1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Ensimmäinen_Peli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | IntMeter nopeus; |
---|
12 | IntMeter hyppyNopeus; |
---|
13 | IntMeter tähtilaskuri; |
---|
14 | IntMeter avainlaskuri; |
---|
15 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
16 | |
---|
17 | Vector alkupiste; |
---|
18 | |
---|
19 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
20 | |
---|
21 | Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu"); |
---|
22 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
23 | Image PosuKuva = LoadImage("Possu"); |
---|
24 | Image LisäVoima = LoadImage("Voima"); |
---|
25 | Image Ruoho = LoadImage("GrassTexture"); |
---|
26 | Image Palikka2 = LoadImage("alkuun"); |
---|
27 | Image tyyppiLyoKuva = LoadImage("TyyppiLyo"); |
---|
28 | Image nyrkkikuva = LoadImage("Nyrkki"); |
---|
29 | Image maali1 = LoadImage("Maali2"); |
---|
30 | Image piikki2 = LoadImage("piikit"); |
---|
31 | Image avain2 = LoadImage("avain"); |
---|
32 | Image LukkoKuva = LoadImage("lukko"); |
---|
33 | Image SeinaKuva = LoadImage("seina"); |
---|
34 | |
---|
35 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
36 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
37 | |
---|
38 | int kenttaNro = 1; |
---|
39 | |
---|
40 | bool raahaus = false; |
---|
41 | |
---|
42 | public override void Begin() |
---|
43 | { |
---|
44 | IsMouseVisible = true; |
---|
45 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
46 | alkuValikko.AddItemHandler(0, SeuraavaKentta); |
---|
47 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
48 | Add(alkuValikko); |
---|
49 | } |
---|
50 | |
---|
51 | void SeuraavaKentta() |
---|
52 | { |
---|
53 | nopeus = new IntMeter(200); |
---|
54 | hyppyNopeus = new IntMeter(700); |
---|
55 | tähtilaskuri = new IntMeter(0); |
---|
56 | avainlaskuri = new IntMeter(0); |
---|
57 | |
---|
58 | ClearAll(); |
---|
59 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
60 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
61 | |
---|
62 | if (kenttaNro == 1) |
---|
63 | { |
---|
64 | LuoKentta("kentta1"); |
---|
65 | MediaPlayer.Play("GroundTheme"); |
---|
66 | } |
---|
67 | else if (kenttaNro == 2) |
---|
68 | { |
---|
69 | LuoKentta("kentta2"); |
---|
70 | MediaPlayer.Play("GroundTheme"); |
---|
71 | } |
---|
72 | else if (kenttaNro == 3) |
---|
73 | { |
---|
74 | LuoKentta("Kentta3"); |
---|
75 | MediaPlayer.Play("GroundTheme"); |
---|
76 | } |
---|
77 | else if (kenttaNro == 4) |
---|
78 | { |
---|
79 | LuoKentta("kentta4"); |
---|
80 | Level.Background.CreateGradient(Color.Black, Color.LightGray); |
---|
81 | MediaPlayer.Play("MoonCastle"); |
---|
82 | } |
---|
83 | else if (kenttaNro == 5) |
---|
84 | { |
---|
85 | LuoKentta("kentta5"); |
---|
86 | Level.Background.CreateGradient(Color.Black, Color.LightGray); |
---|
87 | MediaPlayer.Play("MoonCastle"); |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | else if (kenttaNro == 6) |
---|
91 | { |
---|
92 | LuoKentta("kentta6"); |
---|
93 | Level.Background.CreateGradient(Color.Black, Color.LightGray); |
---|
94 | MediaPlayer.Play("MoonCastle"); |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | else if (kenttaNro == 7) |
---|
98 | { |
---|
99 | LuoKentta("kentta7"); |
---|
100 | Level.Background.CreateGradient(Color.Black, Color.LightGray); |
---|
101 | MediaPlayer.Play("MoonCastle"); |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | else if (kenttaNro == 8) |
---|
105 | { |
---|
106 | LuoKentta("kentta8"); |
---|
107 | MediaPlayer.Play("GroundTheme"); |
---|
108 | } |
---|
109 | |
---|
110 | else if (kenttaNro == 9) |
---|
111 | { |
---|
112 | LuoKentta("kentta9"); |
---|
113 | MediaPlayer.Play("GroundTheme"); |
---|
114 | } |
---|
115 | else Exit(); |
---|
116 | |
---|
117 | LisaaNappaimet(); |
---|
118 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
119 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
120 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
121 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
122 | MediaPlayer.Volume = 0.7; |
---|
123 | |
---|
124 | } |
---|
125 | |
---|
126 | void LuoKentta(string kentanNimi) |
---|
127 | { |
---|
128 | ColorTileMap kentta = ColorTileMap.FromLevelAsset(kentanNimi); |
---|
129 | kentta.SetTileMethod(Color.Black, LisaaTaso); |
---|
130 | kentta.SetTileMethod("C0C0C0", LisaaMetalli); |
---|
131 | kentta.SetTileMethod("FFD800", LisaaTahti); |
---|
132 | kentta.SetTileMethod("4CFF00", LisaaPelaaja); |
---|
133 | kentta.SetTileMethod("0026FF", LisaaPalikka); |
---|
134 | kentta.SetTileMethod("FF0000", LisaaVihu); |
---|
135 | kentta.SetTileMethod("B6FF00", LisaaRuoho); |
---|
136 | kentta.SetTileMethod("404040", Palikka3); |
---|
137 | kentta.SetTileMethod("FF006E", Maali); |
---|
138 | kentta.SetTileMethod("808080", Piikki); |
---|
139 | kentta.SetTileMethod("0094FF", LisaaAvain); |
---|
140 | kentta.SetTileMethod("4800FF", LisaaLukko); |
---|
141 | kentta.SetTileMethod("FF00DC", LisaaSeina); |
---|
142 | kentta.SetTileMethod("FF7FED", LisaaVaakaSeina); |
---|
143 | |
---|
144 | //kentta.SetTileMethod("") |
---|
145 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
146 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
147 | |
---|
148 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
149 | pisteNaytto.X = Screen.Right - 100; |
---|
150 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
151 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
152 | pisteNaytto.Color = Color.Transparent; |
---|
153 | |
---|
154 | pisteNaytto.BindTo(tähtilaskuri); |
---|
155 | Add(pisteNaytto); |
---|
156 | } |
---|
157 | |
---|
158 | void LisaaSeina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
159 | { |
---|
160 | PhysicsObject seina = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus * 2); |
---|
161 | seina.Position = paikka; |
---|
162 | seina.Y -= korkeus/2; |
---|
163 | seina.Image = SeinaKuva; |
---|
164 | seina.Tag = "Seina"; |
---|
165 | Add(seina); |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | void LisaaVaakaSeina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
169 | { |
---|
170 | PhysicsObject seina = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus * 2); |
---|
171 | seina.Angle = Angle.FromDegrees(90); |
---|
172 | seina.Position = paikka; |
---|
173 | seina.X += leveys / 2; |
---|
174 | seina.Image = SeinaKuva; |
---|
175 | seina.Tag = "Seina"; |
---|
176 | Add(seina); |
---|
177 | } |
---|
178 | |
---|
179 | void LisaaLukko(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
180 | { |
---|
181 | PhysicsObject lukko = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
182 | lukko.Position = paikka; |
---|
183 | lukko.Image = LukkoKuva; |
---|
184 | lukko.Tag = "Lukko"; |
---|
185 | Add(lukko); |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | void LisaaAvain(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
189 | { |
---|
190 | PhysicsObject avain = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
191 | avain.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
192 | avain.Position = paikka; |
---|
193 | avain.Image = avain2; |
---|
194 | avain.Tag = "Avain"; |
---|
195 | Add(avain); |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | void Piikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
199 | { |
---|
200 | PhysicsObject piikki1 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
201 | piikki1.Position = paikka; |
---|
202 | piikki1.Image = piikki2; |
---|
203 | piikki1.Tag = "Piikki"; |
---|
204 | Add(piikki1); |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | void Palikka3(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
208 | { |
---|
209 | PhysicsObject Palikka3 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
210 | Palikka3.Image = Palikka2; |
---|
211 | Palikka3.Position = paikka; |
---|
212 | Add(Palikka3); |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | void LisaaRuoho(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
216 | { |
---|
217 | PhysicsObject Ruoho1 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
218 | Ruoho1.Image = Ruoho; |
---|
219 | Ruoho1.Position = paikka; |
---|
220 | Add(Ruoho1); |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
224 | { |
---|
225 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(10); |
---|
226 | elamaLaskuri.MaxValue = 10; |
---|
227 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
228 | |
---|
229 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
230 | elamaPalkki.Left = Screen.Left + 30; |
---|
231 | elamaPalkki.Top = Screen.Top - 30; |
---|
232 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
233 | elamaPalkki.BorderColor = Color.Black; |
---|
234 | Add(elamaPalkki); |
---|
235 | } |
---|
236 | |
---|
237 | void ElamaLoppui() |
---|
238 | { |
---|
239 | MessageDisplay.Add("Elämät loppuivat."); |
---|
240 | pelaaja1.Position = alkupiste; |
---|
241 | elamaLaskuri.Value = elamaLaskuri.MaxValue; |
---|
242 | } |
---|
243 | |
---|
244 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
245 | { |
---|
246 | PlatformCharacter vihu = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
247 | vihu.Position = paikka; |
---|
248 | vihu.Image = PosuKuva; |
---|
249 | vihu.Brain = new PlatformWandererBrain(); |
---|
250 | vihu.Tag = "pahis"; |
---|
251 | Add(vihu); |
---|
252 | } |
---|
253 | |
---|
254 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
255 | { |
---|
256 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
257 | taso.Position = paikka; |
---|
258 | taso.Color = Color.Brown; |
---|
259 | Add(taso); |
---|
260 | } |
---|
261 | |
---|
262 | void LisaaMetalli(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
263 | { |
---|
264 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
265 | taso.Position = paikka; |
---|
266 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
267 | Add(taso); |
---|
268 | } |
---|
269 | |
---|
270 | void LisaaPalikka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
271 | { |
---|
272 | PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
273 | palikka.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
274 | palikka.Image = LisäVoima; |
---|
275 | palikka.Position = paikka; |
---|
276 | palikka.Tag = "palikka"; |
---|
277 | Add(palikka); |
---|
278 | } |
---|
279 | |
---|
280 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
281 | { |
---|
282 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
283 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
284 | tahti.Position = paikka; |
---|
285 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
286 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
287 | Add(tahti); |
---|
288 | } |
---|
289 | |
---|
290 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
291 | { |
---|
292 | alkupiste = paikka; |
---|
293 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
294 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
295 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
296 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
297 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
298 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "palikka", TormaaPalikkaan); |
---|
299 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pahis", CollisionHandler.AddMeterValue(elamaLaskuri, -1)); |
---|
300 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", TormasiMaaliin); |
---|
301 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Piikki", TormasiPiikkiin); |
---|
302 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Avain", TormasiAvaimeen); |
---|
303 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Seina", TormasiSeinaan); |
---|
304 | Add(pelaaja1); |
---|
305 | } |
---|
306 | |
---|
307 | void TormasiSeinaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject seina) |
---|
308 | { |
---|
309 | if (avainlaskuri.Value > 0) |
---|
310 | { |
---|
311 | seina.Destroy(); |
---|
312 | avainlaskuri.Value--; |
---|
313 | } |
---|
314 | } |
---|
315 | |
---|
316 | void TormasiAvaimeen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject avain) |
---|
317 | { |
---|
318 | maaliAani.Play(); |
---|
319 | avain.Destroy(); |
---|
320 | avainlaskuri.Value++; |
---|
321 | } |
---|
322 | |
---|
323 | void TormasiPiikkiin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
324 | { |
---|
325 | ElamaLoppui(); |
---|
326 | } |
---|
327 | |
---|
328 | void TormasiMaaliin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
329 | { |
---|
330 | //Kasvatetaan kenttänumeroa yhdellä ja siirrytään seuraavaan kenttään: |
---|
331 | kenttaNro++; |
---|
332 | SeuraavaKentta(); |
---|
333 | } |
---|
334 | |
---|
335 | void Maali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
336 | { |
---|
337 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
338 | maali.Image = maali1; |
---|
339 | maali.Position = paikka; |
---|
340 | maali.Tag = "maali"; |
---|
341 | Add(maali); |
---|
342 | } |
---|
343 | |
---|
344 | |
---|
345 | void LisaaNappaimet() |
---|
346 | { |
---|
347 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä Ohjeet"); |
---|
348 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta Peli"); |
---|
349 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, SeuraavaKentta, "Pelaa Uudestaan"); |
---|
350 | Keyboard.Listen(Key.Q, ButtonState.Pressed, delegate { TormaaPalikkaan(null, null); }, null); |
---|
351 | |
---|
352 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus, -1); |
---|
353 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus, 1); |
---|
354 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
355 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Lyo, "Pelaaja Lyö", pelaaja1); |
---|
356 | |
---|
357 | Mouse.ListenMovement(0.1, KuunteleLiiketta, null, pelaaja1); |
---|
358 | Mouse.ListenOn(pelaaja1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, delegate { raahaus = true; pelaaja1.IgnoresGravity = true; }, null); |
---|
359 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Released, delegate { raahaus = false; pelaaja1.IgnoresGravity = false; }, null); |
---|
360 | |
---|
361 | //ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
362 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus, -1); |
---|
363 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus, 1); |
---|
364 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
365 | ControllerOne.Listen(Button.X, ButtonState.Pressed, Lyo, "Pelaaja Lyo", pelaaja1); |
---|
366 | ControllerOne.Listen(Button.Y, ButtonState.Pressed, delegate { TormaaPalikkaan(null, null); }, null); |
---|
367 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, SeuraavaKentta, "Pelaa Uudestaan"); |
---|
368 | ControllerOne.Listen(Button.LeftTrigger, ButtonState.Pressed, Exit, "Lopeta Peli"); |
---|
369 | ControllerOne.Listen(Button.LeftShoulder, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä Ohjeet"); |
---|
370 | |
---|
371 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
372 | } |
---|
373 | |
---|
374 | void KuunteleLiiketta(AnalogState hiirenTila, PlatformCharacter pelaaja) |
---|
375 | { |
---|
376 | if (raahaus) |
---|
377 | { |
---|
378 | pelaaja.Position = Mouse.PositionOnWorld; |
---|
379 | } |
---|
380 | } |
---|
381 | |
---|
382 | void Lyo(PlatformCharacter hahmo) |
---|
383 | { |
---|
384 | hahmo.Image = tyyppiLyoKuva; |
---|
385 | GameObject nyrkki = new GameObject(hahmo.Width, hahmo.Height); |
---|
386 | nyrkki.Image = nyrkkikuva; |
---|
387 | hahmo.Add(nyrkki); |
---|
388 | int suunta = hahmo.FacingDirection == Direction.Right ? 1 : -1; |
---|
389 | if (hahmo.FacingDirection == Direction.Left) nyrkki.Image = Image.Mirror(nyrkki.Image); |
---|
390 | nyrkki.Position = new Vector(suunta * hahmo.Width, 0); |
---|
391 | //nyrkki.Position = hahmo.Position + new Vector(hahmo.Width, 0); |
---|
392 | //Add(nyrkki); |
---|
393 | |
---|
394 | List<GameObject> vihutLahella = GetObjectsAt(hahmo.Position + nyrkki.Position, "pahis", nyrkki.Width); |
---|
395 | vihutLahella.ForEach(x => x.Destroy()); |
---|
396 | |
---|
397 | Timer.SingleShot(0.2, delegate |
---|
398 | { |
---|
399 | hahmo.Image = pelaajanKuva; |
---|
400 | nyrkki.Destroy(); |
---|
401 | }); |
---|
402 | } |
---|
403 | |
---|
404 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, IntMeter nopeus, int suunta) |
---|
405 | { |
---|
406 | hahmo.Walk(nopeus.Value * suunta); |
---|
407 | } |
---|
408 | |
---|
409 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, IntMeter nopeus) |
---|
410 | { |
---|
411 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
412 | } |
---|
413 | |
---|
414 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
415 | { |
---|
416 | maaliAani.Play(); |
---|
417 | tahti.Destroy(); |
---|
418 | tähtilaskuri.Value++; |
---|
419 | } |
---|
420 | |
---|
421 | void TormaaPalikkaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject palikka) |
---|
422 | { |
---|
423 | maaliAani.Play(); |
---|
424 | if (palikka != null) |
---|
425 | { |
---|
426 | palikka.Destroy(); |
---|
427 | } |
---|
428 | hyppyNopeus.Value += 400; |
---|
429 | nopeus.Value += 200; |
---|
430 | MessageDisplay.Add("SuperVoimat!!!"); |
---|
431 | Timer.SingleShot(60, PalautaNopeus); |
---|
432 | } |
---|
433 | |
---|
434 | void PalautaNopeus() |
---|
435 | { |
---|
436 | hyppyNopeus.Value -= 100; |
---|
437 | nopeus.Value -= 300; |
---|
438 | } |
---|
439 | } |
---|