1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tiernapoika : PlatformCharacter |
---|
10 | { |
---|
11 | private KaantyvaOsa liikkuvaOsa; |
---|
12 | |
---|
13 | public KaantyvaOsa LiikkuvaOsa |
---|
14 | { |
---|
15 | get { return liikkuvaOsa; } |
---|
16 | } |
---|
17 | private AxleJoint kiinnitysVartaloon; |
---|
18 | |
---|
19 | public AxleJoint KiinnitysVartaloon |
---|
20 | { |
---|
21 | get { return kiinnitysVartaloon; } |
---|
22 | } |
---|
23 | |
---|
24 | public Tiernapoika(double leveys, double korkeus, Image kuva, Image kasikuva) |
---|
25 | : base(leveys,korkeus) |
---|
26 | { |
---|
27 | // Pojan oikea käsi |
---|
28 | liikkuvaOsa = new KaantyvaOsa(leveys, korkeus / 4); |
---|
29 | liikkuvaOsa.X = Right - Width / 10; |
---|
30 | liikkuvaOsa.Y = Top - Height / 4; |
---|
31 | liikkuvaOsa.Color = Color.Gray; |
---|
32 | Add(liikkuvaOsa); |
---|
33 | kiinnitysVartaloon = new AxleJoint(this, liikkuvaOsa, new Vector(Right, liikkuvaOsa.Y)); |
---|
34 | kiinnitysVartaloon.Softness = 0; |
---|
35 | // Add(kiinnitysVartaloon); |
---|
36 | // Poika ja käsi eivät saa törmätä toisiinsa |
---|
37 | CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
38 | liikkuvaOsa.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
39 | liikkuvaOsa.Image = kasikuva; |
---|
40 | Image = kuva; |
---|
41 | } |
---|
42 | } |
---|
43 | |
---|
44 | /// @author Vesa Lappalainen |
---|
45 | /// @version 16.10.2011 |
---|
46 | /// <summary> |
---|
47 | /// Osa, jolle voidaan asettaa suunta johon se pyrkii. |
---|
48 | /// </summary> |
---|
49 | public class KaantyvaOsa : PhysicsObject |
---|
50 | { |
---|
51 | /// <summary> |
---|
52 | /// Tavoitekulma, johon maila pyrkii osoittamaan |
---|
53 | /// </summary> |
---|
54 | public Angle Tavoite { get { return tavoite; } set { tavoite = value; saavutettu = false; } } |
---|
55 | private Angle tavoite; |
---|
56 | private bool saavutettu = true; |
---|
57 | |
---|
58 | public KaantyvaOsa(double width, double height) |
---|
59 | : base(width, height) |
---|
60 | { |
---|
61 | // MakeStatic(); |
---|
62 | Mass = 10000; |
---|
63 | IgnoresGravity = true; |
---|
64 | IsUpdated = true; |
---|
65 | } |
---|
66 | |
---|
67 | |
---|
68 | /// <summary> |
---|
69 | /// Uusi versio Update-metodista, jossa nyt käännetään mailaa kohti tavoitekulmaa. |
---|
70 | /// </summary> |
---|
71 | /// <param name="time">Peliaika</param> |
---|
72 | public override void Update(Time time) |
---|
73 | { |
---|
74 | if (saavutettu) { base.Update(time); return; } |
---|
75 | Angle diff = Tavoite - Angle; |
---|
76 | double suunta = diff.Degrees; |
---|
77 | double d = 2; |
---|
78 | if (Math.Abs(suunta) > d) |
---|
79 | { |
---|
80 | this.StopAngular(); |
---|
81 | this.ApplyTorque(10000000 * 35.0 * suunta); // kokeiltu hihavakio |
---|
82 | } |
---|
83 | else |
---|
84 | { |
---|
85 | Stop(); |
---|
86 | saavutettu = true; |
---|
87 | } |
---|
88 | base.Update(time); |
---|
89 | } |
---|
90 | } |
---|
91 | |
---|
92 | |
---|
93 | |
---|
94 | public class Tiernapojat : PhysicsGame |
---|
95 | { |
---|
96 | |
---|
97 | private static readonly string[] taso0 = { |
---|
98 | " * ", |
---|
99 | " # ", |
---|
100 | " ", |
---|
101 | " ", |
---|
102 | " ", |
---|
103 | " ", |
---|
104 | " ", |
---|
105 | " ", |
---|
106 | " ", |
---|
107 | " ", |
---|
108 | " ", |
---|
109 | " ", |
---|
110 | " ", |
---|
111 | " ", |
---|
112 | " ", |
---|
113 | " N ", |
---|
114 | "= ", |
---|
115 | }; |
---|
116 | |
---|
117 | |
---|
118 | const double nopeus = 200; |
---|
119 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
120 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
121 | |
---|
122 | Tiernapoika poika1; |
---|
123 | |
---|
124 | Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu"); |
---|
125 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
126 | |
---|
127 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
128 | |
---|
129 | public override void Begin() |
---|
130 | { |
---|
131 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
132 | |
---|
133 | LuoKentta(); |
---|
134 | LisaaNappaimet(); |
---|
135 | |
---|
136 | // Camera.Follow(poika1); |
---|
137 | Camera.ZoomFactor = 1.5; |
---|
138 | //Camera.ZoomToAllObjects(0); |
---|
139 | // Camera.StayInLevel = true; |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void LuoKentta() |
---|
143 | { |
---|
144 | // TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
145 | TileMap kentta = TileMap.FromStringArray(taso0); |
---|
146 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
147 | kentta.SetTileMethod('=', LisaaPohjaTaso); |
---|
148 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
149 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
150 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
151 | //Level.CreateBorders(); |
---|
152 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
153 | } |
---|
154 | |
---|
155 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
156 | { |
---|
157 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
158 | taso.Position = paikka; |
---|
159 | taso.Color = Color.Green; |
---|
160 | Add(taso); |
---|
161 | } |
---|
162 | |
---|
163 | void LisaaPohjaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
164 | { |
---|
165 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys*100, korkeus); |
---|
166 | taso.Position = paikka; |
---|
167 | taso.Color = Color.Green; |
---|
168 | Add(taso); |
---|
169 | } |
---|
170 | |
---|
171 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
172 | { |
---|
173 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
174 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
175 | tahti.Position = paikka; |
---|
176 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
177 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
178 | Add(tahti); |
---|
179 | } |
---|
180 | |
---|
181 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
182 | { |
---|
183 | poika1 = new Tiernapoika(leveys*4, korkeus*4,pelaajanKuva, LoadImage("kasi")); |
---|
184 | poika1.Position = paikka; |
---|
185 | poika1.Color = Color.Red; |
---|
186 | poika1.Mass = 40000.0; |
---|
187 | |
---|
188 | AddCollisionHandler(poika1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
189 | // Add(poika1.kiinnitysVartaloon); |
---|
190 | Add(poika1); |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | void LisaaNappaimet() |
---|
194 | { |
---|
195 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
196 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
197 | |
---|
198 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", poika1, -nopeus); |
---|
199 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", poika1, nopeus); |
---|
200 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", poika1, hyppyNopeus); |
---|
201 | |
---|
202 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
203 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", poika1, -nopeus); |
---|
204 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", poika1, nopeus); |
---|
205 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", poika1, hyppyNopeus); |
---|
206 | |
---|
207 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.RightStick, 0.03, LiikutaKatta, "Liikuta kättä", poika1); |
---|
208 | |
---|
209 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | void LiikutaKatta(AnalogState a, Tiernapoika poika) |
---|
213 | { |
---|
214 | double kulma = a.StateVector.Y * 90; |
---|
215 | poika.LiikkuvaOsa.Tavoite = Angle.FromDegrees(kulma); |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
219 | { |
---|
220 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
224 | { |
---|
225 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
226 | } |
---|
227 | |
---|
228 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
229 | { |
---|
230 | maaliAani.Play(); |
---|
231 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
232 | tahti.Destroy(); |
---|
233 | } |
---|
234 | } |
---|