1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | class PeliUkko : PhysicsObject |
---|
10 | { |
---|
11 | public IntMeter Elamat; |
---|
12 | public Explosion ViimeisinRajahdys = null; |
---|
13 | public bool aseValmiina = true; |
---|
14 | public bool naattiValmiina = true; |
---|
15 | |
---|
16 | public PeliUkko(double leveys, double korkeus) |
---|
17 | : base(leveys, korkeus) |
---|
18 | { |
---|
19 | Elamat = new IntMeter(50, 0, 100); |
---|
20 | } |
---|
21 | } |
---|
22 | |
---|
23 | |
---|
24 | |
---|
25 | public class NameinPending : PhysicsGame |
---|
26 | { |
---|
27 | |
---|
28 | PeliUkko pelaaja1, pelaaja2, pelaaja3, pelaaja4; |
---|
29 | double ampumisnopeus = 450; |
---|
30 | ExplosionSystem NaattiPoks; |
---|
31 | IntMeter Pelaajat = new IntMeter (4); |
---|
32 | //PhysicsObject naatti; |
---|
33 | |
---|
34 | |
---|
35 | public override void Begin() |
---|
36 | { |
---|
37 | NaattiPoks = new ExplosionSystem(LoadImage("naattishard"), 1500); |
---|
38 | Add(NaattiPoks); |
---|
39 | // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän |
---|
40 | LuoKentta(); |
---|
41 | |
---|
42 | MessageDisplay.Add("F1 - Näytä Ohjaimet"); |
---|
43 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, Ohjeet, "Näytä ohjaimet"); |
---|
44 | |
---|
45 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
46 | } |
---|
47 | void Ohjeet() |
---|
48 | { |
---|
49 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 - WASD - Q ampuminen - E Kranaatti"); |
---|
50 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 2 - Nuolet - Numpad0 ampuminen - CTRL Kranaatti"); |
---|
51 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 3 - TFGH - R ampuminen - Y Kranaatti"); |
---|
52 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 4 - IJKL - U ampuminen - O Kranaatti"); |
---|
53 | } |
---|
54 | void LuoKentta() |
---|
55 | { |
---|
56 | TileMap ruudut = TileMap.FromLevelAsset("level"); |
---|
57 | //TileMap pelaaja = TileMap.FromLevelAsset("level"); |
---|
58 | ruudut.SetTileMethod('=', LuoPalikka); |
---|
59 | ruudut.SetTileMethod('s', LuoPalikka); |
---|
60 | ruudut.SetTileMethod('1', LuoPelaaja1); |
---|
61 | ruudut.SetTileMethod('2', LuoPelaaja2); |
---|
62 | ruudut.SetTileMethod('3', LuoPelaaja3); |
---|
63 | ruudut.SetTileMethod('4', LuoPelaaja4); |
---|
64 | ruudut.Execute(25, 25); |
---|
65 | |
---|
66 | Level.BackgroundColor = Color.Silver; |
---|
67 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
68 | } |
---|
69 | void LuoPelaaja1(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
70 | { |
---|
71 | |
---|
72 | pelaaja1 = LuoPelaaja(paikka); |
---|
73 | pelaaja1.Image = LoadImage("Pelaaja1"); |
---|
74 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
75 | |
---|
76 | LuoHPNaytto(Screen.Left + 50, Screen.Top - 50, pelaaja1.Elamat, Color.Blue); |
---|
77 | |
---|
78 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja1, new Vector(-200, 0)); |
---|
79 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja1, new Vector(0, 0)); |
---|
80 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja1, new Vector(200, 0)); |
---|
81 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja1, new Vector(0, 0)); |
---|
82 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja1, new Vector(0, -200)); |
---|
83 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja1, new Vector(0, 0)); |
---|
84 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja1, new Vector(0, 200)); |
---|
85 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja1, new Vector(0, 0)); |
---|
86 | Keyboard.Listen(Key.Q, ButtonState.Down, Ammu, null, pelaaja1); |
---|
87 | Keyboard.Listen(Key.E, ButtonState.Down, Heita, null, pelaaja1); |
---|
88 | } |
---|
89 | void LuoPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
90 | { |
---|
91 | |
---|
92 | pelaaja2 = LuoPelaaja(paikka); |
---|
93 | pelaaja2.Image = LoadImage("Pelaaja2"); |
---|
94 | pelaaja2.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
95 | LuoHPNaytto(Screen.Right - 50, Screen.Top - 50, pelaaja2.Elamat, Color.Yellow); |
---|
96 | |
---|
97 | |
---|
98 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja2, new Vector(-200, 0)); |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja2, new Vector(0, 0)); |
---|
100 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja2, new Vector(200, 0)); |
---|
101 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja2, new Vector(0, 0)); |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja2, new Vector(0, -200)); |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja2, new Vector(0, 0)); |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja2, new Vector(0, 200)); |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja2, new Vector(0, 0)); |
---|
106 | Keyboard.Listen(Key.NumPad0, ButtonState.Down, Ammu, null, pelaaja2); |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.RightControl, ButtonState.Down, Heita, null, pelaaja2); |
---|
108 | } |
---|
109 | void LuoPelaaja3(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
110 | { |
---|
111 | |
---|
112 | pelaaja3 = LuoPelaaja(paikka); |
---|
113 | pelaaja3.Image = LoadImage("Pelaaja3"); |
---|
114 | pelaaja3.CollisionIgnoreGroup = 3; |
---|
115 | LuoHPNaytto(Screen.Right - 50, Screen.Bottom + 50, pelaaja3.Elamat, Color.Red); |
---|
116 | |
---|
117 | |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.F, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja3, new Vector(-200, 0)); |
---|
119 | Keyboard.Listen(Key.F, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja3, new Vector(0, 0)); |
---|
120 | Keyboard.Listen(Key.H, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja3, new Vector(200, 0)); |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.H, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja3, new Vector(0, 0)); |
---|
122 | Keyboard.Listen(Key.G, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja3, new Vector(0, -200)); |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.G, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja3, new Vector(0, 0)); |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.T, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja3, new Vector(0, 200)); |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.T, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja3, new Vector(0, 0)); |
---|
126 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Down, Ammu, null, pelaaja3); |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.Y, ButtonState.Down, Heita, null, pelaaja3); |
---|
128 | } |
---|
129 | void LuoPelaaja4(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
130 | { |
---|
131 | |
---|
132 | pelaaja4 = LuoPelaaja(paikka); |
---|
133 | pelaaja4.Image = LoadImage("Pelaaja4"); |
---|
134 | pelaaja4.CollisionIgnoreGroup = 4; |
---|
135 | LuoHPNaytto(Screen.Left + 50, Screen.Bottom + 50, pelaaja4.Elamat, Color.Purple); |
---|
136 | |
---|
137 | |
---|
138 | |
---|
139 | |
---|
140 | Keyboard.Listen(Key.J, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja4, new Vector(-200, 0)); |
---|
141 | Keyboard.Listen(Key.J, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja4, new Vector(0, 0)); |
---|
142 | Keyboard.Listen(Key.L, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja4, new Vector(200, 0)); |
---|
143 | Keyboard.Listen(Key.L, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja4, new Vector(0, 0)); |
---|
144 | Keyboard.Listen(Key.K, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja4, new Vector(0, -200)); |
---|
145 | Keyboard.Listen(Key.K, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja4, new Vector(0, 0)); |
---|
146 | Keyboard.Listen(Key.I, ButtonState.Down, Liike, null, pelaaja4, new Vector(0, 200)); |
---|
147 | Keyboard.Listen(Key.I, ButtonState.Released, Liike, null, pelaaja4, new Vector(0, 0)); |
---|
148 | Keyboard.Listen(Key.U, ButtonState.Down, Ammu, null, pelaaja4); |
---|
149 | Keyboard.Listen(Key.O, ButtonState.Down, Heita, null, pelaaja4); |
---|
150 | } |
---|
151 | PeliUkko LuoPelaaja(Vector paikka) |
---|
152 | { |
---|
153 | PeliUkko pelaaja = new PeliUkko(18, 18); |
---|
154 | pelaaja.Restitution = 0; |
---|
155 | pelaaja.AngularDamping = Double.Epsilon; |
---|
156 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
157 | pelaaja.Shape = Shape.Circle; |
---|
158 | Add(pelaaja); |
---|
159 | AddCollisionHandler<PeliUkko, PhysicsObject>(pelaaja, "bullet", Osuma); |
---|
160 | |
---|
161 | return pelaaja; |
---|
162 | |
---|
163 | } |
---|
164 | void KukaKuoli(PeliUkko ukko) |
---|
165 | { |
---|
166 | int PelaajanNumero = 0; |
---|
167 | Pelaajat.Value -= 1; |
---|
168 | if (ukko == pelaaja1) |
---|
169 | { |
---|
170 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 kuoli!"); |
---|
171 | } |
---|
172 | else if (ukko == pelaaja2) |
---|
173 | { |
---|
174 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 2 kuoli!"); |
---|
175 | } |
---|
176 | else if (ukko == pelaaja3) |
---|
177 | { |
---|
178 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 3 kuoli!"); |
---|
179 | } |
---|
180 | else if (ukko == pelaaja4) |
---|
181 | { |
---|
182 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 4 kuoli!"); |
---|
183 | } |
---|
184 | else MessageDisplay.Add("WTF?"); |
---|
185 | |
---|
186 | if (Pelaajat.Value <= 1) |
---|
187 | |
---|
188 | { |
---|
189 | if (!pelaaja1.IsDestroyed) PelaajanNumero = 1; |
---|
190 | else if (!pelaaja2.IsDestroyed) PelaajanNumero = 2; |
---|
191 | else if (!pelaaja3.IsDestroyed) PelaajanNumero = 3; |
---|
192 | else if (!pelaaja4.IsDestroyed) PelaajanNumero = 4; |
---|
193 | Label Voitto = new Label("Pelaaja" + PelaajanNumero + "Voittaa"); |
---|
194 | Add(Voitto); |
---|
195 | |
---|
196 | } |
---|
197 | } |
---|
198 | void LuoHPNaytto(double x, double y, IntMeter sidottavaMittari, Color taustavari) |
---|
199 | { |
---|
200 | Label hp = new Label(); |
---|
201 | hp.Color = taustavari; |
---|
202 | hp.BindTo(sidottavaMittari); |
---|
203 | hp.Position = new Vector(x, y); |
---|
204 | Add(hp); |
---|
205 | } |
---|
206 | void Osuma(PeliUkko tormaaja, PhysicsObject ammus) |
---|
207 | { |
---|
208 | tormaaja.Elamat.Value -= 1; |
---|
209 | if (tormaaja.Elamat.Value <= 0) |
---|
210 | { |
---|
211 | tormaaja.Destroy(); |
---|
212 | KukaKuoli(tormaaja); |
---|
213 | } |
---|
214 | ammus.Destroy(); |
---|
215 | } |
---|
216 | void Ammu(PeliUkko pelaaja) |
---|
217 | { |
---|
218 | if (pelaaja.aseValmiina) |
---|
219 | { |
---|
220 | PhysicsObject bullet = new PhysicsObject(LoadImage("bullet")); |
---|
221 | Add(bullet); |
---|
222 | bullet.Tag = "bullet"; |
---|
223 | bullet.Restitution = 0; |
---|
224 | // AddCollisionHandler(bullet, CollisionHandler.ExplodeObject(100, false)); |
---|
225 | AddCollisionHandler(bullet, "Seinä", CollisionHandler.DestroyObject); |
---|
226 | bullet.Position = pelaaja.Position; |
---|
227 | bullet.Angle = pelaaja.Angle; |
---|
228 | bullet.CollisionIgnoreGroup = pelaaja.CollisionIgnoreGroup; |
---|
229 | Vector suunta = Vector.FromLengthAndAngle(ampumisnopeus, pelaaja.Angle + Angle.RightAngle); |
---|
230 | bullet.Hit(suunta); |
---|
231 | pelaaja.aseValmiina = false; |
---|
232 | Timer.SingleShot(0.5, delegate { pelaaja.aseValmiina = true; }); |
---|
233 | } |
---|
234 | } |
---|
235 | void Heita(PeliUkko pelaaja) |
---|
236 | { |
---|
237 | if (pelaaja.naattiValmiina) |
---|
238 | { |
---|
239 | PhysicsObject naatti = new PhysicsObject(LoadImage("naatti")); |
---|
240 | Add(naatti); |
---|
241 | naatti.Tag = "naatti"; |
---|
242 | naatti.Restitution = 0.6; |
---|
243 | naatti.Position = pelaaja.Position; |
---|
244 | naatti.Angle = pelaaja.Angle; |
---|
245 | naatti.CollisionIgnoreGroup = pelaaja.CollisionIgnoreGroup; |
---|
246 | Vector suunta = Vector.FromLengthAndAngle(ampumisnopeus, pelaaja.Angle + Angle.RightAngle); |
---|
247 | naatti.Hit(suunta); |
---|
248 | pelaaja.naattiValmiina = false; |
---|
249 | Timer.SingleShot(2.5, delegate { KranaattiRajahti(naatti.X, naatti.Y, 375); naatti.Destroy(); }); |
---|
250 | Timer.SingleShot(6.5, delegate { pelaaja.naattiValmiina = true; }); |
---|
251 | } |
---|
252 | |
---|
253 | } |
---|
254 | void KranaattiRajahti(double x, double y, int numberOfParticles) |
---|
255 | { |
---|
256 | NaattiPoks.X = x; |
---|
257 | NaattiPoks.Y = y; |
---|
258 | NaattiPoks.MinScale = 1; |
---|
259 | NaattiPoks.MaxScale = 10; |
---|
260 | NaattiPoks.AddEffect(x, y, numberOfParticles); |
---|
261 | Explosion e = new Explosion(65); |
---|
262 | Add(e); |
---|
263 | e.Position = new Vector(x, y); |
---|
264 | e.ShockwaveReachesObject += delegate(IPhysicsObject kohde, Vector suunta) { ShockHit(kohde, suunta, e); }; |
---|
265 | } |
---|
266 | void ShockHit(IPhysicsObject kohde, Vector suunta, Explosion rajahdys) |
---|
267 | { |
---|
268 | if (!(kohde is PeliUkko)) return; |
---|
269 | PeliUkko ukko = kohde as PeliUkko; |
---|
270 | if (ukko.ViimeisinRajahdys == rajahdys) return; |
---|
271 | |
---|
272 | double etaisyys = Vector.Distance(ukko.Position, rajahdys.Position); |
---|
273 | ukko.Elamat.Value -= (int)Math.Floor(1500 / etaisyys); |
---|
274 | if (ukko.Elamat.Value <= 0) |
---|
275 | { |
---|
276 | ukko.Destroy(); |
---|
277 | KukaKuoli(ukko); |
---|
278 | } |
---|
279 | ukko.ViimeisinRajahdys = rajahdys; |
---|
280 | } |
---|
281 | void Liike(PeliUkko pelaaja, Vector nopeus) |
---|
282 | { |
---|
283 | pelaaja.Velocity = nopeus; |
---|
284 | if (nopeus.Magnitude != 0) |
---|
285 | { |
---|
286 | pelaaja.Angle = nopeus.Angle - Angle.RightAngle; |
---|
287 | } |
---|
288 | } |
---|
289 | void LuoPalikka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
290 | { |
---|
291 | PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
292 | palikka.Position = paikka; |
---|
293 | palikka.Tag = "Seinä"; |
---|
294 | palikka.Restitution = 0; |
---|
295 | palikka.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
296 | palikka.Color = Color.White; |
---|
297 | Add(palikka); |
---|
298 | } |
---|
299 | } |
---|