1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Nappi : PhysicsObject |
---|
10 | { |
---|
11 | public char MitkaTuhoaa { get; set; } |
---|
12 | public Nappi(double leveys, double korkeus) |
---|
13 | : base(leveys, korkeus) |
---|
14 | { |
---|
15 | |
---|
16 | } |
---|
17 | } |
---|
18 | |
---|
19 | public class Stickman_jump : PhysicsGame |
---|
20 | { |
---|
21 | const double nopeus = 200; |
---|
22 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
23 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
24 | |
---|
25 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
26 | |
---|
27 | Image nappiKuva = LoadImage("nappi"); |
---|
28 | Image[] pelaajanKuva = LoadImages("Pelihahmo"); |
---|
29 | Image[] kavelykuvat = LoadImages("Pelihahmo", "Pelihahmokävelee1"); |
---|
30 | Image piikitKuva = LoadImage("piikit"); |
---|
31 | Image maaliKuva = LoadImage("lippu"); |
---|
32 | Image vihukuva = LoadImage("pahis"); |
---|
33 | Image ufoKuva = LoadImage("ufo"); |
---|
34 | Image oviKuva = LoadImage("ovi"); |
---|
35 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
36 | int kenttaNro = 1; |
---|
37 | |
---|
38 | |
---|
39 | public override void Begin() |
---|
40 | { |
---|
41 | AlkuValikko(); |
---|
42 | } |
---|
43 | |
---|
44 | void AloitaPeli() |
---|
45 | { |
---|
46 | SeuraavaKentta(); |
---|
47 | } |
---|
48 | |
---|
49 | void SeuraavaKentta() |
---|
50 | { |
---|
51 | ClearAll(); |
---|
52 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
53 | if (kenttaNro > 3) Exit(); |
---|
54 | else LuoKentta("kentta" + kenttaNro); |
---|
55 | |
---|
56 | LisaaNappaimet(); |
---|
57 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
58 | Camera.ZoomFactor = 1.0; // Level.Width / 1400.0; ; |
---|
59 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | |
---|
63 | void AlkuValikko() |
---|
64 | { |
---|
65 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Stickman Jump!", "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
66 | Add(alkuValikko); |
---|
67 | |
---|
68 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
69 | //alkuValikko.AddItemHandler(1, ParhaatPisteet); |
---|
70 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
71 | } |
---|
72 | |
---|
73 | |
---|
74 | |
---|
75 | void LuoKentta(string kentanNimi) |
---|
76 | { |
---|
77 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kentanNimi); |
---|
78 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
79 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaPiikit); |
---|
80 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
81 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaMaali); |
---|
82 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVihu); |
---|
83 | kentta.SetTileMethod('U', LisaaUfo); |
---|
84 | kentta.SetTileMethod('B', LisaaNappi, 'O'); |
---|
85 | kentta.SetTileMethod('O', LisaaOvi, 'O'); |
---|
86 | kentta.SetTileMethod('b', LisaaNappi, 'o'); |
---|
87 | kentta.SetTileMethod('o', LisaaOvi, 'o'); |
---|
88 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
89 | Level.CreateBorders(); |
---|
90 | Level.Background.CreateGradient(Color.Blue, Color.White); |
---|
91 | } |
---|
92 | |
---|
93 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
94 | { |
---|
95 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
96 | taso.Position = paikka; |
---|
97 | taso.Color = Color.Brown; |
---|
98 | Add(taso); |
---|
99 | } |
---|
100 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
101 | { |
---|
102 | PlatformCharacter vihu = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
103 | vihu.Position = paikka; |
---|
104 | vihu.Image = vihukuva; |
---|
105 | vihu.Tag = "vihu"; |
---|
106 | |
---|
107 | Add(vihu); |
---|
108 | |
---|
109 | PlatformWandererBrain vihuAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
110 | vihuAivot.Speed = 100; |
---|
111 | |
---|
112 | vihu.Brain = vihuAivot; |
---|
113 | |
---|
114 | |
---|
115 | } |
---|
116 | void LisaaUfo(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
117 | { |
---|
118 | Vihollinen ufo = new Vihollinen(leveys / 1 * 5, korkeus * 1.5, 3); |
---|
119 | ufo.Elamat.LowerLimit += delegate { RajaytaJaTuhoa(ufo); }; |
---|
120 | ufo.Shape = Shape.FromImage(ufoKuva); |
---|
121 | ufo.Position = paikka; |
---|
122 | ufo.MakeStatic(); |
---|
123 | |
---|
124 | ufo.Image = ufoKuva; |
---|
125 | ufo.Tag = "ufo"; |
---|
126 | ufo.IgnoresGravity = true; |
---|
127 | |
---|
128 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
129 | Vector[] kohteet = { new Vector(-100, 0), new Vector(100, 0) }; |
---|
130 | ajastin.Timeout += delegate { LiikutaOliotaKahteenPaikkaan(ufo, kohteet); }; |
---|
131 | ajastin.Interval = 2; |
---|
132 | ajastin.Start(); |
---|
133 | ufo.Velocity = kohteet[0]; |
---|
134 | Add(ufo); |
---|
135 | |
---|
136 | |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | void RajaytaJaTuhoa(PhysicsObject obj) |
---|
140 | { |
---|
141 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
142 | rajahdys.Position = obj.Position; |
---|
143 | |
---|
144 | Add(rajahdys); |
---|
145 | obj.Destroy(); |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | |
---|
149 | void LiikutaOliotaKahteenPaikkaan(PhysicsObject olio, Vector[] kohteet) |
---|
150 | { |
---|
151 | if (olio.Velocity == kohteet[0]) |
---|
152 | olio.Velocity = kohteet[1]; |
---|
153 | else olio.Velocity = kohteet[0]; |
---|
154 | |
---|
155 | |
---|
156 | } |
---|
157 | |
---|
158 | |
---|
159 | void LisaaNappi(Vector paikka, double leveys, double korkeus, char mitkaTuhoaa) |
---|
160 | { |
---|
161 | Nappi nappi = new Nappi(leveys, korkeus); |
---|
162 | nappi.MakeStatic(); |
---|
163 | nappi.MitkaTuhoaa = mitkaTuhoaa; |
---|
164 | nappi.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
165 | nappi.Position = paikka; |
---|
166 | nappi.Image = nappiKuva; |
---|
167 | nappi.Tag = "nappi"; |
---|
168 | Add(nappi); |
---|
169 | } |
---|
170 | |
---|
171 | void LisaaOvi(Vector paikka, double leveys, double korkeus, char omaMerkki) |
---|
172 | { |
---|
173 | PhysicsObject ovi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
174 | ovi.IgnoresCollisionResponse = false; |
---|
175 | ovi.Position = paikka; |
---|
176 | ovi.Image = oviKuva; |
---|
177 | ovi.Tag = omaMerkki.ToString(); |
---|
178 | Add(ovi); |
---|
179 | } |
---|
180 | |
---|
181 | void LisaaPiikit(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
182 | { |
---|
183 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
184 | tahti.Shape = Shape.FromImage(piikitKuva); |
---|
185 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
186 | tahti.Position = paikka; |
---|
187 | tahti.Image = piikitKuva; |
---|
188 | tahti.Tag = "piikit"; |
---|
189 | Add(tahti); |
---|
190 | } |
---|
191 | |
---|
192 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
193 | { |
---|
194 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus*1.8); |
---|
195 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
196 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
197 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva[0]; |
---|
198 | pelaaja1.AnimIdle = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
199 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(kavelykuvat); |
---|
200 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 5; |
---|
201 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(70, 20); |
---|
202 | pelaaja1.Weapon.InfiniteAmmo = true; |
---|
203 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
204 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "piikit", TormaaPiikkeihin); |
---|
205 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", PaaseeMaaliin); |
---|
206 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaVihuun); |
---|
207 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "ufo", TormaaUfoon); |
---|
208 | AddCollisionHandler<PhysicsObject, Nappi>(pelaaja1, PainaaNappia); |
---|
209 | Add(pelaaja1); |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | void PaaseeMaaliin(PhysicsObject obj, PhysicsObject toinen) |
---|
213 | { |
---|
214 | kenttaNro++; |
---|
215 | SeuraavaKentta(); |
---|
216 | } |
---|
217 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
218 | { |
---|
219 | ammus.Destroy(); |
---|
220 | if (kohde.Tag.Equals("vihu")) |
---|
221 | { |
---|
222 | kohde.Destroy(); |
---|
223 | |
---|
224 | } |
---|
225 | if (kohde.Tag.Equals("ufo")) |
---|
226 | { |
---|
227 | ((Vihollinen)kohde).Elamat.Value--; |
---|
228 | |
---|
229 | } |
---|
230 | |
---|
231 | } |
---|
232 | |
---|
233 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
234 | { |
---|
235 | PhysicsObject maali = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
236 | maali.Position = paikka; |
---|
237 | maali.Image = maaliKuva; |
---|
238 | maali.Tag = "maali"; |
---|
239 | Add(maali); |
---|
240 | } |
---|
241 | void TormaaVihuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihu) |
---|
242 | { |
---|
243 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
244 | MessageDisplay.Add("Örkki söi sinut!"); |
---|
245 | } |
---|
246 | void TormaaUfoon(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject ufo) |
---|
247 | { |
---|
248 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
249 | MessageDisplay.Add("Ufot tuhosivat sinut!"); |
---|
250 | |
---|
251 | } |
---|
252 | |
---|
253 | |
---|
254 | void LisaaNappaimet() |
---|
255 | { |
---|
256 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
257 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
258 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
259 | |
---|
260 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
261 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
262 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
263 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, "Aloittaa pelin uudestaan"); |
---|
264 | |
---|
265 | |
---|
266 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
267 | |
---|
268 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
269 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
270 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
271 | |
---|
272 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
273 | } |
---|
274 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
275 | { |
---|
276 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
277 | |
---|
278 | if(ammus != null) |
---|
279 | { |
---|
280 | ammus.Size *= 1; |
---|
281 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
282 | |
---|
283 | } |
---|
284 | } |
---|
285 | |
---|
286 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
287 | { |
---|
288 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
289 | } |
---|
290 | |
---|
291 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
292 | { |
---|
293 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
294 | } |
---|
295 | |
---|
296 | void TormaaPiikkeihin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject piikit) |
---|
297 | { |
---|
298 | maaliAani.Play(); |
---|
299 | MessageDisplay.Add("Törmäsit piikkiin!"); |
---|
300 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
301 | } |
---|
302 | void PainaaNappia(PhysicsObject Hahmo, Nappi nappi) |
---|
303 | { |
---|
304 | GetObjectsWithTag(nappi.MitkaTuhoaa.ToString()).ForEach(n => n.Destroy()); |
---|
305 | } |
---|
306 | } |
---|
307 | |
---|
308 | |
---|
309 | public class Vihollinen : PhysicsObject |
---|
310 | { |
---|
311 | IntMeter elamat; |
---|
312 | public IntMeter Elamat { get { return elamat; } } |
---|
313 | |
---|
314 | |
---|
315 | public Vihollinen(double leveys, double korkeus, int elamia) |
---|
316 | : base (leveys, korkeus) |
---|
317 | { |
---|
318 | elamat = new IntMeter(elamia, 0, elamia); |
---|
319 | |
---|
320 | |
---|
321 | } |
---|
322 | |
---|
323 | |
---|
324 | } |
---|
325 | |
---|
326 | |
---|