source: 2012/23/LeoL/pong1/pong1/pong1/Peli.cs @ 2775

Revision 2775, 6.9 KB checked in by juiitamm, 8 years ago (diff)

Pong Valmis. NC suunnitteilla.

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using System.Linq;
4using System.Text;
5using Jypeli;
6using Jypeli.Assets;
7using Jypeli.Controls;
8using Jypeli.Effects;
9using Jypeli.Widgets;
10
11public class Peli : PhysicsGame
12{
13    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 500);
14    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -1000);
15    Vector nopeusOikea = new Vector(500, 0);
16    Vector nopeusVasen = new Vector(-500, 0);
17
18    PhysicsObject pallo;
19    PhysicsObject maila1;
20    PhysicsObject maila2;
21
22    PhysicsObject vasenReuna;
23    PhysicsObject oikeaReuna;
24
25    IntMeter pelaajan1Pisteet;
26    IntMeter pelaajan2Pisteet;
27
28    public override void Begin()
29    {
30        LuoKentta();
31        AsetaOhjaimet();
32        LisaaLaskurit();
33        AloitaPeli();
34    }
35
36    void LuoKentta()
37    {
38        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
39        pallo.Shape = Shape.Pentagon;
40        pallo.X = -200.0;
41        pallo.Y = 0.0;
42        pallo.Restitution = 1.0;
43        pallo.KineticFriction = 0.0;
44        pallo.MomentOfInertia = Double.PositiveInfinity;
45        Add(pallo);
46        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
47        pallo.Color = Color.ForestGreen;
48
49        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
50        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
51
52        maila1.Color = Color.Aqua;
53        maila2.Color = Color.GreenYellow;
54
55        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
56        vasenReuna.Restitution = 1.0;
57        vasenReuna.KineticFriction = 0.0;
58        vasenReuna.IsVisible = false;
59        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
60        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
61        oikeaReuna.KineticFriction = 0.0;
62        oikeaReuna.IsVisible = false;
63        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
64        ylaReuna.Restitution = 1.0;
65        ylaReuna.KineticFriction = 0.0;
66        ylaReuna.IsVisible = false;
67        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
68        alaReuna.Restitution = 1.0;
69        alaReuna.IsVisible = false;
70        alaReuna.KineticFriction = 0.0;
71       
72
73        Level.Background.Image = LoadImage("galaxy1");
74
75        Camera.ZoomToLevel();
76    }
77
78    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
79    {
80        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
81        maila.Shape = Shape.Rectangle;
82        maila.X = x;
83        maila.Y = y;
84        maila.Restitution = 1.0;
85        maila.KineticFriction = 0.0;
86        Add(maila);
87        return maila;
88    }
89
90    void LisaaLaskurit()
91    {
92        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
93        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
94    }
95
96    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
97    {
98        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
99        laskuri.MaxValue = 10;
100        Label naytto = new Label();
101        naytto.BindTo(laskuri);
102        naytto.X = x;
103        naytto.Y = y;
104        naytto.TextColor = Color.White;
105        naytto.BorderColor = Level.BackgroundColor;
106        naytto.Color = Level.BackgroundColor;
107        Add(naytto);
108        return laskuri;
109    }
110
111    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
112    {
113        if (kohde == oikeaReuna)
114        {
115            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
116        }
117        else if (kohde == vasenReuna)
118        {
119            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
120        }
121    }
122
123    void AloitaPeli()
124    {
125        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
126        pallo.Hit(impulssi);
127    }
128
129    void AsetaOhjaimet()
130    {
131        Vector nopeusAlas = new Vector(0, -500);
132        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
133        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
134        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
135        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
136        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa vasemmalle", maila1, nopeusVasen);
137        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
138        Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa oikealle", maila1, nopeusOikea);
139        Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
140
141        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
142        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
143        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
144        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
145        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa vasemmalle", maila2, nopeusVasen);
146        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
147        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa oikealle", maila2, nopeusOikea);
148        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
149
150        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
151        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
152
153        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
154        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
155        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
156        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
157
158        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
159        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
160        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
161        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
162
163        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
164        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
165    }
166
167    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
168    {
169        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
170        {
171            maila.Velocity = Vector.Zero;
172            return;
173        }
174        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
175        {
176            maila.Velocity = Vector.Zero;
177            return;
178        }
179
180        maila.Velocity = nopeus;
181    }
182}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.