1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Spyro"); |
---|
18 | Image viholliskuva= LoadImage("Teletapit"); |
---|
19 | Image pääviholliskuva = LoadImage("Nuunuu"); |
---|
20 | |
---|
21 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
22 | |
---|
23 | public override void Begin() |
---|
24 | { |
---|
25 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
26 | |
---|
27 | LuoKentta(); |
---|
28 | LisaaNappaimet(); |
---|
29 | |
---|
30 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
31 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
32 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
33 | } |
---|
34 | |
---|
35 | void LuoKentta() |
---|
36 | { |
---|
37 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
38 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
39 | kentta.SetTileMethod('T', LisaaTeletapit); |
---|
40 | kentta.SetTileMethod('S', LisaaPelaaja); |
---|
41 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaNuunuu); |
---|
42 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
43 | Level.CreateBorders(); |
---|
44 | Level.Background.Image = LoadImage("Teletappimaa"); |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
48 | { |
---|
49 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
50 | taso.Position = paikka; |
---|
51 | taso.Color = Color.Purple; |
---|
52 | Add(taso); |
---|
53 | } |
---|
54 | |
---|
55 | void LisaaTeletapit(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
56 | { |
---|
57 | PlatformCharacter Teletapit = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
58 | Teletapit.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
59 | Teletapit.Position = paikka; |
---|
60 | Teletapit.Image = viholliskuva; |
---|
61 | Teletapit.Tag = "Teletapit"; |
---|
62 | Add(Teletapit); |
---|
63 | //Teletapit.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
64 | //PlatformWandererBrain aivo = new PlatformWandererBrain(); |
---|
65 | //Teletapit.Brain = aivo; |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
69 | { |
---|
70 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
71 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
72 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
73 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
74 | pelaaja1.RightWalkingAnimation = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
75 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation = new Animation(Image.Mirror(pelaajanKuva)); |
---|
76 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Nuunuu", TormaaTahteen); |
---|
77 | |
---|
78 | Keyboard.Listen( Key.Space, ButtonState.Down, ammutulella, "Ammu" ); |
---|
79 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
80 | Add(pelaaja1); |
---|
81 | |
---|
82 | |
---|
83 | } |
---|
84 | void ammutulella() |
---|
85 | { |
---|
86 | PhysicsObject tuli = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
87 | tuli.Color = Color.OrangeRed; |
---|
88 | Add(tuli); |
---|
89 | tuli.Position = pelaaja1.Position; |
---|
90 | tuli.IgnoresGravity = true; |
---|
91 | Vector suunta = new Vector(pelaaja1.FacingDirection.GetVector().X * 200, 0); |
---|
92 | tuli.Hit(suunta); |
---|
93 | tuli.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
94 | tuli.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(1.0); |
---|
95 | AddCollisionHandler(tuli, "Teletapit", tuliosuu); |
---|
96 | |
---|
97 | |
---|
98 | |
---|
99 | } |
---|
100 | void tuliosuu(PhysicsObject tuli, PhysicsObject Teletapit) |
---|
101 | { |
---|
102 | Teletapit.Destroy(); |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | void LisaaNuunuu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
106 | { |
---|
107 | PhysicsObject Nuunuu = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
108 | Nuunuu.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
109 | Nuunuu.Position = paikka; |
---|
110 | Nuunuu.Image = pääviholliskuva; |
---|
111 | Nuunuu.Tag = "Nuunuu"; |
---|
112 | Add(Nuunuu); |
---|
113 | } |
---|
114 | |
---|
115 | void LisaaNappaimet() |
---|
116 | { |
---|
117 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
119 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
120 | |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
122 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
124 | |
---|
125 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
126 | |
---|
127 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
128 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
129 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
130 | |
---|
131 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
135 | { |
---|
136 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
140 | { |
---|
141 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Nuunuu) |
---|
145 | { |
---|
146 | maaliAani.Play(); |
---|
147 | MessageDisplay.Add("Keräsit Nuunuun!"); |
---|
148 | Nuunuu.Destroy(); |
---|
149 | |
---|
150 | |
---|
151 | } |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|