1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using System.Linq; |
---|
4 | using System.Text; |
---|
5 | using Jypeli; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | |
---|
8 | /// <summary> |
---|
9 | /// Mikä tahansa pelaajalle vihamielinen pelihahmo. |
---|
10 | /// </summary> |
---|
11 | public class Vihollinen : Elava |
---|
12 | { |
---|
13 | /// <summary> |
---|
14 | /// Paljonko vihollinen tekee vahinkoa eläviä kohtaan. |
---|
15 | /// </summary> |
---|
16 | public double TuhovoimaElaviaKohtaan { get; set; } |
---|
17 | |
---|
18 | /// <summary> |
---|
19 | /// Mitä vihollinen yrittää paikantaa ja tuhota. |
---|
20 | /// </summary> |
---|
21 | public Pelaaja[] Kohteet { get; set; } |
---|
22 | |
---|
23 | /// <summary> |
---|
24 | /// Miten nopeasti vihollinen liikkuu. |
---|
25 | /// </summary> |
---|
26 | public double LiikkumisNopeus { get; set; } |
---|
27 | |
---|
28 | private double todennakoisyysSpawnata; |
---|
29 | |
---|
30 | /// <summary> |
---|
31 | /// Todennäköisyys, miten usein tämä vihollinen spawnaa. Väliltä 0 - 1. |
---|
32 | /// 0 = ei spawnaa koskaan, 1 = spawnaa aina, kun tätä yritetään spawnata. |
---|
33 | /// </summary> |
---|
34 | public double TodennakoisyysSpawnata { get { return todennakoisyysSpawnata; } set { if (value > 0 && value < 1) todennakoisyysSpawnata = value; } } |
---|
35 | |
---|
36 | /// <summary> |
---|
37 | /// Onko vihollisella ampuma-asetta. |
---|
38 | /// </summary> |
---|
39 | public bool OnkoAsetta { get; set; } |
---|
40 | |
---|
41 | /// <summary> |
---|
42 | /// Tuhoaako vihollinen itsensä törmätessään pelaajaan. |
---|
43 | /// </summary> |
---|
44 | public bool OnkoSuicideAttacker { get; set; } |
---|
45 | |
---|
46 | /// <summary> |
---|
47 | /// Mikä ase vihollisella on. Voi olla null, jolloin vahinkoa syntyy vain kosketuksesta |
---|
48 | /// TuhovoimaElaviaKohtaan-arvon verran. |
---|
49 | /// </summary> |
---|
50 | public Ase ValittuAse { get; set; } |
---|
51 | |
---|
52 | /// <summary> |
---|
53 | /// Miltä etäisyydeltä vihollinen ampuu, jos sillä on ase. |
---|
54 | /// </summary> |
---|
55 | public double EtaisyysJoltaAmpuu { get; set; } |
---|
56 | |
---|
57 | /// <summary> |
---|
58 | /// Paljonko aseen tavallista tarkkuutta kasvatetaan tai vähennetään. |
---|
59 | /// 1.0 ei tee mitään, pienempi tarkentaa laukauksia ja suurempi epätarkentaa. |
---|
60 | /// </summary> |
---|
61 | public double AmpumisTarkkuus { get; set; } |
---|
62 | |
---|
63 | /// <summary> |
---|
64 | /// Peli, jossa vihollinen on. |
---|
65 | /// </summary> |
---|
66 | private PhysicsGame peliJossaOn; |
---|
67 | |
---|
68 | private Infinite infiniteJossaOn; |
---|
69 | |
---|
70 | /// <summary> |
---|
71 | /// Ääni hylsyille. |
---|
72 | /// </summary> |
---|
73 | private static readonly SoundEffect hylsynPutoamisAani = MW2_My_Warfare_2_.LoadSoundEffect("gun_shell_drop"); |
---|
74 | |
---|
75 | /// <summary> |
---|
76 | /// Mitä kuvaa käytetään kuolemaefektissä. |
---|
77 | /// </summary> |
---|
78 | public Image KuolemaEfektinPartikkeliKuva { get; set; } |
---|
79 | |
---|
80 | /// <summary> |
---|
81 | /// Luodaan uusi vihollinen. |
---|
82 | /// </summary> |
---|
83 | /// <param name="width">Leveys.</param> |
---|
84 | /// <param name="height">Korkeus.</param> |
---|
85 | /// <param name="kuva">Kuva.</param> |
---|
86 | /// <param name="elamienMaara">Hitpointien määrä, pelaajalla on 20.</param> |
---|
87 | /// <param name="tuhovoimaElaviaKohtaan">Paljonko tekee vahinkoa pelaajaa kohtaan meleehyökkäyksellä. Pelaajalla on 20 hp:tä.</param> |
---|
88 | public Vihollinen(double width, double height, Image kuva, double elamienMaara, double tuhovoimaElaviaKohtaan, double liikkumisNopeus, Pelaaja[] kohteet, bool onkoAsetta, bool onkoSuicideAttacker, PhysicsGame peli, Infinite infinite) |
---|
89 | : base(width, height) |
---|
90 | { |
---|
91 | this.Elamat.Value = elamienMaara; |
---|
92 | this.Elamat.LowerLimit += Kuolema; |
---|
93 | this.TuhovoimaElaviaKohtaan = tuhovoimaElaviaKohtaan; |
---|
94 | this.TodennakoisyysSpawnata = 1.0; |
---|
95 | this.Image = kuva; |
---|
96 | this.ValittuAse = new Ase(30, 10); |
---|
97 | this.Add(this.ValittuAse); |
---|
98 | this.LiikkumisNopeus = liikkumisNopeus; |
---|
99 | this.OnkoAsetta = onkoAsetta; |
---|
100 | this.Brain = LuoAivot(kohteet, liikkumisNopeus); |
---|
101 | this.Kohteet = kohteet; |
---|
102 | this.peliJossaOn = peli; |
---|
103 | this.infiniteJossaOn = infinite; |
---|
104 | this.LinearDamping = 0.95; |
---|
105 | this.AngularDamping = 0.95; |
---|
106 | this.OnkoSuicideAttacker = onkoSuicideAttacker; |
---|
107 | peliJossaOn.AddCollisionHandler(this, "pelaaja", TormaaPelaajaan); |
---|
108 | this.CollisionIgnoreGroup = 5; // se vaan on 5 |
---|
109 | this.Mass = 1000; |
---|
110 | } |
---|
111 | |
---|
112 | /// <summary> |
---|
113 | /// Luodaan vihollinen toisen pohjalta. |
---|
114 | /// </summary> |
---|
115 | /// <param name="kopioitavaVihollinen">Vihollinen, jonka pohjalta kopioidaan uusi.</param> |
---|
116 | public Vihollinen(Vihollinen kopioitavaVihollinen) |
---|
117 | : base(kopioitavaVihollinen.Width, kopioitavaVihollinen.Height) |
---|
118 | { |
---|
119 | this.Elamat.Value = kopioitavaVihollinen.Elamat.Value; |
---|
120 | this.Elamat.LowerLimit += Kuolema; |
---|
121 | this.TuhovoimaElaviaKohtaan = kopioitavaVihollinen.TuhovoimaElaviaKohtaan; |
---|
122 | this.TodennakoisyysSpawnata = kopioitavaVihollinen.TodennakoisyysSpawnata; |
---|
123 | this.Image = kopioitavaVihollinen.Image; |
---|
124 | this.ValittuAse = Aseet.LuoRynkky(); // fixattu, masentavaa |
---|
125 | this.Add(this.ValittuAse); |
---|
126 | this.LiikkumisNopeus = kopioitavaVihollinen.LiikkumisNopeus; |
---|
127 | this.Kohteet = kopioitavaVihollinen.Kohteet; |
---|
128 | this.EtaisyysJoltaAmpuu = kopioitavaVihollinen.EtaisyysJoltaAmpuu; |
---|
129 | this.AmpumisTarkkuus = kopioitavaVihollinen.AmpumisTarkkuus; |
---|
130 | this.OnkoAsetta = kopioitavaVihollinen.OnkoAsetta; |
---|
131 | this.Brain = LuoAivot(kopioitavaVihollinen.Kohteet, kopioitavaVihollinen.LiikkumisNopeus); |
---|
132 | this.peliJossaOn = kopioitavaVihollinen.peliJossaOn; |
---|
133 | this.infiniteJossaOn = kopioitavaVihollinen.infiniteJossaOn; |
---|
134 | this.OnkoSuicideAttacker = kopioitavaVihollinen.OnkoSuicideAttacker; |
---|
135 | this.CollisionIgnoreGroup = kopioitavaVihollinen.CollisionIgnoreGroup; |
---|
136 | //peliJossaOn.AddCollisionHandler(this, "pelaaja", TormaaPelaajaan); |
---|
137 | this.Mass = kopioitavaVihollinen.Mass; |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | /// <summary> |
---|
141 | /// Luodaan viholliselle aivot. |
---|
142 | /// </summary> |
---|
143 | /// <param name="kohteet">Mitä kohteita vihollinen seuraa.</param> |
---|
144 | /// <param name="nopeus">Miten nopeasti vihollinen liikkuu.</param> |
---|
145 | /// <returns></returns> |
---|
146 | private FollowerBrain LuoAivot(Pelaaja[] kohteet, double nopeus) |
---|
147 | { |
---|
148 | FollowerBrain seuraamisAivot; |
---|
149 | if (kohteet[1] == null) seuraamisAivot = new FollowerBrain(kohteet[0]); |
---|
150 | else seuraamisAivot = new FollowerBrain(kohteet); |
---|
151 | seuraamisAivot.Speed = nopeus; |
---|
152 | seuraamisAivot.TurnWhileMoving = true; |
---|
153 | if (this.OnkoAsetta) |
---|
154 | { |
---|
155 | seuraamisAivot.DistanceClose = this.EtaisyysJoltaAmpuu; |
---|
156 | seuraamisAivot.TargetClose += delegate { Ammu(this.AmpumisTarkkuus); }; |
---|
157 | } |
---|
158 | return seuraamisAivot; |
---|
159 | } |
---|
160 | |
---|
161 | /// <summary> |
---|
162 | /// Ammutaan vihollisen aseella, jos sellainen on. |
---|
163 | /// </summary> |
---|
164 | /// <param name="tarkkuusKerroin">Paljonko aseen tavallista tarkkuutta kasvatetaan tai vähennetään. |
---|
165 | /// 1.0 ei tee mitään, pienempi tarkentaa laukauksia ja suurempi epätarkentaa. |
---|
166 | /// </param> |
---|
167 | public void Ammu(double tarkkuusKerroin) |
---|
168 | { |
---|
169 | // jos ei ole asetta, ei ammuta |
---|
170 | if (this.ValittuAse == null) return; |
---|
171 | if (this.ValittuAse.Ammo.Value == 0) Timer.SingleShot(this.ValittuAse.LataukseenKuluvaAika, delegate |
---|
172 | { |
---|
173 | this.ValittuAse.Ammo.Value = this.ValittuAse.Ammo.MaxValue; |
---|
174 | }); |
---|
175 | PhysicsObject ammus = this.ValittuAse.Shoot(); |
---|
176 | if (ammus == null) return; // jos jostain syystä ei voida ampua, keskeytetään |
---|
177 | |
---|
178 | // lisätään epätarkkuutta |
---|
179 | Vector random = RandomGen.NextVector(this.ValittuAse.AseenHajoama.X * tarkkuusKerroin, this.ValittuAse.AseenHajoama.Y * tarkkuusKerroin); |
---|
180 | ammus.Hit(random); |
---|
181 | |
---|
182 | ammus.CollisionIgnoreGroup = 4; |
---|
183 | ammus.Tag = "ammus"; |
---|
184 | ammus.LinearDamping = 0.99; |
---|
185 | ammus.Size = new Vector(this.ValittuAse.luodinKuva.Width, this.ValittuAse.luodinKuva.Height); |
---|
186 | ammus.Image = this.ValittuAse.luodinKuva; |
---|
187 | peliJossaOn.AddCollisionHandler<PhysicsObject, Tuhoutuva>( |
---|
188 | ammus, delegate(PhysicsObject a, Tuhoutuva tuhoutuva) |
---|
189 | { |
---|
190 | a.Destroy(); |
---|
191 | tuhoutuva.Kesto.Value -= this.ValittuAse.TuhovoimaTuhoutuviaVastaan; |
---|
192 | }); |
---|
193 | |
---|
194 | peliJossaOn.AddCollisionHandler<PhysicsObject, Pelaaja>( |
---|
195 | ammus, delegate(PhysicsObject a, Pelaaja pelaaja) |
---|
196 | { |
---|
197 | a.Destroy(); |
---|
198 | MW2_My_Warfare_2_.osuma1.Play(); |
---|
199 | pelaaja.Elamat.Value -= this.ValittuAse.TuhovoimaElaviaVastaan / 1.5; |
---|
200 | }); |
---|
201 | peliJossaOn.Add(ammus); |
---|
202 | //if (this.ValittuAse.TuleekoHylsya) |
---|
203 | // Hylsy(this, this.ValittuAse.hylsynKuva); |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | /// <summary> |
---|
207 | /// Luo hylsyn vihollisen ampuessa. |
---|
208 | /// </summary> |
---|
209 | /// <param name="pelaaja">Vihollinen, jonka aseesta hylsy lentää.</param> |
---|
210 | void Hylsy(Vihollinen vihu, Image hylsynkuva) |
---|
211 | { |
---|
212 | PhysicsObject hylsy = new PhysicsObject(2, 5); |
---|
213 | hylsy.Image = hylsynkuva; |
---|
214 | hylsy.Position = this.Position + Vector.FromLengthAndAngle(15, this.Angle + Angle.FromDegrees(-90)); |
---|
215 | hylsy.LinearDamping = 0.93; |
---|
216 | hylsy.Mass = 0.5; |
---|
217 | hylsy.Angle = this.Angle + Angle.FromDegrees(90); |
---|
218 | hylsy.AngularVelocity = RandomGen.NextDouble(-20.0, 20.0); |
---|
219 | hylsy.AngularDamping = 0.97; |
---|
220 | hylsy.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(3.0); |
---|
221 | hylsy.Hit(Vector.FromLengthAndAngle(RandomGen.NextInt(150, 300), this.Angle + Angle.FromDegrees(RandomGen.NextDouble(-95, -85)))); |
---|
222 | peliJossaOn.Add(hylsy); |
---|
223 | Timer.SingleShot(0.5, delegate { hylsynPutoamisAani.Play(0.7, 0.0, 0.0); }); |
---|
224 | } |
---|
225 | |
---|
226 | /// <summary> |
---|
227 | /// Tuhotaan vihollinen Elamien loputtua. |
---|
228 | /// </summary> |
---|
229 | private void Kuolema() |
---|
230 | { |
---|
231 | infiniteJossaOn.VihollisetKentalla.Remove(this); |
---|
232 | Blood.AddDeathSplatter(this.Position, 3, 0.4); |
---|
233 | this.Destroy(); |
---|
234 | } |
---|
235 | |
---|
236 | /// <summary> |
---|
237 | /// Kutsutaan, kun vihu törmää pelaajaan. |
---|
238 | /// </summary> |
---|
239 | /// <param name="tormaaja">Törmäävä vihollinen.</param> |
---|
240 | /// <param name="kohde">Pelaaja, johon törmätään.</param> |
---|
241 | private void TormaaPelaajaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject pelaaja) |
---|
242 | { |
---|
243 | Pelaaja p = pelaaja as Pelaaja; |
---|
244 | p.Elamat.Value -= this.TuhovoimaElaviaKohtaan; |
---|
245 | if (this.OnkoSuicideAttacker) // tuhoutuuko hyökätessään |
---|
246 | { |
---|
247 | KuolemaEfekti(); |
---|
248 | Kuolema(); |
---|
249 | } |
---|
250 | } |
---|
251 | |
---|
252 | private void KuolemaEfekti() |
---|
253 | { |
---|
254 | if (this.KuolemaEfektinPartikkeliKuva == null) return; // ettei tule NullPointeria |
---|
255 | |
---|
256 | ExplosionSystem kuolemaefekti = new ExplosionSystem(this.KuolemaEfektinPartikkeliKuva, 100); |
---|
257 | kuolemaefekti.Position = this.Position; |
---|
258 | peliJossaOn.Add(kuolemaefekti); |
---|
259 | kuolemaefekti.AddEffect(this.Position, 50); |
---|
260 | } |
---|
261 | } |
---|