1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class CallOfTwo : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | Pelaaja pelaaja1; |
---|
16 | Pelaaja pelaaja2; |
---|
17 | // int pelaajaa = 1; |
---|
18 | |
---|
19 | Image pelaajanKuva = LoadImage("pelaaja1a"); |
---|
20 | Image pelaajanKuva2 = LoadImage("pelaaja2a"); |
---|
21 | Image taustaKuva = LoadImage("oikeatausta"); |
---|
22 | |
---|
23 | IntMeter pisteLaskuri1; |
---|
24 | IntMeter pisteLaskuri2; |
---|
25 | |
---|
26 | public override void Begin() |
---|
27 | { |
---|
28 | valikko(); |
---|
29 | LuoPistelaskurit(); |
---|
30 | } |
---|
31 | |
---|
32 | void valikko() |
---|
33 | { |
---|
34 | |
---|
35 | MultiSelectWindow alkuvalikko = new MultiSelectWindow("Pelin Alkuvalikko", |
---|
36 | "Aloita Peli", "Ohjeet", "Lopeta"); |
---|
37 | alkuvalikko.Color = Color.Black; |
---|
38 | alkuvalikko.SelectionColor = Color.Gray; |
---|
39 | Add(alkuvalikko); |
---|
40 | alkuvalikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
41 | alkuvalikko.AddItemHandler(1, NaytaOhjeet); |
---|
42 | alkuvalikko.AddItemHandler(2, Exit); |
---|
43 | } |
---|
44 | |
---|
45 | void NaytaOhjeet() |
---|
46 | { |
---|
47 | MessageWindow tekstia = new MessageWindow("Ohjeet"); |
---|
48 | tekstia.Closed += delegate { valikko(); }; |
---|
49 | Label osio = new Label("Pelaaja 1"); |
---|
50 | osio.Color = Color.Red; |
---|
51 | tekstia.Add(osio); |
---|
52 | |
---|
53 | Label osio2 = new Label("nuolinäppäimet liikkuaksesi ja End ampuaksesi"); |
---|
54 | tekstia.Add(osio2); |
---|
55 | |
---|
56 | Label osio4 = new Label("pelaaja2"); |
---|
57 | osio4.Color = Color.Blue; |
---|
58 | tekstia.Add(osio4); |
---|
59 | |
---|
60 | Label osio5 = new Label("WASD liikkuaksesi ja G ampuaksesi"); |
---|
61 | tekstia.Add(osio5); |
---|
62 | |
---|
63 | Add(tekstia); |
---|
64 | } |
---|
65 | |
---|
66 | |
---|
67 | void AloitaPeli() |
---|
68 | { |
---|
69 | //Gravity = new Vector(0, 1000); |
---|
70 | |
---|
71 | LuoKentta(); |
---|
72 | LisaaNappaimet(); |
---|
73 | //Level.BackgroundColor = Color.Gray; |
---|
74 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
75 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
76 | //Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
77 | //Camera.StayInLevel = true; |
---|
78 | //Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
79 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
80 | } |
---|
81 | |
---|
82 | |
---|
83 | void LuoKentta() |
---|
84 | { |
---|
85 | ColorTileMap kentta = ColorTileMap.FromLevelAsset("areena2"); |
---|
86 | kentta.SetTileMethod("000000", LisaaTaso); |
---|
87 | kentta.SetTileMethod("FF0000", LisaaPelaaja1); |
---|
88 | kentta.SetTileMethod("0026FF", LisaaPelaaja2); |
---|
89 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
90 | Level.CreateBorders(); |
---|
91 | } |
---|
92 | |
---|
93 | |
---|
94 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
95 | { |
---|
96 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
97 | taso.Position = paikka; |
---|
98 | taso.Color = Color.Black; |
---|
99 | Add(taso); |
---|
100 | } |
---|
101 | |
---|
102 | void LuoPistelaskurit() |
---|
103 | { |
---|
104 | pisteLaskuri1 = LuoPistelaskuri(pisteLaskuri1, Color.Red, Screen.Left + 100, Screen.Top - 100); |
---|
105 | pisteLaskuri2 = LuoPistelaskuri(pisteLaskuri2, Color.Blue, Screen.Right - 100, Screen.Top - 100); |
---|
106 | } |
---|
107 | |
---|
108 | IntMeter LuoPistelaskuri(IntMeter pisteLaskuri, Color taustavari, double x, double y) |
---|
109 | { |
---|
110 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
111 | |
---|
112 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
113 | pisteNaytto.X = x; |
---|
114 | pisteNaytto.Y = y; |
---|
115 | pisteNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
116 | pisteNaytto.Color = taustavari; |
---|
117 | pisteNaytto.Title = "Pisteet"; |
---|
118 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
119 | Add(pisteNaytto); |
---|
120 | return pisteLaskuri; |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | |
---|
124 | void LisaaPelaaja1(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
125 | { |
---|
126 | pelaaja1 = new Pelaaja(leveys, korkeus); |
---|
127 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
128 | pelaaja1.CanRotate = false; |
---|
129 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
130 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
131 | pelaaja1.Destroyed += delegate |
---|
132 | { |
---|
133 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
134 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
135 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
136 | Add(rajahdys); |
---|
137 | }; |
---|
138 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
139 | pelaaja1.Elamat.LowerLimit += delegate { |
---|
140 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
141 | pisteLaskuri2.Value++; |
---|
142 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
143 | ajastin.Interval = 3; |
---|
144 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
145 | { |
---|
146 | LisaaPelaaja1(paikka, leveys, korkeus); |
---|
147 | ClearControls(); |
---|
148 | LisaaNappaimet(); |
---|
149 | }; |
---|
150 | ajastin.Start(1); |
---|
151 | }; |
---|
152 | Add(pelaaja1); |
---|
153 | } |
---|
154 | |
---|
155 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
156 | { |
---|
157 | pelaaja2 = new Pelaaja(leveys, korkeus); |
---|
158 | pelaaja2.Position = paikka; |
---|
159 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
160 | pelaaja2.CanRotate = false; |
---|
161 | pelaaja2.CollisionIgnoreGroup = 3; |
---|
162 | pelaaja2.Image = pelaajanKuva2; |
---|
163 | pelaaja2.Elamat.LowerLimit += delegate { |
---|
164 | pelaaja2.Destroy(); |
---|
165 | pisteLaskuri1.Value++; |
---|
166 | |
---|
167 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
168 | rajahdys.Position = pelaaja2.Position; |
---|
169 | pelaaja2.Destroy(); |
---|
170 | Add(rajahdys); |
---|
171 | |
---|
172 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
173 | ajastin.Interval = 3; |
---|
174 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
175 | { |
---|
176 | LisaaPelaaja2(paikka, leveys, korkeus); |
---|
177 | ClearControls(); |
---|
178 | LisaaNappaimet(); |
---|
179 | }; |
---|
180 | ajastin.Start(1); |
---|
181 | }; |
---|
182 | Add(pelaaja2); |
---|
183 | } |
---|
184 | |
---|
185 | |
---|
186 | |
---|
187 | |
---|
188 | void LisaaNappaimet() |
---|
189 | { |
---|
190 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
191 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
192 | |
---|
193 | |
---|
194 | LisaaNappaimetPelaaja1lle(); |
---|
195 | LisaaNappaimetPelaaja2lle(); |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | |
---|
199 | void LisaaNappaimetPelaaja1lle() |
---|
200 | { |
---|
201 | |
---|
202 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, new Vector(-100, 0)); |
---|
203 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1,Vector.Zero); |
---|
204 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1,new Vector(100, 0)); |
---|
205 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, Vector.Zero); |
---|
206 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu ylös", pelaaja1,new Vector(0, 100)); |
---|
207 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, Liikuta, "Liikkuu ylös", pelaaja1, Vector.Zero); |
---|
208 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu alas", pelaaja1,new Vector(0, -100)); |
---|
209 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, Liikuta, "Liikkuu alas", pelaaja1, Vector.Zero); |
---|
210 | Keyboard.Listen(Key.End, ButtonState.Pressed, Ammu, "Ampuu aseella", pelaaja1); |
---|
211 | } |
---|
212 | |
---|
213 | void LisaaNappaimetPelaaja2lle() |
---|
214 | { |
---|
215 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, new Vector(-100, 0)); |
---|
216 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, Vector.Zero); |
---|
217 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja2, new Vector(100, 0)); |
---|
218 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja2, Vector.Zero); |
---|
219 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu ylös", pelaaja2, new Vector(0, 100)); |
---|
220 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, Liikuta, "Liikkuu ylös", pelaaja2, Vector.Zero); |
---|
221 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu alas", pelaaja2, new Vector(0, -100)); |
---|
222 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, Liikuta, "Liikkuu alas", pelaaja2, Vector.Zero); |
---|
223 | Keyboard.Listen(Key.LeftControl, ButtonState.Pressed, Ammu, "Ampuu aseella", pelaaja2); |
---|
224 | } |
---|
225 | |
---|
226 | |
---|
227 | |
---|
228 | void Ammu(PhysicsObject ampuja) |
---|
229 | { |
---|
230 | if (ampuja == null || ampuja.IsDestroyed) return; |
---|
231 | |
---|
232 | PhysicsObject ammus = new PhysicsObject(9, 9); |
---|
233 | ammus.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(4); |
---|
234 | ammus.Position = ampuja.Position; |
---|
235 | ammus.IgnoresGravity = true; |
---|
236 | AddCollisionHandler(ammus, AmmusOsui); |
---|
237 | ammus.CollisionIgnoreGroup = ampuja.CollisionIgnoreGroup; |
---|
238 | ammus.Hit(Vector.FromLengthAndAngle(500, ampuja.Angle)); |
---|
239 | |
---|
240 | ammus.Color = Color.Yellow; |
---|
241 | Add(ammus); |
---|
242 | } |
---|
243 | |
---|
244 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
245 | { |
---|
246 | ammus.Destroy(); |
---|
247 | //kohde.Destroy(); |
---|
248 | if (kohde.Equals(pelaaja1)) |
---|
249 | pelaaja1.Elamat.Value--; |
---|
250 | if (kohde.Equals(pelaaja2)) |
---|
251 | pelaaja2.Elamat.Value--; |
---|
252 | } |
---|
253 | |
---|
254 | |
---|
255 | void Liikuta(PhysicsObject hahmo, Vector suunta) |
---|
256 | { |
---|
257 | hahmo.Velocity = suunta; |
---|
258 | if (!(suunta.Equals(Vector.Zero))) |
---|
259 | hahmo.Angle = suunta.Angle; |
---|
260 | } |
---|
261 | |
---|
262 | |
---|
263 | public int pMax { get; set; } |
---|
264 | } |
---|
265 | |
---|
266 | public class Pelaaja : PhysicsObject |
---|
267 | { |
---|
268 | IntMeter elamat; |
---|
269 | public IntMeter Elamat { get { return elamat; } set { elamat = value; } } |
---|
270 | public Pelaaja(double leveys, double korkeus) |
---|
271 | : base(leveys, korkeus) |
---|
272 | { |
---|
273 | elamat = new IntMeter(5, 0, 5); |
---|
274 | } |
---|
275 | |
---|
276 | |
---|
277 | } |
---|