1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class alone_in_the_dark : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | Image olionKuva = LoadImage("ukkeli"); |
---|
12 | Image olionkuva = LoadImage("hirviö"); |
---|
13 | Image[] ukkelinKavely = LoadImages("animaatio", "animaatio2"); |
---|
14 | Image kentankuva = LoadImage("musta"); |
---|
15 | Image ovenkuva = LoadImage("ovi"); |
---|
16 | Image avainkuva = LoadImage("avain"); |
---|
17 | Image lattia = LoadImage("lattia"); |
---|
18 | PhysicsObject pelaaja; |
---|
19 | Widget varjo; |
---|
20 | |
---|
21 | double nopeus = 500; |
---|
22 | double juoksuNopKerroin = 1.5; |
---|
23 | int avaimia; |
---|
24 | const int RUUDUN_KOKO = 20; |
---|
25 | |
---|
26 | public override void Begin() |
---|
27 | { |
---|
28 | MediaPlayer.Play("kauhu"); |
---|
29 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
30 | |
---|
31 | LuoKentta(); |
---|
32 | |
---|
33 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
34 | |
---|
35 | double koko = Math.Max(Screen.Width, Screen.Height) * 2; |
---|
36 | varjo = new Widget(koko, koko); |
---|
37 | varjo.Image = kentankuva; |
---|
38 | Add(varjo); |
---|
39 | } |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | |
---|
43 | |
---|
44 | void LuoKentta() |
---|
45 | { |
---|
46 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("Untitled"); |
---|
47 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoTaso); |
---|
48 | //ruudut.SetTileMethod(Color.yellow, LuoHirvio); |
---|
49 | ruudut.SetTileMethod("0026FF", LuoOvi); |
---|
50 | ruudut.SetTileMethod("FF006E", LuoPelaaja); |
---|
51 | ruudut.SetTileMethod("FFF314", LuoHirvio); |
---|
52 | ruudut.SetTileMethod("FF7FB6", LuoAvain); |
---|
53 | ruudut.SetTileMethod("FF0015", LuoPaaovi); |
---|
54 | ruudut.Optimize(Color.Black); |
---|
55 | ruudut.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
56 | Level.Background.Image = LoadImage("lattia"); |
---|
57 | Level.Background.TileToLevel(); |
---|
58 | //Camera.ZoomToLevel(); |
---|
59 | Camera.Follow(pelaaja); |
---|
60 | Camera.ZoomFactor = 10.5; |
---|
61 | |
---|
62 | IsMouseVisible = true; |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | void LuoTaso(Vector paikka, Double leveys, Double korkeus) |
---|
66 | { |
---|
67 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
68 | taso.Position = paikka; |
---|
69 | //taso.Image = groundImage; |
---|
70 | taso.Color = Color.FromHexCode("2D1100"); |
---|
71 | taso.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
72 | taso.Tag = "seina"; |
---|
73 | Add(taso); |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | void LuoPaaovi(Vector paikka, Double leveys, Double korkeus) |
---|
77 | { |
---|
78 | PhysicsObject Paaovi = PhysicsObject.CreateStaticObject(20, 20); |
---|
79 | Paaovi.Position = paikka; |
---|
80 | Paaovi.Color = Color.Red; |
---|
81 | Paaovi.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
82 | Paaovi.Tag = "paaovi"; |
---|
83 | Add(Paaovi); |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | void LuoAvain(Vector paikka, Double leveys, Double korkeus) |
---|
87 | { |
---|
88 | PhysicsObject avain = PhysicsObject.CreateStaticObject(9, 5); |
---|
89 | |
---|
90 | avain.Position = paikka; |
---|
91 | avain.Image = avainkuva; |
---|
92 | avain.Color = Color.Pink; |
---|
93 | avain.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
94 | avain.Tag = "avain"; |
---|
95 | |
---|
96 | Add(avain); |
---|
97 | |
---|
98 | } |
---|
99 | |
---|
100 | |
---|
101 | void LuoOvi(Vector paikka, Double leveys, Double korkeus) |
---|
102 | { |
---|
103 | PhysicsObject ovi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
104 | ovi.Position = paikka; |
---|
105 | ovi.Image = ovenkuva; |
---|
106 | ovi.Color = Color.Blue; |
---|
107 | ovi.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
108 | ovi.Tag = "ovi"; |
---|
109 | Add(ovi); |
---|
110 | } |
---|
111 | |
---|
112 | void LuoPelaaja(Vector paikka, Double leveys, Double korkeus) |
---|
113 | { |
---|
114 | pelaaja = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
115 | |
---|
116 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
117 | pelaaja.Color = Color.Pink; |
---|
118 | pelaaja.LinearDamping = 0.8; |
---|
119 | Add(pelaaja); |
---|
120 | pelaaja.Animation = new Animation(ukkelinKavely); |
---|
121 | pelaaja.Animation.FPS = 3; |
---|
122 | //pelaaja.Animation.Start(); |
---|
123 | //pelaaja.Image = olionKuva; |
---|
124 | pelaaja.CanRotate = false; |
---|
125 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
126 | LuoNappaimet(pelaaja); |
---|
127 | AddCollisionHandler(pelaaja, "paaovi", pelaajaavaaoven); |
---|
128 | AddCollisionHandler(pelaaja, "avain", Pelaajakeraaavaimen); |
---|
129 | AddCollisionHandler(pelaaja, "hirviö", PelaajaOsuu); |
---|
130 | |
---|
131 | |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void pelaajaavaaoven(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
135 | { |
---|
136 | if (avaimia >= 5) |
---|
137 | { |
---|
138 | MessageWindow viesti = new MessageWindow("Victory"); |
---|
139 | Add(viesti); |
---|
140 | } |
---|
141 | } |
---|
142 | |
---|
143 | void Pelaajakeraaavaimen(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
144 | { |
---|
145 | avaimia++; |
---|
146 | kohde.Destroy(); |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | |
---|
150 | |
---|
151 | |
---|
152 | void LuoHirvio(Vector paikka, Double leveys, Double korkeus) |
---|
153 | { |
---|
154 | PhysicsObject hirvio = new PhysicsObject(15, 15); |
---|
155 | hirvio.Position = paikka; |
---|
156 | hirvio.Color = Color.Yellow; |
---|
157 | //hirvio.LinearDamping = 0.8; |
---|
158 | hirvio.Image = olionkuva; |
---|
159 | hirvio.Tag = "hirviö"; |
---|
160 | |
---|
161 | LabyrinthWandererBrain labyrinttiAivot = new LabyrinthWandererBrain(RUUDUN_KOKO); |
---|
162 | labyrinttiAivot.Speed = 30.0; |
---|
163 | labyrinttiAivot.LabyrinthWallTag = "seina"; |
---|
164 | |
---|
165 | FollowerBrain jahtausAivot = new FollowerBrain("pelaaja"); |
---|
166 | jahtausAivot.Speed = 30; |
---|
167 | jahtausAivot.DistanceFar = 200; |
---|
168 | jahtausAivot.FarBrain = labyrinttiAivot; |
---|
169 | |
---|
170 | hirvio.Brain = jahtausAivot; |
---|
171 | Add(hirvio); |
---|
172 | |
---|
173 | } |
---|
174 | |
---|
175 | |
---|
176 | |
---|
177 | |
---|
178 | void LuoNappaimet(PhysicsObject pelaaja) |
---|
179 | { |
---|
180 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, Math.PI / 2, pelaaja); |
---|
181 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, -Math.PI / 2, pelaaja); |
---|
182 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, Math.PI, pelaaja); |
---|
183 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, 0.0, pelaaja); |
---|
184 | |
---|
185 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, animaationpysaytys, null); |
---|
186 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, animaationpysaytys, null); |
---|
187 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, animaationpysaytys, null); |
---|
188 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, animaationpysaytys, null); |
---|
189 | Keyboard.Listen(Key.E, ButtonState.Pressed, avaaovi, null); |
---|
190 | Keyboard.Listen(Key.LeftShift, ButtonState.Pressed, delegate { nopeus *= juoksuNopKerroin; pelaaja.Animation.FPS *= 4; }, null); |
---|
191 | Keyboard.Listen(Key.LeftShift, ButtonState.Released, delegate { nopeus /= juoksuNopKerroin; pelaaja.Animation.FPS /= 4; }, null); |
---|
192 | |
---|
193 | Mouse.ListenMovement(0.5, Tahtaa, "Tähtää aseella"); |
---|
194 | } |
---|
195 | |
---|
196 | void LiikutaPelaajaa(double kulma, PhysicsObject pelaaja) |
---|
197 | { |
---|
198 | //Angle kulma = pelaaja.Angle + Angle.FromRadians(Math.Sin(vektori.X)) + Angle.FromRadians(Math.Cos(vektori.Y)) + Angle.FromRadians(Math.PI/2); |
---|
199 | Angle uusiKulma = pelaaja.Angle + Angle.FromRadians(kulma); |
---|
200 | pelaaja.Push(Vector.FromLengthAndAngle(nopeus, uusiKulma)); |
---|
201 | pelaaja.Animation.Resume(); |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
205 | { |
---|
206 | Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
207 | pelaaja.Angle = suunta.Angle - Angle.RightAngle; |
---|
208 | varjo.Angle = suunta.Angle; |
---|
209 | } |
---|
210 | |
---|
211 | void animaationpysaytys() |
---|
212 | { |
---|
213 | pelaaja.Animation.Stop(); |
---|
214 | } |
---|
215 | |
---|
216 | |
---|
217 | void PelaajaOsuu(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
218 | { |
---|
219 | MessageWindow viesti = new MessageWindow("Game over"); |
---|
220 | viesti.Closed += aloitauusipeli; |
---|
221 | Add(viesti); |
---|
222 | } |
---|
223 | |
---|
224 | void aloitauusipeli(Window ikkuna) |
---|
225 | { |
---|
226 | ClearAll(); |
---|
227 | Begin(); |
---|
228 | } |
---|
229 | |
---|
230 | void avaaovi() |
---|
231 | { |
---|
232 | Vector ovenPaikka = pelaaja.Position + Vector.FromLengthAndAngle(pelaaja.Width, pelaaja.Angle + Angle.RightAngle); |
---|
233 | PhysicsObject ovi = GetObjectAt(ovenPaikka, "ovi") as PhysicsObject; |
---|
234 | |
---|
235 | if (ovi != null) |
---|
236 | { |
---|
237 | ovi.Destroy(); |
---|
238 | } |
---|
239 | } |
---|
240 | |
---|
241 | } |
---|
242 | |
---|
243 | |
---|
244 | |
---|
245 | |
---|