1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Pelaaja : PlatformCharacter |
---|
10 | { |
---|
11 | public ListenContext tikkaillaNappaimet; |
---|
12 | public ListenContext poisTikkailtaNappaimet; |
---|
13 | |
---|
14 | public Pelaaja(double leveys, double korkeus) |
---|
15 | : base(leveys, korkeus) |
---|
16 | { |
---|
17 | IsUpdated = true; |
---|
18 | } |
---|
19 | |
---|
20 | public override void Update(Time time) |
---|
21 | { |
---|
22 | base.Update(time); |
---|
23 | } |
---|
24 | } |
---|
25 | |
---|
26 | public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame |
---|
27 | { |
---|
28 | const double nopeus = 375; |
---|
29 | const double hyppyNopeus = 550; |
---|
30 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
31 | |
---|
32 | Pelaaja pelaaja1; |
---|
33 | Pelaaja pelaaja2; |
---|
34 | |
---|
35 | Image luodinKuva = LoadImage("luoti"); |
---|
36 | Image pelaajanKuva2 = LoadImage("pelaaja2 (2)"); |
---|
37 | Image pelaajanKuva = LoadImage("player3"); |
---|
38 | Image aseKuva = LoadImage("gun"); |
---|
39 | Image tikasKuva = LoadImage("Tikkaat"); |
---|
40 | |
---|
41 | DoubleMeter elamaLaskuri1; |
---|
42 | DoubleMeter elamalaskuri2; |
---|
43 | |
---|
44 | |
---|
45 | public override void Begin() |
---|
46 | { |
---|
47 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
48 | LuoKentta(); |
---|
49 | LisaaNappaimet(); |
---|
50 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
51 | MediaPlayer.Play("game music"); |
---|
52 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", |
---|
53 | "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
54 | alkuValikko.Color = Color.Black; |
---|
55 | |
---|
56 | |
---|
57 | Add(alkuValikko); |
---|
58 | |
---|
59 | |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | DoubleMeter LuoElamaLaskuri(double x, double y, Pelaaja pelaaja) |
---|
63 | { |
---|
64 | DoubleMeter elamaLaskuri = new DoubleMeter(10); |
---|
65 | elamaLaskuri.MaxValue = 10; |
---|
66 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { |
---|
67 | ElamaLoppui(pelaaja); |
---|
68 | elamaLaskuri.Image = LoadImage(""); |
---|
69 | elamaLAskuri.BarImage = LoadImage(""); |
---|
70 | }; |
---|
71 | |
---|
72 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
73 | elamaPalkki.X = x; |
---|
74 | elamaPalkki.Y = y; |
---|
75 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
76 | Add(elamaPalkki); |
---|
77 | return elamaLaskuri; |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | void ElamaLoppui(Pelaaja pelaaja) |
---|
81 | { |
---|
82 | MessageDisplay.Add("HaHaHa!!! You're dead!"); |
---|
83 | pelaaja.Destroy(); |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | |
---|
87 | void LuoKentta() |
---|
88 | { |
---|
89 | pelaaja1 = LuoPelaaja(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO, pelaajanKuva); |
---|
90 | pelaaja2 = LuoPelaaja(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO, pelaajanKuva2); |
---|
91 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("pelitausta"); |
---|
92 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
93 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaAse); |
---|
94 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja, pelaaja1); |
---|
95 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaPelaaja, pelaaja2); |
---|
96 | kentta.SetTileMethod('H', LisaaTikkaat); |
---|
97 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
98 | Level.CreateBorders(); |
---|
99 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.White); |
---|
100 | elamaLaskuri1 = LuoElamaLaskuri(Screen.Right - 150, Screen.Top - 150, pelaaja1); |
---|
101 | elamalaskuri2 = LuoElamaLaskuri(Screen.Left +150, Screen.Top - 150, pelaaja2); |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | void AloitaPeli() |
---|
105 | { |
---|
106 | } |
---|
107 | |
---|
108 | void ParhaatPisteet() |
---|
109 | { |
---|
110 | } |
---|
111 | |
---|
112 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
113 | { |
---|
114 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
115 | taso.Position = paikka; |
---|
116 | taso.Color = Color.Blue; |
---|
117 | Add(taso); |
---|
118 | } |
---|
119 | void LisaaTikkaat(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
120 | { |
---|
121 | PhysicsObject tikkaat = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
122 | tikkaat.Position = paikka; |
---|
123 | tikkaat.Image = tikasKuva; |
---|
124 | tikkaat.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
125 | tikkaat.Tag = "tikkaat"; |
---|
126 | Add(tikkaat); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | |
---|
130 | |
---|
131 | void LisaaAse(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
132 | { |
---|
133 | PhysicsObject ase = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
134 | ase.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
135 | ase.Position = paikka; |
---|
136 | ase.Image = aseKuva; |
---|
137 | ase.Tag = "gun"; |
---|
138 | Add(ase); |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | Pelaaja LuoPelaaja(double leveys, double korkeus, Image kuva) |
---|
142 | { |
---|
143 | Pelaaja pelaaja = new Pelaaja(leveys, korkeus); |
---|
144 | pelaaja.Image = kuva; |
---|
145 | return pelaaja; |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus, Pelaaja pelaaja) |
---|
149 | { |
---|
150 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
151 | pelaaja.Mass = 4.0; |
---|
152 | // AddCollisionHandler(pelaaja1, "tikkaat", delegate(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) { pelaaja1.StopVertical(); }); |
---|
153 | Add(pelaaja); |
---|
154 | |
---|
155 | pelaaja.Weapon = new PlasmaCannon (30, 10); |
---|
156 | pelaaja.Weapon.Ammo.Value = 1000; |
---|
157 | pelaaja.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
158 | pelaaja. |
---|
159 | Timer onkoTikkaillaAjastin = new Timer(); |
---|
160 | onkoTikkaillaAjastin.Interval = 0.1; |
---|
161 | onkoTikkaillaAjastin.Timeout += delegate |
---|
162 | { |
---|
163 | if (GetObjectsAt(pelaaja.Position, "tikkaat", pelaaja.Width / 2).Count > 0) |
---|
164 | { |
---|
165 | // pelaaja1.StopVertical(); |
---|
166 | pelaaja.IgnoresGravity = true; |
---|
167 | pelaaja.poisTikkailtaNappaimet.Disable(); |
---|
168 | pelaaja.tikkaillaNappaimet.Enable(); |
---|
169 | } |
---|
170 | else |
---|
171 | { |
---|
172 | pelaaja.IgnoresGravity = false; |
---|
173 | pelaaja.poisTikkailtaNappaimet.Enable(); |
---|
174 | pelaaja.tikkaillaNappaimet.Disable(); |
---|
175 | } |
---|
176 | }; |
---|
177 | onkoTikkaillaAjastin.Start(); |
---|
178 | |
---|
179 | AssaultRifle ase = new AssaultRifle(20, 5); |
---|
180 | ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
181 | PlasmaCannon plasmaTykki = new PlasmaCannon(20, 5); |
---|
182 | plasmaTykki.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
183 | Cannon tykki = new Cannon(50, 10); |
---|
184 | tykki.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
185 | Grenade kranaatti = new Grenade(4.0); |
---|
186 | ase.InfiniteAmmo = true; |
---|
187 | plasmaTykki.InfiniteAmmo = true; |
---|
188 | tykki.InfiniteAmmo = true; |
---|
189 | } |
---|
190 | |
---|
191 | |
---|
192 | |
---|
193 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
194 | { |
---|
195 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
196 | |
---|
197 | if (ammus != null) |
---|
198 | { |
---|
199 | ammus.Size *= 3; |
---|
200 | ammus.Image = luodinKuva; |
---|
201 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
202 | } |
---|
203 | } |
---|
204 | |
---|
205 | void HeitaKranaatti(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
206 | { |
---|
207 | Grenade kranu = new Grenade(4.0); |
---|
208 | ClusterGrenade kranaatti = new ClusterGrenade(4.0, 2); |
---|
209 | kranaatti.NumberOfClusters = 6; |
---|
210 | pelaaja.Throw(kranu, Angle.FromDegrees(30), 10000); |
---|
211 | kranu.Explosion.ShockwaveReachesObject += KranaattiOsui; |
---|
212 | Add(kranaatti); |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | |
---|
216 | void KranaattiOsui(IPhysicsObject rajahdyksenKohde, Vector v) |
---|
217 | { |
---|
218 | rajahdyksenKohde.Destroy(); |
---|
219 | } |
---|
220 | |
---|
221 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
222 | { |
---|
223 | ammus.Destroy(); |
---|
224 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
225 | { |
---|
226 | elamaLaskuri1.Value -= 3; |
---|
227 | } |
---|
228 | |
---|
229 | if (kohde == pelaaja2) |
---|
230 | { |
---|
231 | elamalaskuri2.Value -= 3; |
---|
232 | } |
---|
233 | } |
---|
234 | |
---|
235 | void LisaaNappaimet() |
---|
236 | { |
---|
237 | pelaaja1.tikkaillaNappaimet = ControlContext.CreateSubcontext(); |
---|
238 | pelaaja1.poisTikkailtaNappaimet = ControlContext.CreateSubcontext(); |
---|
239 | pelaaja2.tikkaillaNappaimet = ControlContext.CreateSubcontext(); |
---|
240 | pelaaja2.poisTikkailtaNappaimet = ControlContext.CreateSubcontext(); |
---|
241 | |
---|
242 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
243 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
244 | |
---|
245 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
246 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
247 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus).InContext(pelaaja1.poisTikkailtaNappaimet); |
---|
248 | |
---|
249 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, LiikkuuTikkailla, "Pelaaja liikkuu tikkailla", pelaaja1, 500.0).InContext(pelaaja1.tikkaillaNappaimet); |
---|
250 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, LiikkuuTikkailla, "Pelaaja liikkuu tikkailla", pelaaja1, -500.0).InContext(pelaaja1.tikkaillaNappaimet); |
---|
251 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, LiikkuuTikkailla, "Pelaaja liikkuu tikkailla", pelaaja1, 0.0).InContext(pelaaja1.tikkaillaNappaimet); |
---|
252 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, LiikkuuTikkailla, "Pelaaja liikkuu tikkailla", pelaaja1, 0.0).InContext(pelaaja1.tikkaillaNappaimet); |
---|
253 | |
---|
254 | Keyboard.Listen(Key.O, ButtonState.Down, Tahtaa, "Tähtää ylös", pelaaja1.Weapon, Angle.FromDegrees(1)); |
---|
255 | Keyboard.Listen(Key.L, ButtonState.Down, Tahtaa, "Tähtää alas", pelaaja1.Weapon, Angle.FromDegrees(-1)); |
---|
256 | Keyboard.Listen(Key.M, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
257 | Keyboard.Listen(Key.G, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja2); |
---|
258 | |
---|
259 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
260 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
261 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, LiikkuuTikkailla, "Pelaaja liikkuu tikkailla", pelaaja2, 500.0).InContext(pelaaja2.tikkaillaNappaimet); |
---|
262 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, LiikkuuTikkailla, "Pelaaja liikkuu tikkailla", pelaaja2, -500.0).InContext(pelaaja2.tikkaillaNappaimet); |
---|
263 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, LiikkuuTikkailla, "Pelaaja liikkuu tikkailla", pelaaja2, 0.0).InContext(pelaaja2.tikkaillaNappaimet); |
---|
264 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, LiikkuuTikkailla, "Pelaaja liikkuu tikkailla", pelaaja2, 0.0).InContext(pelaaja2.tikkaillaNappaimet); |
---|
265 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus).InContext(pelaaja2.poisTikkailtaNappaimet); ; |
---|
266 | Keyboard.Listen(Key.Y, ButtonState.Down, Tahtaa, "Tähtää ylös", pelaaja2.Weapon, Angle.FromDegrees(1)); |
---|
267 | Keyboard.Listen(Key.H, ButtonState.Down, Tahtaa, "Tähtää alas", pelaaja2.Weapon, Angle.FromDegrees(1)); |
---|
268 | } |
---|
269 | |
---|
270 | void LiikkuuTikkailla(Pelaaja pelaaja, double nopeus) |
---|
271 | { |
---|
272 | pelaaja.Velocity = new Vector(0, nopeus); |
---|
273 | } |
---|
274 | |
---|
275 | void Tahtaa(Weapon ase, Angle kulma) |
---|
276 | { |
---|
277 | ase.Angle += kulma; |
---|
278 | } |
---|
279 | |
---|
280 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
281 | { |
---|
282 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
283 | } |
---|
284 | |
---|
285 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
286 | { |
---|
287 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
288 | } |
---|
289 | } |
---|
290 | |
---|