1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Korispeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | List<Pelaaja> pelaajat = new List<Pelaaja>(); |
---|
15 | int vuorossaOlevaPelaaja = 0; |
---|
16 | |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
18 | |
---|
19 | Image pelaajanKuva = LoadImage("pelaaja1"); |
---|
20 | Image vastustajanKuva = LoadImage("Vastustaja"); |
---|
21 | Image tuomarinKuva = LoadImage("Tuomari"); |
---|
22 | Image korinKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
23 | Image koripallonKuva = LoadImage("Koripallo"); |
---|
24 | |
---|
25 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
26 | |
---|
27 | public override void Begin() |
---|
28 | { |
---|
29 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
30 | for (int i = 0; i < 4; i++) |
---|
31 | { |
---|
32 | pelaajat.Add(new Pelaaja()); |
---|
33 | } |
---|
34 | |
---|
35 | //pelaajat.Add(new Pelaaja()); |
---|
36 | //pelaajat.Add(new Pelaaja()); |
---|
37 | |
---|
38 | LuoKentta(); |
---|
39 | LuoNaytot(); |
---|
40 | LisaaNappaimet(); |
---|
41 | |
---|
42 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
43 | //Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
44 | //Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
45 | //Camera.StayInLevel = true; |
---|
46 | } |
---|
47 | |
---|
48 | void VaihdaPelaajaaVuorossa() |
---|
49 | { |
---|
50 | if (vuorossaOlevaPelaaja + 1 >= pelaajat.Count) |
---|
51 | vuorossaOlevaPelaaja = 0; |
---|
52 | else vuorossaOlevaPelaaja++; |
---|
53 | MessageDisplay.Add("Pelaajan " + (vuorossaOlevaPelaaja + 1) + " vuoro"); |
---|
54 | pelaaja1.Position = new Vector(-200, 0); |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | |
---|
58 | void LuoNaytot() |
---|
59 | { |
---|
60 | Label ylareuna = new Label("Pisteet"); |
---|
61 | ylareuna.Position = new Vector(Screen.Right -50, Screen.Top -50); |
---|
62 | int i =1 ; |
---|
63 | foreach (var item in pelaajat) |
---|
64 | { |
---|
65 | Label pisteet = new Label(100, 50); |
---|
66 | pisteet.BindTo(item.Pisteet); |
---|
67 | ylareuna.Add(pisteet); |
---|
68 | pisteet.Position += new Vector(0, -i++ * 20); |
---|
69 | } |
---|
70 | Add(ylareuna); |
---|
71 | } |
---|
72 | |
---|
73 | |
---|
74 | void LuoKentta() |
---|
75 | { |
---|
76 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVastustaja); |
---|
78 | |
---|
79 | |
---|
80 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
81 | kentta.SetTileMethod('K', LisaaKori); |
---|
82 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
83 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
84 | Level.CreateBorders(); |
---|
85 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
86 | |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
90 | { |
---|
91 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
92 | taso.Position = paikka; |
---|
93 | taso.Color = Color.Green; |
---|
94 | Add(taso); |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | void LisaaKori(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
98 | { |
---|
99 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
100 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
101 | tahti.Position = paikka; |
---|
102 | //tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
103 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
104 | Add(tahti); |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
108 | { |
---|
109 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
110 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
111 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
112 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
113 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
114 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
115 | Add(pelaaja1); |
---|
116 | } |
---|
117 | |
---|
118 | void LisaaVastustaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
119 | { |
---|
120 | PlatformCharacter Vastustaja = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
121 | Vastustaja.Position = paikka; |
---|
122 | Vastustaja.Mass = 1000.0; |
---|
123 | Vastustaja.Image = vastustajanKuva; |
---|
124 | Add(Vastustaja); |
---|
125 | Timer hyppyAjastin = new Timer(); |
---|
126 | hyppyAjastin.Start(); |
---|
127 | hyppyAjastin.Interval = 4; |
---|
128 | hyppyAjastin.Timeout += delegate { if (Vastustaja != null) Vastustaja.Jump(1000); }; |
---|
129 | } |
---|
130 | |
---|
131 | void LisaaPallo() |
---|
132 | { |
---|
133 | PhysicsObject Pallo = new PhysicsObject (20,20); |
---|
134 | Pallo.Shape = Shape.Circle; |
---|
135 | Pallo.Image = koripallonKuva; |
---|
136 | Pallo.Position = pelaaja1.Position; |
---|
137 | Pallo.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
138 | Add(Pallo); |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | void LisaaNappaimet() |
---|
142 | { |
---|
143 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
144 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
145 | |
---|
146 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
147 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
148 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
149 | |
---|
150 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Released, HeitaPallo, ""); |
---|
151 | |
---|
152 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
153 | |
---|
154 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
155 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
156 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
157 | |
---|
158 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
159 | } |
---|
160 | |
---|
161 | void HeitaPallo() |
---|
162 | { |
---|
163 | LisaaPallo(); |
---|
164 | } |
---|
165 | |
---|
166 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
167 | { |
---|
168 | if (hahmo.Position.X >= 200 && nopeus > 0) |
---|
169 | { |
---|
170 | hahmo.Velocity = Vector.Zero; |
---|
171 | return; |
---|
172 | } |
---|
173 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
174 | } |
---|
175 | |
---|
176 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
177 | { |
---|
178 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
179 | } |
---|
180 | |
---|
181 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
182 | { |
---|
183 | maaliAani.Play(); |
---|
184 | MessageDisplay.Add("Heitit korin!"); |
---|
185 | pelaajat[vuorossaOlevaPelaaja].Pisteet.Value++; |
---|
186 | VaihdaPelaajaaVuorossa(); |
---|
187 | //tahti.Destroy(); |
---|
188 | } |
---|
189 | } |
---|
190 | |
---|
191 | public class Pelaaja |
---|
192 | { |
---|
193 | IntMeter pisteet; |
---|
194 | public IntMeter Pisteet { get { return pisteet; } } |
---|
195 | |
---|
196 | public Pelaaja() |
---|
197 | { |
---|
198 | pisteet = new IntMeter(0, 0, 10); |
---|
199 | } |
---|
200 | |
---|
201 | } |
---|