1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 220; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 50; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Hahmo"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
19 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
20 | Image paikallaanVasemmalle = LoadImage("HahmoReverse"); |
---|
21 | Image paikalleOikealle = LoadImage("Hahmo"); |
---|
22 | Image kavelyVasemmalle = LoadImage("HahmoReverse"); |
---|
23 | Image kavelyOikealle = LoadImage("Hahmo"); |
---|
24 | |
---|
25 | public override void Begin() |
---|
26 | { |
---|
27 | Gravity = new Vector(0, -1750); |
---|
28 | |
---|
29 | luoKentta(); |
---|
30 | lisaaNappaimet(); |
---|
31 | |
---|
32 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
33 | Camera.ZoomFactor = 1.5; |
---|
34 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
35 | } |
---|
36 | |
---|
37 | void luoKentta() |
---|
38 | { |
---|
39 | TileMap kentta = TileMap.FromFile("kentta1.txt"); |
---|
40 | kentta.SetTileMethod('#', lisaaTaso); |
---|
41 | kentta.SetTileMethod('*', lisaaTahti); |
---|
42 | kentta.SetTileMethod('N', lisaaPelaaja); |
---|
43 | kentta.SetTileMethod('E', lisaaPiikki); |
---|
44 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
45 | Level.CreateBorders(); |
---|
46 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
47 | } |
---|
48 | |
---|
49 | void lisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
50 | { |
---|
51 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
52 | taso.Position = paikka; |
---|
53 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
54 | Add(taso); |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | void lisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
58 | { |
---|
59 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
60 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
61 | tahti.Position = paikka; |
---|
62 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
63 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
64 | Add(tahti); |
---|
65 | } |
---|
66 | |
---|
67 | void lisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
68 | { |
---|
69 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
70 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
71 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
72 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
73 | AddCollisionHandler(pelaaja1, kasittelePelaajanTormays); |
---|
74 | Add(pelaaja1); |
---|
75 | } |
---|
76 | void lisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
77 | { |
---|
78 | PhysicsObject piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
79 | piikki.Position = paikka; |
---|
80 | piikki.Shape = Shape.Triangle; |
---|
81 | piikki.Color = Color.LightGray; |
---|
82 | piikki.Tag = "Piikki"; |
---|
83 | Add(piikki); |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | |
---|
87 | |
---|
88 | void lisaaNappaimet() |
---|
89 | { |
---|
90 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
91 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
92 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
93 | |
---|
94 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
95 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
96 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
97 | |
---|
98 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
99 | |
---|
100 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
101 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
102 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
103 | |
---|
104 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
108 | { |
---|
109 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
110 | hahmo.LeftIdleAnimation = new Animation(paikallaanVasemmalle); |
---|
111 | hahmo.RightIdleAnimation = new Animation(paikalleOikealle); |
---|
112 | |
---|
113 | hahmo.LeftWalkingAnimation = new Animation(kavelyVasemmalle); |
---|
114 | hahmo.RightWalkingAnimation = new Animation(kavelyOikealle); |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
118 | { |
---|
119 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | void kasittelePelaajanTormays(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
123 | { |
---|
124 | if (kohde.Tag.ToString() == "Piikki") |
---|
125 | { |
---|
126 | maaliAani.Play(); |
---|
127 | Label umad = new Label(); |
---|
128 | umad.TextColor = Color.Pink; |
---|
129 | umad.Text = "Hävisit <3"; |
---|
130 | hahmo.Destroy(); |
---|
131 | Add(umad); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | |
---|
135 | |
---|
136 | } |
---|
137 | } |
---|