1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class DefendTheTreasure : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Untitled"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
19 | Image Nurmikko2 = LoadImage("Nurmikko2"); |
---|
20 | Image Maata = LoadImage("Maata"); |
---|
21 | Image Silta = LoadImage("Silta"); |
---|
22 | Image Kallio = LoadImage("Kallio"); |
---|
23 | Image Linna = LoadImage("Linna"); |
---|
24 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
25 | |
---|
26 | public override void Begin() |
---|
27 | { |
---|
28 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
29 | |
---|
30 | luoKentta(); |
---|
31 | lisaaNappaimet(); |
---|
32 | |
---|
33 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
34 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
35 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
36 | } |
---|
37 | |
---|
38 | void luoKentta() |
---|
39 | { |
---|
40 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
41 | kentta.SetTileMethod('#', lisaaTaso); |
---|
42 | kentta.SetTileMethod('*', lisaaTahti); |
---|
43 | kentta.SetTileMethod('N', lisaaPelaaja); |
---|
44 | kentta.SetTileMethod('%', lisaaMaaTaso ); |
---|
45 | kentta.SetTileMethod('&', lisaaSilta); |
---|
46 | kentta.SetTileMethod('-', lisaaKallio); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('=', lisaaLinna); |
---|
48 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
49 | Level.CreateBorders(); |
---|
50 | Level.Background.CreateGradient(Color.Black, Color.SkyBlue); |
---|
51 | |
---|
52 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
53 | } |
---|
54 | |
---|
55 | void lisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
56 | { |
---|
57 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
58 | taso.Position = paikka; |
---|
59 | taso.Image = Nurmikko2; |
---|
60 | Add(taso); |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | void lisaaMaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
64 | { |
---|
65 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
66 | taso.Position = paikka; |
---|
67 | taso.Image = Maata; |
---|
68 | Add(taso); |
---|
69 | } |
---|
70 | void lisaaSilta(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
71 | { |
---|
72 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
73 | taso.Position = paikka; |
---|
74 | taso.Image = Silta; |
---|
75 | Add(taso); |
---|
76 | } |
---|
77 | |
---|
78 | void lisaaKallio(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
79 | { |
---|
80 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
81 | taso.Position = paikka; |
---|
82 | taso.Image = Kallio; |
---|
83 | Add(taso); |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | void lisaaLinna(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
87 | { |
---|
88 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
89 | taso.Position = paikka; |
---|
90 | taso.Image = Linna; |
---|
91 | Add(taso); |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | |
---|
95 | void lisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
96 | { |
---|
97 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
98 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
99 | tahti.Position = paikka; |
---|
100 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
101 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
102 | Add(tahti); |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | void lisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
106 | { |
---|
107 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
108 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
109 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
110 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
111 | AddCollisionHandler(pelaaja1, kasittelePelaajanTormays); |
---|
112 | Add(pelaaja1); |
---|
113 | } |
---|
114 | |
---|
115 | void lisaaNappaimet() |
---|
116 | { |
---|
117 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
119 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
120 | |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
122 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
124 | |
---|
125 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
126 | |
---|
127 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
128 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
129 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
130 | |
---|
131 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
135 | { |
---|
136 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
140 | { |
---|
141 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void kasittelePelaajanTormays(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
145 | { |
---|
146 | if (kohde.Tag.ToString() == "tahti") |
---|
147 | { |
---|
148 | maaliAani.Play(); |
---|
149 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
150 | kohde.Destroy(); |
---|
151 | } |
---|
152 | } |
---|
153 | } |
---|