1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class peli12 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | private Image[] pelaajanKavely = LoadImages("markoboy11", "markoboy2", "markoboy2.5", "markoboy3"); |
---|
12 | private Image[] pelaajanSeisominen = LoadImages("markoboyseisooo"); |
---|
13 | private Image[] pelaajaTippuu = LoadImages("markoboytippuu"); |
---|
14 | private Image[] pelaajaHyppaa = LoadImages("markoboyhyppaa"); |
---|
15 | private Image[] laavaAnimaatio = LoadImages("laava ansa", "laava ansakuva2", "laava ansakuva3"); |
---|
16 | |
---|
17 | const double nopeus = 200; |
---|
18 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
19 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
20 | int kerattavatpullot = 0; |
---|
21 | int keratutpullot = 0; |
---|
22 | int kenttaNro = 1; |
---|
23 | const int MAX_LEVEL = 5; |
---|
24 | |
---|
25 | PlatformCharacter pelaaja; |
---|
26 | |
---|
27 | Image tasoKuva3 = LoadImage("hiekkakivi"); |
---|
28 | Image tasoKuva2 = LoadImage("ruohoa"); |
---|
29 | Image taustaKuva = LoadImage("kukukukukuku"); |
---|
30 | Image pelaajanKuva = LoadImage("markoboy1"); |
---|
31 | Image pulloKuva = LoadImage("pullokuva"); |
---|
32 | Image tasoKuva = LoadImage("palikka"); |
---|
33 | Image grilliKuva = LoadImage("grilli"); |
---|
34 | Image laavaKuva = LoadImage("laava ansa"); |
---|
35 | |
---|
36 | public override void Begin() |
---|
37 | { |
---|
38 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
39 | |
---|
40 | LuoKentta(); |
---|
41 | LisaaNappaimet(); |
---|
42 | |
---|
43 | Camera.Follow(pelaaja); |
---|
44 | Camera.ZoomFactor = 2.5; |
---|
45 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
46 | } |
---|
47 | |
---|
48 | void LuoKentta() |
---|
49 | { |
---|
50 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta" + kenttaNro.ToString()); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaPullo); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaTaso2); |
---|
55 | kentta.SetTileMethod('W', LisaaTaso3); |
---|
56 | kentta.SetTileMethod('G', LisaaVihollinen); |
---|
57 | kentta.SetTileMethod('L', LisaaLaavaa); |
---|
58 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
59 | Level.CreateBorders(); |
---|
60 | Level.Background.Color = Color.Gray; |
---|
61 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
62 | } |
---|
63 | |
---|
64 | void LisaaBossi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
65 | { |
---|
66 | PlatformCharacter bossi = new PlatformCharacter(300.0, 300.0); |
---|
67 | Add(bossi); |
---|
68 | |
---|
69 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja); |
---|
70 | seuraajanAivot.Speed = 60; |
---|
71 | seuraajanAivot.DistanceFar = 200; |
---|
72 | seuraajanAivot.DistanceClose = 100; |
---|
73 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = true; |
---|
74 | |
---|
75 | seuraajanAivot.TargetClose += KunLahella; |
---|
76 | } |
---|
77 | |
---|
78 | void KunLahella(); |
---|
79 | { |
---|
80 | |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | |
---|
84 | |
---|
85 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
86 | { |
---|
87 | PlatformCharacter vihollinen = new PlatformCharacter(40.0, 40.0); |
---|
88 | Add(vihollinen); |
---|
89 | |
---|
90 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
91 | tasoAivot.Speed = 50; |
---|
92 | tasoAivot.JumpSpeed = 700; |
---|
93 | tasoAivot.TriesToJump = true; |
---|
94 | |
---|
95 | vihollinen.Brain = tasoAivot; |
---|
96 | vihollinen.Image = grilliKuva; |
---|
97 | vihollinen.Tag = "vihollinen"; |
---|
98 | |
---|
99 | } |
---|
100 | |
---|
101 | void LisaaLaavaa(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
102 | { |
---|
103 | PhysicsObject laavaa = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
104 | laavaa.Position = paikka; |
---|
105 | laavaa.Image = laavaKuva; |
---|
106 | laavaa.Tag = "laavaa"; |
---|
107 | laavaa.Animation = new Animation(laavaAnimaatio); |
---|
108 | laavaa.Animation.Start(); |
---|
109 | laavaa.Animation.FPS = 4; |
---|
110 | Add(laavaa); |
---|
111 | } |
---|
112 | |
---|
113 | void LisaaTaso3(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
114 | { |
---|
115 | PhysicsObject taso3 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
116 | taso3.Position = paikka; |
---|
117 | taso3.Image = tasoKuva3; |
---|
118 | Add(taso3); |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | void LisaaTaso2(Vector paikka,double leveys, double korkeus) |
---|
122 | { |
---|
123 | PhysicsObject taso2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
124 | taso2.Position = paikka; |
---|
125 | taso2.Image = tasoKuva2; |
---|
126 | Add(taso2); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
130 | { |
---|
131 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
132 | taso.Position = paikka; |
---|
133 | taso.Image = tasoKuva; |
---|
134 | Add(taso); |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | void LisaaPullo(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
138 | { |
---|
139 | PhysicsObject pullo = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
140 | pullo.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
141 | pullo.Position = paikka; |
---|
142 | pullo.Image = pulloKuva; |
---|
143 | pullo.Tag = "pullo"; |
---|
144 | Add(pullo); |
---|
145 | kerattavatpullot++; |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
149 | { |
---|
150 | pelaaja = new PlatformCharacter(leveys * 0.8, korkeus * 0.8); |
---|
151 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
152 | pelaaja.Mass = 4.0; |
---|
153 | pelaaja.Image = pelaajanKuva; |
---|
154 | pelaaja.Animation.FPS = 1; |
---|
155 | pelaaja.AnimWalk = new Animation(pelaajanKavely); |
---|
156 | pelaaja.AnimIdle = new Animation(pelaajanSeisominen); |
---|
157 | pelaaja.AnimJump = new Animation(pelaajaHyppaa); |
---|
158 | pelaaja.AnimFall = new Animation(pelaajaTippuu); |
---|
159 | AddCollisionHandler(pelaaja, "pullo", TormaaPulloon); |
---|
160 | Add(pelaaja); |
---|
161 | //AddCollisionHandler(pelaaja, "laavaa", CollisionHandler.DestroyObject); |
---|
162 | AddCollisionHandler(pelaaja, "laavaa", PelaajaOsuiLaavaan); |
---|
163 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihollinen", PelaajaOsuiLaavaan); |
---|
164 | |
---|
165 | } |
---|
166 | void PelaajaOsuiLaavaan(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject laavaa) |
---|
167 | { |
---|
168 | if (laavaa.Tag == "laavaa") |
---|
169 | { pelaaja.Destroy(); MessageDisplay.Add("Kuolit"); PeliLoppui(); } |
---|
170 | else if (laavaa.Tag == "vihollinen") |
---|
171 | { pelaaja.Destroy(); MessageDisplay.Add("Kuolit"); PeliLoppui(); } |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void LisaaNappaimet() |
---|
175 | { |
---|
176 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
177 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
178 | |
---|
179 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja, -nopeus); |
---|
180 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja, nopeus); |
---|
181 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja, hyppyNopeus); |
---|
182 | |
---|
183 | } |
---|
184 | |
---|
185 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
186 | { |
---|
187 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
188 | } |
---|
189 | |
---|
190 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
191 | { |
---|
192 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
193 | } |
---|
194 | |
---|
195 | void TormaaPulloon(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject pullo) |
---|
196 | { |
---|
197 | MessageDisplay.Add("Sait pullon"); |
---|
198 | pullo.Destroy(); |
---|
199 | keratutpullot++; |
---|
200 | if (keratutpullot == kerattavatpullot) KenttaLapaisty(); |
---|
201 | |
---|
202 | |
---|
203 | } |
---|
204 | void KenttaLapaisty() |
---|
205 | { |
---|
206 | kenttaNro++; |
---|
207 | if (MAX_LEVEL < kenttaNro) PeliLoppui(); |
---|
208 | else AloitaAlusta(); |
---|
209 | } |
---|
210 | void AloitaAlusta() |
---|
211 | { |
---|
212 | ClearAll(); |
---|
213 | Begin(); |
---|
214 | |
---|
215 | } |
---|
216 | |
---|
217 | void PeliLoppui() |
---|
218 | { |
---|
219 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", |
---|
220 | "Aloita peli", "Parhaat pisteet", "Lopeta"); |
---|
221 | Add(alkuValikko); |
---|
222 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaAlusta); |
---|
223 | alkuValikko.AddItemHandler(2, Exit); |
---|
224 | } |
---|
225 | } |
---|
226 | |
---|
227 | |
---|
228 | |
---|
229 | |
---|
230 | |
---|
231 | |
---|
232 | |
---|
233 | |
---|
234 | |
---|
235 | |
---|
236 | |
---|
237 | |
---|