1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class The_Random_game : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | ScoreList topLista = new ScoreList(10, false, 0); |
---|
12 | |
---|
13 | const double nopeus = 100; |
---|
14 | const double hyppyNopeus = 2000; |
---|
15 | const int RUUDUN_KOKO = 60; |
---|
16 | int kenttaNro = 1; |
---|
17 | int maara = 0; |
---|
18 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
19 | |
---|
20 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
21 | |
---|
22 | Image kerattavaKuva = LoadImage("kerattava"); |
---|
23 | Image esteKuva = LoadImage("Este"); |
---|
24 | Image pelaajakuva = LoadImage("pelaaja"); |
---|
25 | Image maalikuva = LoadImage("Untitled"); |
---|
26 | |
---|
27 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
28 | |
---|
29 | public override void Begin() |
---|
30 | { |
---|
31 | alkuvalikko(); |
---|
32 | |
---|
33 | |
---|
34 | |
---|
35 | } |
---|
36 | |
---|
37 | |
---|
38 | void alkuvalikko() |
---|
39 | { |
---|
40 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("The Random Game", "Start game", "exit"); |
---|
41 | Add(alkuValikko); |
---|
42 | alkuValikko.AddItemHandler(0, SeuraavaKentta); |
---|
43 | //alkuValikko.AddItemHandler(1, ParhaatPisteet); |
---|
44 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void TormaaMaaliin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
48 | { |
---|
49 | if (maara == 0) |
---|
50 | { |
---|
51 | kenttaNro++; |
---|
52 | SeuraavaKentta(); |
---|
53 | } |
---|
54 | } |
---|
55 | void SeuraavaKentta() |
---|
56 | { |
---|
57 | ClearAll(); |
---|
58 | maara = 0; |
---|
59 | if (kenttaNro > 17) Exit(); |
---|
60 | else LuoKentta("kentta" + kenttaNro); |
---|
61 | //if (kenttaNro == 1) LuoKentta("kentta1"); |
---|
62 | //else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
63 | //else if (kenttaNro == 3) LuoKentta("kentta3"); |
---|
64 | //else if (kenttaNro == 4) LuoKentta("kentta4"); |
---|
65 | //else if (kenttaNro == 5) LuoKentta("kentta5"); |
---|
66 | //else if (kenttaNro == 6) LuoKentta("kentta6"); |
---|
67 | //else if (kenttaNro == 7) LuoKentta("kentta7"); |
---|
68 | //else if (kenttaNro == 8) LuoKentta("kentta8"); |
---|
69 | //else if (kenttaNro == 9) LuoKentta("kentta9"); |
---|
70 | //else if (kenttaNro == 10) LuoKentta("kentta10"); |
---|
71 | //else if (kenttaNro == 11) LuoKentta("kentta11"); |
---|
72 | //else if (kenttaNro == 12) LuoKentta("kentta12"); |
---|
73 | //else if (kenttaNro == 13) LuoKentta("kentta13"); |
---|
74 | //else if (kenttaNro == 14) LuoKentta("kentta14"); |
---|
75 | //else if (kenttaNro == 15) LuoKentta("kentta15"); |
---|
76 | //else if (kenttaNro == 16) LuoKentta("kentta16"); |
---|
77 | //else if (kenttaNro == 17) LuoKentta("kentta17"); |
---|
78 | //else if (kenttaNro > 17) Exit(); |
---|
79 | |
---|
80 | Gravity = new Vector(0, -4000); |
---|
81 | |
---|
82 | LisaaNappaimet(); |
---|
83 | LuoPistelaskuri(); |
---|
84 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
85 | |
---|
86 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
87 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
88 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | |
---|
92 | void LuoKentta(string kentanNimi) |
---|
93 | { |
---|
94 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kentanNimi); |
---|
95 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
96 | kentta.SetTileMethod('!', LisaaEste); |
---|
97 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
98 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
99 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaMaali); |
---|
100 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
101 | Level.CreateBorders(); |
---|
102 | Level.BackgroundColor = Color.SkyBlue; |
---|
103 | |
---|
104 | } |
---|
105 | |
---|
106 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
107 | { |
---|
108 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
109 | maali.Tag = "maali"; |
---|
110 | maali.Image = maalikuva; |
---|
111 | Add(maali); |
---|
112 | maali.Color = Color.HotPink; |
---|
113 | maali.Position = paikka; |
---|
114 | |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | |
---|
118 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
119 | { |
---|
120 | PhysicsObject este = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
121 | este.Position = paikka; |
---|
122 | este.Color = Color.Green; |
---|
123 | Add(este); |
---|
124 | |
---|
125 | |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | |
---|
129 | |
---|
130 | void LisaaEste(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
131 | { |
---|
132 | PhysicsObject este = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys / 2, korkeus / 2); |
---|
133 | este.Image = esteKuva; |
---|
134 | este.Shape = Shape.FromImage(esteKuva); |
---|
135 | este.Position = paikka + new Vector(0, -5); ; |
---|
136 | este.Color = Color.Magenta; |
---|
137 | Add(este); |
---|
138 | este.Restitution = (1.0); |
---|
139 | |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
143 | { |
---|
144 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
145 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
146 | tahti.Position = paikka; |
---|
147 | tahti.Image = kerattavaKuva; |
---|
148 | tahti.Tag = "random"; |
---|
149 | Add(tahti); |
---|
150 | tahti.Restitution = (0.0); |
---|
151 | maara++; |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
155 | { |
---|
156 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys / 2, korkeus / 2); |
---|
157 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
158 | pelaaja1.Mass = 5.0; |
---|
159 | pelaaja1.Restitution = 0.0; |
---|
160 | pelaaja1.Image = pelaajakuva; |
---|
161 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "random", TormaaTahteen); |
---|
162 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", TormaaMaaliin); |
---|
163 | Add(pelaaja1); |
---|
164 | pelaaja1.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(120); |
---|
165 | pelaaja1.Push(new Vector(1, 0)); |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | |
---|
169 | |
---|
170 | void LisaaNappaimet() |
---|
171 | { |
---|
172 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
173 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
174 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
175 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
176 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
177 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
178 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
179 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
180 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pause, "Pysäyttää pelin"); |
---|
181 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed, SeuraavaKentta, "Aloittaa kentän uudestaan"); |
---|
182 | |
---|
183 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.LeftStick, 0.1, |
---|
184 | LiikutaTatilla, "Liikuta pelaajaa tattia pyörittämällä.", pelaaja1, 1000.0); |
---|
185 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, null, pelaaja1, -100.0); |
---|
186 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, |
---|
187 | Liikuta, null, pelaaja1, 100.0); |
---|
188 | ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, |
---|
189 | Hyppaa, null, pelaaja1, 1000.0); |
---|
190 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, 1000.0); |
---|
191 | ControllerOne.Listen(Button.B, ButtonState.Pressed, SeuraavaKentta, "Aloittaa kentaän uudestaan"); |
---|
192 | ControllerOne.Listen(Button.X, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
193 | ControllerOne.Listen(Button.Y, ButtonState.Pressed, Pause, "Pysäyttää pelin"); |
---|
194 | ControllerOne.Vibrate(100.0, 1000.0, 1000.0, 1000.0, 1000.0); |
---|
195 | |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | void LiikutaTatilla(AnalogState a, PlatformCharacter pelaaja, double voima) |
---|
199 | { |
---|
200 | Vector tatinAsento = a.StateVector; |
---|
201 | //if (tatinAsento.Y > 0) pelaaja.Jump(voima*2); |
---|
202 | pelaaja.Walk(tatinAsento.X * voima); |
---|
203 | |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | |
---|
207 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
208 | { |
---|
209 | hahmo.Walk(nopeus * 10); |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
213 | { |
---|
214 | hahmo.Jump(nopeus *5); |
---|
215 | } |
---|
216 | |
---|
217 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
218 | { |
---|
219 | maaliAani.Play(); |
---|
220 | MessageDisplay.Add("Onnea keräsit merkin!!! :)"); |
---|
221 | tahti.Destroy(); |
---|
222 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
223 | maara--; |
---|
224 | } |
---|
225 | |
---|
226 | void LuoPistelaskuri() |
---|
227 | { |
---|
228 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
229 | |
---|
230 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
231 | pisteNaytto.X = Screen.Right - 100; |
---|
232 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
233 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
234 | pisteNaytto.Color = Color.HotPink; |
---|
235 | pisteNaytto.Title = "Pisteet"; |
---|
236 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
237 | Add(pisteNaytto); |
---|
238 | |
---|
239 | } |
---|
240 | |
---|
241 | |
---|
242 | void LuoAikaLaskuri() |
---|
243 | { |
---|
244 | Timer aikaLaskuri = new Timer(); |
---|
245 | //aikaLaskuri.Interval = 30.0; |
---|
246 | aikaLaskuri.GetType().GetField("trigInterval", System.Reflection.BindingFlags.NonPublic | System.Reflection.BindingFlags.GetField | System.Reflection.BindingFlags.Instance).SetValue(aikaLaskuri, TimeSpan.FromSeconds(125)); |
---|
247 | aikaLaskuri.Timeout += AikaLoppui; |
---|
248 | aikaLaskuri.Start(1); |
---|
249 | |
---|
250 | |
---|
251 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
252 | aikaNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
253 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
254 | aikaNaytto.X = Screen.Right - 100; |
---|
255 | aikaNaytto.Y = Screen.Top - 200; |
---|
256 | aikaNaytto.BindTo(aikaLaskuri.SecondCounter); |
---|
257 | Add(aikaNaytto); |
---|
258 | } |
---|
259 | |
---|
260 | void AikaLoppui() |
---|
261 | { |
---|
262 | MessageDisplay.Add("Aika loppui..."); |
---|
263 | SeuraavaKentta(); |
---|
264 | |
---|
265 | } |
---|
266 | |
---|
267 | } |
---|
268 | |
---|
269 | |
---|
270 | |
---|
271 | |
---|