1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 500; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 400; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Tikku-ukko"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
19 | Image kerrostaloKuva = LoadImage("kerrostalo"); |
---|
20 | Image tieKuva = LoadImage("tie"); |
---|
21 | Image Este1Kuva = LoadImage("Este1"); |
---|
22 | Image Este2Kuva = LoadImage("Este2"); |
---|
23 | Image Este3Kuva = LoadImage("Este3"); |
---|
24 | |
---|
25 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
26 | |
---|
27 | public override void Begin() |
---|
28 | { |
---|
29 | LuoKentta(); |
---|
30 | LisaaNappaimet(); |
---|
31 | |
---|
32 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
33 | |
---|
34 | Camera.X = Level.Left; |
---|
35 | Camera.ZoomFactor = Screen.Height / Level.Height * 0.95; |
---|
36 | |
---|
37 | //Camera.Zoom(1.0); |
---|
38 | |
---|
39 | //Camera.ZoomToLevel(); |
---|
40 | //Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
41 | //Camera.ZoomFactor = 3.0; |
---|
42 | |
---|
43 | //Camera.StayInLevel = true; |
---|
44 | } |
---|
45 | |
---|
46 | void LuoKentta() |
---|
47 | { |
---|
48 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('#', Lisaakerrostalo); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('?', Lisaatie); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('1', LisaaEste1); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('2', LisaaEste2); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('3', LisaaEste3); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('4', LisaaEste4); |
---|
55 | kentta.SetTileMethod('5', LisaaEste5); |
---|
56 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
57 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
58 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
59 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.Red); |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | void Lisaakerrostalo(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
63 | { |
---|
64 | PhysicsObject kerrostalo = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
65 | kerrostalo.Position = paikka; |
---|
66 | kerrostalo.Image = kerrostaloKuva; |
---|
67 | Add(kerrostalo); |
---|
68 | } |
---|
69 | void Lisaatie(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
70 | { |
---|
71 | PhysicsObject tie = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
72 | tie.Position = paikka; |
---|
73 | tie.Image = tieKuva; |
---|
74 | tie.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
75 | Add(tie, 1); |
---|
76 | PhysicsObject kavelytaso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus - 100); |
---|
77 | kavelytaso.Position = paikka; |
---|
78 | Add(kavelytaso); |
---|
79 | } |
---|
80 | |
---|
81 | void LisaaEste1(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
82 | { |
---|
83 | PhysicsObject Este1 = PhysicsObject.CreateStaticObject(150, 150); |
---|
84 | Este1.Position = paikka; |
---|
85 | Este1.Bottom = paikka.Y - korkeus / 2 - 50; |
---|
86 | Este1.Image = Este1Kuva; |
---|
87 | Add(Este1, 3); |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | void LisaaEste2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
91 | { |
---|
92 | PhysicsObject Este2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(200, 200); |
---|
93 | Este2.Position = paikka; |
---|
94 | Este2.Bottom = paikka.Y - korkeus / 2 - 50; |
---|
95 | Este2.Image = Este2Kuva; |
---|
96 | Add(Este2, 3); |
---|
97 | } |
---|
98 | |
---|
99 | void LisaaEste3(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
100 | { |
---|
101 | PhysicsObject Este3 = PhysicsObject.CreateStaticObject(270, 270); |
---|
102 | Este3.Position = paikka; |
---|
103 | Este3.Bottom = paikka.Y - korkeus / 2 - 50; |
---|
104 | Este3.Image = Este3Kuva; |
---|
105 | Add(Este3, 3); |
---|
106 | } |
---|
107 | |
---|
108 | void LisaaEste4(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
109 | { |
---|
110 | PhysicsObject Este4 = PhysicsObject.CreateStaticObject(200, 200); |
---|
111 | Este4.Position = paikka; |
---|
112 | Este4.Bottom = paikka.Y - korkeus / 2 - 50; |
---|
113 | Add(Este4, 3); |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void LisaaEste5(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
117 | { |
---|
118 | PhysicsObject Este5 = PhysicsObject.CreateStaticObject(200, 200); |
---|
119 | Este5.Position = paikka; |
---|
120 | Este5.Bottom = paikka.Y - korkeus / 2 - 50; |
---|
121 | Add(Este5, 3); |
---|
122 | } |
---|
123 | |
---|
124 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
125 | { |
---|
126 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
127 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
128 | tahti.Position = paikka; |
---|
129 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
130 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
131 | Add(tahti); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
135 | { |
---|
136 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 80); |
---|
137 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
138 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
139 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
140 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
141 | Add(pelaaja1, 2); |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | |
---|
145 | void LisaaNappaimet() |
---|
146 | { |
---|
147 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
148 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
149 | |
---|
150 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
151 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
152 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
153 | |
---|
154 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
155 | |
---|
156 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
157 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
158 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
159 | |
---|
160 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
161 | } |
---|
162 | |
---|
163 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
164 | { |
---|
165 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
169 | { |
---|
170 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
174 | { |
---|
175 | maaliAani.Play(); |
---|
176 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
177 | tahti.Destroy(); |
---|
178 | } |
---|
179 | protected override void Update(Time GameTime) |
---|
180 | { |
---|
181 | Camera.Position.X += GameTime.SinceLastUpdate.Ticks * 0.00004; |
---|
182 | base.Update(GameTime); |
---|
183 | |
---|
184 | } |
---|
185 | } |
---|