1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class bob : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | int kenttaNro = 2; |
---|
16 | |
---|
17 | PhysicsObject pelaaja1; |
---|
18 | PhysicsObject vihollinen1; |
---|
19 | PhysicsObject vihollinen2; |
---|
20 | |
---|
21 | Image pelaajanKuva = LoadImage("bob"); |
---|
22 | Image vihollisenKuva1 = LoadImage("kummitus"); |
---|
23 | Image vihollisenKuva2 = LoadImage("zombi"); |
---|
24 | Image tahtiKuva = LoadImage("rahaa"); |
---|
25 | |
---|
26 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
27 | IntMeter pisteLaskuri = new IntMeter(0, 0, 0); |
---|
28 | |
---|
29 | |
---|
30 | public override void Begin() |
---|
31 | { |
---|
32 | Gravity = new Vector(0, 0); |
---|
33 | |
---|
34 | SeuraavaKentta(); |
---|
35 | AloitaPeli(); |
---|
36 | } |
---|
37 | |
---|
38 | private void AloitaPeli() |
---|
39 | { |
---|
40 | LisaaNappaimet(); |
---|
41 | LuoPistelaskuri(); |
---|
42 | |
---|
43 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
44 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
45 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
46 | } |
---|
47 | |
---|
48 | void LuoPistelaskuri() |
---|
49 | { |
---|
50 | |
---|
51 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
52 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
53 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
54 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
55 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
56 | pisteNaytto.Title = "Pisteet"; |
---|
57 | |
---|
58 | pisteLaskuri.UpperLimit += KaikkiKeratty; |
---|
59 | |
---|
60 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
61 | Add(pisteNaytto); |
---|
62 | } |
---|
63 | |
---|
64 | void SeuraavaKentta() |
---|
65 | { |
---|
66 | ClearAll(); |
---|
67 | pisteLaskuri.MaxValue = 0; |
---|
68 | pisteLaskuri.Value = 0; |
---|
69 | pisteLaskuri.DefaultValue = 0; |
---|
70 | if (kenttaNro == 1) LuoKentta("kentta1"); |
---|
71 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
72 | else if (kenttaNro > 2) Exit(); |
---|
73 | |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | void LuoKentta(string kenttaTiedostonNimi) |
---|
77 | { |
---|
78 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kenttaTiedostonNimi); |
---|
79 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
80 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
81 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
82 | kentta.SetTileMethod('1', LisaaVihollinen1); |
---|
83 | kentta.SetTileMethod('2', LisaaVihollinen2); |
---|
84 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
85 | Level.CreateBorders(); |
---|
86 | Level.Background.CreateGradient(Color.DarkRed, Color.DarkRed); |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
90 | { |
---|
91 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
92 | taso.Position = paikka; |
---|
93 | taso.Color = Color.Black; |
---|
94 | Add(taso); |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
98 | { |
---|
99 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
100 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
101 | tahti.Position = paikka; |
---|
102 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
103 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
104 | pisteLaskuri.MaxValue += 1; |
---|
105 | Add(tahti); |
---|
106 | } |
---|
107 | |
---|
108 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
109 | { |
---|
110 | pelaaja1 = new PhysicsObject(leveys-5, korkeus-5); |
---|
111 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
112 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
113 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
114 | pelaaja1.Restitution = 0.0; |
---|
115 | pelaaja1.CanRotate = false; |
---|
116 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
117 | Add(pelaaja1); |
---|
118 | } |
---|
119 | |
---|
120 | void LisaaVihollinen1(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
121 | { |
---|
122 | vihollinen1 = new PhysicsObject(leveys - 5, korkeus - 5); |
---|
123 | vihollinen1.Position = paikka; |
---|
124 | vihollinen1.Mass = 4.0; |
---|
125 | vihollinen1.Image = vihollisenKuva1; |
---|
126 | vihollinen1.Restitution = 0.0; |
---|
127 | vihollinen1.CanRotate = false; |
---|
128 | Add(vihollinen1); |
---|
129 | } |
---|
130 | |
---|
131 | void LisaaVihollinen2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
132 | { |
---|
133 | vihollinen2 = new PhysicsObject(leveys - 5, korkeus - 5); |
---|
134 | vihollinen2.Position = paikka; |
---|
135 | vihollinen2.Mass = 4.0; |
---|
136 | vihollinen2.Image = vihollisenKuva2; |
---|
137 | vihollinen2.Restitution = 0.0; |
---|
138 | vihollinen2.CanRotate = false; |
---|
139 | Add(vihollinen2); |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void LisaaNappaimet() |
---|
143 | { |
---|
144 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
145 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
146 | |
---|
147 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, LiikutaVasemmalle, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
148 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, LiikutaVasemmalle, "Pysähtyy", pelaaja1, 0.0); |
---|
149 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, LiikutaOikealle, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
150 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, LiikutaOikealle, "Pysähtyy", pelaaja1, 0.0); |
---|
151 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, LiikutaYlos, "Liikkuu ylös", pelaaja1, nopeus); |
---|
152 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, LiikutaYlos, "Pysähtyy", pelaaja1, 0.0); |
---|
153 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, LiikutaAlas, "Liikkuu alas", pelaaja1, nopeus); |
---|
154 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, LiikutaAlas, "Pysähtyy", pelaaja1, 0.0); |
---|
155 | |
---|
156 | //ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
157 | |
---|
158 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
159 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
160 | //ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
161 | |
---|
162 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
163 | } |
---|
164 | |
---|
165 | void LiikutaVasemmalle(PhysicsObject hahmo, double nopeus) |
---|
166 | { |
---|
167 | hahmo.Move(new Vector(-nopeus, 0)); |
---|
168 | } |
---|
169 | |
---|
170 | void LiikutaOikealle(PhysicsObject hahmo, double nopeus) |
---|
171 | { |
---|
172 | hahmo.Move(new Vector(nopeus, 0)); |
---|
173 | } |
---|
174 | |
---|
175 | void LiikutaYlos(PhysicsObject hahmo, double nopeus) |
---|
176 | { |
---|
177 | hahmo.Move(new Vector(0, nopeus)); |
---|
178 | } |
---|
179 | |
---|
180 | void LiikutaAlas(PhysicsObject hahmo, double nopeus) |
---|
181 | { |
---|
182 | hahmo.Move(new Vector(0, -nopeus)); |
---|
183 | } |
---|
184 | |
---|
185 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
186 | { |
---|
187 | maaliAani.Play(); |
---|
188 | MessageDisplay.Add("Keräsit rahaa!!"); |
---|
189 | tahti.Destroy(); |
---|
190 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
191 | |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | void KaikkiKeratty() |
---|
195 | { |
---|
196 | kenttaNro++; |
---|
197 | SeuraavaKentta(); |
---|
198 | AloitaPeli(); |
---|
199 | } |
---|
200 | } |
---|