1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class JungleRun : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | ScoreList topLista = new ScoreList(10, false, 0); |
---|
12 | // muut attribuutit |
---|
13 | |
---|
14 | |
---|
15 | // alustuksia jne. |
---|
16 | |
---|
17 | |
---|
18 | |
---|
19 | Image paikallaanVasemmalle = LoadImage("kokeilu"); |
---|
20 | Image paikallaanOikealle; |
---|
21 | |
---|
22 | Image[] kavelyVasemmalle = LoadImages("kokeilu"); |
---|
23 | Image[] kavelyOikealle; |
---|
24 | |
---|
25 | DoubleMeter voimaMittari; |
---|
26 | |
---|
27 | int pelaajanTerveys = 10; |
---|
28 | |
---|
29 | const double nopeus = 200; |
---|
30 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
31 | const int RUUDUN_KOKO = 50; |
---|
32 | |
---|
33 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
34 | |
---|
35 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
36 | |
---|
37 | Image pelaajanKuva = LoadImage("kokeilu"); |
---|
38 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
39 | Image sydanKuva = LoadImage("sydan"); |
---|
40 | Image maaKuva = LoadImage("maapala"); |
---|
41 | Image temppeliKuva = LoadImage("temppeliosa"); |
---|
42 | Image övihu = LoadImage("ötökkä"); |
---|
43 | Image rahaKuva = LoadImage("raha"); |
---|
44 | |
---|
45 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
46 | |
---|
47 | public override void Begin() |
---|
48 | { |
---|
49 | paikallaanOikealle = Image.Mirror(paikallaanVasemmalle); |
---|
50 | kavelyOikealle = Image.Mirror(kavelyVasemmalle); |
---|
51 | if (DataStorage.Exists("pisteet.xml")) |
---|
52 | topLista = DataStorage.Load<ScoreList>(topLista, "pisteet.xml"); |
---|
53 | |
---|
54 | |
---|
55 | // ... |
---|
56 | |
---|
57 | MultiSelectWindow valikko = new MultiSelectWindow("Jungle Run", |
---|
58 | "Aloita peli", "Parhaat pisteet", "Lopeta"); |
---|
59 | valikko.ItemSelected += PainettiinValikonNappia; |
---|
60 | valikko.Color = Color.Green; |
---|
61 | |
---|
62 | Add(valikko); |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | void luoKentta(string kenttaTiedostonNimi) |
---|
66 | { |
---|
67 | |
---|
68 | LuoLaskuri(); |
---|
69 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kenttaTiedostonNimi); |
---|
70 | kentta.SetTileMethod('#', lisaaTaso); |
---|
71 | kentta.SetTileMethod('*', lisaaTahti); |
---|
72 | kentta.SetTileMethod('N', lisaaPelaaja); |
---|
73 | kentta.SetTileMethod('s', lisaasydan); |
---|
74 | kentta.SetTileMethod('m', LisaaMaa); |
---|
75 | kentta.SetTileMethod('o', LisaaOsa); |
---|
76 | kentta.SetTileMethod('v', Lisaavihu); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod('r', Lisaaraha); |
---|
78 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaMaali); |
---|
79 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
80 | Level.CreateBorders(); |
---|
81 | |
---|
82 | |
---|
83 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
84 | |
---|
85 | LuoMittarit(); |
---|
86 | lisaaNappaimet(); |
---|
87 | |
---|
88 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
89 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
90 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
91 | |
---|
92 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
93 | |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
97 | { |
---|
98 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
99 | maali.Position = paikka; |
---|
100 | maali.Tag = "maali"; |
---|
101 | maali.Image = LoadImage("maaliKuva"); |
---|
102 | Add(maali); |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | void lisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
106 | { |
---|
107 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
108 | taso.Position = paikka; |
---|
109 | taso.Color = Color.Green; |
---|
110 | Add(taso); |
---|
111 | } |
---|
112 | |
---|
113 | void lisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
114 | { |
---|
115 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
116 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
117 | tahti.Position = paikka; |
---|
118 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
119 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
120 | Add(tahti); |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | void lisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
124 | { |
---|
125 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus + 20); |
---|
126 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
127 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
128 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
129 | pelaaja1.Weapon = new PlasmaCannon(20, 5); |
---|
130 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
131 | |
---|
132 | pelaaja1.RightIdleAnimation = new Animation(paikallaanVasemmalle); |
---|
133 | pelaaja1.LeftIdleAnimation = new Animation(paikallaanOikealle); |
---|
134 | |
---|
135 | pelaaja1.RightWalkingAnimation = new Animation(kavelyVasemmalle); |
---|
136 | pelaaja1.LeftWalkingAnimation = new Animation(kavelyOikealle); |
---|
137 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "ötökkä", PelaajaOsuu); |
---|
138 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "sydan", PelaajaTormasiSydameen); |
---|
139 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "raha", CollisionHandler.AddMeterValue(pisteLaskuri, 1)); |
---|
140 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "raha", CollisionHandler.DestroyTarget); |
---|
141 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", PelaajaMaalissa); |
---|
142 | |
---|
143 | Add(pelaaja1); |
---|
144 | |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | void lisaaNappaimet() |
---|
148 | { |
---|
149 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
150 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
151 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
152 | |
---|
153 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
154 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
155 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
156 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu"); |
---|
157 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
158 | |
---|
159 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
160 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
161 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
162 | |
---|
163 | ControllerOne.Listen(Button.Y, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
164 | ControllerOne.Listen(Button.RightTrigger, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu"); |
---|
165 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.RightStick, 0.1, |
---|
166 | LiikutaAsetta, "Liikuta asetta tattia pyörittämällä."); |
---|
167 | |
---|
168 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
169 | } |
---|
170 | |
---|
171 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
172 | { |
---|
173 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
174 | } |
---|
175 | |
---|
176 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
177 | { |
---|
178 | if (hahmo.Jump(nopeus)) |
---|
179 | MediaPlayer.Play("12 Raita 12"); |
---|
180 | } |
---|
181 | |
---|
182 | |
---|
183 | void lisaasydan(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
184 | { |
---|
185 | PhysicsObject sydan = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
186 | sydan.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
187 | sydan.Position = paikka; |
---|
188 | sydan.Image = sydanKuva; |
---|
189 | sydan.Tag = "sydan"; |
---|
190 | |
---|
191 | |
---|
192 | Add(sydan); |
---|
193 | |
---|
194 | |
---|
195 | } |
---|
196 | |
---|
197 | void Lisaaraha(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
198 | { |
---|
199 | PhysicsObject raha = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
200 | raha.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
201 | raha.Position = paikka; |
---|
202 | raha.Image = rahaKuva; |
---|
203 | raha.Tag = "raha"; |
---|
204 | Add(raha); |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | void PelaajaTormasiSydameen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
208 | { |
---|
209 | maaliAani.Play(); |
---|
210 | MessageDisplay.Add("Keräsit sydämmen!"); |
---|
211 | kohde.Destroy(); |
---|
212 | ControllerOne.Vibrate(0.5, 0.5, 0.0, 0.0, 0.2); |
---|
213 | |
---|
214 | if (voimaMittari.Value < 10) |
---|
215 | { |
---|
216 | voimaMittari.Value++; |
---|
217 | } |
---|
218 | } |
---|
219 | |
---|
220 | void LisaaMaa(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
221 | { |
---|
222 | PhysicsObject maa = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
223 | maa.Position = paikka; |
---|
224 | maa.Image = maaKuva; |
---|
225 | maa.Tag = "maapala"; |
---|
226 | Add(maa); |
---|
227 | |
---|
228 | } |
---|
229 | |
---|
230 | |
---|
231 | void LuoMittarit() |
---|
232 | { |
---|
233 | voimaMittari = new DoubleMeter(10); |
---|
234 | voimaMittari.MaxValue = 10; |
---|
235 | ProgressBar voimaPalkki = new ProgressBar(150, 10); |
---|
236 | voimaPalkki.BindTo(voimaMittari); |
---|
237 | Add(voimaPalkki); |
---|
238 | |
---|
239 | voimaPalkki.X = Screen.Right - 150; |
---|
240 | voimaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
241 | voimaPalkki.Angle = Angle.RightAngle; |
---|
242 | voimaPalkki.BarColor = Color.Green; |
---|
243 | voimaPalkki.BorderColor = Color.White; |
---|
244 | voimaPalkki.Angle = Angle.FromDegrees(180); |
---|
245 | |
---|
246 | // Kun voima loppuu, kutsutaan VoimaLoppui-aliohjelmaa |
---|
247 | voimaMittari.LowerLimit += VoimaLoppui; |
---|
248 | |
---|
249 | |
---|
250 | |
---|
251 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, |
---|
252 | VahennaVoimia, "Vähennä pelaajan voimia"); |
---|
253 | } |
---|
254 | |
---|
255 | void VahennaVoimia() |
---|
256 | { |
---|
257 | voimaMittari.Value--; |
---|
258 | } |
---|
259 | |
---|
260 | void VoimaLoppui(double mittarinArvo) |
---|
261 | { |
---|
262 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
263 | ParhaatPisteet(); |
---|
264 | |
---|
265 | } |
---|
266 | |
---|
267 | void ParhaatPisteet() |
---|
268 | { |
---|
269 | HighScoreWindow topIkkuna = new HighScoreWindow( |
---|
270 | "Parhaat pisteet", |
---|
271 | "Onneksi olkoon, pääsit listalle pisteillä %p! Syötä nimesi:", |
---|
272 | topLista, pisteLaskuri.Value); |
---|
273 | topIkkuna.Closed += TallennaPisteet; |
---|
274 | Add(topIkkuna); |
---|
275 | } |
---|
276 | |
---|
277 | void LisaaOsa(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
278 | { |
---|
279 | PhysicsObject temppeliosa = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
280 | temppeliosa.Position = paikka; |
---|
281 | temppeliosa.Image = temppeliKuva; |
---|
282 | temppeliosa.Tag = "temppeliosa"; |
---|
283 | Add(temppeliosa); |
---|
284 | |
---|
285 | } |
---|
286 | |
---|
287 | void Lisaavihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
288 | { |
---|
289 | PhysicsObject vihu = new PhysicsObject(leveys, 0.375 * korkeus); |
---|
290 | vihu.Shape = Shape.Circle; |
---|
291 | vihu.Position = new Vector(paikka.X, paikka.Y - korkeus / 2 + (vihu.Height / 2)); |
---|
292 | vihu.Image = övihu; |
---|
293 | vihu.Tag = "ötökkä"; |
---|
294 | List<Vector> polku = new List<Vector>(); |
---|
295 | polku.Add(new Vector(paikka.X - leveys, vihu.Y + 2)); |
---|
296 | polku.Add(new Vector(paikka.X + leveys, vihu.Y + 2)); |
---|
297 | vihu.CanRotate = true; |
---|
298 | PathFollowerBrain satunnaisAivot = new PathFollowerBrain(polku.ToArray()); |
---|
299 | satunnaisAivot.Speed = 100; |
---|
300 | satunnaisAivot.Loop = true; |
---|
301 | //satunnaisAivot.ChangeMovementSeconds = 0.1; |
---|
302 | vihu.Brain = satunnaisAivot; |
---|
303 | satunnaisAivot.Active = true; |
---|
304 | |
---|
305 | Add(vihu); |
---|
306 | } |
---|
307 | |
---|
308 | |
---|
309 | void PainettiinValikonNappia(int valinta) |
---|
310 | { |
---|
311 | switch (valinta) |
---|
312 | { |
---|
313 | case 0: |
---|
314 | AloitaPeli(); |
---|
315 | break; |
---|
316 | case 1: |
---|
317 | ParhaatPisteet(); |
---|
318 | break; |
---|
319 | case 2: |
---|
320 | Exit(); |
---|
321 | break; |
---|
322 | } |
---|
323 | } |
---|
324 | |
---|
325 | void AloitaPeli() |
---|
326 | { |
---|
327 | |
---|
328 | |
---|
329 | SeuraavaKentta(1); |
---|
330 | |
---|
331 | } |
---|
332 | |
---|
333 | void AmmuAseella() |
---|
334 | { |
---|
335 | PhysicsObject ammus = pelaaja1.Weapon.Shoot(); |
---|
336 | |
---|
337 | if (ammus != null) |
---|
338 | { |
---|
339 | ammus.Size *= 3; |
---|
340 | ammus.Color = Color.Blue; |
---|
341 | } |
---|
342 | } |
---|
343 | |
---|
344 | void LiikutaAsetta(AnalogState tatinTila) |
---|
345 | { |
---|
346 | pelaaja1.Weapon.Angle = tatinTila.StateVector.Angle; |
---|
347 | |
---|
348 | } |
---|
349 | |
---|
350 | void PelaajaOsuu(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
351 | { |
---|
352 | voimaMittari.Value--; |
---|
353 | } |
---|
354 | |
---|
355 | |
---|
356 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
357 | { |
---|
358 | ammus.Destroy(); |
---|
359 | Explosion rajahdys = new Explosion(10); |
---|
360 | rajahdys.Position = ammus.Position; |
---|
361 | Add(rajahdys); |
---|
362 | if (kohde.Tag == "ötökkä") |
---|
363 | { |
---|
364 | kohde.Destroy(); |
---|
365 | } |
---|
366 | } |
---|
367 | |
---|
368 | |
---|
369 | |
---|
370 | void LuoLaskuri() |
---|
371 | { |
---|
372 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
373 | |
---|
374 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
375 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
376 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
377 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
378 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
379 | |
---|
380 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
381 | Add(pisteNaytto); |
---|
382 | |
---|
383 | Label pisteTeksti = new Label("Pisteitä: "); |
---|
384 | pisteTeksti.X = Screen.Left + 50; |
---|
385 | pisteTeksti.Y = Screen.Top - 100; |
---|
386 | pisteTeksti.TextColor = Color.Black; |
---|
387 | pisteTeksti.Color = Color.White; |
---|
388 | Add(pisteTeksti); |
---|
389 | } |
---|
390 | |
---|
391 | void TallennaPisteet(Window sender) |
---|
392 | { |
---|
393 | DataStorage.Save<ScoreList>(topLista, "pisteet.xml"); |
---|
394 | ClearAll(); |
---|
395 | AloitaPeli(); |
---|
396 | } |
---|
397 | void SeuraavaKentta(int kentanNro) |
---|
398 | { |
---|
399 | ClearAll(); |
---|
400 | |
---|
401 | |
---|
402 | |
---|
403 | if (kentanNro == 1) luoKentta("kentta1"); |
---|
404 | else if (kentanNro == 2) luoKentta("kentta2"); |
---|
405 | else if(kentanNro > 2) Exit(); |
---|
406 | |
---|
407 | } |
---|
408 | void LuoKentta(string kenttaTiedostonNimi) |
---|
409 | { |
---|
410 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile(kenttaTiedostonNimi); |
---|
411 | //tässä luodaan kenttä tekstitiedostosta |
---|
412 | } |
---|
413 | |
---|
414 | void PelaajaMaalissa(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
415 | { |
---|
416 | SeuraavaKentta(2); |
---|
417 | } |
---|
418 | } |
---|