1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 100; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 350; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 20; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | Image VihollisenKuva = LoadImage("vihollinen"); |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("pelaaja1"); |
---|
18 | Image lahjaKuva = LoadImage("lahja"); |
---|
19 | Image teleportKuva = LoadImage("teleport"); |
---|
20 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
21 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
22 | |
---|
23 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
24 | |
---|
25 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
26 | |
---|
27 | //MediaPlayer.PlayFromFile("Xilent-Boss Wave (offical video).mp3"); |
---|
28 | int kenttaNro = 1; |
---|
29 | //private Brain satunnaisAivot; |
---|
30 | |
---|
31 | public override void Begin() |
---|
32 | { |
---|
33 | SeuraavaKentta(); |
---|
34 | |
---|
35 | } |
---|
36 | |
---|
37 | void SeuraavaKentta() |
---|
38 | { |
---|
39 | ClearAll(); |
---|
40 | |
---|
41 | if (kenttaNro == 1) LuoKentta("kentta1"); |
---|
42 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
43 | else if (kenttaNro > 2) Exit(); |
---|
44 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
45 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
46 | LisaaNappaimet(); |
---|
47 | |
---|
48 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
49 | Camera.ZoomFactor = 4.8; |
---|
50 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
51 | } |
---|
52 | void TormasiTeleporttiin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject teleport) |
---|
53 | { |
---|
54 | kenttaNro++; |
---|
55 | SeuraavaKentta(); |
---|
56 | } |
---|
57 | void TormasiMaali(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
58 | { |
---|
59 | Exit(); |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | void LuoKentta(string kenttaTiedosto) |
---|
63 | { |
---|
64 | |
---|
65 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kenttaTiedosto); |
---|
66 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
67 | kentta.SetTileMethod('L', LisaaLahja); |
---|
68 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVihollinen); |
---|
69 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
70 | kentta.SetTileMethod('T', LisaaTeleport); |
---|
71 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
72 | Level.CreateBorders(); |
---|
73 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.Gray); |
---|
74 | LuoPistelaskuri(); |
---|
75 | |
---|
76 | |
---|
77 | } |
---|
78 | |
---|
79 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
80 | { |
---|
81 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
82 | taso.Position = paikka; |
---|
83 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
84 | Add(taso); |
---|
85 | } |
---|
86 | |
---|
87 | void LisaaLahja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
88 | { |
---|
89 | PhysicsObject lahja = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
90 | lahja.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
91 | lahja.Position = paikka; |
---|
92 | lahja.Image = lahjaKuva; |
---|
93 | lahja.Tag = "lahja"; |
---|
94 | |
---|
95 | |
---|
96 | Add(lahja); |
---|
97 | |
---|
98 | |
---|
99 | } |
---|
100 | void LisaaTeleport(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
101 | { |
---|
102 | |
---|
103 | PhysicsObject teleport = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
104 | teleport.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
105 | teleport.Position = paikka; |
---|
106 | teleport.Image = teleportKuva; |
---|
107 | teleport.Tag = "teleport"; |
---|
108 | AddCollisionHandler(pelaaja1, teleport, TormasiTeleporttiin); |
---|
109 | Add(teleport); |
---|
110 | } |
---|
111 | |
---|
112 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
113 | { |
---|
114 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
115 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
116 | pelaaja1.Mass = 2.0; |
---|
117 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
118 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "lahja", TormaaLahjaan); |
---|
119 | |
---|
120 | pelaajan1Ase = new AssaultRifle(5, 5); |
---|
121 | pelaajan1Ase.Ammo.Value = 100000; |
---|
122 | pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
123 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", tormaus); |
---|
124 | pelaaja1.Weapon = pelaajan1Ase; |
---|
125 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
126 | Mouse.ListenMovement(0.1, Tahtaa, "Tähtää aseella"); |
---|
127 | pelaajan1Ase.FireRate = 2; |
---|
128 | pelaajan1Ase.Angle += Angle.FromDegrees(0); |
---|
129 | |
---|
130 | Add(pelaaja1); |
---|
131 | |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
135 | { |
---|
136 | Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.Weapon.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
137 | pelaaja1.Weapon.Angle = suunta.Angle; |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void LuoPistelaskuri() |
---|
141 | { |
---|
142 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
143 | pisteLaskuri.Changed += pisteetKasvoi; |
---|
144 | pisteLaskuri.AddTrigger(10, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 2.5; }); |
---|
145 | pisteLaskuri.AddTrigger(20, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 4; }); |
---|
146 | pisteLaskuri.AddTrigger(30, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 6; }); |
---|
147 | pisteLaskuri.AddTrigger(40, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 8; }); |
---|
148 | pisteLaskuri.AddTrigger(50, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 10; }); |
---|
149 | pisteLaskuri.AddTrigger(60, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 12; }); |
---|
150 | pisteLaskuri.AddTrigger(70, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 14; }); |
---|
151 | pisteLaskuri.AddTrigger(80, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 16; }); |
---|
152 | pisteLaskuri.AddTrigger(90, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 18; }); |
---|
153 | pisteLaskuri.AddTrigger(100, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 20; }); |
---|
154 | pisteLaskuri.AddTrigger(120, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 200; }); |
---|
155 | pisteLaskuri.AddTrigger(180, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 600; }); |
---|
156 | pisteLaskuri.AddTrigger(300, TriggerDirection.Up, delegate() { pelaaja1.Weapon.FireRate = 1000; }); |
---|
157 | |
---|
158 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
159 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
160 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
161 | pisteNaytto.TextColor = Color.Yellow; |
---|
162 | pisteNaytto.Color = Color.Black; |
---|
163 | |
---|
164 | |
---|
165 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
166 | Add(pisteNaytto); |
---|
167 | |
---|
168 | } |
---|
169 | |
---|
170 | void pisteetKasvoi(int oldValue, int newValue) |
---|
171 | { |
---|
172 | |
---|
173 | } |
---|
174 | |
---|
175 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
176 | { |
---|
177 | if (kohde.Tag == "vihu") |
---|
178 | { |
---|
179 | Vihollinen vihu = (Vihollinen)kohde; |
---|
180 | vihu.Elamat.Value += -5; |
---|
181 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
182 | } |
---|
183 | ammus.Destroy(); |
---|
184 | } |
---|
185 | |
---|
186 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
187 | { |
---|
188 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
189 | |
---|
190 | if (ammus != null) |
---|
191 | { |
---|
192 | ammus.Size *= 0.4; |
---|
193 | ammus.Tag = "ammus"; |
---|
194 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
195 | } |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | |
---|
199 | void LisaaNappaimet() |
---|
200 | { |
---|
201 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
202 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
203 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
204 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
205 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
206 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
207 | |
---|
208 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
209 | |
---|
210 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
211 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
212 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
213 | |
---|
214 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
215 | } |
---|
216 | |
---|
217 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
218 | { |
---|
219 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
223 | { |
---|
224 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
225 | } |
---|
226 | |
---|
227 | void TormaaLahjaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Lahja) |
---|
228 | { |
---|
229 | maaliAani.Play(); |
---|
230 | MessageDisplay.Add("löysit lahjan!"); |
---|
231 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
232 | Lahja.Destroy(); |
---|
233 | } |
---|
234 | |
---|
235 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
236 | { |
---|
237 | Vihollinen vihollinen = new Vihollinen(28, 28); |
---|
238 | |
---|
239 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
240 | vihollinen.Mass = 20; |
---|
241 | vihollinen.Image = VihollisenKuva; |
---|
242 | vihollinen.Tag = "vihu"; |
---|
243 | |
---|
244 | RandomMoverBrain satunnaisAivot = new RandomMoverBrain(); |
---|
245 | satunnaisAivot.ChangeMovementSeconds = 3; |
---|
246 | satunnaisAivot.WanderRadius = 100; |
---|
247 | satunnaisAivot.WanderPosition = new Vector(100, 100); |
---|
248 | vihollinen.Brain = satunnaisAivot; |
---|
249 | |
---|
250 | |
---|
251 | Add(vihollinen); |
---|
252 | |
---|
253 | |
---|
254 | } |
---|
255 | |
---|
256 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
257 | { |
---|
258 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(100, 0, 100); |
---|
259 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
260 | |
---|
261 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
262 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
263 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
264 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
265 | Add(elamaPalkki); |
---|
266 | //elamaPalkki.Angle = Angle.RightAngle; |
---|
267 | |
---|
268 | } |
---|
269 | |
---|
270 | void ElamaLoppui() |
---|
271 | { |
---|
272 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
273 | MessageDisplay.Add("Kuolit, luuseri, nössö!"); |
---|
274 | MediaPlayer.Play("Saw theme song"); |
---|
275 | MessageWindow pro = new MessageWindow("Faiiil!!"); |
---|
276 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
277 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
278 | rajahdys.Speed = 500.0; |
---|
279 | rajahdys.Force = 100.5; |
---|
280 | |
---|
281 | |
---|
282 | Add(rajahdys); |
---|
283 | } |
---|
284 | |
---|
285 | void tormaus(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
286 | { |
---|
287 | elamaLaskuri.Value += -5; |
---|
288 | |
---|
289 | |
---|
290 | |
---|
291 | } |
---|
292 | } |
---|
293 | |
---|
294 | public class Vihollinen : PhysicsObject |
---|
295 | { |
---|
296 | DoubleMeter elamat; |
---|
297 | public DoubleMeter Elamat { get { return elamat; } } |
---|
298 | public Vihollinen(double leveys, double korkeus) |
---|
299 | : base(leveys, korkeus) |
---|
300 | { |
---|
301 | elamat = new DoubleMeter(20, 0, 20); |
---|
302 | elamat.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
303 | } |
---|
304 | } |
---|