1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | |
---|
10 | |
---|
11 | public class FysiikkaPeli1 : PhysicsGame |
---|
12 | { |
---|
13 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
14 | DoubleMeter pelaajienmaara; |
---|
15 | PhysicsObject Mikko; |
---|
16 | PhysicsObject Mikkokaveri; |
---|
17 | Image mikkokuva = LoadImage("Mikko3"); |
---|
18 | Image taustaKuva = LoadImage("ruoho4"); |
---|
19 | Image omenakuva = LoadImage("omena"); |
---|
20 | Image hamiskuva = LoadImage("Hamis"); |
---|
21 | Image SaMiKu = LoadImage("Sahkomies"); |
---|
22 | Image mikkokaveri = LoadImage("MikkoKaveri2"); |
---|
23 | SoundEffect Ai = LoadSoundEffect("Ai"); |
---|
24 | SoundEffect Nam = LoadSoundEffect("Nam"); |
---|
25 | SoundEffect HamisLahella = LoadSoundEffect("HamisLahella"); |
---|
26 | SoundEffect Kling = LoadSoundEffect("Kling"); |
---|
27 | SoundEffect HamisKuoli = LoadSoundEffect("HamisKuoli"); |
---|
28 | SoundEffect Havio = LoadSoundEffect("Haviov2"); |
---|
29 | Image Tahti = LoadImage("Tahti"); |
---|
30 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
31 | DoubleMeter elamalaskuri2; |
---|
32 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
33 | AssaultRifle pelaajan2Ase; |
---|
34 | EasyHighScore topLista = new EasyHighScore(); |
---|
35 | public override void Begin() |
---|
36 | { |
---|
37 | |
---|
38 | |
---|
39 | LuoPelaaja(); |
---|
40 | LuoKentta(); |
---|
41 | AsetaOhjaimet(); |
---|
42 | LuoPistelaskuri(); |
---|
43 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
44 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
45 | Level.Background.TileToLevel(); |
---|
46 | Camera.Follow(Mikko, Mikkokaveri); |
---|
47 | AddCollisionHandler(Mikko, "Omena", CollisionHandler.DestroyTarget); |
---|
48 | AddCollisionHandler(Mikko, "Parannus", CollisionHandler.DestroyTarget); |
---|
49 | AddCollisionHandler(Mikko, "Parannus", Lisaa5Pistetta); |
---|
50 | AddCollisionHandler(Mikko, "Parannus", ParannaAsetta); |
---|
51 | AddCollisionHandler(Mikko, "Omena", LisaaPiste); |
---|
52 | AddCollisionHandler(Mikko, "Omena", LisaaElamaa); |
---|
53 | AddCollisionHandler(Mikko, "Hamis", VahennaElamaa); |
---|
54 | |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | void LisaaPiste(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
58 | { |
---|
59 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
60 | Nam.Play(); |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | void Lisaa5Pistetta(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
64 | { |
---|
65 | pisteLaskuri.Value += 5; |
---|
66 | Kling.Play(); |
---|
67 | } |
---|
68 | |
---|
69 | void LuoPistelaskuri() |
---|
70 | { |
---|
71 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
72 | |
---|
73 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
74 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
75 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
76 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
77 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
78 | pisteNaytto.Title = "Pisteet"; |
---|
79 | |
---|
80 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
81 | Add(pisteNaytto); |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | void Vihukuoli() |
---|
85 | { |
---|
86 | pisteLaskuri.Value += 5; |
---|
87 | HamisKuoli.Play(); |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | |
---|
91 | void AsetaOhjaimet() |
---|
92 | { |
---|
93 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
94 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
95 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, PelaajaKavelee, "Pelaaja liikkuu", Mikko, 250.0); |
---|
96 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, PelaajaKavelee, "Pelaaja liikkuu taakse", Mikko, -250.0); |
---|
97 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, PysaytaPelaaja, null, Mikko); |
---|
98 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, PysaytaPelaaja, null, Mikko); |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, PysaytaPelaaja, null, Mikko); |
---|
100 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, PysaytaPelaaja, null, Mikko); |
---|
101 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, PysaytaPelaaja, null, Mikko); |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, PysaytaPelaaja, null, Mikko); |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, KaantyyOikealle, "Pelaaja kääntyy", Mikko); |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, KaantyyVasemmalle, "Pelaaja kääntyy", Mikko); |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, KaantyyVasemmalle2, "Pelaaja kääntyy vähän", Mikko); |
---|
106 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, KaantyyOikealle2, "Pelaaja kääntyy vähän", Mikko); |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, Ampuu, "Ampuu", pelaajan1Ase); |
---|
108 | Keyboard.Listen(Key.H, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Apu"); |
---|
109 | |
---|
110 | ControllerOne.Listen(Button.RightTrigger, ButtonState.Pressed, Ampuu, "Ampuu", pelaajan2Ase); |
---|
111 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.RightStick, 0.1, KuunteleeOikeaaTattia, "Kääntää pelaajaa", Mikkokaveri); |
---|
112 | ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, PelaajaKavelee, "LiikuttaaPelaajaa", Mikkokaveri, 250.0); |
---|
113 | ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, PelaajaKavelee, "LiikuttaaPelaajaa", Mikkokaveri, -250.0); |
---|
114 | ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, PysaytaPelaaja, "LiikuttaaPelaajaa", Mikkokaveri); |
---|
115 | ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, PysaytaPelaaja, "LiikuttaaPelaajaa", Mikkokaveri); |
---|
116 | } |
---|
117 | |
---|
118 | void KuunteleeOikeaaTattia(AnalogState tila, PhysicsObject pelaaja) |
---|
119 | { |
---|
120 | pelaaja.Angle = tila.StateVector.Angle; |
---|
121 | pelaaja.AngularVelocity = 0; |
---|
122 | } |
---|
123 | |
---|
124 | void PelaajaKavelee(PhysicsObject Mikko, double nopeus) |
---|
125 | { |
---|
126 | |
---|
127 | Vector pelaajanSuunta = Vector.FromLengthAndAngle(nopeus, Mikko.Angle); |
---|
128 | Mikko.Velocity = pelaajanSuunta; |
---|
129 | |
---|
130 | } |
---|
131 | void PysaytaPelaaja(PhysicsObject Mikko) |
---|
132 | { |
---|
133 | Vector nopeus = Vector.Zero; |
---|
134 | Mikko.Velocity = nopeus; |
---|
135 | Mikko.AngularVelocity = 0.0; |
---|
136 | |
---|
137 | } |
---|
138 | void KaantyyOikealle(PhysicsObject Mikko) |
---|
139 | { |
---|
140 | Mikko.AngularVelocity = -5.0; |
---|
141 | } |
---|
142 | void KaantyyVasemmalle(PhysicsObject Mikko) |
---|
143 | { |
---|
144 | Mikko.AngularVelocity = 5.0; |
---|
145 | } |
---|
146 | void Ampuu(AssaultRifle ase) |
---|
147 | { |
---|
148 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
149 | |
---|
150 | if (ammus != null) |
---|
151 | { |
---|
152 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
153 | ammus.Mass = 100; |
---|
154 | } |
---|
155 | } |
---|
156 | void KaantyyOikealle2(PhysicsObject Mikko) |
---|
157 | { |
---|
158 | Mikko.AngularVelocity = -1.0; |
---|
159 | } |
---|
160 | void KaantyyVasemmalle2(PhysicsObject Mikko) |
---|
161 | { |
---|
162 | Mikko.AngularVelocity = 1.0; |
---|
163 | } |
---|
164 | |
---|
165 | |
---|
166 | |
---|
167 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
168 | { |
---|
169 | ammus.Destroy(); |
---|
170 | |
---|
171 | if (kohde is Vihu) |
---|
172 | { |
---|
173 | Vihu hamis = kohde as Vihu; |
---|
174 | hamis.ElamaLaskuri.Value -= 1; |
---|
175 | } |
---|
176 | } |
---|
177 | void Hamislahella() |
---|
178 | { |
---|
179 | if (HamisLahella.IsPlaying == false) |
---|
180 | { HamisLahella.Play(); } |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | void LuoKentta() |
---|
184 | { |
---|
185 | Level.Width = 10000; |
---|
186 | Level.Height = 10000; |
---|
187 | |
---|
188 | |
---|
189 | for (int i = 0; i < 100; i++) |
---|
190 | { |
---|
191 | LuoOmena(); |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | |
---|
195 | for (int i = 0; i < 10; i++) |
---|
196 | { |
---|
197 | |
---|
198 | int luku = RandomGen.NextInt(-5000, 5000); |
---|
199 | int luku2 = RandomGen.NextInt(-5000, 5000); |
---|
200 | int luku3 = RandomGen.NextInt(3, 15); |
---|
201 | |
---|
202 | for (int j = 0; j < luku3; j++) |
---|
203 | LuoSaMi(luku, luku2); |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | |
---|
207 | for (int i = 0; i < 10; i++) |
---|
208 | { |
---|
209 | |
---|
210 | LuoHamis(); |
---|
211 | |
---|
212 | |
---|
213 | } |
---|
214 | for (int i = 0; i < 10; i++) |
---|
215 | { |
---|
216 | LuoParannus(); |
---|
217 | } |
---|
218 | Level.CreateBorders(); |
---|
219 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
220 | ajastin.Interval = 15; |
---|
221 | ajastin.Timeout += LisaaVihuja; |
---|
222 | ajastin.Start(); |
---|
223 | |
---|
224 | |
---|
225 | } |
---|
226 | void LisaaVihuja() |
---|
227 | { |
---|
228 | for (int i = 0; i < 1; i++) |
---|
229 | { |
---|
230 | LuoHamis(); |
---|
231 | } |
---|
232 | } |
---|
233 | |
---|
234 | |
---|
235 | |
---|
236 | void LuoOmena() |
---|
237 | { |
---|
238 | |
---|
239 | int luku = RandomGen.NextInt(-5000, 5000); |
---|
240 | int luku2 = RandomGen.NextInt(-5000, 5000); |
---|
241 | PhysicsObject Omena = new PhysicsObject(15, 15); |
---|
242 | Omena.Image = omenakuva; |
---|
243 | Omena.Tag = "Omena"; |
---|
244 | Omena.Shape = Shape.Circle; |
---|
245 | Omena.Color = Color.Red; |
---|
246 | Omena.X = luku; |
---|
247 | Omena.Y = luku2; |
---|
248 | Omena.Mass = 100000000000; |
---|
249 | Add(Omena); |
---|
250 | |
---|
251 | |
---|
252 | |
---|
253 | } |
---|
254 | |
---|
255 | |
---|
256 | void LuoSaMi(double x, double y) |
---|
257 | { |
---|
258 | |
---|
259 | |
---|
260 | int luku = RandomGen.NextInt(-500, 500); |
---|
261 | int luku2 = RandomGen.NextInt(-500, 500); |
---|
262 | PhysicsObject SaMi = new PhysicsObject(120, 100); |
---|
263 | SaMi.Image = SaMiKu; |
---|
264 | |
---|
265 | |
---|
266 | SaMi.X = x + luku; |
---|
267 | SaMi.Y = y + luku2; |
---|
268 | SaMi.Mass = 100000000000000000; |
---|
269 | Add(SaMi); |
---|
270 | |
---|
271 | } |
---|
272 | |
---|
273 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
274 | { |
---|
275 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(10); |
---|
276 | elamaLaskuri.MaxValue = 20; |
---|
277 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
278 | |
---|
279 | LuoElamaPalkki(Screen.Left + 150, Screen.Top - 20, elamaLaskuri); |
---|
280 | |
---|
281 | elamalaskuri2 = new DoubleMeter(10); |
---|
282 | elamalaskuri2.MaxValue = 20; |
---|
283 | elamalaskuri2.LowerLimit += delegate { ElamaLoppui(Mikkokaveri); }; |
---|
284 | |
---|
285 | LuoElamaPalkki(Screen.Right - 150, Screen.Top - 20, elamaLaskuri); |
---|
286 | } |
---|
287 | |
---|
288 | void LuoElamaPalkki(double x, double y, DoubleMeter seurattava) |
---|
289 | { |
---|
290 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
291 | elamaPalkki.X = x; |
---|
292 | elamaPalkki.Y = y; |
---|
293 | elamaPalkki.BindTo(seurattava); |
---|
294 | elamaPalkki.Color = Color.Transparent; |
---|
295 | elamaPalkki.BarColor = Color.Red; |
---|
296 | elamaPalkki.BorderColor = Color.Black; |
---|
297 | Add(elamaPalkki); |
---|
298 | } |
---|
299 | |
---|
300 | void LuoElamaLaskurivihkulle(Vihu vihu) |
---|
301 | { |
---|
302 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
303 | elamaPalkki.Y = 40; |
---|
304 | elamaPalkki.BindTo(vihu.ElamaLaskuri); |
---|
305 | elamaPalkki.Color = Color.Transparent; |
---|
306 | elamaPalkki.BarColor = Color.Blue; |
---|
307 | elamaPalkki.BorderColor = Color.Black; |
---|
308 | vihu.Add(elamaPalkki); |
---|
309 | } |
---|
310 | |
---|
311 | void ElamaLoppui(PhysicsObject kuollut) |
---|
312 | { |
---|
313 | |
---|
314 | } |
---|
315 | |
---|
316 | void TUHO() |
---|
317 | { |
---|
318 | Havio.Play(); |
---|
319 | Mikko.Destroy(); |
---|
320 | topLista.EnterAndShow(pisteLaskuri.Value); |
---|
321 | // topLista.HighScoreWindow.Closed += AloitaPeli; |
---|
322 | } |
---|
323 | void LisaaElamaa(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
324 | { |
---|
325 | elamaLaskuri.Value++; |
---|
326 | } |
---|
327 | void VahennaElamaa(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
328 | { |
---|
329 | elamaLaskuri.Value--; |
---|
330 | |
---|
331 | Ai.Play(); |
---|
332 | } |
---|
333 | void LuoHamis() |
---|
334 | { |
---|
335 | Vihu Hamis = new Vihu(30, 30); |
---|
336 | Hamis.Color = Color.Black; |
---|
337 | Hamis.Tag = "Hamis"; |
---|
338 | Hamis.ElamaLaskuri.LowerLimit += Vihukuoli; |
---|
339 | |
---|
340 | FollowerBrain aivot = new FollowerBrain("pelaaja"); |
---|
341 | Hamis.Brain = aivot; |
---|
342 | aivot.Speed = 100; |
---|
343 | aivot.Active = true; |
---|
344 | aivot.TargetClose += Hamislahella; |
---|
345 | aivot.DistanceClose = 1000; |
---|
346 | |
---|
347 | Hamis.Image = hamiskuva; |
---|
348 | Hamis.Mass = 0.00000000000000000001; |
---|
349 | |
---|
350 | int luku = RandomGen.NextInt(-5000, 5000); |
---|
351 | int luku2 = RandomGen.NextInt(-5000, 5000); |
---|
352 | Hamis.X = luku; |
---|
353 | Hamis.Y = luku2; |
---|
354 | Add(Hamis); |
---|
355 | |
---|
356 | LuoElamaLaskurivihkulle(Hamis); |
---|
357 | } |
---|
358 | void LuoParannus() |
---|
359 | { |
---|
360 | int luku = RandomGen.NextInt(-5000, 5000); |
---|
361 | int luku2 = RandomGen.NextInt(-5000, 5000); |
---|
362 | PhysicsObject Parannus = new PhysicsObject(20, 20); |
---|
363 | Parannus.Image = Tahti; |
---|
364 | Parannus.Tag = "Parannus"; |
---|
365 | //Parannus.Shape = Shape.Star; |
---|
366 | //Parannus.Color = Color.Yellow; |
---|
367 | Parannus.X = luku; |
---|
368 | Parannus.Y = luku2; |
---|
369 | Add(Parannus); |
---|
370 | } |
---|
371 | |
---|
372 | void LuoPelaaja() |
---|
373 | { |
---|
374 | Mikko = new PhysicsObject(70, 52.5); |
---|
375 | Mikko.Image = mikkokuva; |
---|
376 | |
---|
377 | Mikko.Tag = "pelaaja"; |
---|
378 | Add(Mikko); |
---|
379 | pelaajan1Ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
380 | // pelaajan1Ase. |
---|
381 | pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
382 | pelaajan1Ase.FireRate = 2; |
---|
383 | |
---|
384 | pelaajan1Ase.Power.DefaultValue = 300; |
---|
385 | Mikko.Add(pelaajan1Ase); |
---|
386 | pelaajan1Ase.Y = -10; |
---|
387 | pelaajan1Ase.IsVisible = false; |
---|
388 | LuoKaveri(); |
---|
389 | } |
---|
390 | void LuoKaveri() |
---|
391 | { |
---|
392 | Mikkokaveri = new PhysicsObject(70, 52.5); |
---|
393 | Mikkokaveri.Image = mikkokaveri; |
---|
394 | Mikkokaveri.X = -60; |
---|
395 | Mikkokaveri.Tag = "pelaaja"; |
---|
396 | |
---|
397 | pelaajan2Ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
398 | pelaajan2Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
399 | pelaajan2Ase.FireRate = 2; |
---|
400 | |
---|
401 | |
---|
402 | |
---|
403 | pelaajan2Ase.Power.DefaultValue = 300; |
---|
404 | Mikkokaveri.Add(pelaajan2Ase); |
---|
405 | pelaajan2Ase.Y = -10; |
---|
406 | pelaajan2Ase.IsVisible = false; |
---|
407 | |
---|
408 | Add(Mikkokaveri); |
---|
409 | } |
---|
410 | |
---|
411 | |
---|
412 | |
---|
413 | void ParannaAsetta(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
414 | { |
---|
415 | int luku = RandomGen.NextInt(1, 3); |
---|
416 | pelaajan1Ase.FireRate += luku; |
---|
417 | pelaajan1Ase.Power.Value += 10; |
---|
418 | pelaajan1Ase.Power.DefaultValue += 10; |
---|
419 | |
---|
420 | } |
---|
421 | |
---|
422 | |
---|
423 | void Randomgen() |
---|
424 | { |
---|
425 | // int luku = RandomGen.NextInt( 100 ); (pienempi kuin 100) |
---|
426 | //int luku = RandomGen.NextInt( 50, 1000 ); (väliltä 50-999) |
---|
427 | } |
---|
428 | |
---|
429 | |
---|
430 | } |
---|
431 | |
---|
432 | class Vihu : PhysicsObject |
---|
433 | { |
---|
434 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(5, 0, 5); |
---|
435 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
436 | |
---|
437 | public Vihu(double leveys, double korkeus) |
---|
438 | : base(leveys, korkeus) |
---|
439 | { |
---|
440 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
441 | |
---|
442 | } |
---|
443 | } |
---|