1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class PerusPeli3 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | Image pelaajanKuva = LoadImage("poliisi1"); |
---|
12 | Image vihollisenkuva = LoadImage("poliisi2"); |
---|
13 | Pyssymies pelaaja; |
---|
14 | IntMeter pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
15 | EasyHighScore topLista = new EasyHighScore(); |
---|
16 | |
---|
17 | int vihollislaskuri = 0; |
---|
18 | int kenttänumero = 1; |
---|
19 | |
---|
20 | public override void Begin() |
---|
21 | { |
---|
22 | alkuvalikko(); |
---|
23 | } |
---|
24 | |
---|
25 | void aloitapeli() |
---|
26 | { |
---|
27 | ClearAll(); |
---|
28 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
29 | Level.BackgroundColor = Color.Black; |
---|
30 | |
---|
31 | Luokentta(); |
---|
32 | LuoPistelaskuri(); |
---|
33 | Camera.Follow(pelaaja); |
---|
34 | |
---|
35 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, pausevalikko, "Lopeta peli"); |
---|
36 | |
---|
37 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, Liikutapelaajaa, "liikuttaa pelaajaa", pelaaja, new Vector(0, 80)); |
---|
38 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Liikutapelaajaa, "liikuttaa pelaajaa", pelaaja, new Vector(0, -80)); |
---|
39 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikutapelaajaa, "liikuttaa pelaajaa", pelaaja, new Vector(-80, 0)); |
---|
40 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikutapelaajaa, "liikuttaa pelaajaa", pelaaja, new Vector(80, 0)); |
---|
41 | |
---|
42 | Mouse.ListenMovement(0.0, KuunteleLiiketta, null); |
---|
43 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Ammu, "Ammu aseella.", pelaaja.Ase); |
---|
44 | } |
---|
45 | |
---|
46 | void seuraavakentta() |
---|
47 | { |
---|
48 | kenttänumero++; |
---|
49 | aloitapeli(); |
---|
50 | } |
---|
51 | |
---|
52 | void pausevalikko() |
---|
53 | { |
---|
54 | Pause(); |
---|
55 | MultiSelectWindow pausevalikko = new MultiSelectWindow("taukovalikko", "Jatka peliä", "lopeta"); |
---|
56 | Add(pausevalikko); |
---|
57 | pausevalikko.AddItemHandler(0, Pause); |
---|
58 | pausevalikko.AddItemHandler(1, alkuvalikko); |
---|
59 | |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | void alkuvalikko() |
---|
63 | { |
---|
64 | ClearAll(); |
---|
65 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Alkuvalikko", "Aloita peli", "Parhaat pisteet", "Lopeta"); |
---|
66 | alkuValikko.DefaultCancel = 2; |
---|
67 | Add(alkuValikko); |
---|
68 | |
---|
69 | alkuValikko.AddItemHandler(0, aloitapeli); |
---|
70 | alkuValikko.AddItemHandler(1, ParhaatPisteet); |
---|
71 | alkuValikko.AddItemHandler(2, Exit); |
---|
72 | } |
---|
73 | |
---|
74 | void ParhaatPisteet() |
---|
75 | { |
---|
76 | topLista.Show(); |
---|
77 | topLista.HighScoreWindow.Closed += delegate(Window w) { alkuvalikko(); }; |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | void LuoPistelaskuri() |
---|
81 | { |
---|
82 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
83 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
84 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
85 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
86 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
87 | |
---|
88 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
89 | Add(pisteNaytto); |
---|
90 | } |
---|
91 | |
---|
92 | void KuunteleLiiketta(AnalogState hiirenTila) |
---|
93 | { |
---|
94 | pelaaja.Angle = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja.Position).Angle; |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | void Liikutapelaajaa(PhysicsObject pelaaja, Vector suunta) |
---|
98 | { |
---|
99 | pelaaja.Hit(suunta); |
---|
100 | } |
---|
101 | |
---|
102 | void Luokentta() |
---|
103 | { |
---|
104 | vihollislaskuri = 0; |
---|
105 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("kentta"+kenttänumero); |
---|
106 | |
---|
107 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoTaso); |
---|
108 | ruudut.SetTileMethod("4CFF00", LuoPelaaja); |
---|
109 | ruudut.SetTileMethod("FF0000", luovihollinen); |
---|
110 | ruudut.Execute(60, 60); |
---|
111 | |
---|
112 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
113 | } |
---|
114 | |
---|
115 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
116 | { |
---|
117 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
118 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
119 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
120 | elamaPalkki.BindTo(pelaaja.ElamaLaskuri); |
---|
121 | Add(elamaPalkki); |
---|
122 | } |
---|
123 | |
---|
124 | void ElamaLoppui() |
---|
125 | { |
---|
126 | MessageDisplay.Add("Elämät loppuivat, voi voi."); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void luovihollinen(Vector paikka, double levelys, double korkeus) |
---|
130 | { |
---|
131 | Pyssymies vihollinen = new Pyssymies(levelys, korkeus); |
---|
132 | vihollinen.Shape = Shape.Circle; |
---|
133 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
134 | vihollinen.Image = vihollisenkuva; |
---|
135 | vihollinen.LinearDamping = 0.8; |
---|
136 | vihollinen.Tag = "vihollinen"; |
---|
137 | vihollinen.ElamaLaskuri.LowerLimit += vihollinenkuoli; |
---|
138 | Add(vihollinen); |
---|
139 | vihollinen.Ase.ProjectileCollision = vihollisenAmmusOsui; |
---|
140 | |
---|
141 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja"); |
---|
142 | seuraajanAivot.Speed = 300; |
---|
143 | seuraajanAivot.DistanceFar = 600; |
---|
144 | seuraajanAivot.DistanceClose = 200; |
---|
145 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = true; |
---|
146 | |
---|
147 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
148 | |
---|
149 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
150 | ajastin.Interval = 1.0; |
---|
151 | ajastin.Timeout += delegate { |
---|
152 | if (!vihollinen.IsDestroyed) |
---|
153 | vihollinen.Ase.Shoot(); |
---|
154 | }; |
---|
155 | ajastin.Start(); |
---|
156 | |
---|
157 | vihollislaskuri++; |
---|
158 | } |
---|
159 | |
---|
160 | void LuoPelaaja(Vector paikka, double levelys, double korkeus) |
---|
161 | { |
---|
162 | pelaaja = new Pyssymies(levelys, korkeus); |
---|
163 | pelaaja.Shape = Shape.Circle; |
---|
164 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
165 | pelaaja.Image = pelaajanKuva; |
---|
166 | pelaaja.LinearDamping = 0.8; |
---|
167 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
168 | Add(pelaaja); |
---|
169 | pelaaja.Ase.ProjectileCollision = pelaajanAmmusOsui; |
---|
170 | pelaaja.ElamaLaskuri.LowerLimit += pelaajakuoli; |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void vihollinenkuoli() |
---|
174 | { |
---|
175 | vihollislaskuri--; |
---|
176 | |
---|
177 | if (vihollislaskuri == 0) |
---|
178 | { |
---|
179 | seuraavakentta(); |
---|
180 | } |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | void pelaajakuoli() |
---|
184 | { |
---|
185 | Label teksti = new Label("Game Over"); |
---|
186 | Add(teksti); |
---|
187 | teksti.TextColor = Color.Red; |
---|
188 | pisteLaskuri.Value = 0; |
---|
189 | kenttänumero = 1; |
---|
190 | //Timer.SingleShot(3, alkuvalikko); |
---|
191 | topLista.EnterAndShow(pisteLaskuri.Value); |
---|
192 | topLista.HighScoreWindow.Closed += delegate(Window w) { alkuvalikko(); }; |
---|
193 | } |
---|
194 | |
---|
195 | void vihollisenAmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
196 | { |
---|
197 | ammus.Destroy(); |
---|
198 | if (kohde is Pyssymies && kohde.Tag=="pelaaja") |
---|
199 | { |
---|
200 | ((Pyssymies)kohde).ElamaLaskuri.Value--; |
---|
201 | } |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | void pelaajanAmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
205 | { |
---|
206 | ammus.Destroy(); |
---|
207 | if (kohde is Pyssymies && kohde.Tag == "vihollinen") |
---|
208 | { |
---|
209 | ((Pyssymies)kohde).ElamaLaskuri.Value--; |
---|
210 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
211 | } |
---|
212 | } |
---|
213 | |
---|
214 | void LuoTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
215 | { |
---|
216 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
217 | taso.Position = paikka; |
---|
218 | //taso.Image = groundImage; |
---|
219 | taso.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
220 | Add(taso); |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | void Ammu(AssaultRifle ase) |
---|
224 | { |
---|
225 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
226 | |
---|
227 | if (ammus != null) |
---|
228 | { |
---|
229 | //ammus.Size *= 50000000000000; |
---|
230 | //ammus.Image = ... |
---|
231 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
232 | } |
---|
233 | |
---|
234 | |
---|
235 | } |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | class Pyssymies : PhysicsObject |
---|
239 | { |
---|
240 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(1, 0, 30); |
---|
241 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
242 | |
---|
243 | public AssaultRifle Ase; |
---|
244 | |
---|
245 | public Pyssymies(double leveys, double korkeus) |
---|
246 | : base(leveys, korkeus) |
---|
247 | { |
---|
248 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
249 | |
---|
250 | Ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
251 | Ase.Ammo.Value = 1000; |
---|
252 | Add(Ase); |
---|
253 | |
---|
254 | } |
---|
255 | |
---|
256 | } |
---|