1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class hypelypeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | int kenttaNro = 1; |
---|
12 | const double nopeus = 366; |
---|
13 | const double hyppyNopeus = 860; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("herobrine"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("Timantti"); |
---|
20 | Image hiilikuvaKuva = LoadImage("hiili"); |
---|
21 | Image kivikuvakuva = LoadImage("kivi"); |
---|
22 | Image rautakuvakuva = LoadImage("rauta"); |
---|
23 | |
---|
24 | Image kultakuvakuva = LoadImage("kulta"); |
---|
25 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
26 | // IntMeter timanttiLaskuri; |
---|
27 | |
---|
28 | public override void Begin() |
---|
29 | { |
---|
30 | ClearAll(); |
---|
31 | LuoKentta("kentta" + kenttaNro); |
---|
32 | |
---|
33 | } |
---|
34 | |
---|
35 | void LuoKentta(string kenttaTiedosto) |
---|
36 | { |
---|
37 | MediaPlayer.Play("imbossible2"); |
---|
38 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
39 | IntMeter timanttiLaskuri = new IntMeter(0, 0, int.MaxValue); |
---|
40 | timanttiLaskuri.LowerLimit += delegate |
---|
41 | { |
---|
42 | kenttaNro++; |
---|
43 | SeuraavaKentta(); |
---|
44 | }; |
---|
45 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kenttaTiedosto); |
---|
46 | kentta.SetTileMethod('#', Lisaakivi); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTimantti, timanttiLaskuri); |
---|
48 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja, timanttiLaskuri); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('S', LisaaSeuraaja); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('%', Lisaamaali); |
---|
51 | kentta.Optimize('#'); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('h', Lisaahiili); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('r', Lisaarauta); |
---|
54 | // kentta.SetTileMethod('k', Lisaakulta); |
---|
55 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
56 | Level.CreateBorders(); |
---|
57 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.Black); |
---|
58 | |
---|
59 | |
---|
60 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
61 | |
---|
62 | LisaaNappaimet(); |
---|
63 | |
---|
64 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
65 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
66 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
67 | } |
---|
68 | |
---|
69 | |
---|
70 | void LisaaSeuraaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
71 | { |
---|
72 | PhysicsObject seuraaja = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
73 | seuraaja.Position = paikka; |
---|
74 | seuraaja.Image = LoadImage("Steve"); |
---|
75 | AddCollisionHandler(seuraaja, "pelaaja", SeuraajaSaaKiinni); |
---|
76 | FollowerBrain aivot = new FollowerBrain("pelaaja"); |
---|
77 | aivot.Speed = 250; |
---|
78 | seuraaja.Brain = aivot; |
---|
79 | Add(seuraaja); |
---|
80 | } |
---|
81 | |
---|
82 | void SeuraajaSaaKiinni(PhysicsObject seuraaja, PhysicsObject pelaaja) |
---|
83 | { |
---|
84 | pelaaja.Destroy(); |
---|
85 | Begin(); |
---|
86 | |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | |
---|
90 | |
---|
91 | void LisaaTimantti(Vector paikka, double leveys, double korkeus, IntMeter timanttiLaskuri) |
---|
92 | { |
---|
93 | PhysicsObject timantti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
94 | timantti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
95 | timantti.Position = paikka; |
---|
96 | timantti.Image = tahtiKuva; |
---|
97 | timantti.Tag = "timantti"; |
---|
98 | timanttiLaskuri.Value++; |
---|
99 | Add(timantti); |
---|
100 | } |
---|
101 | |
---|
102 | void Lisaahiili(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
103 | { |
---|
104 | PhysicsObject hiili = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
105 | hiili.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
106 | hiili.Position = paikka; |
---|
107 | hiili.Image = hiilikuvaKuva; |
---|
108 | hiili.Tag = "hiili"; |
---|
109 | Add(hiili); |
---|
110 | } |
---|
111 | void Lisaakivi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
112 | { |
---|
113 | PhysicsObject kivi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
114 | kivi.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
115 | kivi.TextureWrapSize = new Vector(kivi.Size.X / RUUDUN_KOKO / 2, kivi.Size.Y / RUUDUN_KOKO / 2); |
---|
116 | kivi.TextureFillsShape = true; |
---|
117 | kivi.Position = paikka; |
---|
118 | kivi.Image = kivikuvakuva; |
---|
119 | kivi.Tag = "kivi"; |
---|
120 | Add(kivi); |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | void Lisaarauta(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
124 | { |
---|
125 | PhysicsObject rauta = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
126 | rauta.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
127 | rauta.Position = paikka; |
---|
128 | rauta.Image = rautakuvakuva; |
---|
129 | rauta.Tag = "rauta"; |
---|
130 | Add(rauta); |
---|
131 | |
---|
132 | |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus, IntMeter timanttiLaskuri) |
---|
136 | { |
---|
137 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(1.2 * leveys, 1.2 * korkeus); |
---|
138 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
139 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
140 | pelaaja1.Tag = "pelaaja"; |
---|
141 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
142 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "timantti", TormaaTimantiin); |
---|
143 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "timantti", CollisionHandler.AddMeterValue(timanttiLaskuri, -1)); |
---|
144 | // AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", TormasiMaaliin); |
---|
145 | Add(pelaaja1); |
---|
146 | |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | void lisaakulta(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
150 | { |
---|
151 | PhysicsObject kulta = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
152 | kulta.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
153 | kulta.Position = paikka; |
---|
154 | kulta.Image = kultakuvakuva; |
---|
155 | kulta.Tag = "kulta"; |
---|
156 | Add(kulta); |
---|
157 | |
---|
158 | } |
---|
159 | void Lisaamaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
160 | { |
---|
161 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
162 | taso.Position = paikka; |
---|
163 | taso.Color = Color.Blue; |
---|
164 | Add(taso); |
---|
165 | taso.Tag = "maali"; |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | void LisaaNappaimet() |
---|
169 | { |
---|
170 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
171 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
172 | |
---|
173 | double hyppyNopeusKentassa = Math.Min(1, kenttaNro / 2) * hyppyNopeus; |
---|
174 | |
---|
175 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
176 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
177 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
178 | |
---|
179 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
180 | |
---|
181 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
182 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
183 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
184 | |
---|
185 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
189 | { |
---|
190 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
194 | { |
---|
195 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | void TormaaTimantiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
199 | { |
---|
200 | maaliAani.Play(); |
---|
201 | MessageDisplay.Add("mainasit timantin!"); |
---|
202 | tahti.Destroy(); |
---|
203 | } |
---|
204 | |
---|
205 | void SeuraavaKentta() |
---|
206 | { |
---|
207 | ClearAll(); |
---|
208 | |
---|
209 | if (kenttaNro == 1) LuoKentta("kentta1"); |
---|
210 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
211 | else if (kenttaNro == 3) LuoKentta("kentta3"); |
---|
212 | else if (kenttaNro > 3) Exit(); |
---|
213 | |
---|
214 | LisaaNappaimet(); |
---|
215 | |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | void TormasiMaaliin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
219 | { |
---|
220 | kenttaNro++; |
---|
221 | SeuraavaKentta(); |
---|
222 | |
---|
223 | } |
---|
224 | } |
---|
225 | |
---|
226 | |
---|
227 | |
---|