1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class magnetaa : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | bool peliPaalla; |
---|
12 | bool asd; |
---|
13 | |
---|
14 | Image punainenPaikallaan; |
---|
15 | Image sininenPaikallaan; |
---|
16 | Image sininenAmmus; |
---|
17 | Image punainenAmmus; |
---|
18 | |
---|
19 | IntMeter pelaaja1Elamat; |
---|
20 | IntMeter pelaaja2Elamat; |
---|
21 | |
---|
22 | Pelaaja pelaaja1; |
---|
23 | Pelaaja pelaaja2; |
---|
24 | |
---|
25 | PhysicsObject ylaraja; |
---|
26 | PhysicsObject alaraja; |
---|
27 | PhysicsObject oikearaja; |
---|
28 | PhysicsObject vasenraja; |
---|
29 | PhysicsObject asdin; |
---|
30 | |
---|
31 | List<Ammus> ammukset; |
---|
32 | |
---|
33 | Vector ylos = new Vector(0, 190); |
---|
34 | Vector alas = new Vector(0, -190); |
---|
35 | Vector oikea = new Vector(190, 0); |
---|
36 | Vector vasen = new Vector(-190, 0); |
---|
37 | |
---|
38 | public override void Begin() |
---|
39 | { |
---|
40 | peliPaalla = false; |
---|
41 | asd = false; |
---|
42 | |
---|
43 | Level.BackgroundColor=Color.Black; |
---|
44 | |
---|
45 | MultiSelectWindow alkuvalikko = new MultiSelectWindow("Magneta", "Aloita peli", "Poistu pelistä"); |
---|
46 | Add(alkuvalikko); |
---|
47 | |
---|
48 | alkuvalikko.BorderColor = Color.White; |
---|
49 | alkuvalikko.ActiveColor = Color.White; |
---|
50 | alkuvalikko.SelectionColor = Color.Silver; |
---|
51 | alkuvalikko.Color = Color.Gray; |
---|
52 | |
---|
53 | Label vihje = new Label(); |
---|
54 | vihje.Text = "+X- -Y- O = EasterEgg"; |
---|
55 | vihje.X = 200; |
---|
56 | vihje.Y = -300; |
---|
57 | vihje.TextColor = Color.Red; |
---|
58 | |
---|
59 | Add(vihje); |
---|
60 | |
---|
61 | alkuvalikko.AddItemHandler(0, valivaihe); |
---|
62 | alkuvalikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
63 | |
---|
64 | } |
---|
65 | |
---|
66 | public void valivaihe() |
---|
67 | { |
---|
68 | ClearGameObjects(); |
---|
69 | |
---|
70 | luoPeli(); |
---|
71 | } |
---|
72 | |
---|
73 | public void luoPeli() |
---|
74 | { |
---|
75 | peliPaalla = true; |
---|
76 | |
---|
77 | ammukset = new List<Ammus>(); |
---|
78 | |
---|
79 | alustaKuvat(); |
---|
80 | luoKentta(-300, 0, 300, 0, new Vector(0, 1), new Vector(0, 1)); |
---|
81 | asetaNappaimet(); |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | public void uudelleenkaynnistaPeli() |
---|
85 | { |
---|
86 | asd = false; |
---|
87 | asdin = null; |
---|
88 | ClearAll(); |
---|
89 | Begin(); |
---|
90 | } |
---|
91 | |
---|
92 | public void seuraavaPeli() |
---|
93 | { |
---|
94 | ClearGameObjects(); |
---|
95 | luoPeli(); |
---|
96 | } |
---|
97 | |
---|
98 | //pelikentän säätäminen alkaa |
---|
99 | |
---|
100 | public void luoKentta(double pelaaja1x, double pelaaja1y, double pelaaja2x, double pelaaja2y, Vector alkusuunta1, Vector alkusuunta2) { |
---|
101 | |
---|
102 | luoKentanOsat(); |
---|
103 | |
---|
104 | pelaaja1 = luoPelaaja(pelaaja1x, pelaaja1y, alkusuunta1, 1); |
---|
105 | pelaaja2 = luoPelaaja(pelaaja2x, pelaaja2y, alkusuunta2, 2); |
---|
106 | |
---|
107 | } |
---|
108 | |
---|
109 | public void luoKentanOsat() |
---|
110 | { |
---|
111 | Level.BackgroundColor = Color.Black; |
---|
112 | |
---|
113 | luoTausta(); |
---|
114 | luoKentanReunat(); |
---|
115 | luoLaskurit(); |
---|
116 | |
---|
117 | } |
---|
118 | |
---|
119 | public void luoKentanReunat() |
---|
120 | { |
---|
121 | alaraja = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
122 | alaraja.Color = Color.Charcoal; |
---|
123 | |
---|
124 | ylaraja = Level.CreateTopBorder(); |
---|
125 | ylaraja.Color = Color.Charcoal; |
---|
126 | |
---|
127 | oikearaja = Level.CreateRightBorder(); |
---|
128 | oikearaja.Color = Color.Charcoal; |
---|
129 | |
---|
130 | vasenraja = Level.CreateLeftBorder(); |
---|
131 | vasenraja.Color = Color.Charcoal; |
---|
132 | |
---|
133 | |
---|
134 | } |
---|
135 | |
---|
136 | public void luoTausta() |
---|
137 | { |
---|
138 | GameObject sivusuorakulmio1 = new GameObject(300, Screen.Height); |
---|
139 | sivusuorakulmio1.Color = Color.Charcoal; |
---|
140 | sivusuorakulmio1.X = -650; |
---|
141 | sivusuorakulmio1.Y = 0; |
---|
142 | |
---|
143 | GameObject sivusuorakulmio2 = new GameObject(300, Screen.Height); |
---|
144 | sivusuorakulmio2.Color = Color.Charcoal; |
---|
145 | sivusuorakulmio2.X = 650; |
---|
146 | sivusuorakulmio2.Y = 0; |
---|
147 | |
---|
148 | Add(sivusuorakulmio1); |
---|
149 | Add(sivusuorakulmio2); |
---|
150 | |
---|
151 | GameObject tasoOikea = new GameObject(300, Level.Height); |
---|
152 | tasoOikea.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
153 | tasoOikea.X =Level.Right-150; |
---|
154 | tasoOikea.Y = 0; |
---|
155 | tasoOikea.Color = Color.Silver; |
---|
156 | |
---|
157 | GameObject tasoVasen = new GameObject(300, Level.Height); |
---|
158 | tasoVasen.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
159 | tasoVasen.X = Level.Left+150; |
---|
160 | tasoVasen.Y = 0; |
---|
161 | tasoVasen.Color = Color.Silver; |
---|
162 | |
---|
163 | Add(tasoOikea,-3); |
---|
164 | Add(tasoVasen,-3); |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | public void luoLaskurit() |
---|
168 | { |
---|
169 | pelaaja1Elamat = new IntMeter(5); |
---|
170 | Label pistenaytto1 = new Label(); |
---|
171 | pistenaytto1.X = Screen.Left + 100; |
---|
172 | pistenaytto1.Y = Screen.Top - 130; |
---|
173 | pistenaytto1.Color = Color.Charcoal; |
---|
174 | pistenaytto1.TextColor = Color.White; |
---|
175 | |
---|
176 | pistenaytto1.BindTo(pelaaja1Elamat); |
---|
177 | |
---|
178 | pelaaja2Elamat = new IntMeter(5); |
---|
179 | Label pistenaytto2 = new Label(); |
---|
180 | pistenaytto2.X = Screen.Right - 100; |
---|
181 | pistenaytto2.Y = Screen.Top - 130; |
---|
182 | pistenaytto2.Color = Color.Charcoal; |
---|
183 | pistenaytto2.TextColor = Color.White; |
---|
184 | |
---|
185 | pistenaytto2.BindTo(pelaaja2Elamat); |
---|
186 | |
---|
187 | Add(pistenaytto1); |
---|
188 | Add(pistenaytto2); |
---|
189 | |
---|
190 | Label pelaajan1 = luoTekstillinenLabel(Color.White, "Pelaajan 1 elamat"); |
---|
191 | pelaajan1.X = Screen.Left + 110; |
---|
192 | pelaajan1.Y = Screen.Top - 100; |
---|
193 | |
---|
194 | Label pelaajan2 = luoTekstillinenLabel(Color.White, "Pelaajan 2 elamat"); |
---|
195 | pelaajan2.X = Screen.Right - 110; |
---|
196 | pelaajan2.Y = Screen.Top - 100; |
---|
197 | |
---|
198 | Add(pelaajan1); |
---|
199 | Add(pelaajan2); |
---|
200 | |
---|
201 | } |
---|
202 | |
---|
203 | public Label luoTekstillinenLabel(Color tekstinVari, String teksti) |
---|
204 | { |
---|
205 | Label tekstikentta = new Label(); |
---|
206 | tekstikentta.Text = teksti; |
---|
207 | tekstikentta.TextColor = tekstinVari; |
---|
208 | |
---|
209 | return tekstikentta; |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | public void alustaKuvat() |
---|
213 | { |
---|
214 | punainenAmmus = LoadImage("Panos_punainen"); |
---|
215 | |
---|
216 | sininenAmmus = LoadImage("Panos_sininen"); |
---|
217 | |
---|
218 | punainenPaikallaan = LoadImage("Peliukko_punainen_01"); |
---|
219 | sininenPaikallaan = LoadImage("Peliukko_sininen_1"); |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | public Pelaaja luoPelaaja(double x, double y, Vector alkusuunta, int numero) { |
---|
223 | |
---|
224 | Pelaaja pelaaja = new Pelaaja(x, y, alkusuunta, numero); |
---|
225 | pelaaja.Image = sininenPaikallaan; |
---|
226 | |
---|
227 | Add(pelaaja); |
---|
228 | |
---|
229 | return pelaaja; |
---|
230 | } |
---|
231 | |
---|
232 | //pelikentän säätö loppuu |
---|
233 | |
---|
234 | //Näppäimistön asetus |
---|
235 | |
---|
236 | public void asetaNappaimet() { |
---|
237 | |
---|
238 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja1, ylos); |
---|
239 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja1, Vector.Zero); |
---|
240 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja1, alas); |
---|
241 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja1, Vector.Zero); |
---|
242 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja1, vasen); |
---|
243 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja1, Vector.Zero); |
---|
244 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja1, oikea); |
---|
245 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja1, Vector.Zero); |
---|
246 | |
---|
247 | Keyboard.Listen(Key.C, ButtonState.Pressed, ammu, null, pelaaja1); |
---|
248 | Keyboard.Listen(Key.V, ButtonState.Pressed, vaihdaMagneettisuus, null, pelaaja1); |
---|
249 | Keyboard.Listen(Key.B, ButtonState.Pressed, luoTorni, null, pelaaja1); |
---|
250 | |
---|
251 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja2, ylos); |
---|
252 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja2, Vector.Zero); |
---|
253 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja2, alas); |
---|
254 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja2, Vector.Zero); |
---|
255 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja2, vasen); |
---|
256 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja2, Vector.Zero); |
---|
257 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja2, oikea); |
---|
258 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, asetaPelaajanSuuntaJaNopeus, null, pelaaja2, Vector.Zero); |
---|
259 | |
---|
260 | Keyboard.Listen(Key.Period, ButtonState.Pressed, ammu, null, pelaaja2); |
---|
261 | Keyboard.Listen(Key.Comma, ButtonState.Pressed, vaihdaMagneettisuus, null, pelaaja2); |
---|
262 | Keyboard.Listen(Key.M, ButtonState.Pressed, luoTorni, null, pelaaja2); |
---|
263 | |
---|
264 | Keyboard.Listen(Key.O, ButtonState.Pressed, asding, null); |
---|
265 | |
---|
266 | |
---|
267 | |
---|
268 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
269 | |
---|
270 | } |
---|
271 | |
---|
272 | //Näppäimistön asetus loppuu |
---|
273 | |
---|
274 | //Pelaajan ja ammuksen nopeuksien asettaminen |
---|
275 | |
---|
276 | public void asetaPelaajanSuuntaJaNopeus(Pelaaja pelaaja, Vector nopeus) |
---|
277 | { |
---|
278 | if (nopeus != Vector.Zero) |
---|
279 | { |
---|
280 | Vector apuyksikkovektori = new Vector(nopeus.X, nopeus.Y); |
---|
281 | apuyksikkovektori = apuyksikkovektori.Normalize(); |
---|
282 | |
---|
283 | pelaaja.Animation.Start(); |
---|
284 | |
---|
285 | pelaaja.Angle = apuyksikkovektori.Angle + Angle.FromDegrees(-90); |
---|
286 | |
---|
287 | maaritaPelaajanAmmuksenSuunta(apuyksikkovektori, pelaaja); |
---|
288 | } |
---|
289 | |
---|
290 | pelaaja.Velocity = nopeus; |
---|
291 | } |
---|
292 | |
---|
293 | public void maaritaPelaajanAmmuksenSuunta(Vector yksikkovektori, Pelaaja pelaaja) |
---|
294 | { |
---|
295 | if (yksikkovektori.X != 0 || yksikkovektori.Y != 0) |
---|
296 | { |
---|
297 | pelaaja.ammustenSuunta = yksikkovektori; |
---|
298 | } |
---|
299 | } |
---|
300 | |
---|
301 | //Pelaajan ja ammuksen nopeuden asetus loppuu |
---|
302 | |
---|
303 | //Ammuksen syntymä ja kuolema |
---|
304 | |
---|
305 | public void ammu(Pelaaja pelaaja) |
---|
306 | { |
---|
307 | double apuX=pelaaja.ammustenSuunta.X * 40; |
---|
308 | double apuY=pelaaja.ammustenSuunta.Y * 40; |
---|
309 | |
---|
310 | luoUusiAmmus(pelaaja.X+apuX, pelaaja.Y+apuY, pelaaja.magneetinVari, pelaaja.ammustenSuunta); |
---|
311 | } |
---|
312 | |
---|
313 | public void luoUusiAmmus(double x, double y, bool onkoMagneettinen, Vector suunta) |
---|
314 | { |
---|
315 | Ammus uusiAmmus = new Ammus(onkoMagneettinen, x, y); |
---|
316 | |
---|
317 | uusiAmmus.Velocity=suunta*250; |
---|
318 | uusiAmmus.X = x; |
---|
319 | uusiAmmus.Y = y; |
---|
320 | uusiAmmus.Angle += Angle.FromDegrees(-90); |
---|
321 | if (uusiAmmus.Magneettisuus) |
---|
322 | { |
---|
323 | uusiAmmus.Image = punainenAmmus; |
---|
324 | } |
---|
325 | else |
---|
326 | { |
---|
327 | uusiAmmus.Image = sininenAmmus; |
---|
328 | } |
---|
329 | |
---|
330 | AddCollisionHandler(uusiAmmus, osumaAmmuksella); |
---|
331 | |
---|
332 | Add(uusiAmmus); |
---|
333 | |
---|
334 | ammukset.Add(uusiAmmus); |
---|
335 | |
---|
336 | } |
---|
337 | |
---|
338 | public void osumaAmmuksella(PhysicsObject ammus, PhysicsObject osuja) |
---|
339 | { |
---|
340 | Ammus ammus2 = (Ammus) ammus; |
---|
341 | |
---|
342 | for(int i=0;i<ammukset.Count;i++){ |
---|
343 | if (ammukset[i] == osuja) |
---|
344 | { |
---|
345 | osuja.Destroy(); |
---|
346 | Add(luoRajahdys(ammus.X, ammus.Y, 30)); |
---|
347 | Add(luoRajahdys(osuja.X, osuja.Y, 30)); |
---|
348 | ammus.Destroy(); |
---|
349 | |
---|
350 | Ammus osuja2 = (Ammus)osuja; |
---|
351 | ammukset.Remove(ammus2); |
---|
352 | ammukset.Remove(osuja2); |
---|
353 | |
---|
354 | return; |
---|
355 | } |
---|
356 | } |
---|
357 | |
---|
358 | if (osuja == pelaaja2 || osuja == pelaaja1) { |
---|
359 | |
---|
360 | Pelaaja pelaaja = (Pelaaja)osuja; |
---|
361 | |
---|
362 | if (pelaaja == pelaaja1) |
---|
363 | { |
---|
364 | pelaaja1Elamat.Value -= 1; |
---|
365 | if (pelaaja1Elamat < 1) |
---|
366 | { |
---|
367 | pelinLoppu(pelaaja); |
---|
368 | } |
---|
369 | } |
---|
370 | if(pelaaja == pelaaja2) |
---|
371 | { |
---|
372 | pelaaja2Elamat.Value -= 1; |
---|
373 | if (pelaaja2Elamat < 1) |
---|
374 | { |
---|
375 | pelinLoppu(pelaaja); |
---|
376 | } |
---|
377 | } |
---|
378 | |
---|
379 | |
---|
380 | ammus.Destroy(); |
---|
381 | Add(luoRajahdys(ammus.X, ammus.Y, 30)); |
---|
382 | ammukset.Remove(ammus2); |
---|
383 | |
---|
384 | return; |
---|
385 | |
---|
386 | } |
---|
387 | |
---|
388 | if (osuukoReunaan(ammus2,osuja)) |
---|
389 | { |
---|
390 | return; |
---|
391 | } |
---|
392 | |
---|
393 | for (int i = 0; i < pelaaja1.tornit.Count; i++) |
---|
394 | { |
---|
395 | if (pelaaja1.tornit[i] == osuja) |
---|
396 | { |
---|
397 | ammus.Destroy(); |
---|
398 | Add(luoRajahdys(ammus.X, ammus.Y, 30)); |
---|
399 | |
---|
400 | ammukset.Remove(ammus2); |
---|
401 | |
---|
402 | pelaaja1.tornit[i].elamat.Value -= 1; |
---|
403 | |
---|
404 | if (pelaaja1.tornit[i].elamat <= 0) |
---|
405 | { |
---|
406 | osuja.Destroy(); |
---|
407 | Add(luoRajahdys(pelaaja1.tornit[i].X, pelaaja1.tornit[i].Y, 60)); |
---|
408 | pelaaja1.tornit.Remove(pelaaja1.tornit[i]); |
---|
409 | } |
---|
410 | |
---|
411 | return; |
---|
412 | } |
---|
413 | } |
---|
414 | |
---|
415 | for (int i = 0; i < pelaaja2.tornit.Count; i++) |
---|
416 | { |
---|
417 | if (pelaaja2.tornit[i] == osuja) |
---|
418 | { |
---|
419 | ammus.Destroy(); |
---|
420 | |
---|
421 | Add(luoRajahdys(ammus.X, ammus.Y, 30)); |
---|
422 | |
---|
423 | ammukset.Remove(ammus2); |
---|
424 | |
---|
425 | pelaaja2.tornit[i].elamat.Value -= 1; |
---|
426 | |
---|
427 | if (pelaaja2.tornit[i].elamat <= 0) |
---|
428 | { |
---|
429 | Add(luoRajahdys(pelaaja2.tornit[i].X, pelaaja2.tornit[i].Y, 60)); |
---|
430 | |
---|
431 | osuja.Destroy(); |
---|
432 | pelaaja2.tornit.Remove(pelaaja2.tornit[i]); |
---|
433 | } |
---|
434 | |
---|
435 | return; |
---|
436 | } |
---|
437 | } |
---|
438 | |
---|
439 | if (osuja == asdin) |
---|
440 | { |
---|
441 | for (int i = 0; i < 10; i++) |
---|
442 | { |
---|
443 | bool randomtrue = RandomGen.NextBool(); |
---|
444 | double randomX = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
445 | double randomY = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top); |
---|
446 | Vector vektori = RandomGen.NextVector(0,0); |
---|
447 | |
---|
448 | luoUusiAmmus(randomX, randomY, randomtrue, vektori); |
---|
449 | } |
---|
450 | } |
---|
451 | |
---|
452 | |
---|
453 | } |
---|
454 | |
---|
455 | public Explosion luoRajahdys(double x, double y, double sade) |
---|
456 | { |
---|
457 | Explosion rajahdys = new Explosion(sade); |
---|
458 | rajahdys.X = x; |
---|
459 | rajahdys.Y = y; |
---|
460 | rajahdys.Force = 0; |
---|
461 | |
---|
462 | return rajahdys; |
---|
463 | } |
---|
464 | |
---|
465 | public bool osuukoReunaan(Ammus ammus, PhysicsObject osuja) |
---|
466 | { |
---|
467 | |
---|
468 | if (osuja == ylaraja) |
---|
469 | { |
---|
470 | ammus.Y = -ammus.Y + 11; |
---|
471 | Vector nopeus = ammus.Velocity; |
---|
472 | Timer.SingleShot(0.01, delegate { ammus.Velocity = nopeus; }); |
---|
473 | |
---|
474 | return true; |
---|
475 | |
---|
476 | } |
---|
477 | |
---|
478 | if (osuja == alaraja) |
---|
479 | { |
---|
480 | ammus.Y = -ammus.Y - 11; |
---|
481 | Vector nopeus = ammus.Velocity; |
---|
482 | Timer.SingleShot(0.01, delegate { ammus.Velocity = nopeus; }); |
---|
483 | |
---|
484 | return true; |
---|
485 | } |
---|
486 | |
---|
487 | if (osuja == oikearaja) |
---|
488 | { |
---|
489 | ammus.Destroy(); |
---|
490 | ammukset.Remove(ammus); |
---|
491 | |
---|
492 | return true; |
---|
493 | |
---|
494 | } |
---|
495 | |
---|
496 | if (osuja == vasenraja) |
---|
497 | { |
---|
498 | ammus.Destroy(); |
---|
499 | ammukset.Remove(ammus); |
---|
500 | |
---|
501 | return true; |
---|
502 | } |
---|
503 | |
---|
504 | return false; |
---|
505 | } |
---|
506 | |
---|
507 | //Ammuksen käsittely loppuu |
---|
508 | |
---|
509 | //Magneettisuuden vaihto alkaa |
---|
510 | |
---|
511 | public void vaihdaMagneettisuus(Pelaaja pelaaja) |
---|
512 | { |
---|
513 | if (pelaaja.magneetinVari) |
---|
514 | { |
---|
515 | pelaaja.magneetinVari = false; |
---|
516 | pelaaja.Image = LoadImage("Peliukko_sininen_1"); |
---|
517 | } |
---|
518 | else |
---|
519 | { |
---|
520 | pelaaja.magneetinVari = true; |
---|
521 | pelaaja.Image = LoadImage("Peliukko_punainen_01"); |
---|
522 | } |
---|
523 | |
---|
524 | |
---|
525 | } |
---|
526 | |
---|
527 | //Magneettisuuden vaihto loppuu |
---|
528 | |
---|
529 | //Tornilogiikka alkaa |
---|
530 | |
---|
531 | public void luoTorni(PhysicsObject pelaaja) |
---|
532 | { |
---|
533 | if (pelaaja == pelaaja1) |
---|
534 | { |
---|
535 | if (pelaaja1.tornit.Count < 5) |
---|
536 | { |
---|
537 | Add(pelaaja1.lisaaMagneettitorni()); |
---|
538 | } |
---|
539 | } |
---|
540 | else |
---|
541 | { |
---|
542 | if (pelaaja2.tornit.Count < 5) |
---|
543 | { |
---|
544 | Add(pelaaja2.lisaaMagneettitorni()); |
---|
545 | } |
---|
546 | } |
---|
547 | } |
---|
548 | |
---|
549 | //Tornilogiikka loppuu |
---|
550 | |
---|
551 | //Peli päivitys alkaa |
---|
552 | |
---|
553 | protected override void Update(Time time) |
---|
554 | { |
---|
555 | base.Update(time); |
---|
556 | if (peliPaalla) |
---|
557 | { |
---|
558 | tarkistaMagneetit(); |
---|
559 | pelaajienTarkistus(); |
---|
560 | } |
---|
561 | |
---|
562 | } |
---|
563 | |
---|
564 | public void tarkistaMagneetit() |
---|
565 | { |
---|
566 | |
---|
567 | for (int i = 0; i < ammukset.Count-1; i++) |
---|
568 | { |
---|
569 | for (int j = 1 + i; j < ammukset.Count; j++) |
---|
570 | { |
---|
571 | Vector voima = luoMagneettivektori(ammukset[i], ammukset[j]); |
---|
572 | Vector vastavoima = voima * -1; |
---|
573 | |
---|
574 | ammukset[i].Velocity = ammukset[i].Velocity + voima; |
---|
575 | ammukset[j].Velocity = ammukset[j].Velocity + vastavoima; |
---|
576 | |
---|
577 | ammukset[i].Angle = ammukset[i].Velocity.Angle + Angle.FromDegrees(-90); |
---|
578 | ammukset[j].Angle = ammukset[j].Velocity.Angle + Angle.FromDegrees(-90); |
---|
579 | } |
---|
580 | } |
---|
581 | |
---|
582 | for (int i = 0; i < pelaaja1.tornit.Count; i++) |
---|
583 | { |
---|
584 | for (int j = 0; j < ammukset.Count; j++) |
---|
585 | { |
---|
586 | Ammus ammus = ammukset[j]; |
---|
587 | |
---|
588 | Vector voima = luoMagneettivektori(ammukset[j],pelaaja1.tornit[i]); |
---|
589 | |
---|
590 | ammus.Velocity = ammus.Velocity + voima; |
---|
591 | } |
---|
592 | } |
---|
593 | |
---|
594 | for (int i = 0; i < pelaaja2.tornit.Count; i++) |
---|
595 | { |
---|
596 | for (int j = 0; j < ammukset.Count; j++) |
---|
597 | { |
---|
598 | Vector voima = luoMagneettivektori(ammukset[j], pelaaja2.tornit[i]); |
---|
599 | |
---|
600 | ammukset[j].Velocity = ammukset[j].Velocity + voima; |
---|
601 | } |
---|
602 | } |
---|
603 | } |
---|
604 | |
---|
605 | public Vector luoMagneettivektori(Magneettisuus kohde1, Magneettisuus kohde2) |
---|
606 | { |
---|
607 | Vector palautettava = new Vector(kohde1.GetX()-kohde2.GetX(), kohde1.GetY()-kohde2.GetY()); |
---|
608 | palautettava=palautettava.Normalize(); |
---|
609 | |
---|
610 | double etaisyys = Math.Sqrt((kohde1.GetX() - kohde2.GetX())*(kohde1.GetX() - kohde2.GetX())+(kohde1.GetY() - kohde2.GetY())*(kohde1.GetY() - kohde2.GetY())); |
---|
611 | |
---|
612 | palautettava = (palautettava * kohde1.MagneetinVahvuus*kohde2.MagneetinVahvuus) / (etaisyys*etaisyys); |
---|
613 | |
---|
614 | if (!((kohde1.Magneettisuus && kohde2.Magneettisuus) || (!kohde1.Magneettisuus && !kohde2.Magneettisuus))) |
---|
615 | { |
---|
616 | palautettava = palautettava * -1; |
---|
617 | } |
---|
618 | |
---|
619 | return palautettava; |
---|
620 | } |
---|
621 | |
---|
622 | public void pelaajienTarkistus() |
---|
623 | { |
---|
624 | tarkistaPelaaja(pelaaja2); |
---|
625 | tarkistaPelaaja(pelaaja1); |
---|
626 | } |
---|
627 | |
---|
628 | public void tarkistaPelaaja(Pelaaja pelaaja) |
---|
629 | { |
---|
630 | if (pelaaja.X < Level.Left + 25) |
---|
631 | { |
---|
632 | pelaaja.X = Level.Left + 25; |
---|
633 | asetaPelaajanSuuntaJaNopeus(pelaaja, Vector.Zero); |
---|
634 | } |
---|
635 | else if(pelaaja.X>Level.Right - 25) |
---|
636 | { |
---|
637 | pelaaja.X = Level.Right - 25; |
---|
638 | asetaPelaajanSuuntaJaNopeus(pelaaja, Vector.Zero); |
---|
639 | } |
---|
640 | |
---|
641 | if (pelaaja.Y > Level.Top - 25) |
---|
642 | { |
---|
643 | pelaaja.Y = Level.Top - 25; |
---|
644 | asetaPelaajanSuuntaJaNopeus(pelaaja, Vector.Zero); |
---|
645 | } |
---|
646 | else if (pelaaja.Y < Level.Bottom + 25) |
---|
647 | { |
---|
648 | pelaaja.Y = Level.Bottom + 25; |
---|
649 | asetaPelaajanSuuntaJaNopeus(pelaaja, Vector.Zero); |
---|
650 | } |
---|
651 | |
---|
652 | if (pelaaja.X < 225 && pelaaja.X > -225) |
---|
653 | { |
---|
654 | if (pelaaja.X < 0) |
---|
655 | { |
---|
656 | pelaaja.X = -225; |
---|
657 | asetaPelaajanSuuntaJaNopeus(pelaaja, Vector.Zero); |
---|
658 | } |
---|
659 | else |
---|
660 | { |
---|
661 | pelaaja.X = 225; |
---|
662 | asetaPelaajanSuuntaJaNopeus(pelaaja, Vector.Zero); |
---|
663 | } |
---|
664 | } |
---|
665 | |
---|
666 | if (pelaaja.Y < -350 && pelaaja.X > 400 || pelaaja.X < -400) |
---|
667 | { |
---|
668 | asd = true; |
---|
669 | } |
---|
670 | } |
---|
671 | |
---|
672 | public void asding() |
---|
673 | { |
---|
674 | if (asd&&asdin==null&&(pelaaja1.Y<-350||pelaaja2.Y<-350)) |
---|
675 | { |
---|
676 | PhysicsObject asding = new PhysicsObject(100, 100); |
---|
677 | asding.Velocity = pelaaja1.Velocity; |
---|
678 | asding.Image = LoadImage("Peliukko(variton)_1"); |
---|
679 | Add(asding); |
---|
680 | |
---|
681 | this.asdin = asding; |
---|
682 | } |
---|
683 | } |
---|
684 | |
---|
685 | //Päivitys loppuu |
---|
686 | |
---|
687 | //Pelin lopetus |
---|
688 | |
---|
689 | public void pelinLoppu(Pelaaja pelaaja) |
---|
690 | { |
---|
691 | |
---|
692 | Pelaaja ilmoitettava; |
---|
693 | |
---|
694 | if(pelaaja==pelaaja1) |
---|
695 | { |
---|
696 | ilmoitettava=pelaaja2; |
---|
697 | } |
---|
698 | else |
---|
699 | { |
---|
700 | ilmoitettava=pelaaja1; |
---|
701 | } |
---|
702 | |
---|
703 | ClearAll(); |
---|
704 | |
---|
705 | Level.BackgroundColor = Color.Blue; |
---|
706 | |
---|
707 | Label voittajanilmoitus = luoTekstillinenLabel(Color.White,"Pelaaja "+ilmoitettava.pelaajanNumero+" voitti pelin!"); |
---|
708 | voittajanilmoitus.X = 0; |
---|
709 | voittajanilmoitus.Y = 0; |
---|
710 | |
---|
711 | Add(voittajanilmoitus); |
---|
712 | |
---|
713 | Timer.SingleShot(2, delegate { uudelleenkaynnistaPeli(); }); |
---|
714 | |
---|
715 | |
---|
716 | } |
---|
717 | |
---|
718 | } |
---|
719 | |
---|
720 | public interface Magneettisuus |
---|
721 | { |
---|
722 | bool Magneettisuus { get; } |
---|
723 | double MagneetinVahvuus { get; } |
---|
724 | double GetX(); |
---|
725 | double GetY(); |
---|
726 | } |
---|
727 | |
---|
728 | public class Ammus : PhysicsObject, Magneettisuus |
---|
729 | { |
---|
730 | |
---|
731 | private bool magneettisuus; |
---|
732 | public bool Magneettisuus { get { return magneettisuus; } } |
---|
733 | |
---|
734 | private double magneetinVahvuus; |
---|
735 | public double MagneetinVahvuus { get { return magneetinVahvuus; } } |
---|
736 | |
---|
737 | public Ammus(bool magneettisuus, double x, double y) |
---|
738 | :base(20,20) |
---|
739 | { |
---|
740 | this.magneettisuus = magneettisuus; |
---|
741 | this.magneetinVahvuus = 200; |
---|
742 | |
---|
743 | if (magneettisuus == true) |
---|
744 | { |
---|
745 | base.Color = Color.Red; |
---|
746 | } |
---|
747 | else |
---|
748 | { |
---|
749 | base.Color = Color.Blue; |
---|
750 | } |
---|
751 | |
---|
752 | base.Shape = Shape.Circle; |
---|
753 | base.X = x; |
---|
754 | base.Y = y; |
---|
755 | |
---|
756 | } |
---|
757 | |
---|
758 | public double GetY() |
---|
759 | { |
---|
760 | return base.Y; |
---|
761 | } |
---|
762 | |
---|
763 | public double GetX() |
---|
764 | { |
---|
765 | return base.X; |
---|
766 | } |
---|
767 | } |
---|
768 | |
---|
769 | public class Magneettitorni:PhysicsObject, Magneettisuus |
---|
770 | { |
---|
771 | public IntMeter elamat; |
---|
772 | |
---|
773 | private bool magneettisuus; |
---|
774 | public bool Magneettisuus{get{return magneettisuus;}} |
---|
775 | |
---|
776 | private double magneetinVahvuus; |
---|
777 | public double MagneetinVahvuus{get{return magneetinVahvuus;}} |
---|
778 | |
---|
779 | public Magneettitorni(bool magneettisuus, double x, double y) |
---|
780 | :base(30,30) |
---|
781 | { |
---|
782 | this.magneettisuus = magneettisuus; |
---|
783 | this.magneetinVahvuus = 300; |
---|
784 | |
---|
785 | base.IgnoresPhysicsLogics = true; |
---|
786 | base.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
787 | base.Shape = Shape.Circle; |
---|
788 | base.X = x; |
---|
789 | base.Y = y; |
---|
790 | |
---|
791 | if (magneettisuus) |
---|
792 | { |
---|
793 | base.Color = Color.Red; |
---|
794 | } |
---|
795 | else |
---|
796 | { |
---|
797 | base.Color = Color.Blue; |
---|
798 | } |
---|
799 | |
---|
800 | elamat = new IntMeter(3); |
---|
801 | } |
---|
802 | |
---|
803 | public double GetX() |
---|
804 | { |
---|
805 | return base.X; |
---|
806 | } |
---|
807 | |
---|
808 | public double GetY() |
---|
809 | { |
---|
810 | return base.Y; |
---|
811 | } |
---|
812 | |
---|
813 | } |
---|
814 | |
---|
815 | public class Pelaaja : PhysicsObject |
---|
816 | { |
---|
817 | public bool magneetinVari; |
---|
818 | public Vector ammustenSuunta; |
---|
819 | public int pelaajanNumero; |
---|
820 | |
---|
821 | public List<Magneettitorni> tornit; |
---|
822 | |
---|
823 | public Pelaaja(double x, double y, Vector ammustenSuunta, int pelaaja) |
---|
824 | :base(50,50) |
---|
825 | { |
---|
826 | magneetinVari = false; |
---|
827 | this.ammustenSuunta = ammustenSuunta; |
---|
828 | pelaajanNumero = pelaaja; |
---|
829 | |
---|
830 | tornit = new List<Magneettitorni>(); |
---|
831 | |
---|
832 | base.X = x; |
---|
833 | base.Y = y; |
---|
834 | base.Color = Color.White; |
---|
835 | base.Shape = Shape.Circle; |
---|
836 | base.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
837 | base.IgnoresPhysicsLogics = true; |
---|
838 | } |
---|
839 | |
---|
840 | public Magneettitorni lisaaMagneettitorni() |
---|
841 | { |
---|
842 | Magneettitorni torni = new Magneettitorni(magneetinVari, base.X, base.Y); |
---|
843 | |
---|
844 | tornit.Add(torni); |
---|
845 | |
---|
846 | return torni; |
---|
847 | } |
---|
848 | } |
---|