source: 2013/anlakane/Tiernapojat/Tiernapojat/Tiernapojat/Tiernapojat.cs @ 4822

Revision 4822, 9.5 KB checked in by vesal, 8 years ago (diff)

Luokat omiin tiedostoihin

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Tiernapojat : PhysicsGame
10{
11
12    private static readonly string[] taso0 = {
13"                   *    ",
14"      *                 ",
15"   *     *     *        ",
16" *        *   *         ",
17"                        ",
18"                        ",
19"                        ",
20"                        ",
21"                        ",
22"                        ",
23"        *               ",
24"      *  *    *         ",
25"                        ",
26"                        ",
27"                        ",
28"                        ",
29"#                       ",
30"   H    M      K      N ",
31"=                       ",
32                                             };
33
34
35    const double nopeus = 200;
36    const double hyppyNopeus = 750;
37    const int RUUDUN_KOKO = 40;
38
39    private List<Tiernapoika> pojat = new List<Tiernapoika>();
40
41    private Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu");
42    private Image tahtiKuva = LoadImage("tahti");
43    private Image kadenkuva = LoadImage("kasi");
44    private Image miekankuva = LoadImage("miekka");
45
46    private TiernapojanKuvat herodeksenKuvat = new TiernapojanKuvat { vartalo = LoadImage("TP_Herodes"), vartaloTakaa = LoadImage("TP_HerodesBack"), polvillaan = LoadImage("TP_HerodesCrouch"), kasi = LoadImage("TP_HerodesHand"), miekka = LoadImage("TP_sword"), kahva = LoadImage("TP_handle"), paa = LoadImage("TP_HerodesHead"), paaTakaa = LoadImage("TP_HerodesHeadBack"), suuAuki = LoadImage("TP_HerodesHeadSpeak") };
47    private TiernapojanKuvat murjaaninKuvat = new TiernapojanKuvat { vartalo = LoadImage("TP_Murjaani"), vartaloTakaa = LoadImage("TP_MurjaaniBack"), polvillaan = LoadImage("TP_MurjaaniCrouch"), kasi = LoadImage("TP_MurjaaniHand"), miekka = LoadImage("TP_sword"), kahva = LoadImage("TP_handle"), paa = LoadImage("TP_MurjaaniHead"), paaTakaa = LoadImage("TP_MurjaaniHeadBack"), suuAuki = LoadImage("TP_MurjaaniHeadSpeak") };
48    private TiernapojanKuvat knihdinKuvat = new TiernapojanKuvat { vartalo = LoadImage("TP_Knihti"), vartaloTakaa = LoadImage("TP_KnihtiBack"), polvillaan = LoadImage("TP_HerodesCrouch"), kasi = LoadImage("TP_HerodesHand"), miekka = LoadImage("TP_sword"), kahva = LoadImage("TP_handle"), paa = LoadImage("TP_KnihtiHead"), paaTakaa = LoadImage("TP_KnihtiHeadBack"), suuAuki = LoadImage("TP_KnihtiHeadSpeak") };
49    private TiernapojanKuvat mankinKuvat = new TiernapojanKuvat { vartalo = LoadImage("TP_Manki"), vartaloTakaa = LoadImage("TP_MankiBack"), polvillaan = LoadImage("TP_HerodesCrouch"), kasi = LoadImage("TP_MankiHand"), miekka = LoadImage("TP_star"), kahva = LoadImage("TP_star"), paa = LoadImage("TP_MankiHead"), paaTakaa = LoadImage("TP_MankiHeadBack"), suuAuki = LoadImage("TP_MankiHeadSpeak") };
50
51    private SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
52
53    public override void Begin()
54    {
55        SetWindowSize((int)Screen.Width, (int)Screen.Height);
56        GamePad[] ohjaimet = { ControllerOne, ControllerTwo, ControllerThree, ControllerFour };
57        Gravity = new Vector(0, -1000);
58
59        LuoKentta();
60
61        int ci = 0;
62        foreach (Tiernapoika poika in pojat)
63        {
64            LisaaNappaimet(ohjaimet[ci++], poika);
65            if (ci >= ohjaimet.Length) break;
66        }
67
68        Verho verho = new Verho((int)Screen.Width, (int)Screen.Height, LoadImage("verho2"));
69        Add(verho, 1);
70
71
72        Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, LiikutaVerho, null, verho);
73
74        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
75        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
76
77        // Camera.Follow(poika1);
78        Camera.ZoomFactor = 1.0;
79        // Camera.ZoomToAllObjects(0);
80        // Camera.StayInLevel = true;
81    }
82
83    void LiikutaVerho(Verho verho)
84    {
85        if (verho.Nostettu) verho.MoveTo(new Vector(verho.X, verho.Y - verho.Height), 250);
86        else verho.MoveTo(new Vector(verho.X, verho.Y + verho.Height), 250);
87        verho.Nostettu = !verho.Nostettu;
88    }
89
90    void LuoKentta()
91    {
92        // TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1");
93        TileMap kentta = TileMap.FromStringArray(taso0);
94        kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso);
95        kentta.SetTileMethod('=', LisaaPohjaTaso);
96        kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti);
97        kentta.SetTileMethod('H', (p, l, k) => LisaaPelaaja(p, l, k, herodeksenKuvat));
98        kentta.SetTileMethod('M', (p, l, k) => LisaaPelaaja(p, l * 1.3, k * 1.1, murjaaninKuvat));
99        kentta.SetTileMethod('K', (p, l, k) => LisaaPelaaja(p, l * 1.2, k * 0.9, knihdinKuvat));
100        kentta.SetTileMethod('N', (p, l, k) => LisaaPelaaja(p, l, k, mankinKuvat));
101        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
102        //Level.CreateBorders();
103        Level.Background.CreateGradient(Color.SkyBlue, Color.Blue);
104    }
105
106
107    void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
108    {
109        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
110        taso.Position = paikka;
111        taso.Color = Color.Green;
112        Add(taso);
113    }
114
115
116    void LisaaPohjaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
117    {
118        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys * 100, korkeus);
119        taso.Position = paikka;
120        taso.Color = Color.Green;
121        Add(taso);
122    }
123
124
125    void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
126    {
127        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
128        tahti.IgnoresCollisionResponse = true;
129        tahti.Position = paikka;
130        tahti.Image = tahtiKuva;
131        tahti.Tag = "tahti";
132        Add(tahti);
133    }
134
135
136    void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus, TiernapojanKuvat kuvat)
137    {
138        Tiernapoika poika = new Tiernapoika(this, leveys * 4, korkeus * 4, kuvat);
139        poika.Position = paikka;
140        poika.Color = Color.Red;
141
142        AddCollisionHandler(poika, "tahti", TormaaTahteen);
143        AddCollisionHandler(poika.Miekka, "tahti", TormaaTahteen);
144        pojat.Add(poika);
145    }
146
147
148    void LisaaNappaimet(GamePad controller, Tiernapoika poika)
149    {
150        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, () => poika.Liiku(-nopeus), "Liikkuu vasemmalle");
151        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, () => poika.Liiku(nopeus), "Liikkuu vasemmalle");
152        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", poika, hyppyNopeus);
153        Keyboard.Listen(Key.Multiply, ButtonState.Down, () => poika.Pyorita(), "Pyöritä tähteä");
154        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, () => poika.Polvistu(hyppyNopeus), "Pelaaja polvistuu");
155        Keyboard.Listen(Key.Subtract, ButtonState.Down, () => poika.Pois(nopeus), "Kävele pois");
156        Keyboard.Listen(Key.Add, ButtonState.Down, () => poika.Takaisin(nopeus), "Kävele takaisin");
157        Keyboard.Listen(Key.Divide, ButtonState.Down, () => { poika.MiekkaEsiin(); poika.Osoita(80); }, "Kävele takaisin");
158        Keyboard.Listen(Key.Back, ButtonState.Pressed, () => poika.AvaaSuu(), "Avaa suu");
159        Keyboard.Listen(Key.Back, ButtonState.Released, () => poika.SuljeSuu(), "Sulje suu");
160
161        // controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
162        controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, () => poika.Liiku(-nopeus), "Pelaaja liikkuu vasemmalle");
163        controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, () => poika.Liiku(nopeus), "Pelaaja liikkuu oikealle");
164        controller.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, () => poika.Pois(nopeus), "Pelaaja poispäin");
165        controller.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, () => poika.Takaisin(nopeus), "Pelaaja takaisinpäin");
166        controller.Listen(Button.Y, ButtonState.Pressed, () => poika.Nouse(nopeus), "Pelaaja nousee");
167        //controller.Listen(Button.A, ButtonState.Down,  () => poika.Polvistu(hyppyNopeus), "Pelaaja polvistuu");
168        controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, () => poika.KyykyynYlos(nopeus), "Kyykyyn/Ylös");
169        controller.Listen(Button.RightTrigger, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", poika, hyppyNopeus);
170        controller.Listen(Button.LeftShoulder, ButtonState.Pressed, () => poika.Pyorita(), "Pyöritä tähteä");
171        controller.Listen(Button.RightShoulder, ButtonState.Pressed, () => poika.AvaaSuu(), "Avaa suu");
172        controller.Listen(Button.RightShoulder, ButtonState.Released, () => poika.SuljeSuu(), "Sulje suu");
173        controller.Listen(Button.X, ButtonState.Pressed, () => poika.MiekkaSwap(), "Miekka pois/takaisin");
174        controller.Listen(Button.B, ButtonState.Pressed, () => poika.MiekkaEsiin(), "Miekka esiin");
175
176        controller.ListenAnalog(AnalogControl.RightStick, 0.03, (a) => poika.Osoita(a.StateVector.Y * 130), "Liikuta kättä");
177        controller.ListenAnalog(AnalogControl.LeftStick, 0.03, (a) => poika.KaannaPaa(a.StateVector.X * 60), "Käännä pää");
178        controller.ListenAnalog(AnalogControl.LeftStick, 0.03, (a) => poika.Suu(a.StateVector.Y * 100), "Käännä pää");
179
180        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
181    }
182
183
184    void Hyppaa(Tiernapoika hahmo, double nopeus)
185    {
186        hahmo.Nouse(nopeus);
187        hahmo.Jump(nopeus);
188    }
189
190
191    void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti)
192    {
193        maaliAani.Play();
194        MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!");
195        tahti.Destroy();
196    }
197}
198
199
200
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.