1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Nappi : PhysicsObject |
---|
10 | { |
---|
11 | public char MitkaTuhoaa { get; set; } |
---|
12 | public Nappi(double leveys, double korkeus) |
---|
13 | : base(leveys, korkeus) |
---|
14 | { |
---|
15 | |
---|
16 | } |
---|
17 | } |
---|
18 | |
---|
19 | public class Stickman_jump : PhysicsGame |
---|
20 | { |
---|
21 | const double nopeus = 200; |
---|
22 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
23 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
24 | |
---|
25 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
26 | |
---|
27 | Image nappiKuva = LoadImage("nappi"); |
---|
28 | Image[] pelaajanKuva = LoadImages("Pelihahmo"); |
---|
29 | Image[] kavelykuvat = LoadImages("Pelihahmo", "Pelihahmokävelee1"); |
---|
30 | Image piikitKuva = LoadImage("piikit"); |
---|
31 | Image maaliKuva = LoadImage("lippu"); |
---|
32 | Image oviKuva = LoadImage("ovi"); |
---|
33 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
34 | int kenttaNro = 1; |
---|
35 | |
---|
36 | |
---|
37 | public override void Begin() |
---|
38 | { |
---|
39 | AloitaPeli(); |
---|
40 | } |
---|
41 | |
---|
42 | void AloitaPeli() |
---|
43 | { |
---|
44 | |
---|
45 | SeuraavaKentta(); |
---|
46 | |
---|
47 | |
---|
48 | } |
---|
49 | |
---|
50 | void SeuraavaKentta() |
---|
51 | { |
---|
52 | ClearAll(); |
---|
53 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
54 | if (kenttaNro > 2) Exit(); |
---|
55 | else LuoKentta("kentta" + kenttaNro); |
---|
56 | |
---|
57 | LisaaNappaimet(); |
---|
58 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
59 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
60 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | |
---|
64 | |
---|
65 | void LuoKentta(string kentanNimi) |
---|
66 | { |
---|
67 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kentanNimi); |
---|
68 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
69 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaPiikit); |
---|
70 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
71 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaMaali); |
---|
72 | kentta.SetTileMethod('B', LisaaNappi, 'O'); |
---|
73 | kentta.SetTileMethod('O', LisaaOvi, 'O'); |
---|
74 | kentta.SetTileMethod('b', LisaaNappi, 'o'); |
---|
75 | kentta.SetTileMethod('o', LisaaOvi, 'o'); |
---|
76 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
77 | Level.CreateBorders(); |
---|
78 | Level.Background.CreateGradient(Color.Red, Color.White); |
---|
79 | } |
---|
80 | |
---|
81 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
82 | { |
---|
83 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
84 | taso.Position = paikka; |
---|
85 | taso.Color = Color.Brown; |
---|
86 | Add(taso); |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | void LisaaNappi(Vector paikka, double leveys, double korkeus, char mitkaTuhoaa) |
---|
90 | { |
---|
91 | Nappi nappi = new Nappi(leveys, korkeus); |
---|
92 | nappi.MakeStatic(); |
---|
93 | nappi.MitkaTuhoaa = mitkaTuhoaa; |
---|
94 | nappi.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
95 | nappi.Position = paikka; |
---|
96 | nappi.Image = nappiKuva; |
---|
97 | nappi.Tag = "nappi"; |
---|
98 | Add(nappi); |
---|
99 | } |
---|
100 | |
---|
101 | void LisaaOvi(Vector paikka, double leveys, double korkeus, char omaMerkki) |
---|
102 | { |
---|
103 | PhysicsObject ovi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
104 | ovi.IgnoresCollisionResponse = false; |
---|
105 | ovi.Position = paikka; |
---|
106 | ovi.Image = oviKuva; |
---|
107 | ovi.Tag = omaMerkki.ToString(); |
---|
108 | Add(ovi); |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | void LisaaPiikit(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
112 | { |
---|
113 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
114 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
115 | tahti.Position = paikka; |
---|
116 | tahti.Image = piikitKuva; |
---|
117 | tahti.Tag = "piikit"; |
---|
118 | Add(tahti); |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
122 | { |
---|
123 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus*1.8); |
---|
124 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
125 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
126 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva[0]; |
---|
127 | pelaaja1.AnimIdle = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
128 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(kavelykuvat); |
---|
129 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 5; |
---|
130 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "piikit", TormaaPiikkeihin); |
---|
131 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", PaaseeMaaliin); |
---|
132 | AddCollisionHandler<PhysicsObject, Nappi>(pelaaja1, PainaaNappia); |
---|
133 | Add(pelaaja1); |
---|
134 | } |
---|
135 | |
---|
136 | void PaaseeMaaliin(PhysicsObject obj, PhysicsObject toinen) |
---|
137 | { |
---|
138 | kenttaNro++; |
---|
139 | SeuraavaKentta(); |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
143 | { |
---|
144 | PhysicsObject maali = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
145 | maali.Position = paikka; |
---|
146 | maali.Image = maaliKuva; |
---|
147 | maali.Tag = "maali"; |
---|
148 | Add(maali); |
---|
149 | } |
---|
150 | |
---|
151 | |
---|
152 | void LisaaNappaimet() |
---|
153 | { |
---|
154 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
155 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
156 | |
---|
157 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
158 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
159 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
160 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, "Aloittaa pelin uudestaan"); |
---|
161 | |
---|
162 | |
---|
163 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
164 | |
---|
165 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
166 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
167 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
168 | |
---|
169 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
173 | { |
---|
174 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
175 | } |
---|
176 | |
---|
177 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
178 | { |
---|
179 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
180 | } |
---|
181 | |
---|
182 | void TormaaPiikkeihin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject piikit) |
---|
183 | { |
---|
184 | maaliAani.Play(); |
---|
185 | MessageDisplay.Add("Törmäsit piikkiin!"); |
---|
186 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
187 | } |
---|
188 | void PainaaNappia(PhysicsObject Hahmo, Nappi nappi) |
---|
189 | { |
---|
190 | GetObjectsWithTag(nappi.MitkaTuhoaa.ToString()).ForEach(n => n.Destroy()); |
---|
191 | } |
---|
192 | } |
---|