1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using System.Linq; |
---|
4 | using System.Text; |
---|
5 | using Jypeli; |
---|
6 | using Jypeli.Assets; |
---|
7 | using Jypeli.Controls; |
---|
8 | using Jypeli.Effects; |
---|
9 | using Jypeli.Widgets; |
---|
10 | |
---|
11 | /// <summary> |
---|
12 | /// Pelaajan ohjaama pelihahmo. |
---|
13 | /// </summary> |
---|
14 | public class Pelaaja : Elava |
---|
15 | { |
---|
16 | private List<Ase> aseet; |
---|
17 | /// <summary> |
---|
18 | /// Pelaajalla olevat aseet. |
---|
19 | /// </summary> |
---|
20 | public List<Ase> Aseet { get { return aseet; } } |
---|
21 | |
---|
22 | private Ase valittuAse = null; |
---|
23 | /// <summary> |
---|
24 | /// Pelaajan tällä hetkellä valittu ase. |
---|
25 | /// </summary> |
---|
26 | public Ase ValittuAse { get { return valittuAse; } } |
---|
27 | |
---|
28 | /// <summary> |
---|
29 | /// Pelaajan aseiden määrä. |
---|
30 | /// </summary> |
---|
31 | public int AseidenMaara { get { return aseet.Count; } } |
---|
32 | |
---|
33 | /// <summary> |
---|
34 | /// Ei voi ampua, eikä vaihtaa asetta, jos true. |
---|
35 | /// </summary> |
---|
36 | public bool LadataankoAsetta { get; set; } |
---|
37 | |
---|
38 | /// <summary> |
---|
39 | /// Pelaajan kranaattien määrä. |
---|
40 | /// </summary> |
---|
41 | public int KranaattienMaara { get; set; } |
---|
42 | |
---|
43 | /// <summary> |
---|
44 | /// Pelaajan numero. |
---|
45 | /// </summary> |
---|
46 | public int Numero { get; set; } |
---|
47 | |
---|
48 | public bool kaytetaankoLasertahtainta = false; |
---|
49 | public bool kaytetaankoPalloTahtainta = true; |
---|
50 | public PhysicsObject tahtain; |
---|
51 | public GameObject Lasertahtain; |
---|
52 | public GameObject Taskulamppu; |
---|
53 | |
---|
54 | public ProgressBar elamaPalkki; |
---|
55 | |
---|
56 | /// <summary> |
---|
57 | /// Näyttö, joka kertoo, että pelaaja on esim. poistunut kentältä. |
---|
58 | /// </summary> |
---|
59 | public Label infoRuutu; |
---|
60 | |
---|
61 | /// <summary> |
---|
62 | /// Näyttö, joka näyttää, mikä ase on valittuna. |
---|
63 | /// </summary> |
---|
64 | public Label ValittuAseNaytto { get; set; } |
---|
65 | |
---|
66 | /// <summary> |
---|
67 | /// Näyttö, joka näyttää valitun aseen jäljellä olevien ammusten määrän. |
---|
68 | /// </summary> |
---|
69 | public Label ammusMaaraNaytto; |
---|
70 | |
---|
71 | /// <summary> |
---|
72 | /// Näyttö, joka näyttää pelaajan tappojen määrän. |
---|
73 | /// </summary> |
---|
74 | public Label TappojenMaaraNaytto { get; set; } |
---|
75 | |
---|
76 | private Timer elamanPalautin; |
---|
77 | |
---|
78 | private Timer kentaltaPoistumisAjastin; |
---|
79 | |
---|
80 | /// <summary> |
---|
81 | /// Kauanko pelaaja on ollut poissa kentältä. |
---|
82 | /// </summary> |
---|
83 | public DoubleMeter aikaPoissaKentalta; |
---|
84 | |
---|
85 | /// <summary> |
---|
86 | /// Onko pelaaja poissa kentältä. |
---|
87 | /// </summary> |
---|
88 | public bool OllaankoPoissaKentalta { get; protected set; } |
---|
89 | |
---|
90 | /// <summary> |
---|
91 | /// Pelaajan kuolemien määrä, lisääntyy yhdellä pelaajan kuollessa. |
---|
92 | /// </summary> |
---|
93 | public IntMeter Kuolemat { get; set; } |
---|
94 | |
---|
95 | /// <summary> |
---|
96 | /// Pelaajan tappojen määrä, lisääntyy yhdellä toisen pelaajan kuollessa. |
---|
97 | /// </summary> |
---|
98 | public IntMeter Tapot { get; set; } |
---|
99 | |
---|
100 | /// <summary> |
---|
101 | /// Mihin paikkoihin pelaaja voi spawnata. |
---|
102 | /// </summary> |
---|
103 | public List<Vector> SpawnausPaikat { get; set; } |
---|
104 | |
---|
105 | /// <summary> |
---|
106 | /// Missä pelaaja kuoli viimeksi, käytetään spawnkillien estämisessä. |
---|
107 | /// </summary> |
---|
108 | private Vector KuolemaPaikka { get; set; } |
---|
109 | |
---|
110 | public Color objektienVari; |
---|
111 | |
---|
112 | /// <summary> |
---|
113 | /// Pelaajan nopeus, oletuksena 300.0. |
---|
114 | /// </summary> |
---|
115 | public double Nopeus { get; set; } |
---|
116 | |
---|
117 | /// <summary> |
---|
118 | /// Kutsutaan, kun pelaaja kuolee. |
---|
119 | /// </summary> |
---|
120 | public new event Action Kuoli; |
---|
121 | |
---|
122 | public delegate void PlayerHandler(Pelaaja pelaaja); |
---|
123 | public event PlayerHandler Voitti; |
---|
124 | |
---|
125 | /// <summary> |
---|
126 | /// Alustetaan uusi pelaaja ja kaikki pelaajalle kuuluvat asiat. |
---|
127 | /// </summary> |
---|
128 | /// <param name="width">Pelaajan leveys.</param> |
---|
129 | /// <param name="height">Pelaajan korkeus.</param> |
---|
130 | public Pelaaja(double width, double height, bool kaytetaankoLaseria, bool kaytetaankoTaskuLamppua) |
---|
131 | : base(width, height) |
---|
132 | { |
---|
133 | aseet = new List<Ase>(); |
---|
134 | SpawnausPaikat = new List<Vector>(); |
---|
135 | KranaattienMaara = Vakiot.PELAAJAN_KRANAATTIEN_OLETUSMAARA; |
---|
136 | |
---|
137 | Elamat = new DoubleMeter(Vakiot.PELAAJIEN_ELAMIEN_MAARA); |
---|
138 | Elamat.MaxValue = Vakiot.PELAAJIEN_ELAMIEN_MAARA; |
---|
139 | Elamat.LowerLimit += Kuolema; |
---|
140 | |
---|
141 | elamaPalkki = new ProgressBar(75, 5); //75, 10 |
---|
142 | elamaPalkki.BorderColor = Color.White; |
---|
143 | elamaPalkki.BindTo(this.Elamat); |
---|
144 | elamaPalkki.Tag = "HUD"; |
---|
145 | Game.Add(elamaPalkki, 0); |
---|
146 | |
---|
147 | infoRuutu = new Label(); |
---|
148 | infoRuutu.BorderColor = Color.Transparent; |
---|
149 | infoRuutu.TextColor = Color.White; |
---|
150 | Game.Add(infoRuutu, 0); |
---|
151 | |
---|
152 | elamanPalautin = new Timer(); |
---|
153 | elamanPalautin.Interval = Vakiot.PELAAJAN_ELAMIEN_REGENEROITUMISVAUHTI; |
---|
154 | elamanPalautin.Timeout += delegate { this.Elamat.Value++; }; |
---|
155 | elamanPalautin.Start(); |
---|
156 | |
---|
157 | aikaPoissaKentalta = new DoubleMeter(5.00); |
---|
158 | aikaPoissaKentalta.AddTrigger(0.0, TriggerDirection.Down, Kuolema); |
---|
159 | |
---|
160 | kentaltaPoistumisAjastin = new Timer(); |
---|
161 | kentaltaPoistumisAjastin.Interval = 0.01; |
---|
162 | kentaltaPoistumisAjastin.Timeout += delegate |
---|
163 | { |
---|
164 | aikaPoissaKentalta.Value -= 0.01; |
---|
165 | }; |
---|
166 | |
---|
167 | Kuolemat = new IntMeter(0); |
---|
168 | Tapot = new IntMeter(0, 0, MW2_My_Warfare_2_.MonestakoVoittaa); |
---|
169 | Tapot.Changed += delegate { this.TappojenMaaraNaytto.Text = "Tappoja: " + this.Tapot.Value; }; |
---|
170 | Tapot.UpperLimit += delegate { Voitti(this); }; |
---|
171 | this.kaytetaankoLasertahtainta = kaytetaankoLaseria; |
---|
172 | |
---|
173 | if (this.kaytetaankoLasertahtainta) |
---|
174 | { |
---|
175 | Lasertahtain = new GameObject(4000.0, 1.0); |
---|
176 | Lasertahtain.Left = this.Position.X + 10; |
---|
177 | Lasertahtain.Color = Color.Red; |
---|
178 | this.Add(Lasertahtain); |
---|
179 | } |
---|
180 | Nopeus = 300.0; |
---|
181 | Tag = "pelaaja"; |
---|
182 | Mass = 10000; |
---|
183 | |
---|
184 | if (kaytetaankoTaskuLamppua) |
---|
185 | { |
---|
186 | Taskulamppu = new GameObject(3072, 3072); |
---|
187 | Taskulamppu.Image = MW2_My_Warfare_2_.LoadImage("taskulampunvalotesti"); |
---|
188 | Taskulamppu.Position = this.Position - new Vector(25.0, 0.0); |
---|
189 | this.Add(Taskulamppu); |
---|
190 | } |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | /// <summary> |
---|
194 | /// Respawnataan pelaaja spawnipaikkaan. |
---|
195 | /// </summary> |
---|
196 | public void Respawnaa() |
---|
197 | { |
---|
198 | Game.Add(this); |
---|
199 | this.Elamat.Value = Vakiot.PELAAJIEN_ELAMIEN_MAARA; |
---|
200 | int i = 0; |
---|
201 | while (Vector.Distance(this.KuolemaPaikka, this.SpawnausPaikat[i]) < Vakiot.PELAAJAN_MINIMIRESPAUSETAISYYS_KUOLEMAPAIKASTA) |
---|
202 | { |
---|
203 | if (this.SpawnausPaikat.Count == 1) break; |
---|
204 | i = RandomGen.NextInt(0, this.SpawnausPaikat.Count); |
---|
205 | } |
---|
206 | this.Velocity = Vector.Zero; |
---|
207 | this.Position = this.SpawnausPaikat[i]; |
---|
208 | this.tahtain.Position = this.SpawnausPaikat[i]; |
---|
209 | this.Hit(new Vector(0.01, 0.01)); |
---|
210 | KranaattienMaara = Vakiot.PELAAJAN_KRANAATTIEN_OLETUSMAARA; |
---|
211 | } |
---|
212 | |
---|
213 | /// <summary> |
---|
214 | /// Poistetaan pelaaja ruudulta pelaajan elämien mennessä nollaan, ja kasvatetaan |
---|
215 | /// kuolemien määrää yhdellä. |
---|
216 | /// </summary> |
---|
217 | private void Kuolema() |
---|
218 | { |
---|
219 | this.Kuolemat.Value++; |
---|
220 | KuolemaEfekti(this.X, this.Y, 300); |
---|
221 | Blood.AddDeathSplatter(this.Position, 3, 0.4); |
---|
222 | Timer.SingleShot(Vakiot.PELAAJAN_RESPAUS_AIKA, delegate { this.Respawnaa(); }); |
---|
223 | Kuoli(); |
---|
224 | this.KuolemaPaikka = this.Position; |
---|
225 | Game.Remove(this); |
---|
226 | } |
---|
227 | |
---|
228 | /// <summary> |
---|
229 | /// Tarkistetaan, onko pelaajalla jokin tietty ase. |
---|
230 | /// </summary> |
---|
231 | /// <param name="tag">Aseen tagi, jota etsitään.</param> |
---|
232 | /// <returns>Onko pelaajalla asetta.</returns> |
---|
233 | public bool OnkoPelaajallaAse(String tag) |
---|
234 | { |
---|
235 | return aseet.Exists(ase => ase.Tag.ToString() == tag); |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | /// <summary> |
---|
239 | /// Lisätään pelaajalle ase, jos pelaajalla ei vielä ole sitä. |
---|
240 | /// </summary> |
---|
241 | /// <param name="w">Ase, jota ollaan lisäämässä.</param> |
---|
242 | public void LisaaAse(Ase w) |
---|
243 | { |
---|
244 | // Ei lisätä samaa asetta aseisiin montaa kertaa |
---|
245 | if (!aseet.Exists(x => x.Tag.ToString() == w.Tag.ToString())) |
---|
246 | { |
---|
247 | aseet.Add(w); |
---|
248 | this.Add(w); |
---|
249 | if (aseet.Count == 1) |
---|
250 | valittuAse = aseet[0]; |
---|
251 | } |
---|
252 | } |
---|
253 | |
---|
254 | /// <summary> |
---|
255 | /// Poistetaan pelaajalta tietty ase, jos pelaajalla on se. |
---|
256 | /// </summary> |
---|
257 | /// <param name="w">Ase, joka poistetaan.</param> |
---|
258 | public void PoistaAse(Ase w) |
---|
259 | { |
---|
260 | if (!aseet.Contains(w)) |
---|
261 | aseet.Remove(w); |
---|
262 | } |
---|
263 | |
---|
264 | /// <summary> |
---|
265 | /// Vaihtaa asetta. |
---|
266 | /// </summary> |
---|
267 | /// <param name="suunta">Montako hiiren rullan naksua ollaan liikutettu, pos (rulla ylöspäin) |
---|
268 | /// tai neg (rulla alaspäin)</param> |
---|
269 | public void VaihdaAse(int suunta) |
---|
270 | { |
---|
271 | if (LadataankoAsetta) return; // ei voi vaihtaa asetta, jos lataus on käynnissä |
---|
272 | |
---|
273 | int tamanHetkinenValinta = aseet.IndexOf(valittuAse); |
---|
274 | |
---|
275 | if (aseet != null && aseet.Count > 1) |
---|
276 | { |
---|
277 | foreach (Weapon ase in aseet) |
---|
278 | { |
---|
279 | ase.IsVisible = false; |
---|
280 | } |
---|
281 | if (tamanHetkinenValinta + suunta >= aseet.Count) valittuAse = aseet[0]; // ympäri loppupäästä |
---|
282 | else if (tamanHetkinenValinta + suunta < 0) valittuAse = aseet[aseet.Count - 1]; // ympäri alkupäästä |
---|
283 | else valittuAse = aseet[tamanHetkinenValinta + suunta]; |
---|
284 | valittuAse.IsVisible = true; |
---|
285 | } |
---|
286 | } |
---|
287 | |
---|
288 | /// <summary> |
---|
289 | /// Valitaan ase tagin perusteella. |
---|
290 | /// </summary> |
---|
291 | /// <param name="tag">Aseen tag.</param> |
---|
292 | public void ValitseAse(String tag) |
---|
293 | { |
---|
294 | if (this.Aseet == null || this.Aseet.Count == 0) return; |
---|
295 | |
---|
296 | for (int i = 0; i < this.Aseet.Count; i++) |
---|
297 | { |
---|
298 | if (aseet[i].Tag.ToString() == tag) valittuAse = aseet[i]; |
---|
299 | } |
---|
300 | } |
---|
301 | |
---|
302 | /// <summary> |
---|
303 | /// Tehdään veriroiske pelaajan kuollessa. |
---|
304 | /// </summary> |
---|
305 | /// <param name="x">Efektin X-koordinaatti.</param> |
---|
306 | /// <param name="y">Efektin Y-koordinaatti.</param> |
---|
307 | /// <param name="pMaara">Efektiin käytettävien partikkelien määrä.</param> |
---|
308 | private void KuolemaEfekti(double x, double y, int pMaara) |
---|
309 | { |
---|
310 | Image veriRoiske = MW2_My_Warfare_2_.LoadImage("veriroiske1"); |
---|
311 | ExplosionSystem kuolemaefekti = new ExplosionSystem(veriRoiske, Vakiot.PARTIKKELEIDEN_MAX_MAARA); |
---|
312 | Game.Add(kuolemaefekti); |
---|
313 | |
---|
314 | kuolemaefekti.MinScale = 2; |
---|
315 | kuolemaefekti.MaxScale = 4; |
---|
316 | kuolemaefekti.MaxLifetime = 3.0; |
---|
317 | kuolemaefekti.MinLifetime = 1.0; |
---|
318 | kuolemaefekti.MaxVelocity = 5.0; |
---|
319 | |
---|
320 | kuolemaefekti.AddEffect(x, y, pMaara); |
---|
321 | } |
---|
322 | |
---|
323 | /// <summary> |
---|
324 | /// Kutsutaan, kun pelaaja poistuu kentän sallitulta alueelta. |
---|
325 | /// </summary> |
---|
326 | public void PoistuttiinKentalta() |
---|
327 | { |
---|
328 | this.OllaankoPoissaKentalta = true; |
---|
329 | this.kentaltaPoistumisAjastin.Start(); |
---|
330 | } |
---|
331 | |
---|
332 | /// <summary> |
---|
333 | /// Kutsutaan, kun pelaaja palaa kentän sallitulle alueelle. |
---|
334 | /// </summary> |
---|
335 | public void PalattiinKentalle() |
---|
336 | { |
---|
337 | this.OllaankoPoissaKentalta = false; |
---|
338 | this.kentaltaPoistumisAjastin.Stop(); |
---|
339 | this.kentaltaPoistumisAjastin.Reset(); |
---|
340 | this.aikaPoissaKentalta.Value = 5.00; |
---|
341 | } |
---|
342 | } |
---|