1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Super_Mario_classic : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | Image Vihukuva = LoadImage("Iggy"); |
---|
17 | Image maalinKuva = LoadImage("Chest"); |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Boo"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("Lava coin"); |
---|
20 | // mario = Image.Mirror(pelaajanKuva); |
---|
21 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
22 | Image PalikkanKuva = LoadImage("Maa W1"); |
---|
23 | |
---|
24 | // Pelin alussa ollaan kentässä 1 |
---|
25 | int kenttaNro = 1; |
---|
26 | |
---|
27 | public override void Begin() |
---|
28 | { |
---|
29 | SeuraavaKentta(); |
---|
30 | } |
---|
31 | void SeuraavaKentta() |
---|
32 | { |
---|
33 | ClearAll (); |
---|
34 | |
---|
35 | if(kenttaNro == 1) LuoKentta("Kentta1"); |
---|
36 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
37 | else if(kenttaNro == 3) LuoKentta("Kentta3"); |
---|
38 | else if(kenttaNro > 3) Exit(); |
---|
39 | |
---|
40 | } |
---|
41 | |
---|
42 | void LuoKentta(string kenttatiedosto) |
---|
43 | { |
---|
44 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kenttatiedosto); |
---|
45 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
46 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
48 | kentta.SetTileMethod('E', LisaaMaali); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('K', LisaaVihu); |
---|
50 | //kentta.SetTileMethod('s', LisaaDeath); |
---|
51 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
52 | Level.CreateBorders(); |
---|
53 | Level.Background.CreateGradient(Color.DarkRed |
---|
54 | , Color.Black); |
---|
55 | |
---|
56 | LisaaNappaimet(); |
---|
57 | |
---|
58 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
59 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
60 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
61 | |
---|
62 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
63 | } |
---|
64 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
65 | { |
---|
66 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
67 | taso.Position = paikka; |
---|
68 | taso.Image = maalinKuva; |
---|
69 | Add(taso); |
---|
70 | taso.Tag = "Chest"; |
---|
71 | } |
---|
72 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
73 | { |
---|
74 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
75 | taso.Position = paikka; |
---|
76 | taso.Image = PalikkanKuva; |
---|
77 | Add(taso); |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
81 | { |
---|
82 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
83 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
84 | tahti.Position = paikka; |
---|
85 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
86 | tahti.Tag = "Lava coin"; |
---|
87 | Add(tahti); |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
91 | { |
---|
92 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
93 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
94 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
95 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
96 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Lava coin", TormaaTahteen); |
---|
97 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Chest", TormaaMaaliin); |
---|
98 | Add(pelaaja1); |
---|
99 | } |
---|
100 | |
---|
101 | void LisaaNappaimet() |
---|
102 | { |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
105 | |
---|
106 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
108 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
109 | |
---|
110 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
111 | |
---|
112 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
113 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
114 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
115 | |
---|
116 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
117 | } |
---|
118 | |
---|
119 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
120 | { |
---|
121 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
122 | } |
---|
123 | |
---|
124 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
125 | { |
---|
126 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
130 | { |
---|
131 | maaliAani.Play(); |
---|
132 | MessageDisplay.Add("Lava coin"); |
---|
133 | tahti.Destroy(); |
---|
134 | } |
---|
135 | |
---|
136 | void TormaaMaaliin(PhysicsObject maali, PhysicsObject tormaaja) |
---|
137 | { |
---|
138 | kenttaNro++; |
---|
139 | SeuraavaKentta(); |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
143 | { |
---|
144 | PhysicsObject Vihu = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
145 | Vihu.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
146 | Vihu.Position = paikka; |
---|
147 | Vihu.Image = Vihukuva; |
---|
148 | Vihu.Tag = "Iggy"; |
---|
149 | Add(Vihu); |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | } |
---|