1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Delta : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
17 | PhysicsObject kasi2; |
---|
18 | PhysicsObject kasi; |
---|
19 | |
---|
20 | Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu"); |
---|
21 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
22 | |
---|
23 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
24 | IntMeter pisteLaskuri2; |
---|
25 | |
---|
26 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
27 | |
---|
28 | public override void Begin() |
---|
29 | { |
---|
30 | LuoPistelaskuri(); |
---|
31 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
32 | |
---|
33 | LuoKentta(); |
---|
34 | LisaaNappaimet(); |
---|
35 | |
---|
36 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
37 | Camera.ZoomFactor = 1.0; |
---|
38 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
39 | } |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | void LuoKentta() |
---|
43 | { |
---|
44 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
45 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
46 | //kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPelaaja); |
---|
48 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPelaaja2); |
---|
49 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
50 | Level.CreateBorders(); |
---|
51 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
52 | } |
---|
53 | |
---|
54 | |
---|
55 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
56 | { |
---|
57 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
58 | taso.Position = paikka; |
---|
59 | taso.Color = Color.Green; |
---|
60 | Add(taso); |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | |
---|
64 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
65 | { |
---|
66 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
67 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
68 | tahti.Position = paikka; |
---|
69 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
70 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
71 | Add(tahti); |
---|
72 | } |
---|
73 | |
---|
74 | |
---|
75 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
76 | { |
---|
77 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys*2, korkeus*4); |
---|
78 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
79 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
80 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
81 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
82 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
83 | Add(pelaaja1); |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | |
---|
87 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
88 | { |
---|
89 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(leveys * 2, korkeus * 4); |
---|
90 | pelaaja2.Position = paikka; |
---|
91 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
92 | pelaaja2.Image = pelaajanKuva; |
---|
93 | pelaaja2.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
94 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
95 | Add(pelaaja2); |
---|
96 | } |
---|
97 | |
---|
98 | |
---|
99 | void LisaaNappaimet() |
---|
100 | { |
---|
101 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
103 | |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
106 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.K, ButtonState.Pressed, Lyo, "Lyönti1", pelaaja1); |
---|
108 | |
---|
109 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
110 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
111 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
112 | Keyboard.Listen(Key.G, ButtonState.Pressed, Lyo2, "Lyönti1", pelaaja2); |
---|
113 | |
---|
114 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
115 | |
---|
116 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
117 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
118 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
119 | |
---|
120 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | |
---|
124 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
125 | { |
---|
126 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | |
---|
130 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
131 | { |
---|
132 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | |
---|
136 | void Lyo(PlatformCharacter hahmo) |
---|
137 | { |
---|
138 | if (kasi != null) kasi.Destroy(); |
---|
139 | kasi = new PhysicsObject(100.0, 20.0); |
---|
140 | kasi.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
141 | kasi.X = hahmo.Left -20.0; |
---|
142 | kasi.Y = hahmo.Y; |
---|
143 | kasi.Restitution = 1.0; |
---|
144 | kasi.CanRotate = false; |
---|
145 | //kasi2.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
146 | kasi.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
147 | AddCollisionHandler(kasi, pelaaja2, Pelaajan1kasiTormaaPelaajaan2); |
---|
148 | AxleJoint liitos = new AxleJoint(pelaaja1, kasi); |
---|
149 | Add(liitos); |
---|
150 | Timer.SingleShot(0.2, PoistaKasi); |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | |
---|
154 | void Lyo2(PlatformCharacter hahmo) |
---|
155 | { |
---|
156 | if (kasi2 != null) kasi2.Destroy(); |
---|
157 | kasi2 = new PhysicsObject(100.0, 20.0); |
---|
158 | kasi2.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
159 | kasi2.X = hahmo.Right + 20.0; |
---|
160 | kasi2.Y = hahmo.Y; |
---|
161 | kasi2.Restitution = 1.0; |
---|
162 | kasi2.CanRotate = false; |
---|
163 | //kasi2.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
164 | kasi2.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
165 | AddCollisionHandler(kasi2, pelaaja1, Pelaajan2kasiTormaaPelaajaan1); |
---|
166 | AxleJoint liitos = new AxleJoint(pelaaja2, kasi2); |
---|
167 | Add(liitos); |
---|
168 | Timer.SingleShot(0.2, PoistaKasi2); |
---|
169 | } |
---|
170 | |
---|
171 | void PoistaKasi2() |
---|
172 | { |
---|
173 | kasi2.Destroy(); |
---|
174 | } |
---|
175 | |
---|
176 | void PoistaKasi() |
---|
177 | { |
---|
178 | kasi.Destroy(); |
---|
179 | } |
---|
180 | |
---|
181 | void Pelaajan2kasiTormaaPelaajaan1(PhysicsObject kasi2, PhysicsObject pelaaja1) |
---|
182 | { |
---|
183 | pisteLaskuri.Value -= 3; |
---|
184 | |
---|
185 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 2 osui pelaajaan 1!!!"); |
---|
186 | PoistaKasi2(); |
---|
187 | } |
---|
188 | |
---|
189 | void Pelaajan1kasiTormaaPelaajaan2(PhysicsObject kasi, PhysicsObject pelaaja2) |
---|
190 | { |
---|
191 | pisteLaskuri2.Value -= 3; |
---|
192 | |
---|
193 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 osui pelaajaan 2!!!"); |
---|
194 | PoistaKasi(); |
---|
195 | } |
---|
196 | |
---|
197 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
198 | { |
---|
199 | maaliAani.Play(); |
---|
200 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
201 | tahti.Destroy(); |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | |
---|
205 | |
---|
206 | void LuoPistelaskuri() |
---|
207 | { |
---|
208 | pisteLaskuri = new IntMeter(100); |
---|
209 | |
---|
210 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
211 | pisteNaytto.X = Screen.Right -100; |
---|
212 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
213 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
214 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
215 | |
---|
216 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
217 | Add(pisteNaytto); |
---|
218 | |
---|
219 | |
---|
220 | pisteLaskuri2 = new IntMeter(100); |
---|
221 | |
---|
222 | Label pisteNaytto2 = new Label(); |
---|
223 | pisteNaytto2.X = Screen.Left + 100; |
---|
224 | pisteNaytto2.Y = Screen.Top - 100; |
---|
225 | pisteNaytto2.TextColor = Color.Black; |
---|
226 | pisteNaytto2.Color = Color.White; |
---|
227 | |
---|
228 | pisteNaytto2.BindTo(pisteLaskuri2); |
---|
229 | Add(pisteNaytto2); |
---|
230 | |
---|
231 | |
---|
232 | } |
---|
233 | } |
---|