1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Rajoittaja : PhysicsObject |
---|
10 | { |
---|
11 | // public double Etaisyys { get; set; } |
---|
12 | public double MaxEtaisyys { get; set; } |
---|
13 | public PlatformCharacter Seurattava { get; set; } |
---|
14 | public Rajoittaja(PlatformCharacter pelaaja, double maxEtaisyysPelaajaan, double leveys, double korkeus) |
---|
15 | : base(leveys, korkeus) |
---|
16 | { |
---|
17 | this.Seurattava = pelaaja; |
---|
18 | this.MaxEtaisyys = maxEtaisyysPelaajaan; |
---|
19 | this.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
20 | this.MakeStatic(); |
---|
21 | IsUpdated = true; |
---|
22 | |
---|
23 | } |
---|
24 | |
---|
25 | |
---|
26 | public override void Update(Time time) |
---|
27 | { |
---|
28 | if (this.Seurattava.Y - this.Position.Y > MaxEtaisyys) |
---|
29 | { |
---|
30 | this.Position = new Vector(this.Position.X, Seurattava.Y - MaxEtaisyys); |
---|
31 | } |
---|
32 | |
---|
33 | //this.Position = new Vector(this.Position.X, Seurattava.Y-100); |
---|
34 | base.Update(time); |
---|
35 | } |
---|
36 | } |
---|
37 | |
---|
38 | public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame |
---|
39 | { |
---|
40 | const double nopeus = 200; |
---|
41 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
42 | const int RUUDUN_KOKO = 15; |
---|
43 | double pisteet = 0; |
---|
44 | int tasonumero = 1; |
---|
45 | double edellinenx = 0; |
---|
46 | |
---|
47 | |
---|
48 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
49 | |
---|
50 | Image pelaajanKuva = LoadImage("ninjamuokattu"); |
---|
51 | Image kuvadonitsi = LoadImage("muokattu"); |
---|
52 | Image tahtikuva = LoadImage("tahti"); |
---|
53 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
54 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
55 | ScoreList topLista = new ScoreList(10, false, 0); |
---|
56 | |
---|
57 | public override void Begin() |
---|
58 | { |
---|
59 | SetWindowSize(1024, 768, false); |
---|
60 | topLista = DataStorage.TryLoad<ScoreList>(topLista, "pisteet.xml"); |
---|
61 | Valikko(); |
---|
62 | AloitaPeli(); |
---|
63 | //Pause(); |
---|
64 | } |
---|
65 | |
---|
66 | void LuoKentta() |
---|
67 | { |
---|
68 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
69 | //kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
70 | kentta.SetTileMethod('+', LisaaDonut); |
---|
71 | //kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
72 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
73 | kentta.SetTileMethod('-', LisaaMaali); |
---|
74 | |
---|
75 | |
---|
76 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
77 | Level.CreateBottomBorder(1.0,false); |
---|
78 | //BottomBorder.Color = Color.SkyBlue; |
---|
79 | //Level.CreateLeftBorder(); |
---|
80 | //Level.CreateRightBorder(); |
---|
81 | Level.Background.CreateGradient(Color.SkyBlue, Color.Blue); |
---|
82 | LisaaDonitsiAjastin(); |
---|
83 | LisaaTasoja(); |
---|
84 | |
---|
85 | int i = 0; |
---|
86 | while (i < 50) |
---|
87 | { |
---|
88 | LisaaTaso(); |
---|
89 | |
---|
90 | i++; |
---|
91 | } |
---|
92 | double maxEtaisyysPelaajasta = 300; |
---|
93 | |
---|
94 | Rajoittaja rajoittaja = new Rajoittaja(pelaaja1, maxEtaisyysPelaajasta, Level.Width, 50); |
---|
95 | rajoittaja.Tag = "pohja"; |
---|
96 | rajoittaja.Position = new Vector(0, pelaaja1.Y - maxEtaisyysPelaajasta); |
---|
97 | rajoittaja.Color = Color.Transparent; |
---|
98 | Add(rajoittaja); |
---|
99 | |
---|
100 | MessageDisplay.BackgroundColor = Color.Blue; |
---|
101 | // MessageDisplay.Color = Color.SkyBlue; |
---|
102 | MessageDisplay.MessageTime = new TimeSpan(0, 0, 5); |
---|
103 | MessageDisplay.MaxMessageCount = 3; |
---|
104 | |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | void LisaaTaso() |
---|
108 | { |
---|
109 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(RUUDUN_KOKO * 3, RUUDUN_KOKO); |
---|
110 | taso.Color = Color.Brown; |
---|
111 | taso.X = edellinenx + RandomGen.NextDouble(-120, 120); |
---|
112 | if (taso.X < Level.Left) taso.X = Level.Left; |
---|
113 | if (taso.X > Level.Right) taso.X = Level.Right; |
---|
114 | taso.Y = Level.Bottom + tasonumero * 100; RandomGen.NextDouble(pelaaja1.Y - 35, pelaaja1.Y + 700); |
---|
115 | taso.Tag = "taso"; |
---|
116 | taso.MakeOneWay(); |
---|
117 | Add(taso); |
---|
118 | tasonumero++; |
---|
119 | edellinenx = taso.X; |
---|
120 | |
---|
121 | LisaaTahti(taso.Position, RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
122 | |
---|
123 | } |
---|
124 | |
---|
125 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
126 | { |
---|
127 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
128 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
129 | tahti.Position = paikka + RandomGen.NextVector(50, 200); |
---|
130 | tahti.X = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
131 | tahti.Y = RandomGen.NextDouble(pelaaja1.Y - 30, pelaaja1.Y + 700); |
---|
132 | tahti.Image = tahtikuva; |
---|
133 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
134 | Add(tahti); |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
138 | { |
---|
139 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
140 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
141 | pelaaja1.Mass = 7.0; |
---|
142 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
143 | pelaaja1.Size = new Vector(40, 60); |
---|
144 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
145 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Donut", TormaaDonitsiin); |
---|
146 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "taso", tormaatasoon); |
---|
147 | AddCollisionHandler<PhysicsObject, Rajoittaja>(pelaaja1, "pohja", delegate { AloitaPeli(); }); |
---|
148 | |
---|
149 | Add(pelaaja1); |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
153 | { |
---|
154 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
155 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
156 | maali.Position = paikka; |
---|
157 | maali.Image = LoadImage("muokattumaali"); |
---|
158 | maali.Color = Color.Aqua; |
---|
159 | maali.Tag = "maali"; |
---|
160 | Add(maali); |
---|
161 | |
---|
162 | } |
---|
163 | void LisaaDonut(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
164 | { |
---|
165 | |
---|
166 | PhysicsObject Donut = new PhysicsObject(40, 40); |
---|
167 | Donut.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
168 | Donut.Mass = 0.1; |
---|
169 | |
---|
170 | Donut.Position = paikka; |
---|
171 | Donut.Image = LoadImage("muokattu"); |
---|
172 | Donut.Tag = "Donut"; |
---|
173 | Add(Donut); |
---|
174 | |
---|
175 | |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void TormaaDonitsiin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject donitsi) |
---|
179 | { |
---|
180 | donitsi.Destroy(); |
---|
181 | pelaaja.Size *= 1.3; |
---|
182 | |
---|
183 | if (pelaaja.Size.X > 65) |
---|
184 | { |
---|
185 | pisteet = pelaaja.Y; |
---|
186 | pelaaja.Destroy(); |
---|
187 | Explosion rajahdys = new Explosion(300); |
---|
188 | rajahdys.Position = pelaaja.Position; |
---|
189 | Add(rajahdys); |
---|
190 | //Timer.SingleShot(2, AloitaPeli); |
---|
191 | NaytaHighScore(); |
---|
192 | } |
---|
193 | } |
---|
194 | |
---|
195 | |
---|
196 | void LisaaNappaimet() |
---|
197 | { |
---|
198 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
199 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
200 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "AloitaAlusta"); |
---|
201 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pause, "Pause"); |
---|
202 | |
---|
203 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
204 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
205 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
206 | |
---|
207 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
208 | |
---|
209 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
210 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
211 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
212 | |
---|
213 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
214 | } |
---|
215 | |
---|
216 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
217 | { |
---|
218 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
219 | } |
---|
220 | |
---|
221 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
222 | { |
---|
223 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
224 | } |
---|
225 | |
---|
226 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
227 | { |
---|
228 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
229 | tahti.Destroy(); |
---|
230 | } |
---|
231 | |
---|
232 | void Valikko() |
---|
233 | { |
---|
234 | ClearAll(); |
---|
235 | IsMouseVisible = true; |
---|
236 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
237 | |
---|
238 | Label kohta1 = new Label("Aloita uusi peli"); |
---|
239 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); |
---|
240 | valikonKohdat.Add(kohta1); |
---|
241 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, null); |
---|
242 | |
---|
243 | Label kohta2 = new Label("Parhaat pisteet"); |
---|
244 | kohta2.Position = new Vector(0, 0); |
---|
245 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
246 | |
---|
247 | //Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, ParhaatPisteet, null); |
---|
248 | |
---|
249 | Label kohta3 = new Label("Lopeta peli"); |
---|
250 | kohta3.Position = new Vector(0, -40); |
---|
251 | valikonKohdat.Add(kohta3); |
---|
252 | Mouse.ListenOn(kohta3, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
253 | |
---|
254 | |
---|
255 | |
---|
256 | |
---|
257 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
258 | { |
---|
259 | Add(valikonKohta); |
---|
260 | } |
---|
261 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
262 | } |
---|
263 | |
---|
264 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
265 | { |
---|
266 | |
---|
267 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
268 | { |
---|
269 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
270 | |
---|
271 | kohta.TextColor = Color.Red; |
---|
272 | |
---|
273 | else |
---|
274 | |
---|
275 | kohta.TextColor = Color.Black; |
---|
276 | } |
---|
277 | |
---|
278 | } |
---|
279 | void AloitaPeli() |
---|
280 | { |
---|
281 | ClearAll(); |
---|
282 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
283 | |
---|
284 | tasonumero = 0; |
---|
285 | edellinenx = 0; |
---|
286 | |
---|
287 | LuoKentta(); |
---|
288 | LisaaNappaimet(); |
---|
289 | |
---|
290 | |
---|
291 | Camera.FollowY(pelaaja1); |
---|
292 | Camera.ZoomFactor = 2.5; |
---|
293 | |
---|
294 | } |
---|
295 | |
---|
296 | void LisaaDonitsiAjastin() |
---|
297 | { |
---|
298 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
299 | ajastin.Interval = 1.5; |
---|
300 | ajastin.Timeout += LisaaDonitseja; |
---|
301 | ajastin.Start(); |
---|
302 | } |
---|
303 | |
---|
304 | void LisaaDonitseja() |
---|
305 | { |
---|
306 | Vector paikka = new Vector(RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right), pelaaja1.Y + 800); |
---|
307 | LisaaDonut(paikka, 100, 100); |
---|
308 | } |
---|
309 | |
---|
310 | |
---|
311 | void tormaatasoon(PhysicsObject tormaaaja, PhysicsObject taso) |
---|
312 | { |
---|
313 | taso.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
314 | } |
---|
315 | |
---|
316 | void NaytaHighScore() |
---|
317 | { |
---|
318 | ClearAll(); |
---|
319 | HighScoreWindow topIkkuna = new HighScoreWindow( |
---|
320 | "Parhaat pisteet", |
---|
321 | "Onneksi olkoon, pääsit listalle pisteillä %p! Syötä nimesi:", |
---|
322 | topLista, pisteet); |
---|
323 | topIkkuna.Closed += TallennaPisteet; |
---|
324 | Add(topIkkuna); |
---|
325 | } |
---|
326 | |
---|
327 | void TallennaPisteet(Window sender) |
---|
328 | { |
---|
329 | DataStorage.Save<ScoreList>(topLista, "pisteet.xml"); |
---|
330 | Begin(); |
---|
331 | } |
---|
332 | |
---|
333 | void LisaaTasoja() |
---|
334 | { |
---|
335 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
336 | ajastin.Interval = 0.3; |
---|
337 | ajastin.Timeout += LisaaTaso; |
---|
338 | ajastin.Start(); |
---|
339 | |
---|
340 | } |
---|
341 | |
---|
342 | |
---|
343 | } |
---|
344 | |
---|
345 | |
---|
346 | |
---|
347 | |
---|
348 | |
---|
349 | |
---|
350 | |
---|
351 | |
---|