1 | using System; |
---|
2 | |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Widgets; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | using Jypeli.Controls; |
---|
7 | using Physics2DDotNet.Ignorers; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Pelaaja : PlatformCharacter |
---|
10 | { |
---|
11 | public bool voikoPoimiaAseen { get; set; } |
---|
12 | public Explosion ViimeisinRajahdys { get; set; } |
---|
13 | public DoubleMeter HPLaskuri { get; set; } |
---|
14 | public Pelaaja(double width, double height, Shape shape) |
---|
15 | : base(width, height, shape) |
---|
16 | { |
---|
17 | voikoPoimiaAseen = true; |
---|
18 | } |
---|
19 | } |
---|
20 | |
---|
21 | // Yksinkertainen tasohyppely. |
---|
22 | public class Kynari : PhysicsGame |
---|
23 | { |
---|
24 | #region Muuttujat |
---|
25 | |
---|
26 | const double LIIKEVOIMA = 400; |
---|
27 | const double HYPPYVOIMA = 850; |
---|
28 | const double RUUDUNLEVEYS = 30; |
---|
29 | const double RUUDUNKORKEUS = 30; |
---|
30 | const int PISTEMAARA_JOLLA_VOITTAA_PELIN = 3; |
---|
31 | |
---|
32 | Pelaaja pelaaja1 = new Pelaaja(40, 40, Shape.Circle); |
---|
33 | Pelaaja pelaaja2 = new Pelaaja(40, 40, Shape.Circle); |
---|
34 | //DoubleMeter hpLaskuri1 = new DoubleMeter(100); |
---|
35 | //DoubleMeter hpLaskuri2 = new DoubleMeter(100); |
---|
36 | |
---|
37 | Image kranaatinheittimenkuva = LoadImage("grenadelauncher"); |
---|
38 | Image kranaatinkuva = LoadImage("grenade"); |
---|
39 | Image magnumkuva = LoadImage("magnum"); |
---|
40 | Image norsu = LoadImage("norsu"); |
---|
41 | Image haulikonkuva = LoadImage("shotgun"); |
---|
42 | Image pistoolinkuva = LoadImage("pistol"); |
---|
43 | Image kivaarinkuva = LoadImage("assaultrifle"); |
---|
44 | Image raketinheittimenkuva = LoadImage("rocketlauncher"); |
---|
45 | Image raketinkuva = LoadImage("rocket"); |
---|
46 | Image sniperinkuva = LoadImage("sniper"); |
---|
47 | bool saaAmpua = false; |
---|
48 | //bool peliohi = false; |
---|
49 | |
---|
50 | SoundEffect hyppyAani = LoadSoundEffect("hyppays"); |
---|
51 | |
---|
52 | ProgressBar hpNaytto; |
---|
53 | ProgressBar hpNaytto2; |
---|
54 | |
---|
55 | IntMeter pelaajan1Pisteet; |
---|
56 | IntMeter pelaajan2Pisteet; |
---|
57 | |
---|
58 | #endregion |
---|
59 | |
---|
60 | #region Alustukset |
---|
61 | public override void Begin() |
---|
62 | { |
---|
63 | pelaajan1Pisteet = new IntMeter(0); |
---|
64 | pelaajan2Pisteet = new IntMeter(0); |
---|
65 | |
---|
66 | DrawPerimeter = false; // ei haluta piirtää kentän reunoja |
---|
67 | LuoAlkuValikko(); |
---|
68 | } |
---|
69 | |
---|
70 | void AloitaUusiPeli() |
---|
71 | { |
---|
72 | |
---|
73 | MessageDisplay.Clear(); |
---|
74 | // ladataan kenttä |
---|
75 | //seuraavaKentta(); |
---|
76 | LuoKentta(1); |
---|
77 | lisaaNappaimet(); |
---|
78 | LisaaLaskurit(); |
---|
79 | LisaaHPNaytot(); |
---|
80 | naytaTiedot(); |
---|
81 | //peliohi = false; |
---|
82 | saaAmpua = false; |
---|
83 | Timer.SingleShot(0.1, delegate |
---|
84 | { |
---|
85 | saaAmpua = true; |
---|
86 | }); |
---|
87 | } |
---|
88 | #endregion |
---|
89 | |
---|
90 | |
---|
91 | #region KentanLataus |
---|
92 | |
---|
93 | void LuoKentta(int kenttaNro) |
---|
94 | { |
---|
95 | ClearAll(); |
---|
96 | TileMap ruudut = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
97 | ruudut.SetTileMethod('x', LuoReuna); |
---|
98 | ruudut.SetTileMethod('t', LuoTaso); |
---|
99 | ruudut.SetTileMethod('A', LuoAse, new Vector(39, 13), "Kivääri", kivaarinkuva); |
---|
100 | ruudut.SetTileMethod('G', LuoAse, new Vector(42, 15), "Kranaatinheitin", kranaatinheittimenkuva); |
---|
101 | ruudut.SetTileMethod('S', LuoAse, new Vector(42, 10), "Haulikko", haulikonkuva); |
---|
102 | ruudut.SetTileMethod('M', LuoAse, new Vector(17, 12), "Magnum", magnumkuva); |
---|
103 | ruudut.SetTileMethod('R', LuoAse, new Vector(48, 15), "Raketinheitin", raketinheittimenkuva); |
---|
104 | ruudut.SetTileMethod('U', LuoAse, new Vector(42, 11), "Sniper", sniperinkuva); |
---|
105 | ruudut.SetTileMethod('1', delegate(Vector paikka, double leveys, double korkeus) { pelaaja1 = LuoPelaaja(paikka, leveys, korkeus, pelaaja1); }); |
---|
106 | ruudut.SetTileMethod('2', delegate(Vector paikka, double leveys, double korkeus) { pelaaja2 = LuoPelaaja(paikka, leveys, korkeus, pelaaja2); }); |
---|
107 | ruudut.Execute(RUUDUNLEVEYS, RUUDUNKORKEUS); |
---|
108 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.Gray); |
---|
109 | Gravity = new Vector(0, -1500); |
---|
110 | |
---|
111 | Timer timer = new Timer(); |
---|
112 | timer.Interval = 0.1; |
---|
113 | timer.Timeout += delegate { TarkistaReunat(Level.Right - 1.5 * RUUDUNLEVEYS, Level.Top - 1.5 * RUUDUNKORKEUS); }; |
---|
114 | timer.Start(); |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | void LuoReuna(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
118 | { |
---|
119 | PhysicsObject reuna = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
120 | reuna.Position = paikka; |
---|
121 | reuna.Color = Color.Gray; |
---|
122 | reuna.Tag = "reuna"; |
---|
123 | reuna.MakeStatic(); |
---|
124 | Add(reuna); |
---|
125 | } |
---|
126 | |
---|
127 | void LuoTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
128 | { |
---|
129 | PhysicsObject taso = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
130 | taso.Position = paikka; |
---|
131 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
132 | taso.Tag = "taso"; |
---|
133 | taso.MakeStatic(); |
---|
134 | Add(taso); |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | |
---|
138 | void TarkistaReunat(double leveys, double korkeus) |
---|
139 | { |
---|
140 | if (pelaaja1.Position.X < -leveys) pelaaja1.Position = new Vector(-leveys, pelaaja1.Position.Y); |
---|
141 | if (pelaaja1.Position.X > leveys) pelaaja1.Position = new Vector(leveys, pelaaja1.Position.Y); |
---|
142 | if (pelaaja1.Position.Y < -korkeus) pelaaja1.Position = new Vector(pelaaja1.Position.X, -korkeus); |
---|
143 | if (pelaaja1.Position.Y > korkeus) pelaaja1.Position = new Vector(pelaaja1.Position.Y, korkeus); |
---|
144 | if (pelaaja2.Position.X < -leveys) pelaaja2.Position = new Vector(-leveys, pelaaja2.Position.Y); |
---|
145 | if (pelaaja2.Position.X > leveys) pelaaja2.Position = new Vector(leveys, pelaaja2.Position.Y); |
---|
146 | if (pelaaja2.Position.Y < -korkeus) pelaaja2.Position = new Vector(pelaaja2.Position.X, -korkeus); |
---|
147 | if (pelaaja2.Position.Y > korkeus) pelaaja2.Position = new Vector(pelaaja2.Position.Y, korkeus); |
---|
148 | } |
---|
149 | |
---|
150 | void LuoAlkuValikko() |
---|
151 | { |
---|
152 | ClearAll(); |
---|
153 | NollaaLaskurit(); |
---|
154 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Kynäri", |
---|
155 | "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
156 | Add(alkuValikko); |
---|
157 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaUusiPeli); |
---|
158 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
159 | alkuValikko.DefaultCancel = 1; |
---|
160 | alkuValikko.Color = Color.Gray; |
---|
161 | Level.BackgroundColor = Color.Gray; |
---|
162 | } |
---|
163 | |
---|
164 | void luoTasot() |
---|
165 | { |
---|
166 | PhysicsObject alusta = new PhysicsObject(Level.Width, 300); |
---|
167 | alusta.Color = Color.Gray; |
---|
168 | alusta.X = 0; |
---|
169 | alusta.Y = Level.Bottom - alusta.Height / 2; |
---|
170 | Add(alusta); |
---|
171 | |
---|
172 | lisaaPieniTaso(-200, -350); |
---|
173 | lisaaPieniTaso(0, -400); |
---|
174 | lisaaPieniTaso(100, -300); |
---|
175 | lisaaPieniTaso(400, -350); |
---|
176 | lisaaPieniTaso(450, -200); |
---|
177 | lisaaPieniTaso(-500, -400); |
---|
178 | lisaaPieniTaso(-550, -200); |
---|
179 | lisaaPieniTaso(-400, -300); |
---|
180 | lisaaPieniTaso(-150, -150); |
---|
181 | lisaaPieniTaso(-870, -350); |
---|
182 | lisaaPieniTaso(-700, -400); |
---|
183 | |
---|
184 | lisaaPieniTaso(600, -300); |
---|
185 | lisaaPieniTaso(850, -300); |
---|
186 | lisaaPieniTaso(750, -400); |
---|
187 | lisaaPieniTaso(200, -200); |
---|
188 | lisaaPieniTaso(-200, -150); |
---|
189 | |
---|
190 | lisaaPystyTaso(600, -450); |
---|
191 | lisaaPystyTaso(-600, -500); |
---|
192 | lisaaPystyTaso(0, -450); |
---|
193 | |
---|
194 | lisaaReuna(-1375, 0); |
---|
195 | lisaaReuna(1375, 0); |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | void LisaaHPNaytot() |
---|
199 | { |
---|
200 | // luodaan elämänäyttö |
---|
201 | hpNaytto = new ProgressBar(250, 30); |
---|
202 | //hpNaytto.Angle = Angle.FromDegrees(90); |
---|
203 | hpNaytto.BarColor = Color.LightGreen; |
---|
204 | hpNaytto.Color = Color.Red; |
---|
205 | hpNaytto.BindTo(pelaaja1.HPLaskuri); |
---|
206 | hpNaytto.Position = new Vector(Screen.LeftSafe + 300, Screen.TopSafe - 170); |
---|
207 | Add(hpNaytto); |
---|
208 | |
---|
209 | hpNaytto2 = new ProgressBar(250, 30); |
---|
210 | //hpNaytto2.Angle = Angle.FromDegrees(90); |
---|
211 | hpNaytto2.BarColor = Color.LightGreen; |
---|
212 | hpNaytto2.Color = Color.Red; |
---|
213 | hpNaytto2.BindTo(pelaaja2.HPLaskuri); |
---|
214 | hpNaytto2.Position = new Vector(Screen.RightSafe - 300, Screen.TopSafe - 170); |
---|
215 | Add(hpNaytto2); |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | void LisaaLaskurit() |
---|
219 | { |
---|
220 | LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 175.0, pelaajan1Pisteet); |
---|
221 | LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 175.0, pelaajan2Pisteet); |
---|
222 | pelaajan1Pisteet.MaxValue = PISTEMAARA_JOLLA_VOITTAA_PELIN; |
---|
223 | pelaajan2Pisteet.MaxValue = PISTEMAARA_JOLLA_VOITTAA_PELIN; |
---|
224 | pelaajan1Pisteet.UpperLimit += delegate() { PelaajaVoittaa(pelaaja1, "Pelaaja 1", pelaaja2, pelaajan2Pisteet); }; |
---|
225 | pelaajan2Pisteet.UpperLimit += delegate() { PelaajaVoittaa(pelaaja2, "Pelaaja 2", pelaaja1, pelaajan1Pisteet); }; |
---|
226 | } |
---|
227 | |
---|
228 | void NollaaLaskurit() |
---|
229 | { |
---|
230 | pelaajan1Pisteet.Reset(); |
---|
231 | pelaajan2Pisteet.Reset(); |
---|
232 | } |
---|
233 | |
---|
234 | IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y, IntMeter laskuri) |
---|
235 | { |
---|
236 | Label naytto = new Label(); |
---|
237 | naytto.BindTo(laskuri); |
---|
238 | naytto.X = x; |
---|
239 | naytto.Y = y; |
---|
240 | Add(naytto); |
---|
241 | return laskuri; |
---|
242 | } |
---|
243 | |
---|
244 | void PelaajaVoittaa(Pelaaja voittaja, String voittajanNimi, Pelaaja haviaja, IntMeter haviajanPisteet) |
---|
245 | { |
---|
246 | MessageDisplay.Clear(); |
---|
247 | if (voittaja.IsDestroying && haviajanPisteet.Value == haviajanPisteet.MaxValue) |
---|
248 | { |
---|
249 | MessageDisplay.Add("Tasapeli!"); |
---|
250 | } |
---|
251 | else |
---|
252 | { |
---|
253 | MessageDisplay.Add(voittajanNimi + " voittaa!"); |
---|
254 | } |
---|
255 | |
---|
256 | } |
---|
257 | |
---|
258 | //Vanha |
---|
259 | void Pelaaja1Voitti() |
---|
260 | { |
---|
261 | |
---|
262 | MessageDisplay.Clear(); |
---|
263 | if (pelaaja1.IsDestroying && pelaajan2Pisteet.Value == pelaajan2Pisteet.MaxValue) |
---|
264 | { |
---|
265 | MessageDisplay.Add("Tasapeli!"); |
---|
266 | } |
---|
267 | else |
---|
268 | { |
---|
269 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 voittaa!"); |
---|
270 | } |
---|
271 | MessageDisplay.X = 0; |
---|
272 | } |
---|
273 | |
---|
274 | //Vanha |
---|
275 | void Pelaaja2Voitti() |
---|
276 | { |
---|
277 | MessageDisplay.Clear(); |
---|
278 | if (pelaaja2.IsDestroying && pelaajan1Pisteet.Value == pelaajan1Pisteet.MaxValue) |
---|
279 | { |
---|
280 | MessageDisplay.Add("Tasapeli!"); |
---|
281 | } |
---|
282 | else |
---|
283 | { |
---|
284 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 2 voittaa!"); |
---|
285 | } |
---|
286 | MessageDisplay.X = 0; |
---|
287 | |
---|
288 | } |
---|
289 | |
---|
290 | void lisaaPieniTaso(double x, double y) |
---|
291 | { |
---|
292 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30, Shape.Rectangle); |
---|
293 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
294 | taso.X = x; |
---|
295 | taso.Y = y; |
---|
296 | Add(taso); |
---|
297 | } |
---|
298 | |
---|
299 | void lisaaReuna(double x, double y) |
---|
300 | { |
---|
301 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(1000, 1000, Shape.Rectangle); |
---|
302 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
303 | taso.X = x; |
---|
304 | taso.Y = y; |
---|
305 | Add(taso); |
---|
306 | } |
---|
307 | |
---|
308 | void lisaaPystyTaso(double x, double y) |
---|
309 | { |
---|
310 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(30, 100, Shape.Rectangle); |
---|
311 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
312 | taso.X = x; |
---|
313 | taso.Y = y; |
---|
314 | Add(taso); |
---|
315 | } |
---|
316 | |
---|
317 | Pelaaja LuoPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus, Pelaaja pelaaja) |
---|
318 | { |
---|
319 | pelaaja = new Pelaaja(40, 40, Shape.Circle); |
---|
320 | pelaaja.Image = norsu; |
---|
321 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
322 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
323 | |
---|
324 | pelaaja.HPLaskuri = new DoubleMeter(100, 0, 100); |
---|
325 | pelaaja.HPLaskuri.MaxValue = 100; |
---|
326 | pelaaja.HPLaskuri.Value = 100; |
---|
327 | pelaaja.HPLaskuri.LowerLimit += delegate() |
---|
328 | { |
---|
329 | PelaajaKuoli(pelaaja); |
---|
330 | }; |
---|
331 | Add(pelaaja); |
---|
332 | |
---|
333 | //lisaaAsePelaajalle(ase, pelaaja); |
---|
334 | PhysicsObject pistol = new PhysicsObject(16, 11); |
---|
335 | pistol.Image = pistoolinkuva; |
---|
336 | pistol.Tag = "Pistooli"; |
---|
337 | |
---|
338 | LuoAsePelaajalle(pistol, pelaaja); |
---|
339 | return pelaaja; |
---|
340 | } |
---|
341 | |
---|
342 | void PelaajaKuoli(Pelaaja pelaaja) |
---|
343 | { |
---|
344 | if (pelaaja.IsDestroying) |
---|
345 | { |
---|
346 | return; |
---|
347 | } |
---|
348 | |
---|
349 | pelaaja.Destroy(); |
---|
350 | PudotaAseenHahmo(pelaaja); |
---|
351 | MessageDisplay.Clear(); |
---|
352 | MessageDisplay.X = 0; |
---|
353 | |
---|
354 | if (pelaaja == pelaaja1) |
---|
355 | { |
---|
356 | pelaajan2Pisteet.Value += 1; |
---|
357 | |
---|
358 | if (!(pelaajan1Pisteet.Value == pelaajan1Pisteet.MaxValue || pelaajan2Pisteet.Value == pelaajan2Pisteet.MaxValue)) |
---|
359 | { |
---|
360 | if (pelaaja2.IsDestroying && pelaajan1Pisteet.Value != pelaajan1Pisteet.MaxValue) |
---|
361 | { |
---|
362 | MessageDisplay.Clear(); |
---|
363 | MessageDisplay.Add("Erä tasan!"); |
---|
364 | } |
---|
365 | else if (pelaajan1Pisteet.Value != pelaajan1Pisteet.MaxValue) |
---|
366 | { |
---|
367 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 2 voitti erän!"); |
---|
368 | } |
---|
369 | |
---|
370 | Timer.SingleShot(3.0, AloitaUusiPeli); |
---|
371 | } |
---|
372 | else if (pelaajan2Pisteet.Value == pelaajan2Pisteet.MaxValue) |
---|
373 | { |
---|
374 | Pelaaja2Voitti(); |
---|
375 | ClearTimers(); |
---|
376 | Timer.SingleShot(3.0, LuoAlkuValikko); |
---|
377 | } |
---|
378 | } |
---|
379 | |
---|
380 | if (pelaaja == pelaaja2) |
---|
381 | { |
---|
382 | pelaajan1Pisteet.Value += 1; |
---|
383 | |
---|
384 | if (!(pelaajan2Pisteet.Value == pelaajan2Pisteet.MaxValue || pelaajan1Pisteet.Value == pelaajan1Pisteet.MaxValue)) |
---|
385 | { |
---|
386 | if (pelaaja1.IsDestroying && pelaajan2Pisteet.Value != pelaajan2Pisteet.MaxValue) |
---|
387 | { |
---|
388 | MessageDisplay.Clear(); |
---|
389 | MessageDisplay.Add("Erä tasan!"); |
---|
390 | } |
---|
391 | else if (pelaajan1Pisteet.Value != pelaajan2Pisteet.MaxValue) |
---|
392 | { |
---|
393 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 voitti erän!"); |
---|
394 | } |
---|
395 | |
---|
396 | Timer.SingleShot(3.0, AloitaUusiPeli); |
---|
397 | } |
---|
398 | else if (pelaajan1Pisteet.Value == pelaajan1Pisteet.MaxValue) |
---|
399 | { |
---|
400 | Pelaaja1Voitti(); |
---|
401 | ClearTimers(); |
---|
402 | Timer.SingleShot(3.0, LuoAlkuValikko); |
---|
403 | } |
---|
404 | } |
---|
405 | |
---|
406 | } |
---|
407 | |
---|
408 | void keraaAse(PhysicsObject ase, Pelaaja pelaaja) |
---|
409 | { |
---|
410 | if (!pelaaja.voikoPoimiaAseen) return; |
---|
411 | ase.Destroy(); |
---|
412 | PudotaAseenHahmo(pelaaja); // tiputtaa asetta vastaavan fysiikkaolion maahan kerättäväksi uudestaan |
---|
413 | LuoAsePelaajalle(ase, pelaaja); |
---|
414 | naytaTiedot(); |
---|
415 | } |
---|
416 | |
---|
417 | |
---|
418 | private void PudotaAseenHahmo(Pelaaja pelaaja) |
---|
419 | { |
---|
420 | if (pelaaja.Weapon == null) return; |
---|
421 | |
---|
422 | pelaaja.voikoPoimiaAseen = false; |
---|
423 | Timer.SingleShot(0.5, delegate { pelaaja.voikoPoimiaAseen = true; }); |
---|
424 | String aseenTagi = pelaaja.Weapon.Tag.ToString(); |
---|
425 | Vector koko = pelaaja.Weapon.Size; |
---|
426 | Vector paikka = pelaaja.Position; |
---|
427 | |
---|
428 | PhysicsObject tiputettuAse = new PhysicsObject(koko.X, koko.Y); |
---|
429 | tiputettuAse.Position = paikka; |
---|
430 | tiputettuAse.Tag = aseenTagi; |
---|
431 | tiputettuAse.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
432 | pelaaja.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
433 | Timer.SingleShot(1.0, delegate |
---|
434 | { |
---|
435 | tiputettuAse.CollisionIgnoreGroup = 0; |
---|
436 | pelaaja.CollisionIgnoreGroup = 0; |
---|
437 | }); |
---|
438 | Add(tiputettuAse); |
---|
439 | tiputettuAse.Image = pelaaja.Weapon.Image; |
---|
440 | AddCollisionHandler<PhysicsObject, Pelaaja>(tiputettuAse, "pelaaja", keraaAse); |
---|
441 | |
---|
442 | pelaaja.Weapon = null; |
---|
443 | } |
---|
444 | |
---|
445 | void KranaattiOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
446 | { |
---|
447 | if (ammus.IsDestroying) return; |
---|
448 | if (!(kohde is Pelaaja)) return; |
---|
449 | RajaytaKranaatti(ammus); |
---|
450 | |
---|
451 | Pelaaja pelaaja = (Pelaaja)kohde; |
---|
452 | ammus.Destroy(); |
---|
453 | pelaaja.HPLaskuri.Value -= 25; |
---|
454 | } |
---|
455 | |
---|
456 | void RajaytaKranaatti(PhysicsObject ammus) |
---|
457 | { |
---|
458 | if (ammus.IsDestroying || ammus.IsDestroyed) return; |
---|
459 | Explosion rajahdys = new Explosion(100); |
---|
460 | rajahdys.Position = ammus.Position; |
---|
461 | rajahdys.ShockwaveReachesObject += delegate(IPhysicsObject p, Vector shokki) { PaineaaltoOsuu(p, shokki, rajahdys, 50.0); }; |
---|
462 | Add(rajahdys); |
---|
463 | rajahdys.Force = 50; |
---|
464 | rajahdys.Speed = 1000; |
---|
465 | ammus.Destroy(); |
---|
466 | } |
---|
467 | |
---|
468 | void RakettiOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
469 | { |
---|
470 | if (ammus.IsDestroying) return; |
---|
471 | Explosion rajahdys = new Explosion(75); |
---|
472 | rajahdys.Position = ammus.Position; |
---|
473 | rajahdys.ShockwaveReachesObject += delegate(IPhysicsObject p, Vector shokki) { PaineaaltoOsuu(p, shokki, rajahdys, 40.0); }; |
---|
474 | Add(rajahdys); |
---|
475 | rajahdys.Force = 50; |
---|
476 | rajahdys.Speed = 1000; |
---|
477 | |
---|
478 | ammus.Destroy(); // ei voi taata tapahtuuko tämä "heti". Siksi tarvitaan alkuun tarkistus, että onko ammus tuhoutumassa. |
---|
479 | if (!(kohde is Pelaaja)) return; |
---|
480 | Pelaaja pelaaja = (Pelaaja)kohde; |
---|
481 | pelaaja.HPLaskuri.Value -= 20; |
---|
482 | } |
---|
483 | |
---|
484 | void PaineaaltoOsuu(IPhysicsObject kohde, Vector shokki, Explosion e, double damagenMaara) |
---|
485 | { |
---|
486 | if (!(kohde is Pelaaja)) return; |
---|
487 | Pelaaja p = (Pelaaja)kohde; |
---|
488 | if (p.ViimeisinRajahdys == e) return; |
---|
489 | p.ViimeisinRajahdys = e; |
---|
490 | p.HPLaskuri.Value -= damagenMaara; |
---|
491 | } |
---|
492 | |
---|
493 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
494 | { |
---|
495 | if (ammus.IsDestroying) return; |
---|
496 | if (kohde.Tag.ToString() != "ammus") ammus.Destroy(); |
---|
497 | if (!(kohde is Pelaaja)) return; |
---|
498 | Pelaaja p = (Pelaaja)kohde; |
---|
499 | p.HPLaskuri.Value -= 15; |
---|
500 | } |
---|
501 | |
---|
502 | void KivaariOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
503 | { |
---|
504 | if (ammus.IsDestroying) return; |
---|
505 | if ((string)kohde.Tag != "ammus") ammus.Destroy(); |
---|
506 | if (!(kohde is Pelaaja)) return; |
---|
507 | Pelaaja p = (Pelaaja)kohde; |
---|
508 | p.HPLaskuri.Value -= 10; |
---|
509 | } |
---|
510 | |
---|
511 | void SniperOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
512 | { |
---|
513 | if (ammus.IsDestroying) return; |
---|
514 | if ((string)kohde.Tag != "ammus") ammus.Destroy(); |
---|
515 | if (!(kohde is Pelaaja)) return; |
---|
516 | Pelaaja p = (Pelaaja)kohde; |
---|
517 | p.HPLaskuri.Value -= 80; |
---|
518 | } |
---|
519 | |
---|
520 | void MagnumOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
521 | { |
---|
522 | if (ammus.IsDestroying) return; |
---|
523 | if ((string)kohde.Tag != "ammus") ammus.Destroy(); |
---|
524 | if (!(kohde is Pelaaja)) return; |
---|
525 | Pelaaja p = (Pelaaja)kohde; |
---|
526 | p.HPLaskuri.Value -= 35; |
---|
527 | } |
---|
528 | |
---|
529 | void HaulikkoOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
530 | { |
---|
531 | if (ammus.IsDestroying) return; |
---|
532 | if ((string)kohde.Tag != "ammus") ammus.Destroy(); |
---|
533 | if (!(kohde is Pelaaja)) return; |
---|
534 | Pelaaja p = (Pelaaja)kohde; |
---|
535 | p.HPLaskuri.Value -= 13; |
---|
536 | } |
---|
537 | |
---|
538 | void LuoAse(Vector paikka, double leveys, double korkeus, Vector koko, String tagi, Image kuva) |
---|
539 | { |
---|
540 | PhysicsObject ase = new PhysicsObject(koko.X, koko.Y); |
---|
541 | ase.Position = paikka; |
---|
542 | ase.Tag = tagi; |
---|
543 | ase.Image = kuva; |
---|
544 | Add(ase); |
---|
545 | AddCollisionHandler<PhysicsObject, Pelaaja>(ase, "pelaaja", keraaAse); |
---|
546 | } |
---|
547 | |
---|
548 | |
---|
549 | /// <summary> |
---|
550 | /// |
---|
551 | /// </summary> |
---|
552 | /// <param name="aseenHahmo">Fysiikkaolio, jonka perusteella laitetaan pelaajalle ase</param> |
---|
553 | /// <param name="pelaaja">Pelaaja jolle ase luodaan</param> |
---|
554 | /// <returns></returns> |
---|
555 | private void LuoAsePelaajalle(PhysicsObject aseenHahmo, Pelaaja pelaaja) |
---|
556 | { |
---|
557 | if (aseenHahmo == null) return; |
---|
558 | |
---|
559 | // Varsinainen ase |
---|
560 | Weapon ase = null; |
---|
561 | |
---|
562 | if (aseenHahmo.Tag.ToString() == "Kivääri") |
---|
563 | { |
---|
564 | ase = new AssaultRifle(39, 13); |
---|
565 | ase.FireRate = 7; |
---|
566 | ase.ProjectileCollision = KivaariOsui; |
---|
567 | ase.MaxAmmoLifetime = TimeSpan.FromSeconds(10); |
---|
568 | ase.Tag = "Kivääri"; |
---|
569 | ase.Image = kivaarinkuva; |
---|
570 | } |
---|
571 | if (aseenHahmo.Tag.ToString() == "Magnum") |
---|
572 | { |
---|
573 | ase = new AssaultRifle(17, 12); |
---|
574 | ase.FireRate = 1.2; |
---|
575 | ase.ProjectileCollision = MagnumOsui; |
---|
576 | ase.MaxAmmoLifetime = TimeSpan.FromSeconds(10); |
---|
577 | ase.Tag = "Magnum"; |
---|
578 | ase.Image = magnumkuva; |
---|
579 | |
---|
580 | // Paikka suhteessa pelaajaan |
---|
581 | ase.X = 10; |
---|
582 | ase.Y = 10; |
---|
583 | } |
---|
584 | |
---|
585 | if (aseenHahmo.Tag.ToString() == "Haulikko") |
---|
586 | { |
---|
587 | ase = new AssaultRifle(42, 10); |
---|
588 | ase.FireRate = 0.75; |
---|
589 | ase.ProjectileCollision = HaulikkoOsui; |
---|
590 | ase.MaxAmmoLifetime = TimeSpan.FromSeconds(0.4); |
---|
591 | ase.Tag = "Haulikko"; |
---|
592 | ase.Image = haulikonkuva; |
---|
593 | } |
---|
594 | |
---|
595 | if (aseenHahmo.Tag.ToString() == "Sniper") |
---|
596 | { |
---|
597 | ase = new AssaultRifle(42, 11); |
---|
598 | ase.FireRate = 0.4; |
---|
599 | ase.ProjectileCollision = SniperOsui; |
---|
600 | ase.Power.Value = 400; |
---|
601 | ase.Power.DefaultValue = 400; |
---|
602 | ase.MaxAmmoLifetime = TimeSpan.FromSeconds(10); |
---|
603 | ase.Tag = "Sniper"; |
---|
604 | ase.Image = sniperinkuva; |
---|
605 | } |
---|
606 | |
---|
607 | if (aseenHahmo.Tag.ToString() == "Kranaatinheitin") |
---|
608 | { |
---|
609 | ase = new Cannon(42, 15); |
---|
610 | ase.FireRate = 0.5; |
---|
611 | ase.ProjectileCollision = delegate(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) { KranaattiOsui(ammus, kohde); }; |
---|
612 | ase.MaxAmmoLifetime = TimeSpan.FromSeconds(3); |
---|
613 | ase.Tag = "Kranaatinheitin"; |
---|
614 | ase.Image = kranaatinheittimenkuva; |
---|
615 | } |
---|
616 | if (aseenHahmo.Tag.ToString() == "Raketinheitin") |
---|
617 | { |
---|
618 | ase = new AssaultRifle(48, 15); |
---|
619 | ase.FireRate = 0.5; |
---|
620 | ase.ProjectileCollision = delegate(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) { RakettiOsui(ammus, kohde); }; |
---|
621 | ase.Power.Value = 125; |
---|
622 | ase.Power.DefaultValue = 125; |
---|
623 | ase.MaxAmmoLifetime = TimeSpan.FromSeconds(10); |
---|
624 | ase.Tag = "Raketinheitin"; |
---|
625 | ase.Image = raketinheittimenkuva; |
---|
626 | } |
---|
627 | |
---|
628 | if (aseenHahmo.Tag.ToString() == "Pistooli") |
---|
629 | { |
---|
630 | ase = new AssaultRifle(16, 11); |
---|
631 | ase.FireRate = 2; |
---|
632 | ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
633 | ase.MaxAmmoLifetime = TimeSpan.FromSeconds(10); |
---|
634 | ase.Tag = "Pistooli"; |
---|
635 | ase.Image = pistoolinkuva; |
---|
636 | ase.X = 10; |
---|
637 | ase.Y = 10; |
---|
638 | } |
---|
639 | |
---|
640 | pelaaja.Weapon = ase; |
---|
641 | } |
---|
642 | |
---|
643 | void lisaaAsePelaajalle(PhysicsObject ase, Pelaaja pelaaja) |
---|
644 | { |
---|
645 | Bullet luoti = new Bullet(1); |
---|
646 | PhysicsObject pistol = new PhysicsObject(16, 11); |
---|
647 | pistol.Image = pistoolinkuva; |
---|
648 | pistol.Tag = "Pistooli"; |
---|
649 | |
---|
650 | LuoAsePelaajalle(ase, pelaaja); |
---|
651 | } |
---|
652 | |
---|
653 | #endregion |
---|
654 | |
---|
655 | |
---|
656 | #region Nappaimet |
---|
657 | // Lisää peliin kaikki näppäimet |
---|
658 | void lisaaNappaimet() |
---|
659 | { |
---|
660 | ClearControls(); |
---|
661 | //Yleiset näppäimet |
---|
662 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, uusiPeli, "Aloittaa uuden pelin"); |
---|
663 | |
---|
664 | // Pelaajan näppäimet |
---|
665 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, new Vector(-LIIKEVOIMA, 0)); |
---|
666 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, new Vector(LIIKEVOIMA, 0)); |
---|
667 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, HYPPYVOIMA); |
---|
668 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, Ammu, "Ammu", pelaaja1); |
---|
669 | |
---|
670 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, new Vector(-LIIKEVOIMA, 0)); |
---|
671 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja2, new Vector(LIIKEVOIMA, 0)); |
---|
672 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja2, HYPPYVOIMA); |
---|
673 | Keyboard.Listen(Key.RightControl, ButtonState.Down, Ammu, "Ammu", pelaaja2); |
---|
674 | |
---|
675 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, PeliPauselle, "Pysäyttää pelin"); |
---|
676 | |
---|
677 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne, pelaaja1); |
---|
678 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerTwo, pelaaja2); |
---|
679 | } |
---|
680 | |
---|
681 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad pelaajaNro, PlatformCharacter pelaaja) |
---|
682 | { |
---|
683 | //Yleiset näppäimet |
---|
684 | pelaajaNro.Listen(Button.Start, ButtonState.Pressed, PeliPauselle, "Pysäyttää pelin"); |
---|
685 | |
---|
686 | //pelaajaNro.ListenAnalog(AnalogControl.LeftStick, 0.1, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja, new Vector(-LIIKEVOIMA, 0)); |
---|
687 | //pelaajaNro.ListenAnalog(AnalogControl.LeftStick, 0.1, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja, new Vector(-LIIKEVOIMA, 0)); |
---|
688 | pelaajaNro.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja, new Vector(-LIIKEVOIMA, 0)); |
---|
689 | pelaajaNro.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja, new Vector(LIIKEVOIMA, 0)); |
---|
690 | pelaajaNro.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja, HYPPYVOIMA); |
---|
691 | pelaajaNro.Listen(Button.RightTrigger, ButtonState.Down, Ammu, "Ammu", pelaaja); |
---|
692 | } |
---|
693 | |
---|
694 | void PeliPauselle() |
---|
695 | { |
---|
696 | Pause(); |
---|
697 | MultiSelectWindow PauseValikko = new MultiSelectWindow("Kynäri", |
---|
698 | "Jatka peliä", "Aloita peli alusta", "Päävalikko", "Lopeta"); |
---|
699 | Add(PauseValikko); |
---|
700 | PauseValikko.AddItemHandler(0, Pause); |
---|
701 | PauseValikko.AddItemHandler(1, delegate { uusiPeli(); Pause(); }); |
---|
702 | PauseValikko.AddItemHandler(2, delegate { LuoAlkuValikko(); Pause(); }); |
---|
703 | PauseValikko.AddItemHandler(3, Exit); |
---|
704 | PauseValikko.DefaultCancel = 0; |
---|
705 | PauseValikko.Color = Color.Gray; |
---|
706 | } |
---|
707 | |
---|
708 | // Näppäimiin liitetyt toiminnot alkavat tästä --> |
---|
709 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, Vector voima) |
---|
710 | { |
---|
711 | hahmo.Walk(voima.X); |
---|
712 | } |
---|
713 | |
---|
714 | void naytaTiedot() |
---|
715 | { |
---|
716 | MessageDisplay.Clear(); |
---|
717 | MessageDisplay.X = 0; |
---|
718 | if (pelaaja1.Weapon != null) |
---|
719 | { |
---|
720 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 1: " + pelaaja1.Weapon.Tag); |
---|
721 | } |
---|
722 | if (pelaaja2.Weapon != null) |
---|
723 | { |
---|
724 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 2: " + pelaaja2.Weapon.Tag); |
---|
725 | } |
---|
726 | } |
---|
727 | |
---|
728 | void Ammu(PlatformCharacter hahmo) |
---|
729 | { |
---|
730 | if (hahmo.IsDestroyed || !saaAmpua) return; |
---|
731 | PhysicsObject ammus = hahmo.Weapon.Shoot(); |
---|
732 | if (ammus == null) return; |
---|
733 | |
---|
734 | ammus.Tag = "ammus"; |
---|
735 | ammus.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
736 | ammus.IgnoresExplosions = true; |
---|
737 | |
---|
738 | if (hahmo.Weapon.Tag.ToString() == "Kranaatinheitin") |
---|
739 | { |
---|
740 | ammus.Image = kranaatinkuva; |
---|
741 | ammus.Size += new Vector(2, 1); |
---|
742 | Timer.SingleShot(2.0, delegate { RajaytaKranaatti(ammus); }); |
---|
743 | ammus.IgnoresCollisionResponse = false; |
---|
744 | Timer.SingleShot(0.1, delegate { ammus.CollisionIgnorer = null; }); |
---|
745 | } |
---|
746 | |
---|
747 | if ((string)hahmo.Weapon.Tag == "Raketinheitin") |
---|
748 | { |
---|
749 | ammus.Image = raketinkuva; |
---|
750 | ammus.Size += new Vector(3, 1); |
---|
751 | ammus.IgnoresCollisionResponse = false; |
---|
752 | Timer.SingleShot(0.1, delegate { ammus.CollisionIgnorer = null; }); |
---|
753 | } |
---|
754 | if ((string)hahmo.Weapon.Tag == "Haulikko") |
---|
755 | { |
---|
756 | for (int i = 0; i < 5; i++) |
---|
757 | { |
---|
758 | PhysicsObject ammus2 = new PhysicsObject(ammus.Image); |
---|
759 | ammus2.IgnoresGravity = true; |
---|
760 | ammus2.Size = ammus.Size; |
---|
761 | ammus2.Position = ammus.Position; |
---|
762 | ammus2.Velocity = ammus.Velocity; |
---|
763 | ammus2.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(0.4); |
---|
764 | ammus2.Hit(new Vector(RandomGen.NextDouble(-100, 100), RandomGen.NextDouble(-300, 300))); |
---|
765 | ammus2.CollisionIgnorer = ammus.CollisionIgnorer; |
---|
766 | ammus2.Tag = "ammus"; |
---|
767 | ammus2.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
768 | ammus2.IgnoresExplosions = true; |
---|
769 | AddCollisionHandler(ammus2, HaulikkoOsui); |
---|
770 | Add(ammus2); |
---|
771 | } |
---|
772 | } |
---|
773 | Add(ammus); |
---|
774 | } |
---|
775 | |
---|
776 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
777 | { |
---|
778 | if (hahmo.Jump(voima)) hyppyAani.Play(); |
---|
779 | } |
---|
780 | |
---|
781 | void uusiPeli() |
---|
782 | { |
---|
783 | NollaaLaskurit(); |
---|
784 | AloitaUusiPeli(); |
---|
785 | } |
---|
786 | #endregion |
---|
787 | |
---|
788 | |
---|
789 | } |
---|