---|
744 | PeliLoppui.ItemSelected += PainettiinValikon3Nappia; |
---|
745 | PeliLoppui.Color = Color.Black; |
---|
746 | PeliLoppui.SelectionColor = Color.White; |
---|
747 | PeliLoppui.SetButtonTextColor(Color.Black); |
---|
748 | PeliLoppui.X = 0; |
---|
749 | PeliLoppui.Y = -200; |
---|
750 | Add(PeliLoppui); |
---|
751 | } |
---|
752 | |
---|
753 | void PainettiinValikon3Nappia(int valinta4) |
---|
754 | { |
---|
755 | switch (valinta4) |
---|
756 | { |
---|
757 | case 0: |
---|
758 | ClearAll(); |
---|
759 | Begin(); |
---|
760 | break; |
---|
761 | |
---|
762 | case 1: |
---|
763 | Exit(); |
---|
764 | break; |
---|
765 | } |
---|
766 | } |
---|
767 | |
---|
768 | } |
---|