source: 2013/anlakane/Tiernapojat/Tiernapojat/Tiernapojat/Tiernapojat.cs @ 4819

Revision 4819, 17.9 KB checked in by vesal, 6 years ago (diff)

ylös polviltaan ennen poistumista

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public struct TiernapojanKuvat
10{
11    public Image vartalo;
12    public Image vartaloTakaa;
13    public Image polvillaan;
14    public Image kasi;
15    public Image miekka;
16    public Image kahva;
17    public Image paa;
18    public Image paaTakaa;
19    public Image suuAuki;
20}
21
22
23public class Tiernapojat : PhysicsGame
24{
25
26    private static readonly string[] taso0 = {
27"                   *    ",
28"      *                 ",
29"   *     *     *        ",
30" *        *   *         ",
31"                        ",
32"                        ",
33"                        ",
34"                        ",
35"                        ",
36"                        ",
37"        *               ",
38"      *  *    *         ",
39"                        ",
40"                        ",
41"                        ",
42"                        ",
43"#                       ",
44"   H    M      K      N ",
45"=                       ",
46                                             };
47
48
49    const double nopeus = 200;
50    const double hyppyNopeus = 750;
51    const int RUUDUN_KOKO = 40;
52
53    private List<Tiernapoika> pojat = new List<Tiernapoika>();
54
55    private Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu");
56    private Image tahtiKuva = LoadImage("tahti");
57    private Image kadenkuva = LoadImage("kasi");
58    private Image miekankuva = LoadImage("miekka");
59
60    private TiernapojanKuvat herodeksenKuvat = new TiernapojanKuvat { vartalo = LoadImage("TP_Herodes"), vartaloTakaa = LoadImage("TP_HerodesBack"), polvillaan = LoadImage("TP_HerodesCrouch"), kasi = LoadImage("TP_HerodesHand"), miekka = LoadImage("TP_sword"), kahva = LoadImage("TP_handle"), paa = LoadImage("TP_HerodesHead"), paaTakaa = LoadImage("TP_HerodesHeadBack"), suuAuki = LoadImage("TP_HerodesHeadSpeak") };
61    private TiernapojanKuvat murjaaninKuvat = new TiernapojanKuvat { vartalo = LoadImage("TP_Murjaani"), vartaloTakaa = LoadImage("TP_MurjaaniBack"), polvillaan = LoadImage("TP_MurjaaniCrouch"), kasi = LoadImage("TP_MurjaaniHand"), miekka = LoadImage("TP_sword"), kahva = LoadImage("TP_handle"), paa = LoadImage("TP_MurjaaniHead"), paaTakaa = LoadImage("TP_MurjaaniHeadBack"), suuAuki = LoadImage("TP_MurjaaniHeadSpeak") };
62    private TiernapojanKuvat knihdinKuvat = new TiernapojanKuvat { vartalo = LoadImage("TP_Knihti"), vartaloTakaa = LoadImage("TP_KnihtiBack"), polvillaan = LoadImage("TP_HerodesCrouch"), kasi = LoadImage("TP_HerodesHand"), miekka = LoadImage("TP_sword"), kahva = LoadImage("TP_handle"), paa = LoadImage("TP_KnihtiHead"), paaTakaa = LoadImage("TP_KnihtiHeadBack"), suuAuki = LoadImage("TP_KnihtiHeadSpeak") };
63    private TiernapojanKuvat mankinKuvat = new TiernapojanKuvat { vartalo = LoadImage("TP_Manki"), vartaloTakaa = LoadImage("TP_MankiBack"), polvillaan = LoadImage("TP_HerodesCrouch"), kasi = LoadImage("TP_MankiHand"), miekka = LoadImage("TP_star"), kahva = LoadImage("TP_star"), paa = LoadImage("TP_MankiHead"), paaTakaa = LoadImage("TP_MankiHeadBack"), suuAuki = LoadImage("TP_MankiHeadSpeak") };
64
65    private SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
66
67    public override void Begin()
68    {
69        GamePad[] ohjaimet = { ControllerOne, ControllerTwo, ControllerThree, ControllerFour };
70        Gravity = new Vector(0, -1000);
71
72        LuoKentta();
73
74        int ci = 0;
75        foreach (Tiernapoika poika in pojat)
76        {
77            LisaaNappaimet(ohjaimet[ci++], poika);
78            if (ci >= ohjaimet.Length) break;
79        }
80
81        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
82        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
83
84        // Camera.Follow(poika1);
85        Camera.ZoomFactor = 1.5;
86        //Camera.ZoomToAllObjects(0);
87        // Camera.StayInLevel = true;
88    }
89
90
91    void LuoKentta()
92    {
93        // TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1");
94        TileMap kentta = TileMap.FromStringArray(taso0);
95        kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso);
96        kentta.SetTileMethod('=', LisaaPohjaTaso);
97        kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti);
98        kentta.SetTileMethod('H', (p, l, k) => LisaaPelaaja(p, l, k, herodeksenKuvat));
99        kentta.SetTileMethod('M', (p, l, k) => LisaaPelaaja(p, l * 1.3, k * 1.1, murjaaninKuvat));
100        kentta.SetTileMethod('K', (p, l, k) => LisaaPelaaja(p, l * 1.2, k * 0.9, knihdinKuvat));
101        kentta.SetTileMethod('N', (p, l, k) => LisaaPelaaja(p, l, k, mankinKuvat));
102        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
103        //Level.CreateBorders();
104        Level.Background.CreateGradient(Color.SkyBlue, Color.Blue);
105    }
106
107
108    void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
109    {
110        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
111        taso.Position = paikka;
112        taso.Color = Color.Green;
113        Add(taso);
114    }
115
116
117    void LisaaPohjaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
118    {
119        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys * 100, korkeus);
120        taso.Position = paikka;
121        taso.Color = Color.Green;
122        Add(taso);
123    }
124
125
126    void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
127    {
128        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
129        tahti.IgnoresCollisionResponse = true;
130        tahti.Position = paikka;
131        tahti.Image = tahtiKuva;
132        tahti.Tag = "tahti";
133        Add(tahti);
134    }
135
136
137    void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus, TiernapojanKuvat kuvat)
138    {
139        Tiernapoika poika = new Tiernapoika(this, leveys * 4, korkeus * 4, kuvat);
140        poika.Position = paikka;
141        poika.Color = Color.Red;
142
143        AddCollisionHandler(poika, "tahti", TormaaTahteen);
144        AddCollisionHandler(poika.Miekka, "tahti", TormaaTahteen);
145        pojat.Add(poika);
146    }
147
148
149    void LisaaNappaimet(GamePad controller, Tiernapoika poika)
150    {
151        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, () => poika.Liiku(-nopeus), "Liikkuu vasemmalle");
152        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, () => poika.Liiku(nopeus), "Liikkuu vasemmalle");
153        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", poika, hyppyNopeus);
154        Keyboard.Listen(Key.Multiply, ButtonState.Down, () => poika.Pyorita(), "Pyöritä tähteä");
155        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, () => poika.Polvistu(hyppyNopeus), "Pelaaja polvistuu");
156        Keyboard.Listen(Key.Subtract, ButtonState.Down, () => poika.Pois(nopeus), "Kävele pois");
157        Keyboard.Listen(Key.Add, ButtonState.Down, () => poika.Takaisin(nopeus), "Kävele takaisin");
158        Keyboard.Listen(Key.Divide, ButtonState.Down, () => { poika.MiekkaEsiin(); poika.Osoita(80);  }, "Kävele takaisin");
159        Keyboard.Listen(Key.Back, ButtonState.Pressed, () => poika.AvaaSuu(), "Avaa suu");
160        Keyboard.Listen(Key.Back, ButtonState.Released, () => poika.SuljeSuu(), "Sulje suu");
161
162        // controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
163        controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, () => poika.Liiku(-nopeus), "Pelaaja liikkuu vasemmalle");
164        controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, () => poika.Liiku(nopeus), "Pelaaja liikkuu oikealle");
165        controller.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, () => poika.Pois(nopeus), "Pelaaja poispäin");
166        controller.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, () => poika.Takaisin(nopeus), "Pelaaja takaisinpäin");
167        controller.Listen(Button.Y, ButtonState.Pressed, () => poika.Nouse(nopeus), "Pelaaja nousee");
168        //controller.Listen(Button.A, ButtonState.Down,  () => poika.Polvistu(hyppyNopeus), "Pelaaja polvistuu");
169        controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, () => poika.KyykyynYlos(nopeus), "Kyykyyn/Ylös");
170        controller.Listen(Button.RightTrigger, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", poika, hyppyNopeus);
171        controller.Listen(Button.LeftShoulder, ButtonState.Pressed, () => poika.Pyorita(), "Pyöritä tähteä");
172        controller.Listen(Button.RightShoulder, ButtonState.Pressed, () => poika.AvaaSuu(), "Avaa suu");
173        controller.Listen(Button.RightShoulder, ButtonState.Released, () => poika.SuljeSuu(), "Sulje suu");
174        controller.Listen(Button.X, ButtonState.Pressed, () => poika.MiekkaSwap(), "Miekka pois/takaisin");
175        controller.Listen(Button.B, ButtonState.Pressed, () => poika.MiekkaEsiin(), "Miekka esiin");
176
177        controller.ListenAnalog(AnalogControl.RightStick, 0.03, (a) => poika.Osoita(a.StateVector.Y*130), "Liikuta kättä");
178        controller.ListenAnalog(AnalogControl.LeftStick, 0.03, (a) => poika.KaannaPaa(a.StateVector.X * 60), "Käännä pää");
179        controller.ListenAnalog(AnalogControl.LeftStick, 0.03, (a) => poika.Suu(a.StateVector.Y * 100), "Käännä pää");
180
181        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
182    }
183
184
185    void Hyppaa(Tiernapoika hahmo, double nopeus)
186    {
187        hahmo.Nouse(nopeus);
188        hahmo.Jump(nopeus);
189    }
190
191
192    void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti)
193    {
194        maaliAani.Play();
195        MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!");
196        tahti.Destroy();
197    }
198}
199
200
201
202public class Tiernapoika : PlatformCharacter
203{
204    // Tiernapojan osat
205    private KaantyvaOsa paa;
206    private KaantyvaOsa kasi;
207    private PhysicsObject miekka;
208    private PhysicsObject miekankahva;
209
210
211    // Alkuperäiset koot
212    private Vector koko;
213    private Vector paanKoko;
214    private Vector kadenKoko;
215    private Vector miekanKoko;
216    private Vector miekanKahvanKoko;
217
218    private TiernapojanKuvat kuvat;
219
220    private Direction suunta;
221
222    private PhysicsGame peli;
223
224    public KaantyvaOsa Kasi
225    {
226        get { return kasi; }
227    }
228
229    public PhysicsObject Miekka
230    {
231        get { return miekka; }
232    }
233
234
235    public Tiernapoika(PhysicsGame peli, double leveys, double korkeus, TiernapojanKuvat kuvat)
236        : base(leveys, korkeus)
237    {
238        this.kuvat = kuvat;
239        double suhde = korkeus / leveys;
240        Image = kuvat.vartalo;
241        Height = Width * Image.Height / Image.Width * suhde;
242        koko = Size;
243        CollisionIgnoreGroup = 1;
244        Mass = 5000.0;
245        suunta = Direction.Right;
246        DirectionChanged += new Action<Direction>(Kaantyi);
247
248        paa = new KaantyvaOsa(1, 1);
249        paa.Image = kuvat.paa;
250        paa.Height = paa.Image.Height * Size.Y / Image.Height;
251        paa.Width = paa.Image.Width * Size.X / Image.Width;
252        paa.IgnoresGravity = true;
253        paa.CollisionIgnoreGroup = 1;
254        paanKoko = paa.Size;
255        paa.Mass = 10000;
256        paa.Suunta = Direction.Left;
257
258        Add(paa);
259
260        // Pojan oikea käsi
261        kasi = new KaantyvaOsa(Height, Height);
262        kasi.Image = kuvat.kasi;
263        kasi.Height = kasi.Image.Height * Height / Image.Height / suhde;
264        kasi.Width = kasi.Height / kasi.Image.Height * kasi.Image.Width * suhde;
265        // Poika ja käsi eivät saa törmätä toisiinsa
266        kasi.CollisionIgnoreGroup = 1;
267        kadenKoko = kasi.Size;
268        kasi.Mass = 2000;
269        Add(kasi);
270
271
272        miekka = new PhysicsObject(Height * 0.7, 1);
273        miekka.Image = kuvat.miekka;
274        miekka.Height = miekka.Width * miekka.Image.Height / miekka.Image.Width;
275        miekka.IgnoresGravity = true;
276        miekka.CollisionIgnoreGroup = 1;
277        miekanKoko = miekka.Size;
278        miekka.Angle = Angle.FromDegrees(10);
279        kasi.Add(miekka);
280
281        miekankahva = new PhysicsObject(Height * 0.7, 1);
282        miekankahva.Image = kuvat.kahva;
283        miekankahva.Height = miekankahva.Image.Height * miekanKoko.Y / miekka.Image.Height;
284        miekankahva.Width = miekankahva.Image.Width * miekanKoko.X / miekka.Image.Width;
285        miekankahva.IgnoresGravity = true;
286        miekankahva.CollisionIgnoreGroup = 1;
287        miekanKahvanKoko = miekankahva.Size;
288        miekankahva.Angle = Angle.FromDegrees(-20);
289        Add(miekankahva);
290
291        peli.Add(this, 1);
292        this.peli = peli;
293        MiekkaEsiin();
294        SaadaKoko(koko);
295    }
296
297    private void Kaantyi(Direction suunta)
298    {
299        double suuntakerroin = 1;
300        miekka.StopAngular();
301        if (suunta == Direction.Left) suuntakerroin = -1;
302        miekka.Angle = Angle.FromDegrees(10 * suuntakerroin);
303        miekankahva.Angle = Angle.FromDegrees(-20 * suuntakerroin);
304        kasi.Suunta = suunta;
305        // paa.Suunta = suunta;
306        this.suunta = suunta;
307        paa.Tavoite = Angle.FromDegrees(suuntakerroin*20);
308
309        kasi.Position = new Vector(Width / 2 * 0.85 * suuntakerroin, Height * 0.27);
310        paa.Position = new Vector(Width * 0.1 * suuntakerroin, Height * 0.3);
311        miekankahva.Position = new Vector(0, Height * 0.1);
312        miekka.Position = new Vector(kasi.Width / 2 - 10, 0);
313    }
314
315
316    private void SaadaKoko(Vector uusikoko, bool myosMuut = true)
317    {
318        Size = uusikoko;
319        if (myosMuut)
320        {
321            double kerroin = Size.Y / koko.Y;
322            kasi.Size = kadenKoko * kerroin;
323            miekka.Size = miekanKoko * kerroin;
324            miekankahva.Size = miekanKahvanKoko * kerroin;
325            paa.Size = paanKoko * kerroin;
326        }
327        Kaantyi(suunta);
328    }
329
330
331    public void Flip()
332    {
333        if (suunta == Direction.Left) Walk(0.1);
334        else Walk(-0.1);
335    }
336
337
338    public void Nouse(double nopeus)
339    {
340        SaadaKoko(koko);
341        Kaantyi(suunta);
342        Image = kuvat.vartalo;
343        paa.Image = kuvat.paa;
344    }
345
346    public void Polvistu(double nopeus)
347    {
348        SaadaKoko(new Vector(Width, koko.Y / 2), false);
349        MiekkaTuppeen();
350        Image = kuvat.polvillaan;
351    }
352
353    public void Pois(double nopeus)
354    {
355        if (Height < koko.Y / 2) return;
356        if (Image == kuvat.polvillaan)  Nouse(1);
357        SaadaKoko(Size * 0.99);
358        //  peli.Remove(this);
359        //  peli.Add(this, -1);
360        if (Image != kuvat.vartaloTakaa )
361        {
362            Image = kuvat.vartaloTakaa;
363            paa.Image = kuvat.paaTakaa;
364            Flip();
365            miekankahva.IsVisible = false;
366        }
367    }
368
369    public void Takaisin(double nopeus)
370    {
371        if (Height > koko.Y) Nouse(nopeus);
372        SaadaKoko(Size * 1.01);
373        // peli.Remove(this);
374        // peli.Add(this, 1);
375        if (Image != kuvat.vartalo)
376        {
377            Image = kuvat.vartalo;
378            paa.Image = kuvat.paa;
379            Flip();
380            if (!miekka.IsVisible) miekankahva.IsVisible = true;
381        }
382    }
383
384    public void MiekkaTuppeen()
385    {
386        miekka.IsVisible = false;
387        miekankahva.IsVisible = true;
388        Osoita(-125);
389    }
390
391    public void MiekkaEsiin()
392    {
393        Osoita(-110);
394        miekka.IsVisible = true;
395        miekankahva.IsVisible = false;
396    }
397
398    public void Pyorita()
399    {
400        miekka.ApplyTorque(100000);
401    }
402
403    public void MiekkaSwap()
404    {
405        if (miekka.IsVisible) MiekkaTuppeen(); else MiekkaEsiin();
406    }
407
408    public void KyykyynYlos(double nopeus)
409    {
410        if (Height < koko.Y * 0.6) Nouse(nopeus); else Polvistu(nopeus);
411    }
412
413    public void Osoita(double kulma)
414    {
415        miekka.StopAngular();
416        Kasi.Tavoite = Angle.FromDegrees(kulma);
417    }
418
419    public void KaannaPaa(double kulma)
420    {
421        paa.Tavoite = Angle.FromDegrees(kulma);
422    }
423
424    public void AvaaSuu()
425    {
426        if (paa.Image == kuvat.paa) paa.Image = kuvat.suuAuki;
427    }
428
429    public void SuljeSuu()
430    {
431        if (paa.Image == kuvat.suuAuki) paa.Image = kuvat.paa;
432    }
433
434    public void Suu(double kulma)
435    {
436        if (kulma <= 20) SuljeSuu(); else AvaaSuu();
437    }
438
439    public void Liiku(double speed)
440    {
441        Walk(speed);
442    }
443}
444
445
446/// @author  Vesa Lappalainen
447/// @version 16.10.2011
448/// @version 24.11.2013
449/// <summary>
450/// Osa, jolle voidaan asettaa suunta johon se pyrkii.
451/// Suunta käännetään toisinpäin jos ollaan menossa vasemmalle.
452/// </summary>
453public class KaantyvaOsa : PhysicsObject
454{
455    private Angle oikea = Angle.FromDegrees(0);
456    private Angle vasen = Angle.FromDegrees(180);
457    private Angle suuntaero = Angle.FromDegrees(0);
458    private int s = 1;
459    /// <summary>
460    /// Tavoitekulma, johon maila pyrkii osoittamaan
461    /// </summary>
462    public Angle Tavoite { get { return tavoite; } set { tavoite = value; saavutettu = false; } }
463    private Angle tavoite;
464    private bool saavutettu = true;
465    private Direction suunta = Direction.Right;
466    public Direction Suunta
467    {
468        get { return suunta; }
469        set
470        {
471            if (value != Suunta) FlipImage();
472            suunta = value;
473            if (value == Direction.Left) { suuntaero = vasen; s = -1; } else { suuntaero = oikea; s = 1; }
474            Tavoite = Tavoite;
475        }
476    }
477
478
479    public KaantyvaOsa(double width, double height)
480        : base(width, height)
481    {
482        // MakeStatic();
483        Mass = 10000;
484        IgnoresGravity = true;
485        IsUpdated = true;
486    }
487
488
489    /// <summary>
490    /// Uusi versio Update-metodista, jossa nyt käännetään osaa kohti tavoitekulmaa.
491    /// </summary>
492    /// <param name="time">Peliaika</param>
493    public override void Update(Time time)
494    {
495        if (saavutettu) { base.Update(time); return; }
496        Angle diff = s * Tavoite + suuntaero - Angle;
497        double suunta = diff.Degrees;
498        double d = 2;
499        if (Math.Abs(suunta) > d)
500        {
501            if (suunta > 180) suunta = 360 - suunta;
502            this.StopAngular();
503            this.ApplyTorque(10000000 * 35.0 * suunta); // kokeiltu hihavakio
504        }
505        else
506        {
507            Stop();
508            saavutettu = true;
509        }
510        base.Update(time);
511    }
512}
513
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.