source: 2012/JAO/JaakkoSivill/hyppely/hyppely/hyppely/hyppely.cs @ 2714

Revision 2714, 7.0 KB checked in by anonymous, 11 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class hyppely : PhysicsGame
10{
11    const double nopeus = 200;
12    const double hyppyNopeus = 1000;
13    const int RUUDUN_KOKO = 40;
14
15    PlatformCharacter pelaaja1;
16    PlatformCharacter pelaaja2;
17    Image pelaajanKuva = LoadImage("sorsa");
18    Image tahtiKuva = LoadImage("kofffff");
19    Image pelaajan2Kuva = LoadImage("norsu");
20    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
21    List<Label> valikonKohdat;
22    public override void Begin()
23    {
24        Valikko();
25
26       
27    }
28    void Valikko()
29    { ClearAll();
30            valikonKohdat = new List<Label>();
31
32            Label kohta1 = new Label("Aloita uusi peli");
33            kohta1.Position = new Vector(0, 40);
34            valikonKohdat.Add(kohta1);
35
36            Label kohta2 = new Label("Lopeta");
37            kohta2.Position = new Vector(0, -40);
38            valikonKohdat.Add(kohta2);
39
40            foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat)
41            {
42                Add(valikonKohta);
43            }
44
45            Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, null);
46            Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null);
47           
48            Mouse.IsCursorVisible = true;
49            Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null);
50            Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "");
51    }
52    void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila)
53    {
54        foreach (Label kohta in valikonKohdat)
55        {
56            if (Mouse.IsCursorOn(kohta))
57            {
58                kohta.TextColor = Color.Red;
59            }
60            else
61            {
62                kohta.TextColor = Color.Black;
63            }
64
65        }
66    }
67    void AloitaPeli()
68    {
69        ClearAll();
70        Gravity = new Vector(0, -1000);
71
72        luoKentta();
73        lisaaNappaimet();
74        lisaaNappaimet2();
75        Camera.Follow(pelaaja1);
76        Camera.ZoomFactor = 1.2;
77        Camera.StayInLevel = true;
78        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Palaa valikkoon");
79    }
80   
81       
82
83     
84       
85           
86               
87               
88                 
89       
90         
91    void luoKentta()
92    {
93        TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt");
94        kentta.SetTileMethod('#', lisaaTaso);
95        kentta.SetTileMethod('*', lisaaTahti);
96        kentta.SetTileMethod('N', lisaaPelaaja);
97        kentta.SetTileMethod('p', lisaaPelaaja2);
98        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
99        Level.CreateBorders();
100        Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue);
101
102    }
103
104    void lisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
105    {
106        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
107        taso.Position = paikka;
108        taso.Color = Color.Green;
109        Add(taso);
110    }
111
112    void lisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
113    {
114        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys,2* korkeus);
115        tahti.IgnoresCollisionResponse = true;
116        tahti.Position = paikka;
117        tahti.Image = tahtiKuva;
118        tahti.Tag = "tahti";
119        Add(tahti);
120    }
121
122    void lisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
123    {
124        pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus);
125        pelaaja1.Position = paikka;
126        pelaaja1.Mass = 4.0;
127        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
128        AddCollisionHandler(pelaaja1, kasittelePelaajanTormays);
129        Add(pelaaja1);
130    }
131    void lisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
132    {
133        pelaaja2 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus);
134        pelaaja2.Position = paikka;
135        pelaaja2.Mass = 4.0;
136        pelaaja2.Image = pelaajan2Kuva;
137        AddCollisionHandler(pelaaja2, kasittelePelaajan2Tormays);
138        Add(pelaaja2);
139    }
140    void lisaaNappaimet()
141    {
142        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
143        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
144        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
145
146        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
147        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus);
148        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
149
150        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
151
152        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
153        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
154        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
155
156        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
157    }
158
159    void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
160    {
161        hahmo.Walk(nopeus);
162    }
163
164    void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
165    {
166        hahmo.Jump(nopeus);
167    }
168
169    void kasittelePelaajanTormays(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde)
170    {
171        if (kohde.Tag.ToString() == "tahti")
172        {
173            maaliAani.Play();
174            MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!");
175            kohde.Destroy();
176        }
177    }
178    void kasittelePelaajan2Tormays(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde)
179    {
180        if (kohde.Tag.ToString() == "tahti")
181        {
182            maaliAani.Play();
183            MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!");
184            kohde.Destroy();
185        }
186    }
187            void lisaaNappaimet2()
188    {
189        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
190        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
191        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
192
193        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus);
194        Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus);
195        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus);
196
197        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
198
199        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus);
200        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus);
201        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus);
202
203       
204            }
205}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.